Bild
Nästa artikel

Fritt fram att bygga Model 3

Nyheter

Nu kan även de som inte stått i kö speca sin Model 3 på Teslas hemsida. Och leverans utlovas redan i mars.

I början av december offentliggjordes svenska priserna på Teslas nya elbil Model 3. I samband med det öppnades konfiguratorn för att bygga ihop sin bil på biltillverkarens hemsida, men bara för de som betalat reservationsavgift för en köplats.

Nu, knappt en månad senare, öppnar Tesla upp möjligheten att beställa en Model 3 för alla. Versionerna det går att välja på är båda fyrhjulsdrivna: antingen Long-Range-versionen för 650.000 kronor eller sportiga Performance för 767.200 kronor. Som tidigare kostar autopilot 55.000 kronor extra. Förväntad leverans enligt Tesla är redan i mars.   

Tesla tog nyligen första spadtaget på platsen där de ska bygga ytterligare en Gigafactory, denna gång i Kina. Den kinesiska fabriken kommer att fokusera på byggandet av instegsversionerna av Model 3 och även kompaktsuven Model Y. Elon Musk, vd och grundare av Tesla, twittrar att produktionen av Model 3 inleds i slutet av detta år.

Enligt nyhetsbyrån Bloomberg kommer fabriken att vara kapabel till att mata ut 500.000 fordon per år, vilket i så fall skulle dubbla Teslas produktion, då samma mål är satt för den redan existerande fabriken i Freemont, USA. 

Diskutera: Tror du att Tesla Model 3 blir en försäljningsframgång i Sverige?

Kommentarer

#1
2019-01-08 12:13

Model Y ska väl inte bli någon pickup? Snarare en crossover baserad på model 3 vad jag sett. Kan bli mycket intressant. Kanske denna som Vib ska ta med i ett långtest när den kommer?

#2
2019-01-08 17:13

Nej, jag tror inte att mod 3 blir en försäljningsframgång. Med tanke på ett pris på mellan 650-800.000kr kan man verkligen fråga sig hur den kan bli en försäljningsframgång. Någon s.k folkbil är det inte i alla fall, då måste den ned till dryga halva priset innan den kan nå den titeln.

#3
2019-01-08 17:35

Tesla bygger inga `folkbilar´ ;). Vill man ha en över-motoriserad bil (att leka med) så är tiden inne just nu för snart i de självkörande bilarnas tidevarv då hastighetsbegränsningarna hålls till 100% och miljön prioriteras blir motorerna betydligt svagare. Eller..........?

#4
2019-01-08 17:45

Ja, jag tror klart att Tesla Model 3 blir en succé även i Sverige. Det är en fantastisk bil med bra utrymme, hög kvalitet och säker. Dessutom är den fantastiskt fin att köra. Prismässigt kommer man ner till dryga 500.000kr med alla rabatter och bonuspengar avdragna - mycket mer bil för pengarna än Kia och kompani, enligt min mening, och i nästan samma prisklass.

#5
2019-01-08 17:54

Som jag förstår det har Tesla lyckats sälja väldigt bra i Nordamerika.
Om Tesla 3 släpps i det billigaste utförandet tror jag det kan bli goda förutsättningar för succé.

#6
2019-01-08 19:23

Jag funderar på fullt allvar att köpa en begagnad RS4 medan det fortfarande går. Snart är den tiden förbi och man sitter där i sin elbil, men ännu är det ju fullt möjligt att njuta lite till.

#7
2019-01-08 19:30

Nej, den blir aldrig någon succe', knappast ens om den kunde säljas för halva priset, i Sverige kommer det att förbli en marginell produkt.
Jag blir förvånad om den kommer att finnas här om några år när de stora drakarna får fram sina bilar.
Finns väl knappast någon stor tillverkare som inte har en batteribil på gång!

#8
2019-01-08 19:36

Saabnisse
Nej, det är klart att ifall Volvo erbjuder en elbil för runt 350 tkr efter bonus så lär väl svenskarna hellre köpa den istället för Tesla.

