Bild
Nästa artikel

Fortsatt tro på dieseln

Nyheter

Sverige räds inte hoten om dieselförbud. Även om trenden är nedåtgående, var nästan varannan ny bil som registrerades dieseldriven i juli 2017.

Under juli i år registrerades 24.722 nya personbilar, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Det är 2,2 procent fler bilar än vad som registrerades under samma månad för ett år sedan.

Volvo blev månadens största märke, sett till antalet registrerade bilar, följt av Volkswagen och Kia. Bland bilmodellerna tar suven XC60 återigen över ledningen från S/V90 i juli 2017. Sedan följer Volkswagens Golf, Passat och Tiguan i nämnd ordning.

Dieselandelen fortsätter att minska: I juli 2017 var den 48,2 procent, jämfört med 51,4 procent i juli 2016. Toppåret för dieseln var 2012, då två tredjedelar av nyregistreringarna var dieselbilar. Sedan dess har det gått nedåt, men fortfarande har svenskarna tilltro till drivmedlet då nästan varannan ny bil är dieseldriven. Detta trots alla utsläppslarm och förbudsförslag som omgärdat dieseln den senaste tiden.

– Det är viktigt och komma ihåg att de förslag om restriktioner för dieselbilar som förts fram i både Sverige och andra länder avser äldre dieselbilar. Exempelvis handlar förslagen om att införa förbud för äldre dieselbilar att köra inom så kallade miljözoner i vissa städer. Nya dieselbilar som säljs idag uppfyller de så kallade Euro 6 kraven och omfattas inte av förbudsförslagen, förklarar han och fortsätter:

– Talet om risk för en billånebubbla på dieslar är starkt överdrivet. Det är brist på begagnade bilar inom den etablerade bilhandeln, vilket talar för höga inbytespriser, även för dieselbilar. När bilköparen lånar till sitt bilköp, så belånar man ofta sin bostad med bra villkor. Privatpersoner väljer i allt större utsträckning privatleasing utan restvärdesrisker. Bilhandeln har oftast säkrat sina restvärden via finansbolag, sin generalagent eller tillverkaren.


I juli 2017 registrerades 1.087 nya supermiljöbilar, alltså bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer. Här är det fortfarande laddhybriden Mitsubishi Outlander som regerar, men Kia som nyligen lanserade Optima som laddbar kombi, smiter med sitt lägre utgångspris förbi direkta konkurrenten Volkswagen Passat GTE till en andraplacering i juli månad. Nykomling i topp tio är nya Volvo XC60 i laddbart utförande som kliver in på plats fem.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Supermiljöbilarnas 10-i-topp juli 2017

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 203 st.
2. Kia Optima, laddhybrid, 169 st.
3. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 161 st.
4. BMW 330e, laddhybrid, 55 st.
5. Volvo XC60, laddhybrid, 53 st.
6. Nissan Leaf, elbil, 48 st.
7. Hyundai Ioniq, laddhybrid, 44 st.
8. Renault Zoe, elbil, 42 st.
9. Volvo S/V90, laddhybrid, 37 st.
10. Tesla Model S, elbil, 34 st.

Bilmärkenas 10-i-topp juli 2017

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

Volvo: 4726 st, 19,1%
Volkswagen: 3876 st, 15,7%
Kia: 1615 st, 6,5%
Toyota: 1505 st, 6,1%
BMW: 1323 st, 5,4%
Audi: 1264 st, 5,1%
Mercedes: 1262 st, 5,1%
Skoda: 1168 st, 4,7%
Ford: 951 st, 3,9%
Peugeot: 919 st, 3,7%

Bilmodellernas 10-i-topp juli 2017

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo XC60: 2059 st.
2. Volvo S/V90: 1379 st.
3. Volkswagen Golf: 1328 st.
4. Volkswagen Passat: 962 st.
5. Volkswagen Tiguan: 716 st.
6. Fiat Ducato: 617 st.
7. Volvo V40: 585 st.
8. Volvo S/V60: 574 st.
9. Volkswagen Polo: 490 st.
10. Kia Cee’d: 469 st.

Kommentarer

#1
2017-08-14 11:15

Intressant formulering: "Supermiljöbilar", I verkligheten orsakar de ofta större vägslitage, buller och utsläpp än en gammal sönderskattad bil men är ändå utan vägskatt. Det finns inga bilar som är superbra för miljön.

#2
2017-08-14 11:51

Bil Sweden, helägt av biltillverkarna läs Volvo, lobbar vidare..
"Talet om risk för en billånebubbla för dieselbilarna är starkt överdrivna.." säger man.
Samtidigt som man lånar ut massor med pengar från de låneinstitut som är knutna till eller ägs av bilindustrin o bilhandlarna!
För att konsumenter skall köpa tunga, dyra, hästkraftsstarka dieselbilar som man strax rimligtvis inte får köra i stadskärnorna.
Talar om låga koldioxidutsläpp, javisst, men nämner inte kväveoxid utsläpp som är hälsofarligt, särskilt för barn, och som det finns massor av ny forskning om.
Dieselbilarna är väl bra men inte i städerna säger miljöministern!
Och Volvos tunga dieslar säljer för fullt, bilar som ofta väger över 2 ton, hästkrafter i överflöd, och kostar runt 500 000. Borde man inte skicka med en dumstrut till köparna, som sätts på vid färd..

#3
2017-08-14 11:53

Och som köper produkten och reklam/lobbymiljonerna s budskap.

#4
2017-08-14 11:59

När folk börjar reflektera själva och slutar köpa dessa fordon nu, fallet har redan börjat, kommer bubblan, o glesbygdens bilkonsumenter är bara att gratulera, nya heller nästan nya, bra, dieselbilar kommer att kunna köpas till vrakpriser, kanske redan till hösten!

#5
2017-08-14 12:03

Man får inte tala om för en svensk vad dom inte får göra..då blir det motsatt effekt en svensk vet alltid bäst

#6
2017-08-14 12:10

Men kom igen nu, XC60 som är bland det värsta man kan köra i miljöväg samtidigt som bergen i Himalaya kokar av värmen, det regnar på över 7500 meters höjd. Barriärrevet dör av värmen. Sluta köp dessa onödiga bilar med stora utsläpp. Borde införas totala stopp över hela världen att producera bilar över 100 g/km NU. Så får vi ta det därifrån... klockan är fem i tolv, och utsläppen ökar!

#7
2017-08-14 12:36

Styggavargen. nå skriver du om varmen generelt over hele verden og klager over bilenes utslipp, det er vel litt ovekill når vi vet at 15 av verdens største skip slipper ut mer en hele verdens bilpark, og hvor mange 1000 skip til finnes det? så da blir vel bilen en ikke sak nærmest.

#8
2017-08-14 12:47

Ofta får man känslan att bilarna skulle orsaka det stora majoriteten av alla växthusgaser, vilket ju inte alls är fallet. Konsumptionssamhället överlag orsakar utsläppen, bilarna är bara en liten del. Svenskarna borde kanske speciellt skämmas för sina Thailandsresor, en persons utsläpp från en sån resa är större än ett års utsläpp för min bil och körmängd...

#9
2017-08-14 12:57

Det här påminner om lånebubblan 1990.
Ingen är rädder för Vargen här hadderian haddera det är bara nyyyyys! Nu så ger vi järnet grabbar pengar se pengar! Pengarna ska rulla!
Pang! Så satt en djävla massa folk i råttfällan därför att vi är nog de mest flockdrivna i hela EU.

#10
2017-08-14 13:02

Är det inte fantastiskt att folk själva får välja hur de vill transportera sig? Fram tills dess att Vargen eller Leo förmår visa upp konkreta alternativ lär folk fortsätta köpa dessa i nämnda herrars ögon förkastliga bilmodeller. Det är efterfrågan som styr utbudet, även om vissa har svårt att acceptera det. MVH AL

#11
2017-08-14 13:16

Folk väljer inte själva. De påverkas av lobbyister och följer den starkaste.

#12
2017-08-14 13:44

Altea xl: Biltillverkaren utvecklar inte en mutter utan att man kan skatta dess efterfrågan och en betalningsvilja hos kunderna. MVH AL

#13
2017-08-14 13:50

A.L.
"Är det inte fantastiskt att folk själva får välja hur de vill transportera sig? "
En sanning med modifikation då detta är politik. Finns knappt en kotte som hellre kör diesel än bensin, om det inte vore pga politiska styrmedel. Det handlar om ekonomi och lagar. Det som är problemet nu är att ingen vet säkert vad som kommer hända på det området. Själv skulle jag nog tro att diesel är det säkrare valet när oljepriset går upp och/eller skatter ökar.

#14
2017-08-14 14:08

Vidstige. Ja tydliga politiska spelregler som utgår från vetenskap skulle vara allra bäst. Det är knappast fallet idag i och med den desinformationskampanj som pågår i fallet diesel. MVH AL

#15
2017-08-14 14:08

Storstäder runt om i världen står inför ett aldrig tidigare inträffat katastrofscenario: där de flesta bor, i städerna, är luften alltmer hälsovådlig, oftast förorsakad av förbränning av fossilt bränsle, kväveoxid utsläpp från personbilsdieselbilar är det främsta problemet har forskning visat.
Och du skriver A.L, "Är det inte fantastiskt att folk själva får välja.." Är du dum på riktigt eller?
Det är ju precis det man gjort, informerade/lurade av bilindustrin och dess lobbyister med vinst som främsta drivkraft. Vi står ju inför ett gigantiskt nedsmutsningsproblem av stadsluft på global nivå.
Som måste hanteras! Nu! Har du helt missat det?
Förbluffande..

