Bild
Nästa artikel

Fulladdad Opel Corsa-e tar dig 33 mil

Nyheter

Efter att bilder läckt ut i förtid har Opel valt att själva släppa information om sin första elbil, som går att beställa snart.

När flera bilder på Corsan började cirkulera på internet innan den officiella premiären gick Opel ut med egen information. Sjätte generationen är med sina 4,06 meter nästan 5 centimeter längre än förut och kommer förutom i diesel- eller bensinversion också som renodlad elbil och det är den som vi nu får information om och bilder på. 

Corsa-e har ett 50 kWh batteripaket som enligt beräkningarna ger dig 33 mil bakom ratten på full laddning. En elektrisk motor levererar 136 hästkrafter. Detta är alltså identiskt med drivlinan i Peugeot 208 som elbil, som vi redan fått bekanta oss med

Det finns möjlighet att ladda via vanligt uttag, i väggbox eller snabbladda. Laddförloppet kan dessutom följas i mobilen, via MyOpelApp.

Opel lyfter fram det sportiga utseendet där taklinjen tar inspiration av coupébilar. Men speciellt sportigt och snabbt kanske inte prestandan noll till hundra kilometer i timmen signalerar – det tar nämligen 8,1 sekunder. 

Sedan tidigare vet vi att Opels matrix-strålkastare Intellilux letar sig in i Corsa. Bilen begåvas dessutom med adaptiv farthållare, autobroms, parkeringsassistent och döda-vinkelnvarnare. 

Det är den helelektriska Corsan som går att beställa först och orderböckerna öppnas inom kort. Därefter följer diesel- och bensinversioner. Det finns inga priser än. 

Diskutera: Vad tycker du om Opel Corsa-e?

Kommentarer

#1
2019-05-23 19:11

Tror att både denna och 208 i elversion kan sälja riktigt bra om de sätts rätt i pris. Tycker faktiskt den är rätt snygg med.

#2
2019-05-23 19:28

Trevligt med en liten batteribil som ser helt normal ut till skillnad mot alla tivolibilar som hittills släppts lösa!

#3
2019-05-23 19:34

Snygg bil, skall bli intressant att höra priset för elversionen. Precis som Henrik säger, rätt pris bra försäljning. Kanske dags att byta familjen andrabil(en Opel Corsa 2016).

#4
2019-05-23 19:37

Snygg! Stackars Tesla när europa får igång försäljning av mindre elbilar med vettig aktionssträcka och optimal ekonomi. Gissar dock att denna blir lite dyr för storleken. En lite större bil som praktiska Skoda Yeti med 50 mil och runt 400.000:- vore mitt val.

#5
2019-05-23 19:49

Sabud: Varför skulle det bli synd om Tesla för att europeiska tillverkare tar fram mindre elbilar? Tror de varken slåss om samma köpare eller storleksklass......
Den bilen du efterfrågar finns ju redan, Hyundai Kona är väl jämförbar i storlek med Yeti. Kostar runt där och med bra räckvidd!

#6
2019-05-23 19:53

Helt ok utseende. Även invändigt.
Noterar att batteriplaceringen/utseende är väldigt likt en e-Golf.

#8
2019-05-23 20:20

Sabud - frånsett Hyundai Kona så har du ju Kia e-Soul och Kia e-Niro att välja på redan i den klassen.

#10
1
2019-05-23 20:35

Snygg Opel, det var länge sedan sist. Men trist med gammelmotorbilar som blir elbilar helt utan att dra nytta av att de kan se moderna ut, fast finns väl några gubbar kvar som lockas av sånt.

#11
2019-05-23 20:44

Leif: Och varför skulle det inte kunna gå att köra 33 mil? På ett 50kWh batteri motsvarar det 1.5 kWh/mil. Inte ett dugg orimligt, det kan Model 3 med dubbla motorer, betydligt tyngre bil samt mycket mer kraft ligga på med enligt realistiska tester, så jag tror tvärtom det går att köra betydligt längre med sommartid.

#12
2019-05-23 20:54

Snygg men rakt av en peugot växelspak det är ju lågvatten märke hur bra den än är.
Och visst saabnisse är det positivt att den ser normal ut utan vansinnes design som många har.

