Bild
Nästa artikel

Fransk-japanskt samarbete ska bygga elektriskt

Nyheter

Franska biltillverkargruppen PSA och japanska elmotortillverkaren Nidec investerar stort i europeisk tillverkning.

De båda företagen satsar gemensamt 220 miljoner euro i ett så kallat "joint venture" som ska utveckla och tillverka elmotorer i Frankrike.

Nidec tillverkar alla tänkbara typer av elmotorer, från hårddiskmotorer till hissar och bilmotorer, och expanderar just nu snabbt på bilmarknaden. Tillverkningen i Frankrike ska förse hela PSA-gruppen med elmotorer, men planen är att också leverera till andra biltillverkare och då kunna konkurrera med de stora tillverkarna Bosh och Denso.

Diskutera: Är du intresserad av att skaffa en elbil?

Kommentarer

#1
2017-12-04 16:27

Ja, och Europa behöver all hjälp de kan få på detta område. Men jag föredrar Denso som håller hög kvalitet.

#2
2017-12-04 16:41

Nej, jag kör så lite. Får aldrig tillbaka merkostnaden vid ett bilbyte, framför allt inte vid byte till elbil.

#3
2017-12-04 17:10

Ja, min bilkörning har förändrats ganska radikalt det senaste året(bytt jobb) med minskad bilkörning som effekt. Tror att de närmaste åren för min del kommer innehålla korta resor(3-6 mil) vilket skulle tala för en övergång till elbil. Kommer nog köpa en begagnad elbil, typ Zoe, som andrabil och testa mig fram innan jag helt fokuserar på en bil i familjen, då en elbil.

#4
2017-12-04 17:12

Gärna när helheten fungerar. Det är ju inte bara bra elbilar som måste fram, hela cirkusen omkring med laddning är lika viktigt. Många saknar laddning hemma och på jobbet.

#5
2017-12-04 17:52

Nej. Mitt behov av bil är resor på 5 - 100 mil. Ofta med packning och släpvagn. Elbil är inte att tänka på. Dieseldrivna bilar är det bästa alternativet.
För mig får de förbjuda biltrafiken i citykärnor. Jag kan cykla eller ta bussen dit.
Men rör inte min bil.

#6
2017-12-04 18:37

Jag skaffar gärna elbil igen.

#7
2017-12-04 18:39

Jag väntar på min elbil (många vill ha och få kan levereras).

#8
2017-12-04 18:51

Det är bråttom om nu efter allt med GM mm. men även för att inte bli omkörd av alla stora bilkoncerner. Den som kan få ut volymer hybridbilar som är kostnadseffektiva kommer att ta marknadsandelar de närmaste åren.
Personligen ser jag större nytta med hybridbilar utom på småbilar därför att det verkar inte förståndigt med att alla ska köra omkring med närmare 0,5 ton batteri. Dessutom räcker resurserna för nya batterier längre om det inte kommer fram andra typer av batterier med andra grundämne i. Men om flaskhalsen idag är på batterisidan kanske det inte är avgörande med att elektrifiera bilindustrin.

#9
2017-12-04 19:23

Det verkar finnas ett stort intresse för elbilar, men varför är det ingen som nämner den verkliga kostnaden för elbilen. Alla vet vi idag att en liter bensin innebär ca 10 kronor till statskassan men elbilsfantasterna tror att man kan köra för laddkostnaden vilket kommer att innebära att staten saknar pengar till bla vägunderhåll. När tillräckligt många har gått över till elbil så kommer naturligtvis denna skatt även tas ut på elbilarna.

#10
2017-12-04 19:52

Trickar jag är inne på samma spår, var ska pengarna till statskassan komma ifrån när bilar går mest på elenergi? Jag har för mig att det handlar om minst 60 miljarder kronor/år som det handlar om. Det är mer pengar än vårt försvar kostar idag. Ok det kommer att ta ett antal år, men så fort hybridbilarna blir mer kostnadseffektiva kan det gå fort, utom på slutet om hybriderna behöver bensin.

#11
2017-12-04 20:11

Ni behöver inte bekymra er över att det ska fattas pengar i statskassan om det blir många elbilar eller hybrider!
Statens räknenissar har aldrig haft några större problem att få in tillräckligt med stålar!

#12
2017-12-04 21:20

Går många över till elbilar så kommer troligtvis fordonsskatten höjas för att betala för vägunderhållet. Från 2019 kommer alla nya modeller från PSA/Opel finnas med elmotor. Från 2020 kommer hälften (50%) av modellutbudet fås med elmotor och från 2023 kommer 80% av utbudet fås med elmotorer. Äldre modeller byggda på plattformar som inte klarar elmotorer kommer att fasas ut. EMP2 plattformen klarar redan idag elmotirer och finns under ett flertal modeller, medan den kommande CMP/EMP1 kommer snart. Nästa generation Opel Corsa och Peugeot 208 kommer som elbilar. Mellanstora och större hos PSA/Opel får hybriddrift medan småbilarna och lilla mellanklassen kommer som elbilar.