#17
2017-08-14 15:37

Leo: Nej tvärtemot dig har jag god koll på sådana här saker och, åter tvärtemot dig, kunskaper om hur industriell produktion fungerar. Luftkvaliteten är en sak, den debatten har vi redan tagit och kunnat konstatera att Leo inte förmår härleda att en modern diesel är mer hälsovådlig än en direktinsprutad bensinare. Snarare är det ett rakt motsatt förhållande som råder. En diesel med partikelfilter släpper ut betydligt mindre koncentrationer av ultrafina partiklar än en direktinsprutad bensinare utan filter. Och i fallet kvävedioxider ligger inte halterna i utomhusluften i närheten av några skadliga nivåer. Men det är just kvävedioxider som är dieseln svaghet. Men det är inget olösligt problem. Angående utbud så bygger ingen tillverkare något som inte går att sälja. Det kartläggs redan när bilen utvecklas (förstudier). Läs på istället för att sprida en massa falsarier så får vi en bättre nivå på diskussionerna. Tack på förhand. MVH AL

#18
2017-08-14 15:46

Jag skulle gärna köra en snål diesel som bruksbil, men det lönar sig inte då den skulle bli skattad till vansinne. Väljer jag en dieselmotor i den bil jag har idag, minskar (den officiella..) förbrukningen 21%, men vägskatten mer än fördubblas!! (221%) Det är ju totalt ointressant för miljön om vägskatten är 1000 eller 6000 per år, det lilla jag kör påverkar mina avgasutsläpp miljön mycket lite. Vad som avgör vägskattenivån är hur mycket pengar staten vill klå bilismen på, inte miljön. Och pengar vill ju staten alltid ha, tyvärr så går för lite av våra bilskatter tillbaka till att bygga vägar och göra trafikmiljön säkrare. Sedan varierar det ju från år till år vilket som anses farligast (bäst att skatta), ibland ska dieselbilar höjas mer bensinare, ibland är de inte alls så farliga..

#19
2017-08-14 15:58

Det refereras till någon "han" i artikeln. Vem ? Är det möjligtvis "sanningssägaren" Bertil Molden på Bil Sweden, mannen som brukar poppa upp emellanåt för att informera om hur ren luften har blivit i Sverige, hänvisande till deklarerad förbrukning/utsläpp. Nu förhåller det sig så att vi andas verklig luft, inte teoretisk och "halmstrået" Euro 6 kommer sannolikt att visa sig lika ihåligt som nuvarande regelverk.

#20
2017-08-14 16:21

Javisst är det så Lasse J, det är verklig luft vi andas in.
Euro6 har redan visat sig vara en ren bluff!
I verkligheten släpper många Eu6 dieslar tex Volvo ut 5 gånger mer kväveoxid halter än i en provrigg och vad som är lagkrav enligt Eu6 normen.
...
http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---a...
...
Och det är väl i verkligheten de körs, inte i provbänk.
Hoppas konsumenter och politiker inte går på Eu6 bluffen!

#21
2017-08-14 16:22

AL
Det finns egentliga behov och det kan skapas behov. Ett företag kan skapa behov genom marknadsföring och därefter lansera sin produkt. Inte helt ovanligt.

#22
2017-08-14 17:27

Axa. Det finns inte en bil som byggs utan att kundefterfrågan är kartlagd och konstaterad. Art ta reda på vad kunden vill ha och är beredd att betala för kalaset samt rangordna det givet budget är skillnaden mellan vinst och förlust. Därför lägger biltillverkarna mellan 10 och 15% av sin utvecklingsbudget på förstudier och marknadsanalys. MVH AL

#23
2017-08-14 17:38

Det är ju en ren bluff att påstå att det är ren kundefterfrågan och kundbehov som styr tillverkningen av produkten bilar!
Det skulle inte gå att sälja en enda bild av stadsjeeptyp i ett land som Sverige med en Terrängkörningslag som den vi har där den är förbjuden att framföras i terräng, det behovet måste skapas, som Axa skriver om.

