Bild
Nästa artikel
Ett scenario från en nära framtid: En Volkswagenbil stannar för en fotgängare vid ett övergångsställe. En annan Volkswagenbil som ska svänga runt ett hörn får en förvarning om personen på vägen.

Framtida Volkswagenbilar ser runt hörn

Nyheter

Från och med 2019 kopplas alla nya fordon samman trådlöst, vilket betyder att de kan varna varandra för farliga trafiksituationer.

Om två år kommer alla nya bilar från Volkswagen ha pWLAN inbyggt. Det betyder att de kommer att kunna utbyta information mellan varandra. Kommunikationen sker på ett speciellt frekvensband som inte behöver lagra data centralt och är därför inte är lika sårbart för mobilnätets täckning.

Tack vare att bilarna är uppkopplade och sammanlänkade ska de kunna varna varandra för trafiksituationer som uppstår, till exempel en bil som nödbromsar eller isfläckar på vägen. Volkswagen säger också att de jobbar på att införa pWLAN som standard för exempelvis trafikljus och utryckningsfordon. För att systemet ska fungera krävs det nämligen att alla använder samma meddelandeformat.

Redan idag kan Volvos bilar i 90-serien varna varandra om riskfyllda vägförhållanden genom ett molnbaserat system.
 
Diskutera: Tror du att det kan bli problematiskt att få till en standard som göra att alla bilmärken kan kommunicera med varandra?
 

Kommentarer

#1
2017-06-30 15:33

Japp en hackers våta dröm.
Rätt som det är har föraren ingen kontroll för någon har en sändare som skriker halka eller fotgängare osv.

#2
2017-06-30 16:39

@RCMT: det finns redan idag små bärbara "manicker" som ger ett förstärkt eko som lurar bilars autobroms att tro att fotgängare är ett stort hinder. Den som använder en sådan kan enkelt "bromsa ner" bilar genom att gå nära vägbanan eller få bilar att automatiskt stanna vid övergångsställen. Dessa kommer även att bli populära att montera bak på cyklar för att slippa bilister som stryker förbi nära eller kör om trots att de har möte.

#3
2017-06-30 16:43

Man riktigt längtar till att ta tag i verkstadsfakturan på reparationen av systemet när garantin gått ut eller om verkstaden hävdar att fordonet inte är servat på märkesverkstad inom garantitiden....

#4
2017-06-30 19:54

Jag tror att det skulle bli stora problem att få bilar att kommunicera, men givetvis är det inte omöjligt, man kan ju jämföra med flyget.
Men det kommer att ta lång tid och möta mycket motstånd.

#5
2017-06-30 19:58

Detta tycker jag att man hört åtminstone sedan 10 år tillbaka och det finns en EU-standard för V2V-kommunikation sedan länge. Sedan ska det ju också finnas frekvensutrymme etc.

#6
2017-06-30 20:02

Haha.. det här kan bli kul. Man skaffar en liten pWLAN-box till cykeln, och vips så tror alla VW att det kommer en bastant 24-meterstradare runt hörnet =)

#7
2017-06-30 21:05

Om 50 år är det bara tillåtet att köra manuellt på inhägnat område. Det kan man tycka vad man vill om, men ett system med självkörande fordon som alla vet var den övriga trafiken befinner sig kommer medföra unika fördelar. Olyckor kommer försvinna och tidsvinsterna bli enorma. För min egen del hoppas jag utvecklingen går undan för trafikmiljön är som ett galleri över mänsklighetens värsta beteenden. Obildade självbelåtna egon med någon slags patologisk överskattning av den egna förmågan tillika viktighet. Spärra in dem på Mantorp. Jag sitter gärna i en självgående elbubbla och sover på väg till jobbet, jag vill inte ens äga någon bil själv. Nuvarande system är ineffektivt och livsfarligt på alla möjliga sätt.

#8
2017-06-30 22:44

Rikast, gör en fullständigt korrekt analys av hur förarkörda bilar framförs på vägarna. Jag hoppas innerligt att de självkörande bilarna kommer bakom hörnet och " räddar" mänskligheten inom en inte allt för avlägsen framtid.