#13
2017-12-04 23:25

Skatt skall vi betala iaf, med eller utan elbil, tom om vi kör på rent kranvatten och producerar rent syre och renar luften som en biprodukt. Förstås en ren, tyst, okomplicerad lösning med minimal underhåll är en dröm för alla men det skall finnas en sån lösning i verklighet och det skall vi ha råd med. I väntan på den är alla förbättringar välkomna (som lätthybrider, lättare material, förbättrade förbränningsmotorer,... ) även om vi får en bättre lösning och har möjlighet att förverkliga den är det inte säker att hela värden kan göra det och det kommer att ta decennier tills alla är med på tåget.

#14
2017-12-04 23:32

De allra flesta glömmer även att ta med kostnaden för nytt batteri i sin elbilskalkyl. Oavsett om man köper nytt batteri eller säljer bilen med dåligt batteri och därmed sämre andrahandsvärde så landar kostnaden för batteriet på 5-10 kr/mil. Så driftskostnaden för elbilen jämfört med att köra fossilt idag är i stort sett lika. Ska staten dessutom införa extraskatt på elbilar pga uteblivna bränsleskatteintäckter ser kalkylen för elbilar alt mindre och mindre lockande ut.

Elbilen blir nog inte den frälsare som politiker och privatpersoner hoppas på. Den kostar mer än en fossilbil i inköp, den kostar som en fossilbil i drift och den tar upp lika mycket plats som en fossilbil i köer och i parkering.

#15
2017-12-05 00:47

Renault hyr ut sitt batteri, dvs batteriet ingår inte utan de kör leasing på batteriet även om bilen är kintant betald. Detta ger lägre pris på bilen. Batteriet betalar man för en gång i mänaden och batteribyte ingår i leasingavgiften. Tycker det är en smart idé. Hur PSA/Opel kommer att göra det får vi se. Jag ser fram emot nya C4 Electrique.

#16
2017-12-05 09:46

Nej en batteribil har nog svårt att konkurrera ekonomiskt med en bränsledriven bil.
Om man tittar på Zoe som Raphael tycker har en smart idé så finner man att vid en årlig körsträcka på 1500 mil så är batterihyran 999:-/månaden och till detta kommer kostnaden för laddning min 5:-/mil och det ger en totalkostnad på ca 20000:-/år bara för energin!
Om man jämför med en bensindriven bil i samma klass som har en snittförbrukning på 0,6l/mil så blir kostnaden för bränslet vid samma körsträcka 12600:-/år.
Man betalar alltså ganska mycket för att vara miljövänlig!

#17
2017-12-05 12:02

Jag åkte billiga mil med min gamla elbil inräknat allt. Energikostnader på ungefär 1,50 per mil.

#18
2017-12-05 12:15

ja, Mäkinen, men så blir det inte om man tittar på Zoe och gör en kalkyl.
Nu räknar jag med att ca 70% kan laddas hemma och övrigt med dyr laddplatsel.

#19
2017-12-05 13:50

Eller så prioriterar man elbilen till dom korta transporterna. Har man då fler bilar att tillgå räcker t.ex 750 mil per år rätt långt. Då kostar batterihyran för Zoe (22 kW) 599 kr/mån vilket ger strax under 10 kr milen i kostnad plus el. Lägre servicekostnader kompenserar en del, men gratis är det inte.

#20
2017-12-05 21:06

Eller så köper man en bil som leveraras med batteri så slipper man hyrkostnaden för batteri...

#21
2017-12-06 02:29

Saabnisse, batteriet hyrs för att få ner kostnaden på bilen och det gör även att begagnatköparen slipper betala en massa pengar på en gång för nytt batteri. Hyr man inte batteriet så blir bilen mycket dyrare. Batteriet kostar 80 000 kr, så väljer man att köpa batteriet istället för hyra det så ökar bilens pris med 80 000 kr. Tänk nu begagnatmarknaden. Säg bilen är värd 50 000 kr, men batteriet måste bytas... Oj bilen kostar plötsligt 130 000 kr. Då kanske det inte är så dunt med leasing av batteriet där nytt batteri ingår i leasingen. För den som inte har ett obegränsat konto med pengar...

#22
2017-12-06 03:42

Zoe kan alltså köpas med batteri eller med batteri som leasing. Kunden har olika alternativ.

#23
2017-12-06 09:43

Raphael, jag har inga åsikter om att köpa eller hyra batteriet, bara att det blir ganska dyra mil, dyrare än med en bensindriven bil i samma storlek!

#24
2017-12-06 18:05

Saabnisse, du jämförde en fullt finansierad bensinbil med en elbil som var delvis finansierad via leasing. Jämför leasing med leasing eller full finanserad med fullt finanserad. Köper du en bensinbil och lägger en stor kontantinsats och sen har leasing så kan man jämföra det med en elbil där batteriet är på leasing. En elbil fungerar ju inte utan batteriet, så i praktiken innebär det en hög kontantinsats och resten på leasing.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.