Nästa artikel
Fyra frågor till nio experter
Nyheter

Fyra frågor till nio experter

Publicerad 25 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Varför gick det så här? Är det här Slutet? Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ? Vad har Saab betytt för dig?
Vi frågar nio experter.
Vi frågade nio bilexperter följande frågor:

Varför gick det så här för Saab?

Är detta slutet för Saab?

Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ?

Vad har Saab betytt för dig?



Nils-Eric Frendin
Chefredaktör, Vi Bilägare

Varför gick det så här för Saab?

Affären har helt enkelt dragit ut för långt på tiden. De få tänkbara bilköpare som funnits kvar har dragit öronen åt sig vilken den nästan obefintliga försäljningen visat, samtidigt som också eventuella andra spekulanter hittat andra, säkrare, investeringar att lägga sina pengar på. 

Är detta slutet för Saab?
Det ser onekligen ut så, men det har hänt förr att en knockad fighter rest sig på nio. GM kanske, inför hotet att få betala stora summor vid en konkurs, väljer att släppa på sin panikrädsla för att teknisk knowhow ska hamna i kinesiska händer (där den hamnar förr eller senare i alla fall) och väljer att sälja till dem.

Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ?
Tekniskt ja, finansiärt nej !  Det är mycket tveksamt om de kunnat få ihop de oerhörda summor som krävts för driften fram till break even, som realistiskt sett ligger flera år framåt i tiden. Kanske är det vad investerarna bakom Koenigsegg insett nu och därför väljer att hoppa av

Vad har Saab betytt för dig?
Mycket! Saab 96 medV4:a var min första "riktiga bil". Gick sedan över till de mera praktiska 95:orna som jag hade ett antal och blev ganska duktig på att meka med. Fick byta motor åtskilliga gånger och blev riktigt driven, tog väl en knapp timma på slutet. Det känns i hjärtat om det här är slutet…


Marianne Sterner
Testchef, Vi Bilägare

Varför gick det så här för Saab?
GM har inte styrt upp verksamheten i Trollhättan som man borde. I många år fick Saab göra jätteförluster utan att något radikalt gjordes. Saab utsattes för en räcka VD:ar som inte begrep sig på varken bilarna eller företagskulturen.

När de amerikanska direktörerna till slut ledsnade på förlusterna sparade man på fel sätt. Man stoppade bilprojekt som säkert hade stärkt Saab. Istället tvingades Saab sätta sitt märke på bastardbilar som inte var trovärdiga Saabar, vilket ledde till en urvattning av varumärket. Usel ledning och mängder av strategiska misstag har fått Saab på fall.

Är detta slutet för Saab?
Det behöver det inte vara. Saab är en toppmodern fabrik med nya bilmodeller redo att lanseras. GM kan nog sälja billigt bara för att bli av med Saab. Jag hoppas att Geely inser det och lägger ett bud även på Saab. Att komma över hela svenska bilindustrin med allt vad det innebär av tekniskt kunnande vore ju ett klipp för kineserna!

Ett annat scenario är förstås att BAIC (Beijing Automotive Industry Corporation) tar över Saab. Företaget har ju redan visat intresse för Saab genom sin inblandning i Koenigsegg-affären.

Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ?

Jag har aldrig förmått mig att tro på alternativet Koenigsegg med alla konstiga finansiärer och deras turer . Jag har heller inte träffat en enda människa, förutom Jan Åke Jonsson, som har betraktat Koenigsegg som en seriös köpare.

Vad har Saab betytt för dig?

Jag var med och hejade på under Saabs storhetstid i rallyskogen, jag har själv tävlat i Saab och jag har ägt Saab-bilar. Bilarna har för mig varit bevis på teknisk klurighet och bilbyggarentusiasm och jag har varit stolt över mina Saabar. Mitt hjärta blöder för alla de som kämpat för att hålla Saab vid liv.


Mikael Schultz
Bilreporter, Vi Bilägare


Varför gick det så här för Saab?
Jag tror att Saab har haft för få och för gamla (9-5:an) modeller för att kunna bli en lönsam masstillverkare. Två alternativ räcker inte långt om man vill nå de riktigt breda massorna.

