Bild
Nästa artikel

Fortkörningsböter kan bli digitala

Nyheter

Regeringen har beslutat en lagrådsremiss som ska göra det möjligt med digital hantering av böter och strafförelägganden.

Regeringen undersöker möjligheterna att tillåta polisen att hantera böter digitalt. Frågan är skickad på lagrådsremiss. Regeringens förslag innebär bland annat att det blir möjligt att godkänna exempelvis fortkörningsböter elektroniskt med ett mobilt bank-id. Ambitionen är att polisen på det här viset ska få mer tid till att förebygga och bekämpa brott.

En lagrådsremiss är ett utkast till lag som regeringen lämnar till Lagrådet, som granskar att förslaget inte strider mot någon lag.

Diskutera: Vad tycker du – är det en bra idé med digitala böter?

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Bike.se
 

Kommentarer

#1
2018-01-31 15:43

Lägg pengarna på att utbilda alla trafikanter istället, så att de lär sig och förstår trafikreglerna.
Polisen lär inte få mer tid för annat så länge alla kör som de vill. Trafikanterna beter sig väl inte bättre för att de kan betala böterna digitalt - löjligt..

#2
2018-01-31 15:44

Det låter som en "handelsvara", lagbrottet kan ju vara tveksamt ibland , nej, förpassa det till papperskorgen!

#3
2018-01-31 15:50

Svårt att förstå vad de vill uppnå. Böter betalas väl inte kontant till polisen eller på polisstation? Får jag ett inbetalningskort kan jag väl betala eller låta bli. Vad är skillnaden mot eventuellt nytt system?

#4
2018-01-31 16:09

Vad att vinna? Vem har startat utredningen, o vem har fått betalt att utreda detta? Enligt min mening skattepengar/folkets pengar kastade i sjön.

#5
2018-01-31 16:32

Eller varför inte bara hastighetsbegränsa bilarna via GPS så har vi helt eliminerat behovet av polisens hastighetsövervakning. Då kommer polisen ikapp buset och vi kan bygga om fartkamerorna till övervakningskameror.

#6
2018-01-31 16:42

Det bästa är om någon polis, farbror blå?, kan förklara fördelarna med detta?
I övrigt så tror jag myndigheter välkomnar allt som innebär mindre administration och dokumentation.

#7
2018-01-31 16:59

Håller helt med pinjong, samtidigt trafiksäkrare då man slipper hålla koll på alla olika hastighetsbegränsningar, bara det är en trafikfara. Utryckningsbilar kan läggas på fri hastighet när blåljusen/syrenen är på.

#8
2018-01-31 17:13

"Eller varför inte bara hastighetsbegränsa bilarna via GPS". Hur j...a fåraktig får man vara, i en tid när vi blir mer och mer övervakade via kameror, GPS i telefonen, vad vi köper på ICA osv.

#9
2018-01-31 17:32

Känns som att pengar läggs på fel sak.

#10
2018-01-31 17:36

Vad innebär detta, begriper like lite som ni andra hur det skall fungera och vad som är den stora vinsten. Ska dom SMS'a eller mejla böterna? Eller ska vi swisha pengarna direkt vid vägkanten?

#11
2018-01-31 17:47

Alla skall kanske ha en fortkörningsapp i mobilen.

#12
2018-01-31 18:29

Begriper man inte att en digitalisering av böterna sparar tid för poliserna, så är man bra korkad.

#13
2018-01-31 19:22

Det mesta borde bli digitalt. Bra för miljö och tidsbesparing. Dock krävs det inte en professor för att komma fram till att en digitalisering vore bra. Vissa utredningar är bara för mycket. Poliser borde kunna skriva händelserapporter direkt i bilen (digitalt) så dem slipper åka till stationen för att skriva hela tiden. Det sparar både tid och pengar. Blev positivt överraskad när man fick lastbilskörkortet digitalt på mailen efter uppkörning.

#14
2018-01-31 19:58

VolvoXC90: Tänkte precis skriva samma sak själv... Fattar inte varför de ska överhuvudtaget behöva skyffla pappersbajs för såhär triviala saker... Låter skitbra tycker jag.

#15
2018-01-31 20:27

Jag är också för digitalisering och inser att mycket pappersarbete och utskick av handlingar kan förenklas. Men VolvoXC90 som är så otroligt mycket klokare än andra eftersom hen har en stor bil kanske kan förklara hur det rent praktiskt skall fungera. Jag har fått en fortkörningsbot för ett antal år sedan och då fick jag ett inbetalningskort i handen och antar att det gick åt en del pappersarbete på stationen sedan för att registrera t.ex. Här verkar man förutsätta att alla åker omkring med ett mobilt bank id.

#16
2018-01-31 20:47

Vad innebär digitaliseringen i praktiken? Hur fungerar processen idag och hur skall digitalisering frigöra polisens resurser? Viken del skall hanteras digitalt? Viken del som inte hanteras digital idag? Är det datorer som skall bötfälla? I så fall, Varför inte digitalisera domstolar eller brottsbekämpningen eller tom politiken? Eller är det något annat som skall ändras? Behövs poliser för resten av processen eller kan vanliga tjänsteman utföra jobbet?

#17
2018-01-31 23:14

Det är inte pga att jag har en stor bil, som jag är klok. Jag hade förstått att digitalisering, leder till tidsbesparing, även om jag så cyklade runt på en mormorscykel.

#18
2018-02-01 09:59

Om man får en böteslapp av polisen vid vägkanten och sedan får betala in digitalt som de flesta gör eller att få böteslappen digitalt och sedan betala den, vad är skillnaden?

#19
2018-02-01 10:35

Hur tror du att böteslappen blir digital nu Hackenbush? Du fattar inte att polisen måste skriva in den manuellt på en dator sen? Du begriper inte att skriva en bot en gång är snabbare än att skriva den två gånger?

#20
2018-02-01 10:43

Jag har inte pratat med poliser längs vägkanten på ett tag nu, men den gången de ansåg att jag körde för fort ville de att jag skulle acceptera det med en underskrift på ett papper. