Bild
Nästa artikel

Geelys taxiföretag byter namn

Nyheter

London Taxi Company blir LEVC och visar upp slutgiltiga designen på sin elektriska taxibil.

Tidigare har vi berättat om att Volvos huvudägare Geely har köpt brittiska anrika taxiföretaget The London Taxi Company, med sikte att sätta elektrifierade taxibilar på världens gator.

Nu byter företaget namn till LEVC, som står för London Electric Vehicle Company och visar upp den slutgiltiga designen på sin taxibil, TX. Den drivs av en elmotor som får hjälp av en bensingenerator vid behov. Den eldrivna räckvidden sägs vara över 110 mil och orderböckerna öppnar den 1 augusti.
– Med hjälp av det bästa av brittisk design och teknik samt teknisk expertis från vårt systerskap med Volvo, hjälper våra produkter till att omvandla stadslivet och ge taxichaufförer en genomsnittlig bränslebesparing på 100 pund i veckan jämfört med vår utgående dieselmodell, säger företagets vd Chris Gubbey.

En orsak till namnbytet är att LEVC har internationella ambitioner. Företaget har fått en förhandsorder på 325 fordon från taxiföretaget RMC i Nederländerna, som ska levereras under 2018.

Diskutera: Vad tycker du om LEVC och den elektrifierade taxibilen TX?
 

Kommentarer

#1
2017-07-12 11:24

Volvoratt?

#2
2017-07-12 14:14

Inte bara ratt - växelväljare, pekskärm, instrumentdisplay och startvred. Allt är plockat ur Volvo Cars lagerlådor.

#3
2017-07-12 16:59

Här har vi en modern Volvo Duett som Volvo borde släppa under eget namn. Förarmiljön är redan en ren "kopia" av de senaste Volvomodellerna.

#4
2017-07-12 19:17

Det är ju helt rätt, det är ju så här en modern taxibil ska se ut, en bil man inte behöver krypa in i.
Förresten kan den ju faktiskt ersätta de flesta Suv för de som vill färdas lite mer upprätt.

#5
2017-07-12 20:02

MPV kallas det väl snarare då? SUV måste vara det mest onödiga som konstruerats? Jag får rysningar när jag ser en X6:a, den ser ut som man lyft upp en sedan a'la 3-serie, sedan puttat in en fyrkantig ram under... ser löjligt fult ut.

#6
2017-07-13 19:37

Vettig kärra som lyckas med konststycket att se lite modern ut mitt i allt det konservativa.

Styggavargens kommentar fick mig att tänka på det kortlivade 80-talsmodet att hissa upp jänkarjärn något vansinnigt i häcken, lacka underredet i en glad kulör och gärna fältlack på övriga bilen. Inbromsning i nerförsbacke och kurva och bilen välte.
Det var väl någorlunda uthärdligt med lite bulligare karosser, men när jag såg en slank Fairlane uppspetad på detta vsi, visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta.
Nu har vi bilar på styltor med plast i hjulhusen och hasplåtar i äkta plast, på låtsas.

#7
2017-07-13 19:47

Roy, sedan några år har det ju varit tvärtom, nosen i vädret och häcken släpandes i grövlet!

#8
2017-07-17 19:01

Njae, saabnisse, det må gälla Mercedes, men i övrigt vet jag inte.
Det fanns förresten en tid alldeles i slutet av 60-talet, då det var rallystuk som gällde. Mattsvart motorhuv och gärna en bahamagul lack (mörkt gul med dragning åt brunt). Extraljus och längre stötdämpare fram. Då var bilarna alltså något högre fram än bak. Ja, om man inte åkte omkring i en Renault 4 Laban, förstås. Den såg ut att alltid köra i nedförsbacke. Ändå gick den inte så fort.