Bild
Nästa artikel

Geely vill köpa in sig i Daimler

Nyheter

Volvo och Mercedes kan bli styvsyskon om affären blir verklighet.

Geely, som äger Volvo, sägs vara i färd med att köpa andel i Daimler, som bland annat tillverkar bilar av typen Mercedes-Benz. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters och hänvisar till tyska tidningen Bild am Sonntag. Källor gör gällande att Geely kan bli majoritetsägare i Daimler och att det är Daimlers kunskap och teknologi gällande elbilsbatterier som är intressant för det kinesiska storföretaget.

Diskutera: Vad tror du att det kan innebära för Volvo om Geely köper majoritet i Daimler?  
 

Kommentarer

#1
2018-02-06 10:33

Väntar fortfarande på kommentarer som tar upp Skodas - och naturligtvis då främst Octavias - förträfflighet i förhållande till Volvo och MB.

#2
2018-02-06 10:42

Avseende Volvo. Vet ej. Vad jag dock har en känsla av är att vi är alltför aningslösa vad gäller Kina:s globala ekonomiska expansion. Kan mycket väl komma till ett läge där kinesiska företag har möjlighet att påverka länders ekonomi. Sedan kan t.ex en annektering av förslagsvis Taiwan ske ganska smärtfritt. Eventuella protester dämpas genom "att dra åt lämpliga kranar"på order från centralmakten.

#3
2018-02-06 11:00

Helt riktigt Lasse J. Och samtidigt sitter vi i Sverige och jagar utsläppsgram. Det skall tydligen rädda världen;-)

MVH AL

#4
2018-02-06 15:11

Kineserna har lite mer långsiktigt tänk, men det är kanske det man kan ha som kommuniststat.
Sen så har ju även dom skrivit på Parisavtalet och fokuserar mer på el-bilar än något annat land.

#5
2018-02-06 15:18

Som svar på frågan tror jag att blir detta av är Volvo den store förloraren, tyvärr.

#6
2018-02-06 15:28

Hurdå Volvo förlorare? Med Daimlers batteriteknik?

#7
2018-02-06 15:53

Jag hade faktiskt ingen aning att Daimler hade kunskap inom när det gäller elbilsbatterier, sitter dom på några patent eller lösningar som ännu inte visats tro?

#8
2018-02-06 16:28

Kinas ökande ekonomiska inflytande väcker farhågor. Kina har fängslat en svensk, utrikesministern har protesterat. Troligen kommer inget hända mer för Kina kan ju bara hota med att flytta Volvos tillverkning till Kina så svensken blir nog fortsatt fängslad. Detta är Kinas makt i verkligheten.

#9
2018-02-06 18:52

Raphael överdriver otroligt Volvos betydelse på världspolitiken.
Kina gör som de vill så enkelt är det. Så är det när var femte människa är kines.

#10
2018-02-06 20:00

Volvo är ju helt i händerna på Geely och kommer nog att så småningom bara bli en parentes i Geelys märkesflora.
När det gäller Geely som tänkt majoritetsägare av Daimler hoppas jag att det kommer att förbli ett önsketänkande från Geelys sida.
Jag tycker det är mycket obehagligt när en centralstyrd stat med ekonomisk makt börjar föra ett utrotningskrig mot andra staters företag!

#11
2018-02-06 21:21

Högst tveksamt att Kina skulle använda just Volvo som en bricka i politiken.
Jag tror inte Kina/Geely har någon särskilt långsiktig strategi med Volvo och skulle heller inte har det med Daimler. Det är lite här och nu-tänk. Något som även avspeglar sig i deras inhemska miljöpolitik men även kortsiktiga infrastruktursatsningar.

#12
2018-02-06 21:43

Angela Merkel och Tyskland kommer aldrig låta kineserna få inflytande i deras kronjuvel Daimler de månar om sin industri. Om de köper 5 % över börsen är en sak men en annektering, likt den kinesiska staten gjorde med Volvo personvagnar sker bara i flata nyliberala länder som Sverige där vi står på tå och applåderar kommunisterna bakom köpet. Det handlar bara om ren och skär tekniköverföring och sen när det är klart står vi i Sverige med alla Volvobilar och likt marionetter till kommunistkina undrar vad som hänt när välståndet och friheten är borta. Farligt, farligt !

#13
2018-02-06 22:08

Så vad är lösningen J.L?

#14
2018-02-06 22:15

Det fanns ju fler intressenter när Volvo personvagnar såldes, svenska staten skulle utnyttjat sin makt att "hjälpa" de icke kommunistiska alternativen på samma sätt som myndigheter gjorde under "kalla kriget" när sovjeten blev för närgången. Nu varnas Sverige för att kritisera kinesernas brott mot en svenskmedborgare i en skarp formulerad varning från kinesiska myndigheter. Vår frihet har ett pris och vi måste vara beredda att betala för det och inte låta oss lockas av "ormen i lustgården".

#15
2018-02-06 22:36

Och hur skulle staten hjälpt till?

#16
2018-02-06 23:42

J L
Har det varit tydligt från kinesernas sida att varningen syftade till nedläggning av Volvo? Annars spekulationer.
Kineserna varnar ju alla staters regeringar som lägger sig i deras inhemskas politik.

#17
2018-02-07 08:08

Mayors, du behöver inte vänta mer. Klart som korvspad att Octavia är en förträfflig bil. Billiga att äga, lastar mycket och låg förbrukning och låg skatt. Dessutom helt godkänd komfort. Vad mer önskar man sig av en bil? Återkommer när jag kört 15 tmil. Men efter hälften avverkade så är bilen felfri och all service tills nu har kostat totalt mindre än tio tusen kronor. Frågor på det?

#18
2018-02-07 12:56

Märkligt att det är Dainlers batteriteknik som Geely är ute efter, den härstammar ju till stora delar från Tesla där Daimler är delägare!
Men Tesla kommer man väl inte åt.

#19
2018-02-07 14:07

saabnisse: Daimler sålde sin del av Tesla redan år 2014.
Så sent som förra året så hyrde ju Daimler en Tesla X och plockade isär: https://jalopnik.com/mercedes-parent-company-daimler-dismantled-a-rented...

#20
2018-02-07 17:38

Det fanns två konsortier som budade vid sidan av kineserna på Volvo PV, varav en grupp Jakob. Staten hade kunnat "hjälpa" konsortiet genom sina stiftelser och bolag samt varit tuffare mot Ford

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.