#13
2019-05-23 20:52

Tycker också att den är snygg. Det är den första elbil jag kan tänka mig att köpa

#14
2019-05-23 20:55

Instämmer med övriga, med rätt pris så kan den sälja bra. Bra pris i det här sammanhanget skulle jag gissa bör ligga lite under 300 kkr exkl rabatten...

#15
2019-05-23 20:58

Det är 33 mil enligt WLTP som är den nya mer verklighetsbaserade körcykeln. Den fungerar bra för elbilar, det är laddhybriderna som är problemet då körsträckan är för kort, men elbilar har samma energityp hela tiden så WLTP funkar, och innebär ca 10 mils kortare räckvidd än NEDC.

#16
2019-05-23 20:59

Jag noterar att elversionen kommer först och det är ju lite ovanligt, men positivt!

#17
2019-05-23 22:41

Ser väldigt trevlig och vanlig ut. Räckvidden på 33 mil kan med all säkerhet uppnås en vår-/sommardag i hastigheter om 90-100 km/h. Normala etapper med en sådan här borde ligga på 20-25 mil mellan laddningarna.

#18
2019-05-23 22:43

Priset kan jag upplysa om i Europa, Sverige okänt.
Chefen för den spanska fabriken där den kommer att tillverkas har sagt att priset utan olika miljörabatter av varierande slag i olika länder, börjar på motsvarande 300 000 kr jämt.
Om man håller fast vid det beror väl på hur man bedömer marknadsutvecklingen.

#19
2019-05-23 22:45

En given framgång för Opel!

Och ett bra alternativ för många tätortsbor eller som andrabil.

Hoppas bara priset blir rätt.

Och som synes. Ingen hybrid. Den tekniken kommer snart inte existera längre - inte ens som laddbar version.

MVH AL

#20
2019-05-23 23:01

Grosser: Tror du verkligen den kommer dra mer än 2 kWh/mil? Det ligger jag ju på med min.......nä, jag tror de 33 milen är fullt realistiska vid normal körning. Som sagt det motsvarar ändå 1,5 kWh....

#21
2019-05-23 23:33

Ampera e/Bolt med 60 kWh har ju upprepade gånger i tester enkelt klarat 46 mil, och mer om man snålar, rekordet var väl 66 mil?
Så hur mycket förlorar man på 50?
10 mil?
Den här väger mindre, har mycket svagare motor och lägre luftmotstånd än Ampera e, första testen blir intressant.

#22
2019-05-24 00:38

Intressant bil och dessutom snygg!

#23
2019-05-24 00:58

Den är fin, men inte lika fin som e208. Peugeot är i en sweetspot när det gäller design just nu. 3008, 508 och inte minst nya 208 är kanske de snyggaste bilarna i sin klass. Jag älskar förövrigt också interiörerna med den lilla ratten, sitter perfekt i dem. I alla fall i 508.

#24
2019-05-24 08:00

@Henrik M Det är extremt sällan jag lyckas matcha (min egen) elbils fulla potential mellan laddstopp. Jag ifrågasätter inte den uppgivna räckvidden för den är realistisk, men under sommarhalvåret och i normala hastigheter. Jag tror däremot att normala etapper mellan laddstopp på långresa kommer vara ca 25 mil.
Undrar om Opel/Peugeot anger brutto eller netto för batterikapaciteten?

#25
2019-05-24 08:15

Opels bilar ska uppenbart se lite snällare och mjukare ut än Peugeots tuffare framtoning, och samtidigt stramare än Citroëns lekfullhet. Gäller även interiört. Det enda som tydligt kommer från PSA är växelspaken, eller körlägesväljaren, tydligen låter PSA alla batteribilar ha samma spak oavsett märke. Men den fungerar bra.
Räkna med stramare fjädring och mer autobahninriktad chassisättning än andra PSA produkter. Hybrider gör PSA bara för de större bilarna. Corsa E kommer ut på marknaden i början av 2020, så 208 får ett litet försprång.

#26
2019-05-24 08:15

GrosserFast 25 mil skulle som sagt innebära en förbrukning på 2kWh per mil, jag tror verkligen inte den är så ineffektiv. Där ligger jag lite drygt med min Model S i "blandad" körning sen jag plockade ut den, och då inkl. minusgradersmorgnar, regnväder och en hel del beroendeframkallande användning av kraften.....
Nej jag tror det utan tvekan går åka 33 mil i hyfsat "normalt" användande och en hel del till om man eco-kör och "lär" sig bilen.
Vad ligger du på med din för förbrukning?