#24
2017-08-14 17:43

Om kunderna önskar åka i en SUV så tar biltillverkarna fram sådana. Och det gör kunderna. Man bör dock notera att det inte är några terrängfordon (de byggs på personbilschassin) så de skall och bör köra på vägar i första hand. Läsa på som sagt Leo. MVH AL

#25
2017-08-14 17:57

Om tillverkare av bilar vill sälja en produkt så skapar man ett behov, särskilt om den är lönsam. Många marknadsmänniskor garvar nog nöjt åt ditt inlägg.
Stadsjeeparna är ett bra exempel.
Jurister roas nog åt din mening som innehåller både skall å bör vad dessa fordon får användas.
Det är förbjudet att framföra motorfordon i terräng A.L! Enligt Terränglöpning lagen, det är bötesstraff på det, vilket bilindustrins marknadsförare noggrant undvikit att berätta om, de antyder ofta motsatsen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm

#27
2017-08-14 18:39

AL
Marknadsanalys är detsamma som marknadsföring. Det handlar om konsumentpsykologi. Man ställer frågan, tex "Tror du din bilkörning skulle bli säkrare med awd?"
Kunden som inte ens varit medveten av behovet av awd blir nu det, förklätt naturligtvis som säkrare körning. Det handlar inte om awd faktiskt till säkrare körning.
Att biltillverkarna hakar på trender är ju inget nytt. Men trenderna i sig är skapade behov. Det är inget skillnad i psykologi mellan branscher.

#28
2017-08-14 19:47

Axa. Marknadsanalys bygger på prognosteknik och tidsserier. Identifierar biltillverkaren en trend via data kompletteras den med närstudier och därefter skapas det ett estimat över den marginella betalningsviljan från kund. Sedan tar ingenjörsteamet fram en specifikation över vad tillvalet eller komponenten kommer att kosta att bygga och producera och om den är förenlig med produktens övriga egenskaper. Sedan är det ledningen som avgör huruvida denna egenskap skall prioriteras före något annat kundkrav. Man kan nämligen inte få allt, utan väljer givet det som matchar kundens behov bäst. Det finns gott om litteratur inom ämnet om Axa vill läsa mera. Flertalet av dessa bÖckerö ingår i ingenjörsutbildningarna. MVH AL

#29
2017-08-14 19:52

Leo. En SUV är inte byggd för terrängkörning. Skulle kunderna efterfrågat den egenskapen skulle den också ha utvecklats i den riktningen. Men nu är så inte fallet och därför är en SUV idag en höjd fyrhjulsdriven personbil (av de som är fyrhjulsdrivna) inte ett terrängfordon. Om Leo har kunskaper inom fordonsdynamik så räcker det med att sätta sig bakom ratten i en normal.SUV och köra ut från parkeringsplatsen för att konstatera att den är byggd för vanlig trafik. Läs på alltså. MVH AL

#30
2017-08-14 19:53

Leo. En SUV är inte byggd för terrängkörning. Skulle kunderna efterfrågat den egenskapen skulle den också ha utvecklats i den riktningen. Men nu är så inte fallet och därför är en SUV idag en höjd fyrhjulsdriven personbil (av de som är fyrhjulsdrivna) inte ett terrängfordon. Om Leo har kunskaper inom fordonsdynamik så räcker det med att sätta sig bakom ratten i en normal.SUV och köra ut från parkeringsplatsen för att konstatera att den är byggd för vanlig trafik. Läs på alltså. MVH AL

#31
2017-08-14 20:03

Landrover, Jaguar, Jeep, Toyota, Mitsubishi, Nissan och Mercedes har väl enstaka strikt terränganpassade modeller. Resten är väl mer eller mindre landsvägsbilar.

#32
2017-08-14 20:33

4wd och allwheeldrive är ju två helt olika enheter då 4wd är konstrukterade för all terreng med transferecase.allwheeldrive är en "säkerhets" direkt via axel eller syncro/viscouse koppling för blöt,snö,grus,gräs osv.riktiga 4wd är på styvt chassi med "flytande" kaross så byggd mer som en lastbil men i liten versjon.typiskt exempel är Isuzu som vart lastbil byggd ner till 4wd och är /var den mest rejela 4wd utav alla.suv är som sagt tidligare hissade upp 2/4 hjulsdrivna så folk ser bättre och skymmer mer för andra.miljöbovar lättare sagt och diesel är oljebolagens bästa vänn då förtjänsten är högst på "skrapet" ur oljan.

#34
2017-08-14 20:59

AL
Problemet för ingenjörer är att dem inte läser psykologi/socialpsykologi

#37
2017-08-14 22:10

AL. Jag är bilintresserad och miljömedveten. Det går att kombinera. I framtiden kommer alla att behöva tänks på det sättet.

