Bild
Nästa artikel

Gasig Arona säger 'bonjour' i Paris

Nyheter

Seat bygger in gasdrift i suven, något som kanske attraherar klimatbonusjägare. Här är svenskt pris och lanseringsdatum.

 

På bilsalongen i Paris visar Seat upp suven Arona med gasdrift. Enligt biltillverkaren sägs det vara världens första fabriksproducerade suv med gasdrift. Arona TGI drivs av en 1,0-liters trecylindrig motor på 90 hästkrafter och standard är 6-växlad manuell låda.

Tre tankar finns att fylla på gas i och räckvidden uppskattas till 40 mil. Gastankarna är försedda med rostfria rör. Vid kallstarter när yttertemperaturen är under 10 minusgrader tar bilen hjälp av bensin. Bensintanken plussar också på räckvidden med 16 mil.

Arona TGI kommer till Sverige under första kvartalet 2019. Preliminära priset blir 169.900 kronor före klimatbonusen, som för gasbilar är 10.000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Seat Arona TGI? 

Kommentarer

#1
2018-10-01 15:35

”Det finns en bensinmotor också”? Menar ni att den har både en gasmotor och en bensinmotor?! Mig veterligen har den en motor som kan köras på gas eller bensin. Dubbla bränslen, men bara en motor alltså. :)

#2
2018-10-01 15:43

Skön beskrivning. Två drivlinor i en Seat kanske lite väl mycket begärt... :-)

#3
2018-10-01 16:13

5000kr i påslag för gasdrift är riktigt prisvärt.

#4
2018-10-01 17:33

Tumme upp för gasdriften och liten bensintank, tumme ned för att det är en suv.

#5
2018-10-01 18:17

Slarvigt formulerat av mig om bensinen, det är ändrat nu.

#6
2018-10-01 18:37

Fortfarande en positiv nyhet Maria! :-)

#7
2018-10-01 19:15

Instämmer i "positiv nyhet"! En viktig fråga är dock: är det lätt att inspektera gastankarna? Kraven på besiktning av dessa har ju skruvats åt rätt ordentligt nyligen:
https://www.bilprovningen.se/bilprovningen/press--nyheter/nyheter/2018-0...
Finns liknande regler i andra länder? Annars kan det lätt hända att Sveriges hårdare regler -- även om de är skrivna med gott syfte -- skapar besvär för gasbilsägare.

#8
2018-10-01 19:28

John
Jag skulle inte riktigt kalla den för SUV. Snarare en ”högbyggd” småbil.

#9
2018-10-01 19:39

ToRy:
Jag har besiktigat en gasbil nyligen.
Antingen får man ett intyg från senaste servicen att tankarna är granskade och godkända eller så tar man bort plastlocken under bilen alt. Bagagebotten i bagageutrymmet så det går att inspektera vid bilprovningen.
Välj det senaste om du vet vad en skrumejsel är. Serviceverkstan kan ta hutlöst betalt för nästan ingenting...

#10
2018-10-01 19:39

Håller med Axa - den är t ex 1 cm lägre än en Golf SV för att jämföra med nåt som knappast kallas SUV...:)

#11
2018-10-01 19:59

Still, kul att se att det kommer nya gasbilar.
Detta är en del av lösningen att minska beroendet av olja och faktiskt sponsra närproducerade bränslen.
Vi har ett väl utbyggt fordonsgas nät i Sverige och när inte det räcker till så finns ju bensinen som en backup.

Hoppas våra ledare tar sitt ansvar och ger bilar som kan tanka gas ett litet lyft igen, det är inte mer än rätt.

#12
2018-10-01 20:13

McTar, det låter betryggande! Vad jag tänkte på är närmast den här typen av händelser:
https://www.dn.se/ekonomi/motor/besiktningen-av-gasbilen-blev-en-dyr-his...
Jag vill minnas att jag läste artikeln i papperstidningen, men nu är den låst för mig på nätet och jag kommer inte ihåg precis hur historien var. Här är ett annat "skräckreportage":
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/nya-besiktningsregler-dyr-aff%C3%A4r-...

#13
2018-10-01 20:14

Fånigt med klimatbonus på 60000:- för elbilar, men endast 10000:- för gasbilar.
Jag undrar vilken som är miljösmartast?
Totalt sett.

#14
2018-10-01 20:22

Saabnisse: Att köra på biogas är nog det smartaste av allt än så länge.

ToRy: Jag har två gasbilar. En v60, som man kan ta bort bagagerumsgolvet på. Det tar max två minuter. Sedan kan besiktningsmannen besikta dem och det tar de ca 200kr för.
På min VW så måste plasten under bilen tas bort, det tar nog max en kvart - om man har en skruvmejsel. Nu fick jag ett godkännandeintyg på bilen när jag utförde servicen istället. För det tog de 800kr.
Dyrt dyrt, men inga 2.700kr iaf.
Nästa gång, demonterar jag plastbiten själv.

#15
2018-10-01 22:06

McTar, det var det jag menade, men det är något som politikerna tydligen inte begriper.
Med en större klimatbonus för gasbilar hade säkert försäljningen av dessa ökat

#16
2018-10-01 22:10

Kan ju vara ett alternativ vid näste bilbyte för här i stan produceras det ju en hel del biogas och det finns flera mackar... Och lagom bilstorlek när man inte längre behöver frakta barn och annat som tar plats.

#17
2018-10-02 12:31

Problemet är väl man inte kan garantera vilket bränsle bensin/gas som man kör på. Därför är det svårt att lämna mer bonus (skulle jag tro).

#18
2018-10-02 07:47

Grosser: det gäller ju även laddhybrider, som man kan köra runt på bensin (oftast) så mycket man vill. Och de får bonus (i regel mer än en gasbil). I just det fallet är förstås merkostnaden relativt en bil med enbart förbränningsmotor så stor att en privatköpare knappast gör så. Men en förmånsbilsförare skulle kunna.

I gasbilar brukar väl också bensintanken vara så liten att det blir bökigt att köra bara på bensin?

#19
2018-10-02 07:54

McTar (#14): även om det inte egentligen är så svårt att demontera plastskydden under bilen så är min gissning att det är mer än vad kanske 80% av Sveriges bilägare är kapabla till eller intresserade av att göra. Kanske behöver man tillgång till lyft eller grop också för att göra det? Majoriteten får ta smällen med de 800 kronorna -- eller liknande -- vid servicen, och det blir ett problem för gasbilarna, tyvärr.

Kan man komma åt att inspektera tanken ovanifrån som i din Volvo genom att lyfta ut ett golv i bagageutrymmet så är det så klart en annan sak.

På den här Aronan ser det ut som om de två bakre tankarna möjligen skulle kunna inspekteras via bagageutrymmet.

#20
2018-10-02 08:01

"I gasbilar brukar väl också bensintanken vara så liten att det blir bökigt att köra bara på bensin?"
Ja det är riktigt.
Flera länder har ett krav på att bensintanken inte får vara större än 15 liter för att bilen ska bli godkänd som gasbil.

#21
2018-10-02 08:20

Vettigt pris. Kan kanske vara ett alternativ till elbilar och andra hybrider.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.