#9
2019-01-08 19:45

Jag tror den kommer sälja väldigt bra, när den släpps med midrange och shortrange och enbart 2wd. Midrange har ju släppts i USA nu och den verkar sälja väldigt bra. Jag håller med om att det är lite högt pris på de nu släppta modellerna här när folk fortfarande mest stirrar sig blinda på prislappen vid kontantköp. Men eftersom fler och fler företag tittar på TCO nu så tror jag midrange som sagt kommer gå riktigt bra på tjänstebilsmarknaden och även rätt bra på privatmarknaden.
Sen tycker jag de som har massa fördomar faktiskt ska åka till en Teslasäljare och kika, känn efter på utrymme, komfort m.m och provkör. Tror många kommer bli positivt överraskade.

#10
2019-01-08 20:45

Ja du Henrik. Jag klev ur min 2017 Audi, låste den och klev in i en helt ny Tesla, för att provköra. Kan ärligt säga att det var en oerhört tråkig känsla i inredningen på Tesla. Efter provkörningen, uppskattar jag min Audi ännu mer än tidigare. Så jag rekommenderar också att man provkör en Tesla. Det gör att man inte vill ha en.

#11
2019-01-08 20:58

Axa, det är ju länge sedan Volvo var en folkbil, numera vill man rumstera i lite finare kretsar och det har ju gått bra.
Någon elbil tar man säkert inte fram på länge, man har ju Polestar och i en lägre prisklass kommer nog Lynk o Co ganska snart.
När det gäller Tesla är problemet främst att den är amerikansk!
Alla amerikanska bilar blir för dyra i Europa i förhållande till vad de erbjuder, kanske med undantag för Corvette och Mustang, men där gäller ju kultstatus.

#12
2019-01-08 21:04

Ivarsson: Allt sånt där är ju en smaksak så där finns inget rätt eller fel. Själv anser jag Audi har några av de absolut tråkigaste och fulaste inredningarna de senaste åren. Den Tesla Model S jag provade kändes överraskande bra inredningsmässigt. Betydligt bättre än den jag provade för ett par år sen, de har helt klart bättrat på sig, men ja, de har en del kvar till den upplevda känslan av kvalitet som vissa Europeiska märken har. Där säger jag inte emot dig. Nu har jag en V90 med Inscriptionpaket, då har man blivit lite bortskämd med inredningsstilen.

#13
2019-01-08 21:48

Saab
Ja, generellt sett har ju amerikanska modeller svårt i Europa och Sverige.
Tesla har ju fördelen att den har väldigt oamerikansk stil interiört med minimalism och inga krusiduller. Det är ju något som generellt går hem i Sverige, norden och delar av Europa.

#14
2019-01-08 21:53

Det finns två typer av tyckare: De som tycker (och önskar) enligt hjärtat, de som tycker enligt hjärnan.

#15
2019-01-08 21:59

Nej tack.
Fel bil till fel pris.

#16
2019-01-08 22:00

Jag känner på mig att Tesla kommer att bli en succé. Min bror har en Tesla och är riktigt nöjd med den.

#17
2019-01-08 22:48

Model 3 är en sedan, hur många sedaner säljs det i Sverige årligen? Några enstaka tusen? Blir knappast någon succé oavsett hur bra den är.

#18
2019-01-08 23:11

Tesla 3 packar mer än våra kära kombi bilar

#19
2019-01-09 06:12

Tesla 3 är bra men runt 400k hade varit trevligt. Dock tjänar Musk dåligt på så billiga varianter. Tur man inte sitter på nybdieselbil iaf.

#20
2019-01-09 06:51

Model 3 är tyvärr en sedan, och därför tror jag dessvärre inte att den blir någon extrem kioskvältare i Europa. Det ter sig föga troligt att folk kommer vilja ersätta sin familjekombi med denna bil. Vi har inte sett hur Model Y kommer att se ut, men den blir troligen lite mer kombilik. Och med tanke på att SUV:ar är det som gäller just nu tror jag att många avvaktar. Dessutom finns numera riktigt bra och billigare elbilar, såsom Kia Niro EV och Hyundai Kona, som erbjuder väldigt mycket bil för pengarna. Och VW sägs släppa en hyfsat billig elbil under detta året. Prislappen är i slutändan det som avgör för de allra flesta.

#21
2019-01-09 09:41

"Sen tycker jag de som har massa fördomar faktiskt ska åka till en Teslasäljare och kika, känn efter på utrymme, komfort m.m och provkör. Tror många kommer bli positivt överraskade."