Samtidigt är märket inte tillräckligt exklusivt för att klara sig som nischtillverkare med små volymer, vilket annars skulle kunna vara ett alternativ. Det är väl också det spåret som Koenigsegg Group varit inne på, men misslyckats med att växla rätt.

Är detta slutet för Saab?
Tyvärr så tror jag det. Varumärket är kört i botten och försäljningen en katastrof. Vem vill, vågar eller har råd att ta över? Det enda man möjligen kan hoppas på är kineserna. Men inte ens där verkar intresset vara på topp. Hoppas jag har fel!         

Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ?
Nej, jag tycker inte det. En liten sportvagnsfabrikör och en volymtillverkare på dekis låter i mina öron inte som den ideala kombinationen. Men det var kanske det enda alternativet. Så visst var det värt ett försök. Tråkigt att det gick åt pipan.

Vad har Saab betytt för dig?

Saab har alltid funnits i mitt motorliv, så nog blir det väldigt tomt om märket försvinner. För mig har Saab stått för den lite udda, körsäkra svenska bilen med många smarta tekniska- och säkerhetsmässiga lösningar. Saab är också märket som satte turbon på kartan. Det gjorde ni bra!      


Tommy Wahlström

Bilreporter, Vi Bilägare

Varför gick det så här för Saab?
Saab
har varit en liten biltillverkare som befunnit sig i mer eller mindre
akut kris i decennier. Små produktionsvolymer innebär att få sålda
enheter tvingats bära hela kostnaden för produktutveckling och
marknadsföring. För att nå lönsamhet hade det krävts att Saab lyckats
ta betydligt bättre betalt för sina bilar än vad man klarat. 

Är detta slutet för Saab?
Just nu är Kina Saab:s enda hopp. Lyckas inte GM sälja är jag rädd att man kommer att lägga ned Saab inom kort.

Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ?
Nej,
jag har aldrig trott det. Att vända Saab till lönsamhet kräver
långsiktigt engagemang och rejäla investeringar av eget kapital.

Vad har Saab betytt för dig?
Allt! Jag är uppväxt i Saab, jag lärde mig köra i Saab och jag gjorde min första rejäla vurpa i en Saab!


Eric Lund
Redaktör, Vi Bilägare

Varför gick det så här för Saab?
Just nu riktas alla blickar mot Koenigseggs avhopp och mot regeringen som enligt många varit alltför passiv. Men det är viktigt att hålla i minnet att det handlar om ett företag som, såvitt vi vet, nästan aldrig genererat vinst.

Till och med 1980-talet fanns det möjligen fog för bilden av Saab som den lilla ettriga uppstickaren som fick humlan att flyga fast den inte borde kunna. Under General Motors regim har Saab tvingats ikläda sig rollen av "premiumbilmärke", men aldrig fått praktiska eller ekonomiska resurser att leva upp till de kraven.

Är detta slutet för Saab?
Om inte ett under sker - ja.

Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ?
Om Koenigsegg Group hade lyckats få ihop pengar till förvärvet hade det varit en bragd. Men den stora utmaningen hade varit att inom ramen för en helt ny grupp av investerare sköta den dagliga driften för en industri som är oerhört komplex.

De små och stora problem som Christian von Koenigsegg är van att hantera med skott från höften ställer helt andra krav i en bilfabrik med tusentals anställda samt åtaganden och ansvar i alla tänkbara riktningar. Jag undrar om von Koenigsegg och gänget runt honom hade haft tillräckligt tålamod och kunskap.

Vad har Saab betytt för dig?
Mitt bilintresse började spira på allvar ungefär samtidigt som Saab lanserade 9000-modellen 1984, för att inte tala om konceptbilen EV-1 från 1985. De bilarna har präglat min bild av Saab betydligt mer än "päronhalvorna" och 99/900. I mitten av 1980-talet hade Saab verkligen slagläge, men det dribblades sedan notoriskt bort under GM-åren.


