Bild
Nästa artikel

Geely förhandsvisar ny coupésuv

Nyheter

Geely har publicerat de första bilderna på sin syskonbil till XC40, som går under kodnamn FY11.

Den nya Geely-suven, som har fått det tillfälliga projektnamnet FY11, är byggd på CMA-plattformen som det sedan tidigare stått klart ska delas av Volvo och Geely. Plattformen har utvecklats av de två tillverkarna hos China-Euro Vehicle Technology Center (CEVT) i Göteborg. 

Designen står Geelys designstudio i Shanghai för, där tidigare designchefen hos Volvo Peter Horbury nu styr. Geely skriver att bilen är en stark indikation på ens fortsatta formspråk.

Coupésuven sägs vara Geelys mest förarfokuserade bil hittils med sportiga attribut, men mer än så avslöjar inte tillverkaren om den nya modellen. Inte heller ges någon tidsram för när vi kan få reda på mer.

Diskutera: Vilken riktning tror du Geely kommer ta med den nya coupésuven? 

Kommentarer

#1
2019-01-02 16:46

Hade inte FY17 varit ett bättre namn? ;)

#2
2019-01-02 19:09

Kan det bli mer ineffektivt och dåligt? BMW och Mercedes har redan provat och det blev inte lyckat. Bygg något snålt, funktionellt och roligt att köra. Håll nere vikten.

#3
2019-01-02 19:21

Kommer den bli motsvarande som Volvo i kvalitet men betydligt billigare?

#4
2019-01-02 19:23

Ser ut som en BMW-klump jag inte ens vet namnet på. Vill inte veta heller.

#5
2019-01-02 19:40

Högre kvalitet än den Volvo har idag ska man nog ha.........läs en insändare i senaste VIB som kom idag, ligger mycket i det hen skriver, men ofta tystas detta ned.........

#6
2019-01-02 19:46

Kära Åsiktsmaskin Saabium! Du behöver inte vara med på alla trådar och tycka och dissa.
Geely kommer säkert med en uppdatering av någon gammal 99 EMS eller V4 med rattväxel som även du kan ta till ditt inskränkta hjärta.
Kramas i trafiken!

#7
2019-01-02 19:47

Minns hur vi skrattade åt japanska bilar på 60-talet. Om 10 år kommer vi att köpa kinesiska bilar, och prisa deras då höga kvalité.

#8
2019-01-02 20:44

Jag tror inte i praktiken att kvaliteten mellan olika bilmärken är så jädra stor idag. Visst har en del nya modeller sina barnsjukdomar första året m.m. Men överlag tror jag alla bilar är hyfsat likvärdiga, sen tror jag olika bilmärkens ägargrupper är olika gnälliga med. Tror helt klart att de som köper "premium" har en större tendens att klaga på och åka in med småsaker som kanske den som köper de lite mer asiatiska och europeiska mellanmjölksmärkena inte direkt bryr sig om.Sen är det inte en sanning rakt över, men snittet av ägarna för de olika märkesgrupperna tror jag det är så och det med avspeglar sig i vissa undersökningar. Sen att nya Volvo ska vara dålig kvalitet, kört 11.000 mil med min V90 nu på 22 månader och bara haft inne den på vanlig service samt en återkallelse.

#9
2019-01-02 21:38

X4 kopia. Och den lätt fulaste BMW n. Att folket köper dessa bilar...

#10
2019-01-02 22:00

.gif: Smaken är väldigt individuell, vet inte vad du kör för bil men finns säkert de som tycker den är jätteful och undrar hur folk kan få för sig köpa en sådan. Personligen tycker jag vissa av dessa suv-coupéer är toksnygga, Mercedes GLC och GLE coupé är riktigt stilrena och vackra modeller enligt mig. X4 har jag svårt för men tycker fortfarande den är snyggare än X3 den delar bas med. Renault visade upp en för ett tag sen med som nog får sägas vara deras snyggaste modell på länge, men den skulle vad jag förstod det inte säljas på vår marknad.

#11
2019-01-02 22:54

Henrik M.

Då ska du vara lycklig, men tämligen ensam.....sa någon något om att tysta ned....

#12
2019-01-03 20:45

Hur kan någon ha åsikter om utseendet efter de här skuggbilderna?
Eller finns det bättre som inte jag sett?
Är det inte lite väl mycket fördomar här?

#13
2019-01-03 22:32

Fördomar är vad du verkar ha, saabnissen.
Citerar ditt inlägg 2/1 "Ser ut som en BMW-klump jag inte ens vet namnet på. Vill inte veta heller.".

#14
2019-01-03 22:36

x

#15
2019-01-07 10:41

Har svårt för biltypen med. Nämnda GLC ser ut som en kinakopia på X6 som redan är ful så det räcker och blir över. Detta verkar vara en X4-inspirerad historia. Och den är som bekant fulast av dem alla. Det är inte taklinjen som är problemet, utan den massiva mängden plåt mellan hjulhus och fönsterkarm. En kombikaross har ofta glas nog för att väga upp detta - men när man moffar dit en massiv lutande D-stolpe på denna kvadratmeterstora yta ser det ofta inte riktigt klokt ut. Redan gamla 5-serie Gran Turismo led av detta. Där tog dock den överdrivna hjulbasen över "knasfaktorn" så det var mest det som syndes. Där får man väl dock ge BMW eloge för att de faktiskt gjorde en bil där design fick stå över för praktikalitet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.