#27
2019-05-24 08:33

Jag ser nyheter överallt om att Skoda Citigo IV ska kosta från €20000 med 36,8 kWh batteri när den kommer i höst.
https://alltomelbil.se/elbilen-skoda-citigo-e-iv-ar-har-prissatt-fran-e2...
Det låter för bra för att vara sant.

#28
2019-05-24 08:34

100%-0% batteri så klarar man säkert 33mil. Men sällan man kör så, med lite marginal och hänsyn till laddhastigheter, placering laddstationer etc. så är nog 25mil en rimlig långfärdssträcka innan laddning.

Sen kanske en sådan här bil sällan är ute på den typen av långkörning och nästan aldrig snabbladdar. Hur många köper en corsa idag för att kuska land och rike runt?

#29
2019-05-24 09:38

Tack Klabbe, bra komplettering!
@Henrik Jag menar INTE att man kommer bara 25 mil på 100-0% utan att du kör mellan ca 80-10% på långresa (0,7*50 kWh) och laddar 35 kWh vid varje stopp. 35/1,5=23,3 mil.

Min Ioniq snittar 145 Wh/km över helåret, variation mellan 120 Wh/km(fin sommardag) upp till 170 Wh/km (slaskig vinterdag).

#30
2019-05-24 09:41

Grosser: Då kanske du skulle uttryckt dig lite klarare så hade man förstått vad du skrev, men då är jag med.

#31
2019-05-24 09:44

Henrik: Jag skrev följande: "Jag ifrågasätter inte den uppgivna räckvidden för den är realistisk, men under sommarhalvåret och i normala hastigheter."
Upplever du det som otydligt?

#32
2019-05-24 09:46

Ja jag tolkar det som att du inte tror det klarar 33 mil under annat än sommarhalvåret när du skriver så.......
Men det är lugnt, nu vet jag hur du menade.

#33
2019-05-24 09:47

Ser fram emot att pröva Opeln i alla fall! :-)

#34
2019-05-24 09:51

Orange med svart tak är en vågad färgsättning, och en piggare orange jämfört med 70-talets Televerkets-färg.

#35
2019-05-24 09:54

Jag ser personligen fram mer mot nya Opel Mokka E och Peugeot e-2008, som visas efter sommaren. För mig ör Corsa / 208 för låg. Drivlinan i crossover-SUV versionen blir samma som i Corsa / 208.

#36
2019-05-24 10:07

" peugot växelspak det är ju lågvatten märke"
Nu tror jag inte någon backar på grund av en växelspak. Jag har Ford-knappar till elhissarna på min Jaguar, men bilarna såldes ändå.

#37
2019-05-24 10:23

Snygg. Beroende på prissättning så kanske man ska begära offert på elmodellen. Blir fin pendlarbil.

#38
2019-05-24 10:43

Det skulle ju vara fantastiskt om man kunde få med dragkrok...

#39
2019-05-24 13:41

Vauxhall har avslöjat fler detaljer angående hur körlägena påverkar räckvidden, 33 mil är mätt med normalläget, kör man hela tiden på sportläget knycker det 33 km av räckvidden, medan Eco-läget skall öka räckvidden med upp till 40% från sportlägets nivå, vilket ger en räckvidd på 41-42 mil, enligt den uppgiften.
Men detta är inga siffror man officiellt uppger.

Opel nöjer sig med att säga att räckvidden går att öka ”väsentligt” i Eco-läge.

Skulle dessa siffror visa sig stämma, är det väsentligt bättre än förväntat, kanske skulle den låga grundvikten i standardbilen kunna bjuda på någon överraskning av detta slag?

#40
2019-05-24 15:38

Otroligt uppfriskande att se en elbil med normal design och med prestanda och räckvidd som faktiskt skulle fungera för många i praktiken!
Jag är så innerligt trött på alla försök att sticka ut i elbilsbranschen som bara leder till bilar som ser konstiga ut och/eller blir opraktiska i verkligheten.
Ta exempelvis måsvingedörrarna på Texla X, den minimala bakluckan på Model 3, eller Nissan Leafs utseende innan 2018, blä säger jag!