Niklas Carle
Chefredaktör, Automobil

Varför gick det så här för Saab?
Delvis för att man blivit frånsprungen på marknaden. Modellutbudet är knapert och viljan att konkurrera med de kvalitetsledande tillverkarna har inte varit underbyggd på konstruktionsplanet.

Spänningen som omhuldade märket i mitten på åttiotalet har gått förlorad i en missriktad jakt att nå den stora skaran vardagsbilister. Hade man riktat in sig mot de mer medvetna kunderna - och utvecklat samt marknadsfört sina produkter därefter - hade det kanske sett bättre ut än i dagsläget.

Är detta slutet för Saab?
Troligtvis. Den stora frågan är hur hårt det kommer att drabba verksamheten och vilka delar som kommer att gå upp i rök. Den kunskap som finns i företaget bör värderas varsamt och det är den som är svårast för GM att lämna bort. Att vi står inför en kraftig företagsstrukturell förändrig är dock klart.

Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ?
Svårt att uttala sig om. Affären har varit höljd i dunkel sedan starten och det är ingen som lyckats kartlägga den ekonomiska strukturen från grunden. Koenigseggs driv och intressanta varumärke hade säkerligen kunna skänka Saab en välbehövlig vitamininjektion, men frågan är om det hade räckt.

Vad har Saab betytt för dig?
Ingenting.


Calle Carlquist
Redaktionschef, Automobil

Varför gick det så här för Saab?

För att det var GM som köpte företaget. De hade ingen aning om vad som låg i påsen, det var mer en fråga om att köpa åtminstone något när alla andra av de stora var på inköpsrond. GM har sedan 20 år med osviklig precision bevisat att man inte har en aning om hur man sköter ett relativt sett litet företag.

Sedan har Saab själva haft en väldigt underlig självbild: man har överskattat betydelsen av sin “klurighet" och trott sig vara ett status- eller så kallat premiummärke. Vad det nu är. Under tiden har produktfloran (ja, de båda modellerna då) åldrats utan värdighet, samtidigt som andra tillverkares utbud, förnyelsegrad och valmöjligheter fullkomligt exploderat.

Är detta slutet för Saab?
Ja.

Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ?
Nej.

Vad har Saab betytt för dig?
Saab 99 var den enda intressanta bilen för mig. Helt egen design och vettig grundidé, även om kvaliteten var usel.


Carl Legelius

Chefredaktör, Klassiker

Varför gick det så här för Saab?
För smalt program. I en tid då alla nischat sig in absurdum har Saab bara haft två modellserier. Tänk om man använt all den tillgängliga teknik som fanns inom GM och utvecklat småbilar, golfklassare, suvar, sportbilar etc med Saab-emblem. De försök som gjordes med 9-7 och 9-2 var alldeles för halvhjärtade.

Är detta slutet för Saab?
Nej det tror jag inte. Jag tror Saab kommer att leva vidare som märke.

Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ?
Det går inte att bedöma så här utifrån. Men det hade varit kul om det hade blivit av.

Vad har Saab betytt för dig?
Jag har alltid gillat Saab 900 och 9000 från 1980-talet. Att sätta sig i en sådan är som att bli omsluten av godhet. Det luktar på ett speciellt sätt och stolarna är som formgjutna.

Och ljudet i en turboladdad Saab från samma år, både på tomgång och när den drar i väg, får nackhåret att resa sig. Då var Saab som bäst.


Claes Johansson
Redaktionssekreterare, Klassiker

Varför gick det så här för Saab?
Omöjligt att säga just nu. Det behövs distans och analys. En väl spridd åsikt är att GM “dödade" Saab sakta men säkert. Visst, man odlade inte Saabs särart tillräckligt mycket, modellutbudet var hela tiden för klent, men utan GM hade Saab troligen inte funnits över huvud taget idag.

Men jag kände mig klart oroad när man i smyg tog bort den smarta progressiva hastighetsmätaren i Saab 9-5. Det var ett tydligt tecken på att man inte alls förstått vad Saab var för märke.