#9
2017-07-01 09:30

SAMMA vansinne som när du flyger så efter start hör du i högtalaren: Detta är en helt automatiserad flygning - det finns ingen pilot men inget kan -klicka - klicka - klicka - klicka - klicka osv. Lita alltid på dig själv och inte på automatiknonsens.

#10
2017-07-01 09:55

Alfie, låter lite som att du känner ett stick i din tilltro till teknik. Den tillförlitlighet och redundans autopiloter har ligger långt bättre än vad en människa kan klara av. Människor har möjligheten att "tänka" och agera om något går snett men ofta leder det till att faktorn tur och att andra medtrafikanter upptäcker faran och agerar, vilket tack och lov undviker olyckor. Människan är en varelse som gör jämfört med en "maskin" väldigt mycket fel, oavsett vad man själv anser. En robot kan klara av att göra mindre än 20 ppm fel jämför med en människas 5000 ppm. Trafiken i en automatiserad värld kommer att flyta/takta oerhört jämt jämfört med dagens pumpeffekter samt vänsterfilsåkarna med mänskliga förare, vilket är kärnan för en säkrare trafik. System kommer att känna långt före en människa när det är fläckvis ishalt och anpassa körningen samt varna andra fordon i området. Sammanfattningsvis kommer glädjeämnet att gasa och köra bil enligt somligas uppfattning att försvinna men vinsten för samhället i stort överväger, med en liten reservation för vem som kommer äga datat för våra rörelser med bilarna.

#12
2017-07-01 10:17

Här kan du läsa om hur säker den nya tekniken är: http://www.expressen.se/motor/varning-har-den-farliga-tekniken-i-din-bil/

#14
2017-07-02 08:36

Artikeln är en dålig kopia av:
https://www.volkswagenag.com/en/news/2017/06/pwlan.html
.......... men vem bygger wifi nätet?

#15
2017-07-02 09:37

Jag kan bara konstatera att det kommer behövas en helt ny generation mekaniker för att ta hand om morgondagens bilar. Tyvärr vill dagens ungdomar hellre göra något annat så vem ska fixa dessa kärror när jag går i pension?

#16
2017-07-03 19:05

Nä, fy för teknisk utveckling!
Varför ska man ha elektronisk tändning när man, visserligen med avsevärt sämre noggrannhet, kan ha system där man ideligen justerar brytarkontakter och elektrodavstånd, regelbundet byter rotor, brytarkontakter, tändkablar och emellanåt kondensator och oftare än nu byter tändstift? Där kan man ju se hur grejorna funkar!

Det ska alltid gnällas på nya lösningar, i synnerhet när de ännu inte är färdigutvecklade.
Men redan nu är de förarstödjande systemen säkrare än föraren själv. Visst, olyckor kommer alltid att hända, men med helautomatiska system i avsevärt mindre utsträckning.

#17
2017-07-03 19:15

Kommunicerande fordon kommer givetvis att finnas inom en inte alltför avlägsen framtid.
Standardisering går olika snabbt inom olika områden.12-voltsbatterier finns i alla bilar och blinkersspaken sitter sen åtskilliga decennier på samma sida om ratten och beträffande pedalernas placering har det varit standard i snart 100 år.
Men man kan ju fråga sig varför fälgbultsmönster och vissa gängdimensioner inte är lika på alla bilar. Och varför finns det fortfarande så många varianter på tändstift? Oljefilter. Mätarplaceringar.
När högeromläggningen genomfördes hade praktiskt taget alla bilar runda strålkastare, de flesta till och med i samma storlek, med asymmetrisk sektor i frontglaset, vilket avsevärt förenklade och förbilligade strålkastarförändringen. Idag skulle en övergång medföra avsevärda kostnader för bilägarna. Så där har man frångått vad som var en standard i vardande.

#18
2017-07-03 19:32

Ska det vara så förbannat svårt att få till kommentarsfält där man kan använda vanliga radbrytningar!
Det har ju faktiskt funnits här tidigare.
Hallå, webbmaster!