#38
2017-08-14 22:14

leo_1, Volvo börjar med "adblue" i alla sina dieslar i höst. Då blir det betydligt bättre rening av NOx. Jag tror alla tillverkare fattat galoppen nu och att vi kommer få se stor självsanering i branschen framöver vad gäller avgasrening. Både på dieselbilar och på bensinbilar. Vi har även nu från och med i höst (tror jag det var) en helt ny körcykel som kommer stämma bättre med verklig körning liksom gälla för hela världen. Den heter WLTP. Så händer mycket bra nu trots allt.

#39
2017-08-14 22:28

Även om jag har en äldre dieselbil, tycker jag det är helt galet att folk köper speciellt helt nya dieselbilar, när det visat sig att i stort sett inte en enda bilmodell, inte på långa vägar klarar utsläppskraven för kväveoxider. Jag menar att köparen inte kan säga att den inget visste. En bil används ju trots allt i 20-25 år, så det hinner bli en enormt stor miljöpåverkan, särskilt när lagkraven inte uppfylls.

#40
2017-08-14 22:43

John 2008
Men att det med Diesel har ju vänt väldigt fort.
Jag läser ett till två år gamla biltester där de skriver att dieselmotorn är det absolut bästa valet!
Jag visste redan för två år sedan att diesel är inte alls vettigt för oss som kör 1 500 mil per år men att som någon skrev att lobbyismen och trycket att välja en dieselbil har varit enormt.

Det kommer att ta tid innan det här diesellokomotivet nått stopp och att det finns alltför många som faktiskt inte är med i vad som sker!

#41
2017-08-14 23:33

John2008. Ja en Lupo3L är inget vidare val, i alla fall inte vid körning i tätort. Den saknar ju partikelfilter. Men snål på dropparna är den med råge, jag vet eftersom jag haft en själv. I övrigt så är en diesel fortfarande miljömässigt bättre än bensinmotorer. Dieseln släpper ut mindre halter av partiklar och kolväten. Dessutom sprider den inte bensen - ett högcancerogent ämne. Köper man med Euro6 har man dessutom sänkt halterna av kvävedioxider (som redan i nuläget inte ligger i närheten av några skadliga nivåer i tätorterna) och man kan tanka med HVO. Så påhopp mot diesel bygger i huvudsak på de äldre varianterna som saknar både partikelfilter som modern rening. Men de säljs knappt längre. MVH AL

#43
2017-08-15 02:22

A.L #41: Det ska tilläggas att jag kör min VW Lupo 3L enbart på biodiesel som RME och HVO. Visst finns det bilar med mer och nyare reningsutrustning (som inte alltid verkar fungera som tänkt), men knappast någon snålare (3,5 l/ 100 km vid verklig körning), trots att den slutade tillverkas för 12 år sedan. Bilen tillhör miljöklass 2005 och Euro 4, för den som undrar.
**** Problemet som en del förstår, men en del andra blundar för är att dieselbilar som är klassade enligt Euro 6 fortfarande släpper ut alldeles för mycket kväveoxider i förhållande till lagkraven. Se gärna http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---arkiv/2017-06-30-fortsatt-hoga-utslapp-fran-nya-dieselbilar.html.

#44
2017-08-15 08:21

John. Ja snål minns jag att den var. Även om AC (som var tillval) gjorde lite skillnad. Men den saknar vad jag vet partikelfilter. Sedan har ingen ifrågasatt att det råder skillnad mellan certifierade utsläpp och körning i verkligheten. Det gäller i princip för samtliga motorslag och konfigurationer. Så det är inget argument mot dieseln i sig. MVH AL

#45
2017-08-15 10:17

John:
Du är en klok klimatsmart bilägare som kör din fina dieselbil på HVO och RME.

#46
2017-08-15 10:55

i debatten kring diesel och NOx är det viktigt att förstå vad kväveoxider är och var de kommer ifrån - hur de uppstår. Förstår man det så förstår man också att det är ett relativt enkelt problem att få bukt med.
Många som uttalar sig om dieseln här på ViB har dock ingen eller liten kunskap i ämnet.

#47
2017-08-15 13:10

Jaa herre gud, Bertil Molden har lyckats........

#48
2017-08-15 13:24

Om nu NOx vore ett så enkelt problem att få bukt med som Swemba skriver så skulle det nog inte ens talas om något NOx problem inom bilbranschen längre och EU skulle inte heller tillåta 150 % överskridande av NOx värde i Europa fram till 2019 och fortsatt överskridande av uppsatta värden med var det 50 % efter 2019.

