Bild
Nästa artikel

Framtidens bilar störningsprovas i Borås

Nyheter

Komplex elektronik sätts på prov i nya testanläggningen Awitar.

I och med att bilar blir alltmer tekniskt avancerade och utvecklingen av autonoma bilar går framåt är det viktigt att alla system i dem fungerar som de ska och inte stör vare sig varandra eller andra trådlösa system utanför fordonen.

Därför har oberoende forskningsinstitutet RISE byggt en testanläggning där fordons elektromagnetiska kompabilitet sätts på prov. Testanläggningen invigdes den 10 januari i år och är döpt till Awitar, och det står för Automotive Wireless Test and Research Facility.

Här genomförs repeterbara tester där det säkerställs att radar, kameror och andra sensorer, samt trådlös kommunikation som bluetooth fungerar som de ska utan att störa varandra eller omgivningen.

 

I testmomenten ingår att generera höga fältstyrkor, simulera komplexa trådlösa signaler och skapa en realistisk omgivning för mulitsensoriska system.

– Awitar blir en världsunik testanläggning genom sin flexibilitet och kapacitet att testa såväl personbilar som tunga fordon. Testkammaren är byggd för att klara fordon som väger upp till 70 ton, säger Christer Karlsson, RISE projektledare för Awitar.

Diskutera: Vad tycker du om att det byggs in alltmer komplex elektronik i moderna bilar?

Kommentarer

#1
2018-01-10 11:49

höga fältstyrkor och komplexa trådlösa signaler ... ge några exempel, tack!

#2
2018-01-10 13:47

Tja det var ju på tiden, bara 25 år efter Opel, som om det var någon nyhet med elektromagnetiska störningsfällt.

#3
2018-01-10 13:56

Så Opel är världsledande på detta område?

#4
2018-01-10 14:15

Mycket bra att EMC-problematiken belyses, det kommer inte att bli mindre av den varan i framtiden. Varken i bilen eller i elnäten.
För det är oundvikligt att mer avancerad elektronik kommer in i bilen. Det man dock kan önska sig är att den ska vara lätt att felsöka på och lätt att ersätta vid fel.

#5
2018-01-10 14:18

Om man vill veta vilket bilmärke som är först med allt är det bara att söka på Opel.

#6
2018-01-10 14:59

Nja det blir nog inte så lätt att bara "söka" därför att så gamla uppgifter är svåra att få fram.
Och en uppgift från ett håll säger inget om vad andra haft för sig varför man har ett mycket stort arbete framför sig.
För övrigt bör man inte läsa in saker som inte finns, den egna fantasin tycks göra en hönsgård av en fjäder allt för ofta, inget har sagts om att vara först, däremot vet jag att 1993 var det den största och mest avancerade anläggningen i Europa.
Utöver det inget.

#7
2018-01-10 15:36

1993 eller 94 parkerades en Volvo 940 i EMC-labbet på min dåvarande arbetsplats. Det labbet var dock för litet för korrekta mätningar på bilen.

#8
2018-01-10 19:10

Bilarna blir dyrare och dyrare utan att bli bättre för sitt ändamål, ta dig från A till B.

#9
2018-01-11 15:28

Små laboratorier har ju funnits tidigare, Ericsson hade ett, men skalan är något helt annat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.