Har gjort det och provkört en Model S, men jag blev tyvärr inte positivt överraskad. Stolarna passade mig oerhört dåligt och bakåtsikten var obefintlig. Tycker Tesla gör intressanta bilar med bra chassin och fina köregenskaper, men de har helt klart förbättringspotential när det gäller sittkomfort och byggkvalitet. Sen gillar jag inte alls hypen kring Tesla som varumärke. För mig är det en bil bland alla andra bilar och ärligt talat tycker jag inte alls den är värd sitt pris. Ska dock understryka att jag inte alls har något emot elbilar. Men jag tänker inte köpa en bil bara för att den har elmotor och gör 0-100 på under 5 sek. Helheten måste vara bra också, och det var den inte för mig i Tesla Model S.

#22
2019-01-09 15:43

Skodaägaren
Å andra sidan kanske man ska jämföra Model S med motsvarande, tex Porsche ifråga om bakåtsikt, stötighet och bekvämlighet av stolar.
Det är ju långt ifrån samma biltyp som tex E-klass även om priset är liknande.

#23
2019-01-09 17:26

Elon har med Tesla verkligen lyckats ruska om i bilvärlden. Det ska han och företaget ha all heder av.
Fortfarande gör de de mest futuristiska elbilarna, men nu kommer allt fler. Jaguar I-Pace är i mitt tycke den aptitligaste. Mercan torde floppa eftersom Audi e-tron ganska tydligt är den bästa elbilen för tillfället. Jag är inte så helt förtjust i Audis formspråk, men kvaliteterna i övrigt förlåter det mesta.

#24
2019-01-09 17:39

Roy: Jag har inte kollat närmre på Mercan men blir nyfiken, varför är det så tydligt att Audin skulle vara så mycket bättre än Mercedes motsvarighet?

#25
2019-01-09 18:03

mw73, Tesla Model 3 totalt lastutrymme 425 liter, Mercedes E-Klass kombi 1820 liter.. .ridå!

#26
2019-01-09 18:17

Vorwärts: Det var väl otroligt felaktig jämförelse.....1820 liter i E-klass med säten fällda och lastat upp till taket. Tesla Model S som är halvkombi och mer rätt jämförelse lastar 1795 liter med samma metod. 425 liter på Model 3 är enbart bagaget. Motsvarande siffra hos Mercedes C-klass sedan är 480 liter.

#27
2019-01-09 18:37

Henrik M, du kanske inte lade märke till det men det var mw73 som påstod att Model 3 packar mer än kombibilar, så du har helt rätt i att han gjort en otroligt felaktig jämförelse.

#28
2019-01-09 18:51

Men du kan ju fortfarande inte vara så otroligt korkad att du jämför den ena bilen med säten uppfällda och den andra med säten fällda och lastat upp till taket. Du gör ju bara dig själv löjlig och oseriös med såna inlägg. Självklart menade mw73 jämfört med bilar i samma klass samt med samma förutsättningar. Sen kan jag hålla med om att han har fel, väldigt få kombibilar som rymmer mindre än 425 liter i bagaget upp till insynsskyddet.

#29
2019-01-09 19:04

Henrik M, Mercan kan bara ladda enfas 32A (7.2kW) AC. Audi e-tron har stöd för 16A trefas (11kW), som tillval till och med 22kW. Audin har dessutom en laddport på varje sida för att slippa sladdkrångel. En mycket fiffig idé.
Mercan snabbladdar med beskedliga 100kW DC, Audin kan ta 150kW ända upp till 80%. Ingen annan elbil klarar detta i nuläget.
Audin är byggd från grunden som elbil. Mercan bygger på sina fossilbilssyskon. De har förpackat all elektronik i en stålbur under huven för att "simulera" en förbränningsmotor. Naturligtvis finns ingen frunk eller liknande i Mercan heller. Audi verkar ha lånat betydligt mer från Tesla, vilket kan anses vara bra i det här sammanhanget.
Audi vill sälja e-tron. Den marknadsförs ganska kraftigt. Mercedes verkar inte vilja sälja sin EQC. De har redan uttryckt att de är rädda för garantiärenden.
Och allvarligt talat. De har presenterat den som "lagom" bil. Ett ord som inte finns på tyska och som de har lånat från svenskan just för presentationen av EQC. Ska en Mercedes som borde vara gjord för att visa framtiden vara lagom? Jag tror inte det.

