Bild
Nästa artikel
Laddhybriden Mitsubishi Outlander blev vanligaste bonusbil i statistiken för oktober månads nyregistreringar.

Fortsatt trögt för nya bilar

Nyheter

I oktober fortlevde den negativa trenden i nyregistreringarna som vi sett de senaste månaderna.

23 088 nya personbilar registrerades i oktober 2018, vilket är en minskning med över 28 procent från oktober i fjol. Enligt Bil Sweden, som sammanställt statistiken, beror tappet på effekter av bonus malus-systemet och förlängda leveranstider då bilar måste certifieras enligt den nya testmetoden WLTP som infördes 1 september i år. 

Kia, som under föregående månad klättrade upp till Sveriges näst största bilmärke, blev nedpetad till tredjeplats i oktober av Volkswagen. Volvo behåller tronen men skiftar från förra månaden sin mest nyregistrerade bil V60 till V90. Bland klimatbonusbilarna är det laddhybrider Mitsubishi Outlander som går bäst. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Klimatbonusbilarnas 10-i-topp oktober 2018

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 327 st. 
2. Kia Optima, laddhybrid, 313 st. 
3. Renault Zoe, elbil, 299 st. 
4. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 259 st.
5. Nissan Leaf, elbil, 240 st. 
6. Volvo XC60, laddhybrid, 208 st.
7. Kia Niro, laddhybrid, 170 st. 
8. Mini Cooper Countryman SE, laddhybrid, 116 st. 
9. Volkswagen Golf GTE, laddhybrid, 114 st.
10. BMW 530e, laddhybrid, 109 st.

Bilmärkenas 10-i-topp oktober 2018

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2018)

1. Volvo: 3833 st, 19,8%
2. Volkswagen: 2971 st, 15,6%
3. Kia: 2002 st, 6,5%
4. Toyota: 1786 st, 6,1%   
5. BMW: 1704 st, 5,5%  
6. Mercedes: 1478 st, 5,3%  
7. Skoda: 1143 st, 4,7% 
8. Ford: 938 st, 2,8%  
9. Audi: 905 st, 4,9%
10. Renault: 886 st, 3,4% 

Bilmodellernas 10-i-topp oktober 2018

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V90: 1265 st. 
2. Volkswagen Golf: 1130 st. 
3. Volvo S/V60: 954 st.
4. Volkswagen Passat: 654 st.
5. Volvo XC60: 618 st.
6. Toyota Yaris: 546 st.
7. Volvo XC40: 554 st. 
8. Toyota Auris: 445 st.
9. Volkswagen Polo: 443 st.
10.Kia Niro: 435 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2018-11-01 13:49

I texten står det att tappet beror på effekterna av bonus malus-systemet samt förlängda leveranstider, då bilarna måste certifieras enligt den nya testmetoden WLTP. Men jag är övertygad om att folk börjar bli osäkra inför bilköpet efter Miljöpartiets alla galna förslag som till exempel detta med miljözoner. Jag vågar påstå att Miljöpartiet är en högst mätbar parameter i sammanhanget. Bort med det där partiet. Vi kan inte ha sådana där revolutionära reaktionärer i styrande ställning i Sverige - ett parti som knappt inte ens har rätten att vara i riksdagen.

#2
2018-11-01 13:49

Köpfesten hos bilhallarna är över för överskådlig tid!

#3
2018-11-01 14:13

@notariuspublicus

Ja, det är ren dårskap. Först ett tag så propagerade politiker och media för att vi skulle köpa etanol. Sedan diesel. Sedan blev de som köpt det bestraffade för det. Nu är det blodsbatterier som gäller. Snart kommer väl alla underfund med att det inte är ett dugg bättre för miljön och så blir vi straffade för det istället.

Klart som korvspad att folk drar sig för att köpa bil.

.

#4
2018-11-01 14:08

Bara början på en nedåtgående trend, ex,Ford i Europa stoppar och har stoppat produktionen i dagar! Kanske en bilförsäljare nu blir mer relevant med prisbilden vid ev. köp, skambuden har flödat!

#5
2018-11-01 15:19

Betr. statistiken var det helt väntat, liksom att Volvo åter skulle ta täten trots brist på så kallade miljöalternativ, Jag måste,om än motvilligt, hålla med både notariuspublicus och Klarsynt. Hustrun har dessutom lagt in sitt veto mot nybilsköp vid nuvarande oklara tillstånd, så en nyinvestering får anstå till klarare tillstånd råder, vilket innebär att det synes tveksamt om det på sådana premisser någonsin kommer att ske.