Opeln tycks ha alla förutsättningar för att bli attraktiv som pendlarbil.
Bra att man inte gör samma misstag som Nissan som hållit på och vela med 24, 30 och 40 kWh medan konkurrenterna sprungit om.

#41
2019-05-24 16:32

20 mil i verkligheten och 10 på vintern

#42
2019-05-24 17:17

GRP: Seriöst inlägg......så du menar att du tror den kommer dra 5kWh per mil på vintern? och 2,5 annars? Ok att du är negativ mot elbilar men att skriva löjliga inlägg får dig knappast att verka mer seriös och trovärdig.

#43
2019-05-24 17:19

Anders_0: Jag håller med dig om att det är uppfriskande med normaldesignade elbilar. Däremot har du verkligen varit i verkligheten och kollat bagageöppningen på Model 3? Den är inte direkt minimal och inte mindre än sina konkurrenters öppning, kika S60, C-klass sedan m.fl.......Model 3 öppnar minst lika stort....

#44
2019-05-24 19:00

Henrik M: Vad jag menar är att det är väldigt förargligt Tesla Model 3, som annars verkar vara en bra bil, endast finns i sedan-utförande. Jag har inte sett den själv än (tyvärr), men öppningen är 46 centimeter hög, med en duktigt tilltagen lasttröskel.
Det betyder att man inte får in några normalstora vitvaror och att en hel del monterade möbler inte går in.

Vill jag köra en gammal tvättmaskin till tippen så går den alltså sannolikt att skjuta in i den Opel Corsa-e som artikeln handlar om ifall jag fäller sätena, men den går inte att få in in en Tesla Model 3 hur jag än gör.

Hade man gjort en halvkombi av Model 3, så som man gjorde med Model S, så hade den blivit oerhört mycket mer praktisk.
Anledningen till att man inte gjorde det är som jag förstått det en designfråga: Man ville ha en slank taklinje, vilket innebar att man fick ta till ett glastak för att få plats med baksätespassagerarnas huvuden, vilket gjorde det komplicerat att bygga en halvkombi då den krävt att glastaket var delat.
Jag hade alla dagar i veckan valt en något bulligare design och kanske en aning kortare räckvidd om jag fick en halvkombi istället.

#45
2019-05-24 19:20

Anders_0: Ja fast att den bara finns i sedanutförande, vilket är det som säljs mest globalt i klassen, är ju inte detsamma som att den har minimal öppning......du uttryckte dig som att den skulle vara så designad att den har minimal öppning kontra en fossilbil av samma klass/storlek......och det har den inte. bild-Googla bagageöppning Model 3, du kommer då få bilder både på den och dess konkurrenter så ser du att det är väldigt likvärdigt.
Du får ju inte in det du beskriver i dess konkurrenter heller så din kritik är ju ganska skum, då borde du ju riktat den att alla sedaner är usla då de inte går att köra vitvaror i.....istället för att hänga ut en modell.....har man det behovet väljer man bara en annan bil, inte svårare än så.

#46
2019-05-24 19:43

Lägg ut vitvaror gratis, så hämtar folk upp dem...billigt och bra, så slipper du skita ned bilen också. Blivit av med diskmaskin och tvättmaskin på det sättet.

#47
2019-05-24 19:49

AndersO, tänk också på att USA och Kina är stora marknader för Tesla, och där lever fortfarande sedanen. De som inte köper en SUV de köper en sedan. Det är här i Europa som halvkombis och kombis uppskattas mer, men crossovers har kraftigt sänkt marknaden.

#48
2019-05-24 19:53

Vi får väl se om lilla Skoda men VW e-Up är ju väldigt liten och väldigt enkel. Knappast en pendlarbil för den som har längre än 3 mil till jobbet. En bil för städer.

#49
2019-05-24 19:56

Henrik M: Skillnaden mot andra tillverkare är att det inte finns så många val vad gäller Tesla.
Vill man ha en mer praktisk Volvo eller MB i 60 och C-klass storlek, så kan man köpa en kombi, med Tesla är man låst till en sedan.
Om då 3 hade varit en kombikupé istället så skulle troligen fler i behov av en lite mer praktisk bil vara intresserade.