#54
2017-08-15 20:48

Om Leo nu känner till hur en SUV fungerar och har för egenskaper, varför då anföra terränglagen mot dess existens? En SUV är inte byggd för att köra i naturen. Parallellen är direkt felaktig.
Och motorteknik får Leo gärna utveckla närmare. Belys varför dieseln ger sina respektive utsläpp och ställ det mot andra motorlösningar, såsom direktinsprutad bensin. Jag är mer än gärna öppen för en sådan diskussion, och då givetvis med konkreta förbättringsförslag. MVH AL

MVH AL

#55
2017-08-16 08:35

Nu lugnar vi ner oss lite i spalterna.
Leo och A.L har båda passerat gränsen i vad som är ok i sina inlägg.
Jag vill inte behöva radera från er igen.

On Topic.

Jag som är novis på detta med diesel och miljöförstöring.
Hur kommer det sig att fler och fler storstäder förbjuder diesel? I Oslo, där jag jobbar, så mäter man konstant luften och när den är väldigt "smutsig" så förbjuder man användande av dieselbilar dagen efter. Detta har tydligen fungerat bra då luftkvaliten är bättre efter någon dag.. Hur kommer det sig?

#56
2017-08-16 09:18

Deeds. Det är ingen hemlighet att minskade trafikvolymer ger en förbättrad luftkvalitet. De erfarenheterna ser man i de flesta större städer. Men det är inte samma sak som att en modern diesel smutsar ner mer än en direktinsprutad bensinare. MVH AL

#57
2017-08-16 09:37

Jag har sagt det förut och Jag har kört diesel i 20 år och perfekt i pendlar bil.
Men nu bor jag mitt i stan. Kör ofta en tank i stan utan nämnvärd landsvägs körning.
Jag märkte att bilen regenererade ofta, inget som hördes men men märkte att varvet kring 1000 istf 700.
Vid körning under ca kvarten avslutades inte regen utan påbörjades nästa körning. Och detta får också en ökad förbrukning.
Har också fått detta verifierat av många dieselkamrater som har denna typ körning och kör halva vintern utan att få upp motortempen i drifts temp.
Min slutsats är i alla fall att kör Man mycket i stan så är en diesel olämplig.

#58
2017-08-16 09:38

A.L. Tack för svar. Så varför just dieselbilar? Varför inte bensinbilar? Och varför sprider sig detta med just dieselförbud från storstad till storstad?

#59
2017-08-16 09:43

Alltfler storstäder världen över har nu beslutat om dieselbiisförbud i sina stadskärnor.
Det är inte bara Norges tekniker,forskare och politiker som förstått att en modern diesel smutsar ned mer än en modern bensinbil A.L.
Vad är det alla dessa inte förstått som du förstått och klurat ut? Eller har du helt enkelt fel?

#60
2017-08-16 10:55

Deeds. Det är oklart varför man väljer dieseln framför en direktinsprutad bensinare. Det man vet är att dieseln har lägre andel kolväten och partiklar (förutsatt partikelfilter) än vad en direktinsprutad bensinare har. Bensin medför desdutom högre halter av bensen - som är ett högcancerogent ämne (där halterna i storstäderna sjunkit proportionellt mot den minskade andelen bensinbilar i trafikmiljön).. Men förmodligen vill man bli av med de äldre dieselfordonen där partikelfilter saknas och det kan ju bara en god idé. Men det absolut effektivaste sättet att förbättra luftkvaliteten är att minska på trafikmängderna. Det finns det mängder av data och undersökningar som visar. MVH AL

#61
2017-08-16 11:14

Leo är självklart välkommen att visa varför en modern dieselbil med partikelfilter smutsar ner mer än en direktinsprutad bensinare. Förutom kvävefaktorn kan jag inte se var det skiljer och varför. Men Leo kanske har andra kunskaper i förbränningslära än vad jag har? MVH AL

#62
2017-08-16 11:12

leo_1. Nå må du ikke blande korta; Norge med Oslo og Bergen har sagt at de vurderer forbud kun på kalde og lite bevegelse i vind/luft, men det skal mye til før de gjør det, de gjorde det en gang i vinter i Oslo uten merkbar forandring i måling så det var ikke noen suksess. I Bergen er det største problemet ikke biler men mange supplybåter som hører oljebransjen til inne i Bergen havn som ligger i sentrum som spyr ut diesel eksos av en dårligere kvalitet, største problemet til Oslo er svevestøv fra vedfyring og ikke biler, og det er miljøpartiet de grønne med 7% i Oslo som fronter dette her helt vilt, de vil ikke engang ha mopeder/scooter i byen derfor blir de kalt miljøpartiet de gale

#63
2017-08-16 11:41

Nu är det ju kväveoxider vi talar om här..
Som är hälsovådligt.
Oslo är intressant as vi flera skäl, inversion ibland "lägger locket på" och kväveoxid halterna blir då farligt höga.