Är detta slutet för Saab?
Som regelrätt biltillverkare, sannolikt ja. Saab kan säkert överleva och utvecklas i reducerad form. Som teknikkonsult eller komponenttillverkare.

Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ?
Nej. Det var en pojkdröm. Att bygga extrema bilar i extremt små serier har nästan inga beröringspunkter med industriell tillverkning i stor skala.

Vad har Saab betytt för dig?
Väldigt, väldigt mycket. Jag älskar märket och dess tydliga särart redan från start. En underdog med en fascinerande mix av hemslöjd och spetskompetens. Mitt förhållande till de nyare modellerna är lite mer ljummet, men de prototyper och designidéer som visats upp de senaste åren har visat att man tänker rätt.

DISKUTERA:
1. Varför gick det så här för Saab?
2. Är detta slutet för Saab?
3. Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ för Saab?
4. Vad har Saab betytt för dig?
MEST SKATT I SOPPAN

Ungefär 60 procent av bensinpriset och nästan 50 procent av det man betalar för diesel – så mycket går direkt till statskassan. Uppdelningen här nedanför visar hur många kronor som är moms, skatt och bränslebolagens produktkostnad och marginal.

Siffrorna kommer från Svenska petroleum och biodrivmedel institutet (SPBI) och gäller snittpriset vid pump i oktober 2018. En anledning till varför dieseln har högre produktkostnad är att inblandningen av olika biodrivmedel är större och att dessa är dyrare i inköp.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-25 12:07
Lennart (ej verifierad)

1. GM var helt fel ägare, men vilken som skulle varit rätt det är svårt att gissa.
2. Troligen
3.Spännande
4. Ett udda märke med problem

#2 • Uppdaterat: 2009-11-25 12:18
Raphael (ej verifierad)

Jag är övertygad om att Koeningsegg har både finansiella och tekniska resurser för att gå i land med affären. Min bedömning är att GM har förhalat diskussionerna med Koeningsegg och tvistefrågan är de tekniska rättigheterna till GM plattformar och GM teknik som Saab har använt sig av. En av delfinansiärerna till Koeningsegg är ju kinesiska Beijing Automobiles, och även om detta fiansiellt är en trygghet för Koeningsegg så tror jag faktiskt att GM är livrädda för att kineserna ska få tekniskt know-how - och det är därför som affären har dragit ut på tiden. Om Koeningsegg hade haft en annan stor finansiär istället för kinesiska Beijing Auto (BAIC) så hade affären säkert varit i hamn nu. GM litar inte på kineserna och denna rädsla har gjort att Koeningsegg gav upp.
Som varumärket nu är inkört i botten och knappt några bilar säljs, så är går det nog inte att rädda Saab. Det har gått för lång tid och affären har dragit ut på tiden.

#3 • Uppdaterat: 2009-11-25 12:59
Bastard Bilar (ej verifierad)

Marianne Sterner
Testchef, Vi Bilägare
Varför gick det så här för Saab?
GM har inte styrt upp verksamheten i Trollhättan som man borde. I många år fick Saab göra jätteförluster utan att något radikalt gjordes. Saab utsattes för en räcka VD:ar som inte begrep sig på varken bilarna eller företagskulturen.
När de amerikanska direktörerna till slut ledsnade på förlusterna sparade man på fel sätt. Man stoppade bilprojekt som säkert hade stärkt Saab. Istället tvingades Saab sätta sitt märke på bastardbilar som inte var trovärdiga Saabar, vilket ledde till en urvattning av varumärket. Usel ledning och mängder av strategiska misstag har fått Saab på fall.

#4 • Uppdaterat: 2009-11-25 13:10
Mattias Goldmann Gröna Bilister (ej verifierad)

Redan i juni sade och skrev jag (se minplanet.se) att detta gör Koenigsegg enbart för att få uppmärksamhet kring det egna varumärket, som ju alla känner till nu. Det var ett cyniskt spel och det är mycket ledsamt att ha fått rätt.
Saab-märket - och då menar jag märket, inte relikerna 9.3 och 9.5, inte heller nya 9,5 som verkar vara en dinosaurie - bör vara värt något, med en profilering och (som vi ser ovan) många som fortsatt är starkt känslomässigt knutna till Saab. Fabriken är rimligen också något värd, kanske för en aktör som t.ex. Valmet som ju tillverkar alltifrån Fisker till Think på licens och i bästa fall får kapacitetsproblem. Det är fel att ensidigt tro att Kina är enda lösningen; dte gäller bara om man fokuserar på vem som ev kan vilja köpa motorteknik och liknande. I den delen är svaret nog ingen alls.

#5 • Uppdaterat: 2009-11-25 14:12
Conny Karlsson (ej verifierad)

Jag har ägt 2 Saabar. Den sista en 9-5 aero sedan en dryg månad tillbaka. Och för mig har det bara varit problem, just nu står bilen och inte startar alls.
När man samtidigt kör Toyota och BMW så funderar man har Saab något existens berättigande överhuvudtaget ?! Hur kan en bil med så tvivelaktig kvalitet sälja så i Sverige, antagligen bara för att den är just svensk. På jobbet har jag flra som ägt Saabar med bara problem. Och nu när jag köpte denna bilen så blev jag idiotförklarad (jag hade hjärnsläpp och ångrar mig något kolosalt)på jobbet. Någon som vill köpa en Saab 9-5 Aero ?

#6 • Uppdaterat: 2009-11-25 15:27
Erik F (ej verifierad)

Jag kan av egna dyrköpta erfarenheter bara hålla med Conny Karlsson.
Sålig drift och för strama tyglar från GM, kombinerat med en falsk självbild hos SAAB har lett till detta.
Däremot är SAAB världsledande på att konstruera både civila och militära flygplan! Det ursprungliga SAAB lever alltså vidare.

#7 • Uppdaterat: 2009-11-25 15:41
kim Jansson (ej verifierad)

Så var det Svenska Blaming Game i full gång och allra värst råkar GM ut naturligtvis, hade inte väntat mig nått annat heller.
Jag har jobbat åt GM i 35 år som leverantör och bättre företag finns inte att jobba åt, man vet exakt vad man har och rätta sig efter och det förefaller mig något udda att man inte försökt styra upp verksamheten på SAAB, men det krävs ju att man får rätt faktaunderlag för att kunna fatta rätt beslut, vilket jag menar att det har GM inte fått.
Låt mig tillsist konstatera, hade SAAB varit en ren Amrikansk affär så hade fabriken varit borta för länge sedan.

#8 • Uppdaterat: 2009-11-25 15:51
pg (ej verifierad)

Men Saab 9-5 delar väl inte så mycket med Opel som 9-3 an? Den nuvarande har ju ett eget motorprogram på besinsidan. Växellådorna är gemensamma liksom dieselmotorerna, men där är det väl inga problem vad jag vet.
Att Svensk press ibland hävdat att Saab har blivit sämre på senare år på grund av att man har delar från Opel, är en total missuppfattning, eller så har man fått falsk information.
Att vissa Saabmodeller har en del strul med el systemet, har inte det minsta med Opel att göra. Vore det på detta viset, skulle ju även Opel ha samma fel, men så är absolut inte fallet.

#9 • Uppdaterat: 2009-11-25 16:59
Sven (ej verifierad)

Även om det inte är något nedläggningsbesked så känns detta lite sorgligt. Tänk ett Sverige utan Saab? Det finns ju bara inte.

#a • Uppdaterat: 2009-11-25 17:27
Eric Lund (ej verifierad)

PG: Kvalitet i bemärkelsen driftsäkerhet är en viktig fråga. Men vad jag tror att många i debatten försöker få fram är att om GM hade menat allvar med att etablera Saab som prestigemärke i produktpaletten - det vill säga gå i clinch med Audi, BMW, Mercedes, Lexus med flera - så funkar det inte att utgå från koncernens stapelvaror. Köregenskaper, upplevd kvalitet, komfort etc måste byggas från grunden, inte adderas på slutet. Både den hittillsvarande och den nya 9-5 är Opel-derivat.
Eric Lund
Vi Bilägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.