#50
2019-05-24 20:08

Highlander: Se Raphaels inlägg med, det är inte så stor marknad......och Tesla växer med i sitt utbud, betänk att det inte är sååå otroligt länge sen de startade mer eller mindre på noll. Model Y kommer sen med halvkombi på samma plattform som Model 3. Självklart sen hade de som behövt lite mer praktikalitet varit mer intresserade om den vart en halvkombi, men då kan man tänka att de som vill ha ännu mer praktiskt hade vart intresserade om den vart en kombi, men då hade man tappat de som velat ha sedan.....vilket globalt troligtvis är större.....så jag tror deras marknadsföringsavdelning gjort en avvägning vad som passade flest i första skedet och utgått från det för att kunna komma med fler versioner sen när de kan.
Alla bilar i trafik är ju i nån form en kompromiss.....bara välja det som passar en själv bäst ur ens egna förutsättningar :) Sen tror jag vi i Sverige är väldigt duktiga på att skapa behov som kanske egentligen inte är så otroligt stora behov egentligen....

#51
2019-05-24 21:11

Blev nyfiken på diskussionen med storleken på Model 3 bagageöppning och googlade bilder. Hm, inte var den stor, rent ut sagt väldigt liten bagageöppning. Designen på Model 3 påminner mer om en coupéform än en sedan så jag förstår inte varför de inte satte dit en baklucka som tog med bakrutan upp, typ som på bla Ford Mondeo. Vad gäller bagageöppningen i vardagen är nog Corsan betydligt mer praktisk.

#52
2019-05-24 22:45

Som Henrik säger är inte resten av världen lika besatt av kombibilar som gemene svensk. Då är det logiskt att man gör en sedan.

#53
2019-05-25 06:08

Axa

Tycker också att det är ett mysterium. Den ser inte ut som en sedan, den ser ut att ha en halvkombibaklucka. Varför inte ha en sån istället? Hade tilltalat både de som vill ha kombi och de som vill ha sedan. Nu får man varken eller.

#54
2019-05-25 08:34

Styggavargen, det kan finnas fler skäl än vitvaror som gör att man vill kunna frakta grejjer.

#55
2019-05-25 08:40

Jag förstår inte fokuset på Tesla i den här diskussionen, ser man verkligen Tesla som konkurrent till Opel Corsa E / Peugeot e-208? Jag ser snarare Renault Zoë som konkurrenten, och Zoë är på gång i en ny version.

Skoda Citigo / VW e-Up är mindre, de får snart konkurrens av en ny Fiat 500-e.

Jag har sett uppgifter om att Peugeot räknar med att 15-20 procent av 208 försäljningen kommer att vara e-208, det tror jag kan vara en uppskattning i underkant. Hur många Opel räknar med för Corsa E, det vet jag inte.

#56
2019-05-25 08:48

Precis Raphael, jag lastade in en ny cykel med kartong och allt i min Fabia kombi. Fällde bara halva baksätet.

#57
2019-05-25 09:27

Apex,
För mig är en halvkombi mindre intressant än en riktig sedan. Jag har haft några bilar där rutan följer med upp och på min Peugeot exploderade bakrutan omotiverat. Bilar blir tystare och mer vridstyva som sedan.

#58
2019-05-25 09:46

L.Mäkinen

Jag har inget emot att det är en sedan. Förutom att de är tystare och mer vridstyva så är de ofta snygga. Den kunde ha fått en snyggare rumpa och sidoprofil om den ändå ska vara en sedan.

#59
2019-05-25 10:32

Jag blir glad varje gång en ny sedan lanseras bland alla nya SUVar(som jag ändå kan förstå att folk vill köpa)

#60
2019-05-25 14:56

Henrik M:
Har du någon länk som bekräftar ditt påstående att sedan-modeller är den populäraste varianten i C-segmentet?
Vad jag vet redovisar ingen av de stora tillverkarna försäljningen separat för sedan/halvkombi/kombi och dom mest populära modellerna finns med flera karosstyper.
Vad jag förstått är det tvärt om så att sedan-bilar är på kraftig nedgång globalt: https://carbuzz.com/features/best-selling-sedans-in-the-world-right-now

Personligen så tycker jag sedan-bilar med "modern" design, dvs en baklucka som bara öppnar lite av taket till lastutrymmet men inte heller öppnar hela vägen ned till golvet i bakkant är synnerligen opraktiska.
Frugan hade en sådan tills nyligen och jag har själv betat av både sedan, halvkombi och kombi, flera av varje, genom åren.