#6
2018-11-01 15:30

Oavsett, en energisnål bil håller längst. Nu när miljön står i fokus tror jag folk får börja anpassa sig.

#7
2018-11-01 15:35

Klarsynt, nja. Håller inte alls med om att man straffar just dieselköpare. För det första så handlar bonus-malus bara om nya bilar, inte tidigare sålda. För det andra så får man bonus om ens bil släpper ut upp till 60g CO2 per kilometer. Har man en bil inom intervallet 60-95g CO2 per kilometer så får man varken bonus eller malus. Detta gäller även för dieselbilar!

Släpper man ut över 95g CO2 per kilometer så får man ett skattepålägg på varje gram som ligger över. Oavsett om det är diesel eller bensin.

Ett undantag gäller bilar som kan köras på biogas, de får en fast bonus om 10 000 kr oavsett förbrukning.

#8
2018-11-01 16:01

Jag röstade på Miljöpartiet för att reta Notariuspublicus, det lyckades uppenbarligen. Sen så är miljözoner en lokal fråga och inte nationelk, så det handlar inte om Riksdagen. Nu har Miljöpartiet kommit överens med de borgerliga i Sthlms kommun att miljözonerna verkligen blir av. När S svajjade i frågan så visade sig Alliansen mer villiga att införa det. Och det tycker jag är bra! Miljözonerna handlar om både äldre dieselbilar och bensinbilar, med äldre avgasrening. Vi ska inte ha dem i Stockholm! Utomlands har man infört miljözoner sedan länge som begränsar äldre fordon med sämre avgasrening. Tyskland var föregångare!

#9
2018-11-01 16:58

Klarsynt #3: Etanolbilsköpare blev inte straffade. Det är köparna som inte förstår fördelarna och därmed vill inte tillverkarna erbjuda alternativet. Själv har jag kört etanolbilar i 13 år utan att känna att jag har blivit bestraffad. Tvärtom, gott miljösamvete och väl fungerande bilar, kanske delvis pga de relativt täta serviceintervallerna(1500 mil).

#10
2018-11-01 17:34

Nu har ju inte nybilsförsäljningen stannat av bara på grund av bonusmalus. Tittar man på bostadsmarknaden så har den också stannat av och det är lite mer svårsålt än för ett år sedan. Frågan är inte även industrins orderingångar minskat?
Även om bonusmalus har viss betydelse så tror jag även att ekonomin är på väg in i en rescession.

#11
2018-11-01 17:37

Jo, industrin har sämre orderingångar.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/naringsverksamhe...

Vissa företag har väl aviserat nedskärningar i personal. Bland annat Skanska (tror jag) och Saab.

#12
2018-11-01 19:14

#1 notarius
Mp, revolutionära reaktionärer.....?
Knappast. Dom reaktionära krafterna håller till på yttersta högerkanten.
Mp består till stor del av aktivister, med en massa synpunkter och tyckande i bagaget.
Inget att förlita sig på vad gäller nödvändigt och aktivt miljöarbete.

#13
2018-11-01 19:33

Jag är helt för bonus-malus och tycker det är bra, det premierar fordon med låga eller inga utsläpp av CO2 och straffar bilar som släpper ut mer än 95g per kilometer.

CO2 bidrar till växthuseffekten och ökar uppvärmningen. Idag kom ny forskning som visar att haven värms upp snabbare än man trott och de tar upp CO2 från luften vilket försurat dem och förändrar livsmiljöerna för vattenlevande organismer. Vi vet även att för höga CO2 halter i atmosfären leder till sämre näringsinnehåll i vanliga grödor och grönsaker. T ex ris har idag ett sämre näringsinnehåll jämfört med 100 år sedan och man kan se en direkt effekt av höga CO2 halter. Vi har för höga CO2 halter redan nu med negativ påverkan inte bara på klimatet utan även på haven, växter och djurliv.

Vi måste få ner CO2 utsläppen och få ner de nivåer som vi redan har idag.
Att få ner CO2 utsläppen i transportsektorn är oerhört viktigt! Bonus-malus är ett verktyg för detta.