#64
2017-08-16 11:45

leo_1: Länkar ånyo KI:s bedömning av NOX: http://ki.se/imm/kvaveoxid

#65
2017-08-16 12:38

@Deeds #58,
1. Förbuden har varit tillfälliga.
2. Förbuden fattas av politiker och det är inte alltid säkert att man gör insatser där man får bäst effekt, utan där man lättast får igenom dem. Dieselbilen är politiskt en enkel måltavla just nu.
3. Äldre dieslar är skitigare än nya. EURO6-dieslarna släpper ut väldigt lite NOx, även om det är över gränsvärdet i många fall. Det är också äldre dieslar som varit i fokus kring de förbud som diskuterats.
4. NOx är inte en rest från bränslet utan en kemisk reaktion mellan kväve och syre genom hög förbränningstempteratur. Hög förbränningstemperatur är effektivt, minskar förbrukning och utsläpp av bl a HC och CO - men tyvärr ökar utsläppen av kväveoxider. NOx bildas i bensinmotorer också (och naturligt i kroppen), men mindre då mängden syre och temperaturen är lägre.
5. Fram tills nyligen har det absoluta utsläppsfokuset legat på CO2. Då man av den anledningen vill behålla låg förbrukning samt låga utsläpp av övriga värden, har man tagit fram specifik avgasrening (SCR) av just NOx.
6. Genom att sänka förbränningstemperaturen kan man få ner NOx rejält utan SCR. Det medför dock att förbrukningen ökar och därmed också CO2, men eftersom dieselmotorn kan köras på fossilfri syntetisk diesel så är det ett icke-problem. Det bästa man från politiskt håll därför kan göra nu är att stoppa häxjakten på dieseln per se och driva på så att alla tillverkare godkänner HVO och liknande för sina motorer samt lyfta fram de skattelättnader som redan finns på syntetisk diesel.

#66
2017-08-16 12:12

Tack för utförliga svar!

#67
2017-08-16 14:00

leo_1. som jeg skrev her så hadde Oslo prøvd dette en dag med betraktelig mindre diesel biler i den indre bykjernen, uten at det ble noen merkbar mindre verdier ved måling, de skjønte ikke helt hvorfor

#68
2017-08-16 13:02

Leo: Har du noterat i rapportfloran var gränsen innan man kan påvisa hälsoeffekter från kväve ligger? Annars länkar Audi till en trovärdig källa ovan (inlägg 64). Läs gärna den och jämför med de halter som finns i tätortsmiljö. http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Kvavedioxid-h...

#69
2017-08-16 15:05

2fast4you.
Man behöver kanske mäta under längre perioder och varierande väderförhållanden?

#70
2017-08-16 16:14

A.L. #29.
Det råder uppenbarligen en viss förvirring vad gäller Suven;s tänkta användningsområde. Terräng, väg eller båda alternativen. Som leo påpekar är terrängkörning förbjudet, men det sprids en del skumma budskap, inte minst av VIB:s redaktion, som samstämmigt nära nog sjunger i kör om det aktuella fyrhjulsdrivna testobjektets terrängegenskaper. Senast i utgåva nr 11 framhåller man nya Subaru XV:s terrängduglighet.

#71
2017-08-16 16:37

Lasse J. SUV;en är byggd för att köras på gata, inget annat. Den bygger (i huvudsak) på ett personbilschassi, och har däcksutrustning och AWD-system som är kalibrerade för körning på vägar. Ok, en och annan SUV har spärrbar mittdiff och kanske lite mer terrängorienterade däck. Men de utgör bara en promille av de SUV:ar som säljs. Vad motortidningar sedan använder för metaforer är lite en annan diskussion. De har även kallat bilar för sportiga (med hastighetsgränser på 110 km/h) osv så den kopplingen är lite väl långsökt. MVH AL

#72
2017-08-16 17:23

Lasse J. Oslo har en del målepunkter rundt om i byen, det som var overraskende var at det var en liten forskjell de ventet et mye større avvik, derfor mente de at bensinbilen også bidro mer her i praksis en i teorien

#73
2017-08-16 19:36

A.L.
Jag har ingen divergens i min uppfattning om var SUV:en ska brukas, men som jag nämner ovan är inte minst denna tidnings redaktion beredda att sjunga hymner till alla fyrhjulsdrivna testobjekts terrängkapacitet, vilket då kan ge en missvisande bild avseende tänkt nyttjandemönster.

#74
2017-08-16 19:54

2fast4you.
Självklart bidrar bensinbilen, speciellt dom med direktinsprutning. Dessa motorers partikelproblem påvisades redan i början av 2000-talet av svenska Rototest. Sedan gick allt i stå och där är vi idag. Framtiden blir nog mer elektrisk.