Sedan-modellerna på 80-talet, typ Volvo 240, var f*n så mycket mer praktiska när man kunde lägga stora saker rakt ned istället för som på moderna sedan-bilar varken kunna skjuta rakt in eller lägga rakt ned utan först lyfta och sedan krångla in under hatthyllan. Svårt att fylla hela utrymmet effektivt och jobbigt att nå saker längst inne när det är fullastat.
Av samma anledning längtar jag ibland tillbaks till den ytterst praktiska halvkombi-lösningen på gamla Saab 900, jämfört med dagens kombi-bilar som ofta har ett förhållandevis begränsat hål därbak.

Just därför tycker jag att Opel Corsa-e verkar har blivit ovanligt lyckad, där futuristisk design tycks ha fått stå tillbaka för användbarhet helt enkelt. En bil som tycks kunna bli väldigt kompetent i förhållande till priset jämfört med andra elbilar på marknaden.

#61
2019-05-25 22:54

Provkörning av Corsa maskerad prototyp.
https://www.youtube.com/watch?v=4OxmAYGXdOs&t=4s

Nja Volvo 240 baserades på 140 som kom 1966, så det är en 60-talare.
Opel Omega är väl en 80-talare som inte påminner om en 70-talare som Audi 100, trots sitt låga luftmotstånd, har Audi 100 snarlik form som den gamla 100 från 77.

Mercedes W-124 kom 1985, BMW nya 5-serie 1988, Mercedes är ju inte så praktisk med sin V formade öppning.
Omegas rymliga bagage med sitt tredelade fällbara ryggstöd, med nackstöden monterade i hatthyllan, var en av orsakerna till att den blev Årets bil.

Sedan har vi kombikupéer som liknar en sedan, det är en kompromiss, som är ännu mer praktisk än Saab 900 som egentligen är 99, för det var på den det kom.

"men inte heller öppnar hela vägen ned till golvet i bakkant är synnerligen opraktiska."

Det borde väl vara "hela vägen ner till stötfångaren", lite svårt att öppna lägre än så även om några få kombibilar gjort just det.

#62
2019-05-26 07:47

Varför så kort räckvidd? KIA/Hyundais billiga elbilar kommer ju 50% längre. Ska den här ha nån chans får den ju bli bra mycket billigare.

#63
2019-05-26 11:12

Det stämmer väl inte?
Det billigaste man har att erbjuda är väl Kona med 39 kWh batteri för 300 000 med bonus på 60 000, uppgiven räckvidd under 29 mil.

Med ett grundpris på ca 300 000 och en bonus på 60 000 hamnar denna på ca 240 000 med starkare batteri och längre räckvidd som kan öka till mer än 40 mil om man är villig att köra i Eco-läge, det låter som ett bättre erbjudande än Hyundais.

#64
2019-05-28 20:45

Värt att notera när det gäller elbilar och rädslan för batterierna:
https://sites.google.com/view/teslamiles
https://alltomelbil.se/har-ar-elbilen-som-kort-54-000-mil-och-batteriet-...

Det jag saknar just nu är elbilar man kan köpa till rimliga priser. En dröm hade varit en sedan, "hatchback" eller möjligen en crossover till ett rimligt pris. Behöver inte ens fyrhjulsdrift, men helst en räckvidd på över 40 mil... och lite säkerhetssystem som typ nästan är standard idag.

#65
2019-05-28 22:38

Stygga: Det finns väl istort sett redan idag? e-Niro är ju en crossover, räckvidd över 40 mil och skulle gissa på den landar på runt samma TCO som du har på din Octavia idag allt inkluderat.

Ja batterierna tror jag inte man ska va rädd för, läste nånstans nu att Nissan uppskattade 22 års livslängd på sina batterier....

#66
2019-05-29 23:12

Strunta i att lansera bensin och diesel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.