Nästa artikel
Fortsatt uppåt på bilmarknaden
Nyheter

Fortsatt uppåt på bilmarknaden

Publicerad 25 mars 2014 (uppdaterad 25 mars 2014)
För sjätte månaden i rad stiger nybilsförsäljningen i Europa. Skoda var en av biltillverkarna som ökade mest under februari månad.

För sjätte månaden i rad så ökar andelen sålda nytillverkade bilar i Europa. Totalt ökade försäljning med 6,1 procent i februari jämfört med månaden innan och med 5,4 procent hittills i år. På topp-tio-listan över tillverkarna som sålt bäst i år har åtta av dem noterat bättre försäljningssiffror jämfört med februari månad förra året.

I toppen finner vi Volkswagen som lyckats placera både Golf och lillebror Polo på första respektive tredje platsen över bästsäljande modeller i februari. Golfen såldes i 1598 fler exemplar jämfört med samma månad förra året.

Skoda Octavia är dock den modell som ökat mest i försäljningsstatistiken den här månaden med en ökning på 39,3 procent, det vill säga att Skoda sålt nästan 5000 fler bilar av den modellen än förra året. Som tillverkare ökade Skoda, Suzuki och Dacia med mer än 20 procent jämfört med förra året.


Topp-tio tillverkare:
(tillv., ant. sålda, proc. skillnad fr jan.)

Volksvagen: 105 723 -2%
Renault: 60 536 +3,1%
Peugeot: 58 936 +4,6%
Ford: 58 654 +8,6%
Opel: 56 709 +14,6%
Audi: 48 093 +10,8%
Citroën: 46 561 -0.9%
Fiat: 46 551+6,5%
BMW: 41 612 +4,7%
Mercedes: 40, 399 +3,0 %

 

Topp-tio modeller:
(tillv., ant. sålda, proc. skillnad fr jan.)
Volkswagen Golf, 34 318 +4,9 %
Renault Clio, 21 236 -5,1%
Volkswagen Polo, 20 001 +2,3%
Ford Fiesta, 18 508 +19,3%
Peugeot 208, 17,285 -9,2%
Opel Corsa, 16 766 +21,2%
Skoda Octavia, 14, 941 +39,3%
Fiat Panda, 14 402 +2,9%
Ford Focus, 14 130 -3,4 %
Nissan Qasgqai, 13 171 -16,7%
Diskutera: Kommer försäljningen av bilar i Europa att fortsatt öka?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-26 11:48
Hackenbush

Att Skoda ökat mest är inte så konstigt, de nya modellerna är snygga och man får väldigt mycket bil för pengarna dessutom verkar folk inte ha något emot att ha ett Skodamärke på bilen eftersom kvalitén är riktigt bra idag.

Om ekonomin tar fart i Europa igen som den verkar göra så kommer säkert bilförsäljningen att öka.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-26 12:36
N-iklas

Gamla nyheter är ingen sensation.

Är det inte mest spektakulärt att Opel ökar mest av tio i topp och gamla Corsa hamnar på andra plats.

Billighetsmärkenas framgång beror nog inte på att de är så fantastiska utan på att de är just billiga.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-26 18:05
Pi

Corsa på andra plats ? När jag läser listan hamnar den på 6:e plats - inte fy skam det heller men inte är det 2:a plats. Och i princip sist av de större europeiska märkenas bilar i den bil-/prisklassen.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-26 21:09
Reverend Benny

Fast jag tror att Corsan fått 2 facelift (kan ha fel) så den känns ändå rätt så fräsch modellen.
Sen är britterna rätt trogna sitt Vauxhall av någon skum anledning, så den säljer rätt bra där.

Nu kanske jag missuppfattar dig N-iklas, men ingen av dessa märken är väl billighetsmärken direkt?
Dacia, Kia, Hyundai, Suzuki osv är ju mer märken man tänker på när man pratar billighetsmärken..iallafall jag.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-26 21:40
Pi

Benny - personligen tycker jag att det bara är Dacia som man kan betrakta som lågprismärke av de märken du nämner. Kia/Hyundai har ju helt klart tagit ett rejält steg upp ifrån "lågpris-träsket" och Suzuki har väl aldrig varit där egentligen - tycker i alla fall jag..:)

#6 • Uppdaterat: 2014-03-26 21:46
Reverend Benny

Jo, i detta fall så tänkte jag nog iofs mer på deras "lågpris" modeller, Suzuki Splash/alto, i10, Picanto osv.
Men var inne och spanade på Kia's sida och det verkar ha hänt en del på deras mindre modeller så det kanske inte är så lågpris som de en gång varit.

#7 • Uppdaterat: 2014-03-26 21:52
Pi

En mindre bil är ju nästan alltid billigare än en dyrare så att t ex Picanto och i10 är förhållandevis billiga bilar är ju naturligt men i storleksklassen är dom nog hyfsat "normalt" prissatta. Men kollar man Dacia så är det ju ofta lite större bilar till priser under dessa "mini-bilar" som t ex Picanto/i10 så där tycker jag personligen att "lågpris" passar bättre. Men som sagt - man har olika referenser så inget är hugget i sten.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-27 09:45
Mistro

Lite funderingar till att storsäljare som t.e.x Clio har backat trots den nya modellen och kombiutbud men märket har ändå som helhet ökat!?
Även Peugeot har backat med sin nya och viktiga 208:a men säljer ändå bättre totalt sett. ( 308 som lyfter upp så mycket? )
Polo borde ha ökat mer kan jag tycka medan en stor förvåning råder för Fiestan och Corsan!

Focus har fått mycket fokus med sina nya motorer och det är en väldigt vettig bil så att den nu minskar förvånar mig.
Inget konstigt dock med Octavian som är en helt ny bil som tilltalar allt fler.

Dock får man nog ändå ta i beaktning fler aspekter än bara infon i procentform.
Med en liten titt i backspegeln så är det ju oftast så att bilar ökar vid nya modeller och sjunker året innan de skall fasas ut.
Ett bra förstaår blir också svårt att toppa o.s.v
Nya Octavia som nu säljer i storform kommer med all sannolikhet inte kunna prestera lika bra om 12 månader och om då modellen t.e.x säljs i 14000 ex så kommer istället ett minusresultat att redovisas vilket inte ser så snyggt ut men det är ju ganska ofrånkomligt att det blir så.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.