#30
2019-01-09 19:10

Tyvärr verkar inte tillverkningskvalitén på Tesla Model 3 vara vad man kunde kräva för den prisnivån. Många kunder klagar på dålig passning av karossdelar, undermålig lackering osv. Bilen kan långt ifrån ännu kallas premium. Kvalitén lär bli bättre, när Tesla har lärt sig bilbyggande. men innan dess lär det väl vara Tesla fanboys som gladeligen köper dessa tidiga måndagsexemplar.

#31
2019-01-09 19:25

Henrik M, du har inte läst mw73s inlägg så jag citerar det ordagrant nedan:

"Tesla 3 packar mer än våra kära kombi bilar"

Som du ser så är det inte bilar i samma klass som avses utan det är kombibilar som nämns specifikt. Oavsett hur man vill räkna lastkapaciteten så är det ett uppenbart felaktigt påstående vilket var det jag skrev en kommentar till. Även om en bil är lastad "upp till taket" som du så elokvent uttrycker det eller inte ändrar väl inte den totala lastkapaciteten, eller hur? Att du sedan tar med Model S i diskussionen är en totalt ovidkommande sak som inte tjänar på att kommenteras vidare.

Jag föreslår att du tar en god kopp te och lugnar nerverna lite så du inte slänger ur dig personangrepp till höger och vänster, alltför mycket stress är inte bra för hälsan. Med detta sagt vänder vi blad och går vidare.

#32
2019-01-09 19:32

Läs än en gång mitt inlägg då. För antingen saknar du läsförståelse eller är du enbart korkad, vet inte vilket.....
Skrev klart och tydligt att han hade fel i sitt påstående, men att man naturligtvis förstår att han menade jämförbara bilar då han inte skrev annat. Sen som svar på ditt otroligt ojämförbara exempel tog jag ett jämförbart exempel för att visa att Tesla inte är så mycket sämre om man jämför på rätt sätt.
Avslutar detta med dig här nu för du är uppenbart enbart ute efter att försöka va överlägsen på hans bekostnad som skrev lite otydligt. Tänker inte sänka mig till din nivå. Ha en trevlig kväll du.

#33
2019-01-09 19:49

Finner det rent allmänt intressant hur vissa användare slår knut på sig själva i sin iver att förklara och försvara kommentarer skrivna av andra användare, tillhör användarkontona möjligtvis samma fysiska person?

#34
2019-01-09 20:10

För att hälla mer bränsle i elden, jag håller med Henrik.
Dessutom skrev faktiskt mw ”våra kära kombi bilar” vilket jag skulle tolka inte innefattar E-klass....
:-)

#35
2019-01-10 09:03

"Å andra sidan kanske man ska jämföra Model S med motsvarande, tex Porsche ifråga om bakåtsikt, stötighet och bekvämlighet av stolar.
Det är ju långt ifrån samma biltyp som tex E-klass även om priset är liknande."

Varför inte om jag får fråga? Model S är väl också en sedan precis som E-klass? Men okej, om vi jämför med Porsche Panamera, så verkar Model S inte alls hålla samma klass när det gäller köregenskaper och sittkomfort:

https://teknikensvarld.se/porsche-panamera-4s-mot-tesla-model-s-90d-386907/

#36
2019-01-10 10:02

Skodaägaren
Ja, Model S är väl mer lik Panamera än en E-klass ifråga om utseende, lastförmåga, och bakåtsikt.

#37
2019-01-10 15:33

Tesla är de enda som har batterier i tillräcklig mängdidag, så ingen konkurrent kan på riktigt konkurera med Tesla på flera år.

"Tesla has produced more than 20GWh in batteries this year, and it’s on pace to hit that 2020 target two years ahead of schedule, which would account for about 60 percent of the lithium-ion batteries made in the world. "
https://www.theverge.com/transportation/2018/11/30/18118451/tesla-gigafa...

Alla andra biltillverkare får alltså slåss med mobil och datortillverkarna om de resterande 40 procenten....

VW:s batterifabrik, Northvolt o.s.v. finns bara som drömmar än så länge.

#38
2019-01-11 11:05

Model S är inte en sedan. Det är en hatchback. Model 3 är en riktig sedan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.