#14
2018-11-01 19:39

Som svar på frågan; Jag tycker det är helt fel att göra en gemensam tabell med sk. "klimatbonusbilar" och rena elbilar.
Alla bilar som enbart går på el bör ha en egen tabell - de är de som inte släpper ut något alls. Hybridbilar är ju bara en politiker fixad miljöbil, som efter "stadskörning i huvudstaden" - på ca 50km - släpper ut lika mycket skit som en vanlig fossil bil.
Oavsett om elbilens batteri må ha smutsat ner jordens atmosfär vid tillverkning, så smutsar inte bilen ner där den kör oavsett i stan eller på landet under hela dess livstid - det är miljö-besparande om något! Men politiker finns det gott om - och något ska de väl göra för sin existens. De kostar oss skattebetalare miljarder att ha dessa "parasiter", för de tillför ju inget till samhället - mer än en massa idéer som oftast visar sig var fel...

#15
2018-11-01 20:15

Raphael

Bonus-Malus är bara ett sätt att mjölka bilister på lite mer pengar. Du är väl en av dem 10-20(?) personerna som har körkort och inte bor i centrala Sthlm eller GBG som röstar på MP.

Hade de verkligen brytt sig om miljön hade de inte haft all fokus på att hata bilister och istället tittat åt andra håll och problem.

#16
2018-11-01 20:23

Apex: vad menar du med att mjölka på pengar?
Det som ges ut i bonus tas tillbaka i malus, nollsummespel

#17
2018-11-01 20:59

Outlander först på listan.
Helt sjuk trend.
Optiman,passaten och xc är 10 gånger vettigare bilar på alla plan.
Folk är lättlurad.

#18
2018-11-01 21:37

Skulle en XC vara bättre än Outlandern? Hmmm.. jag är skeptisk, tunga bilar båda två.. XC laddhybriden väger väl nästan 2400 kg? Batterier väger, BMW 530e ligger nog också uppåt nästan 2 ton..visserligen en ganska stor bil. Det gäller att ha rätt körmönster för dessa laddhybrider, med tanke på att testerna visade att räckvidden på el var ganska dålig i de flesta fallen.

#19
2018-11-01 22:22

Varför är man lurad om man köper en Outlander ??

#20
2018-11-02 08:16

Att Passat GTE inte ligger etta är pga långa leveranstider. Mitsubishi har haft lagerbilar som de sålt och har inte samma leveransproblem.

#21
2018-11-02 09:40

Bilräven!
Du har så rätt!
Hybridbilar är en ren skrivbordsprodukt!
Som är en stor miljöförstörare för miljön.

#22
2018-11-02 09:45

De skrivs att ex; dubben till dubbdäcken orsakar dödsolyckor.
Men när det gäller batteritillverkning då döljs allt elände som de orsakar
Hybridbilar får vi inte veta sanningen hur stor utsläppen är efter elförsörjningen är tömd
Så miljödebatten har spårat ur riktigt rejält, de är mest skrivbordsprodukter
De skrivs INTE hur det är i verkligheten/praktiken utan bara på skrivbordet

#23
2018-11-02 11:30

På 1200-talet - och i sviterna av Digerdöden - uppstod det en religiös rörelse som drevs av rent vidskepliga dogmer. Gisslarna drog runt och piskade både folk och sig själva för att stoppa pesten (det har sedan visat sig att detta brödraskap själva spred smittan vidare).

Idag har vi precis samma situation. Fast nu har Flagellanterna ersatts av miljörörelsen istället. Miljörörelsen har som absoluta mål att försämra vår levnadsstandard och inskränka människors förmåga till både förflyttning som konsumtion. De verkningslösa piskor som tidigare ven för att symbolisera Jesu lidande har nu börjat piska nuvarande styrande för att inskränka vår förmåga att bota sjuka, flytta varor och människor och utbilda våra barn. Och precis som på 1200-talet piskar man nu utan någon som helst kontroll och resultat, dessutom med avsevärda skador som följd. Historien upprepar sig alltså - som alltid hos människan..

MVH AL

#24
2018-11-02 14:54

#23: Olika uppfattningar om hur ett problem kan lösas skapar goda förutsättningar för att komma vidare i utvecklingen. Gnäll och pajkastning skapar nya problem.

#25
2018-11-02 16:08

Så Flagellanterna hade rätt?

MVH AL

#26
2018-11-02 16:18

A.L #23
Nu vet jag inte riktigt vad du avser med "Miljörörelsen".
MP, Green Peace, eller........?
Hur som helst skulle det vara av värde för den sakliga debatten om du kunde källhänvisa till uttalanden avseende ovannämnda målsättningar.