#75
2017-08-16 20:16

Fremtiden blir mer elektrisk, da er Oslo fremtiden der er det Ca 70000 elbiler alt, og totalt ca 120000 i Norge

#76
2017-08-16 22:21

Lasse J. Men åter och precis som jag sa är det inte något som är unikt för SUV:ar, utan snarare bilbranschen som helhet. MVH AL

#77
2017-08-17 08:32

Dock är det ju inte omöjligt att köra i terräng med SUVar även om det är förbjudet i Sverige: https://www.youtube.com/watch?v=BndwjLjYjFM

#78
2017-08-17 11:37

Sammanfattningsvis:
Som jag skrev i inlägg två, Bil Sweden lobbar nu allt intensivare via sin VD, försäljningspris hotar.
leo_1 2017-08-14 11:51
"Bil Sweden, helägt av biltillverkarna läs Volvo, lobbar vidare.. "Talet om risk för en billånebubbla för dieselbilarna är starkt överdrivna.." säger man. Samtidigt som man lånar ut massor med pengar från de låneinstitut som är knutna till eller ägs av bilindustrin o bilhandlarna! För att konsumenter skall köpa tunga, dyra, hästkraftsstarka dieselbilar som man strax rimligtvis inte får köra i stadskärnorna. Talar om låga koldioxidutsläpp, javisst, men nämner inte kväveoxid utsläpp som är hälsofarligt, särskilt för barn, och som det finns massor av ny forskning om. Dieselbilarna är väl bra men inte i städerna säger miljöministern! Och Volvos tunga dieslar säljer för fullt, bilar som ofta väger över 2 ton, hästkrafter i överflöd, och kostar runt 500 000"

#79
2017-08-17 21:36

Jag är i Spanien nu, en storstad och för de flesta äldre bilar är bensin drivna. Nyare bilar är mest diesel. Ibland är man stora Land Rovers med fyrhjulsdrift, bilen är löjlig att köras inne i stan, osmidig och tung för dessa mindre gator. SUV är också löjliga att köra i stan, föraren vet inte vad de har bilen i alla dessa små utrymmen. Jag har sett mindre bilar med el som liknar smart eller typ en Opel Corsa, dessa går smidigt att köras här på trånga gator och att parkera. En SUV är varken bra i stan eller på landsvägen, ett mysterium att folk äger detta osmidiga typen av fordon.

#80
2017-08-17 21:51

Leo. Visa gärna var eller i vilka svenska tätorter som gränsvärden överskrids, och med rimliga antaganden på vilket vis dieselpersonbilar antas bidra till dessa påstått osunda halter. Visa sedan, åter med rimliga antaganden, vilken effekten skulle bli om dieseltrafiken byts mot bensindrift istället? Vad händer då med kolväten, partiklar och kvävedioxider? Blir de oförändrade eller kommer de att röra sig uppåt eller nedåt? MVH AL

#81
2017-08-17 21:55

1/3 av Sveriges utsläpp kommer ifrån transport inrikes, de senaste 4 åren (2012-), har utsläppen inte minskat. Som jag ser på det beror det på att folk köper tunga SUV bilar med diesel motor. Hade den där nya SUV bilen haft bensin motor hade den förbrukat 0,8 - 1,2 liter/mil. Diesel "maskerar" de höga utsläppen då bilen bara drar 0,6 liter/mil. Det är omodernt höga nivåer på förbrukningen på nya bilar idag och ingen bryr sig. Det är diesel som är boven bakom detta. Sedan har det fuskas med förbruknings siffror och hur höga utsläppen egentligen är. Vad sjutton tror man? Bilar med fyrhjulsdrift och två ton!!!! Det funkar bara inte....

#82
2017-08-17 22:43

Vargen. Det finns betydlig fler utsläppskomponenter art ta hänsyn till än koldioxid. I den här tråden diskuterar vi exempelvis ultrafina partiklar och andra varianter av kol än det som du hänger upp dig på. Utsläpp som lokalt ger en negativ påverkan på människor och natur. Så om du kan hjälpa till med att visa på vilket sätt utsläppen som defineras ovan kommer att påverkas av ett storskaligt dieselförbud så vore det tacksamt. Ensidighet sparar inga liv, vare sig i fallet kväveoxid eller koldioxid. Det behövs ett samlat grepp där samtliga delar räknas in och vägs samman i en slutbedömning. MVH AL

#84
2017-08-23 06:39

Snart kommer prisraset på personbilsdieselbilar och lånebubblan runt tunga, dyra, hästkraftsstarka persondieselbilar vara ett faktum.
Det är kväveoxid utsläpp det handlar om, i verklig trafik. Eu6 tricket kommer inte att lyckas!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.