Nästa artikel
Från Afrika till England på en tank
Nyheter

Från Afrika till England på en tank

Publicerad 1 juli 2014 (uppdaterad 1 juli 2014)
Den brittiske motorjournalisten Andrew Frankel har kört en Mercedes E300 BlueTec Hybrid från Tanger till Sussex.

Andrew Frankel hade som ambition att ta sig från Tanger i Marocko till Goodwood Festival of Speed i England på en tank. Väl framme där så visade tankmätaren att det skulle gå att köra 15 mil till. Allt som allt blev resan knappt 200 mil lång och tog 27 timmar att genomföra. Värt att nämna är att bilen hade det större tankalternativet, 78 liter jämfört med 59 liter i standardutförande.

Se filmen från resan här.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes E300 Hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-01 12:13
Reverend Benny

Det större tankalternativet?
Det måste vara första gången jag hört talas om att man kan välja på olika tankstorlekar när man speccar upp sin bil, lite häftigt.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-01 14:42
Paddan 21

En ganska normal förbrukning på dagens diesel bilar. Men med tanke på att Mercedes E 300 är en ganska stor bil så var det bra utan att vara uppseendeväckande bra. Om priset skulle vara mycket högre än den vanliga E 300, så kanske det inte är ett bra köp som privatägare. Men som tjänstebil kanske den blir attraktiv.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-01 17:38
hultarn

0,31 l/m är inte så dåligt. Betänk att bilen är stor och dessutom släpar runt på extra vikt i form av batteri och elmotor.
73 km/h i snitt är heller inte så dåligt med tanke på köer, regn och annat som påverkar.

"Att snålköra dem gör lätt under 0.3 liter milen." Då får vi hoppas att någon gör samma resa med BMW 320d ede och SAAB 9-3 ttid så får vi se om det stämmer. Jag är tveksam. De är dessutom mindre och slöare, så det är ändå inte så relevant.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-01 22:25
Roger Skagerström

Fast Kapten - nu är det väl i princip så att bland personbilar så är det ENDAST Mercedes som har det här alternativet. De kan konsten att ta betalt för en normal bensintank till och med ;)

#5 • Uppdaterat: 2014-07-02 05:12
Thommys

Den större tanken får man för självkostnadspris. Det handlar inte om att tjäna extra pengar på den. De har som kapten säger en större tank till de större motorerna och den kan man köpatill de mindre snålare motorerna om man vill.

Resan är imponerade, men hybriden imponerar inte tillräckligt på mig eftersom den inte går att få med en dragkrok som klarar mer är än 300 kg. Den går att ha till cykelställ men inte till någon vagn att tala om.

#6 • Uppdaterat: 2014-07-03 01:37
Masi

Angående tanken så kan man kanske tycka att det är småsint att inte skicka med den stora tanken "gratis" men det handlar helt enkelt om skatteregler etc. När dem typar bilen så gäller det att få ner vikt/bränsleförbrukning till ett minimum vilket ger lägre skatt. Köparna protersterar nog inte över 500kr högre inköpspris för den större tanken. Det handlar ju om promelle i den prisklassen. Dumsnålt kanske, men det gäller att ta politikerna på rätt sätt...

#7 • Uppdaterat: 2014-07-04 09:05
Mistro

Precis som alltid annars i liknande tester så är det ingen som kommer i närheten utav dessa resultat i "verkligheten". Det är till att lura sig själv om man går på dessa försäljningstrick.
Vi är så matade med falska bränsledeklarationer att det är löjligt. En bil som FAKTISKT drar under 0,5 l/m i snitt över kanske 1500 mil oavsett storlek och motor tillhör fortfarande det mer sällsynta.
Ändå fortsätter myten om snåla bilar som på riktigt inte kan gynna oss bilägare.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-04 10:14
Leif Kavander

Och jag kommer till skåne på full tank, 33l, med Smarten

#9 • Uppdaterat: 2014-07-21 08:39
eterna

MB E300 är den skönaste bil som finns. Ingen annan har så mycket säkerhetsfunktioner och att kunna stänga av förbränningsmotorn i typ 130 och bibehålla farten så pass länge, som får sitt kvitto i bränsleförbrukningen, det är innovativt. Den är t om prisvärd för man får mycket tillbaka. Ang rostsnack så har de bilar tex japanska (som får dåliga rost tester) bara behandlats med rostskydd. Så de som äger en MB och gillar allt omkring MB, känslan, komforten allt som ingen bil i Japan har,det som ingen annan fattar bör rostskydda bilen. Även om MB e klass får bra rost test så borde man i alla fall skydda det man har kärt. Den kostnaden är så liten. Då får man bort alla kommentarer fr avundsjuka bilägare. Det som alltså ett rost test slår ned på hos japanska bilar har i praktiken rost skyddats. Då säger de att testerna är prognoser som inte har relevans i praktiken, de har rost skydd, -det är svaret. Så är det slutsnackat om det. MB är och förblir bilarnas bil.

#a • Uppdaterat: 2014-07-01 12:41
milkylainen

0,36 liter per mil med en hypermiler bakom ratten... förutsatt att de 15 extra milen stämmer.
Inte överdrivet imponerande alls faktiskt, trots att man har en hybridlina.
3 år gamla BMW 320d ede och SAAB 9-3 ttid klarade att göra runt 0.35 liter milen i 120km/h.
Att snålköra dem gör lätt under 0.3 liter milen.
Provkörde den nya Mercedes E220cdi nyligen. Rätt törstig bil. I 120 gick det inte att komma under 0.55l/milen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.