#27
2018-11-02 16:23

AL
Jag skulle gissa att folk på 1200-talet var bundna av tradition, religion och kultur på ett annat sätt än vi är idag. Vi har definitivt en större valfrihet. Så du kan lugna dig med att du kan fortsätta köpa diesel eller V8:or fortsättningsvis utan att någon fysiskt piskar dig.

#28
2018-11-02 22:11

Haha, jag skall nog börja åka häst och vagn till jobbet.. svart kavaj, hängslen .. kanske ha en amish hatt på mig också?

#29
2018-11-02 22:52

Det räcker med att INTE vara miljöpartist för att förstå vad A.L menar. Miljöpartiet är och förblir en samhällsomstörtande sekt som samhället måste skydda sig mot. Den där Daniel Helldén för Miljöpartiet i Stockholm, till exempel, verkar se sig själv som en gud. Inte bra alls.

#30
2018-11-03 00:33

Notarius
Nej. Det är nog bara AL som förstår AL. Och det här handlar inte om Miljöpartiet.

#31
2018-11-04 00:51

dubbelpost

#32
2018-11-04 00:48

Bonus-Malus skulle gynna små bilar på de storas bekostnad. Det politikerna missade är att tjänstebilarnas storlek inte styrs av Bonus-Malus samtidigt som ladd hybriderna kraftigt gynnas ekonomiskt medan miljön obetydligt gynnas vad gäller tjänstebilarna.
Tjänstebilsförarna fortsätter att åka ensamma i stora bilar medan Bonusfamiljerna med många barn och som måste ha en 7-sitsig bil drabbas fullt ut av Malus skatten.

#33
2018-11-04 10:55

Drabbas och drabbas...
Hur många barnfamiljer med fler än tre barn köper nya 7-sitsiga bilar vart tredje år?

#34
2018-11-04 15:55

Rickard. Outlander. En stor hög törstig klump jämförelsevis.

#35
2018-11-05 13:44

Lasse J: Har du missat att Miljöpartiet vill minska på konsumtionen?
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/mp-sprakroren-ryter-ifran-kop-...

Det står till och med inskrivet i deras partiprogram. I stort sett samtliga av de modeller som finns i ämnet tillskriver konsumtionen ett stort värde. Det är därför som den måste anpassas. Och med en anpassa konsumtion får vi mindre möjligheter att operera sjuka, att behandla sjukdomar, att mätta våra gamla och att ge våra barn en vettig skolgång. Så frågan kvarstår: Vilken grupp skall få det sämre i det ekologiska idealsamhället?

Och hur skall det motiveras?

MVH AL

#36
2018-11-05 14:57

AL
Nu är ju inte MP dem enda som inser detta...
En motivering till utveckling är att nuvarande system är förlegat och ger sken av att det fungerar.

#37
2018-11-05 16:11

Axa: Tycker man inte att vårt nuvarande system fungerar är det ju bara att lansera ett alternativ - som man menar fungerar bättre.

Märkligt nog tycks det vara svårare att komma med konstruktiv kritik än att kritisera det befintliga..... Och det är ganska kännetecknande när belackarna kverulerar - just att de inte har några realistiska eller operationaliserbara alternativ. Vi kan ju som bekant inte helt bygga upp hela vår värld på känslor, det blir för instabilt, ombytligt och irrationellt.

MVH AL

#38
2018-11-05 16:35

AL
Nåja, kritiken mot dagens system är mer utbredd än någonsin. Det brukar ju vara första steget till en förändring. Därur kommer alternativ presenteras.
Alla samhällsförändringar är till sin natur irrationella samt subjektiva inledningsvis. Iallafall för dem som håller fast vid det rådande systemet.

#39
2018-11-05 16:45

Axa: Kritik som inte är konstruktiv saknar i princip betydelse. Den förändrar inget.

Angående samhällsförändringar och aktivister är det viktigt att påpeka, att svenska normer och värderingar just gäller här och egentligen är ganska avgränsade. För Sverige är extremt - faktiskt också i internationella studier.

Det inser man ganska raskt om man reser utanför vårt avlånga land och det blir ännu tydligare när man gör affärer och pratar med andra länder och kulturer.

Den förändring som många extremister i Sverige vill få igenom kommer alltså i princip stanna här i ankdammen. Mer än så blir det inte.

Personligen har jag svårt att se det rationella i det - men å andra sidan förstår ju inte jag allt - särskilt inte känsloladdade och affekterade argument utan stöd i vare sig vetenskap eller empiri (min svaghet)

MVH AL

#40
2018-11-05 17:08

AL
Mjo, någon avgörande samhällsförändring kommer knappast starta med Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.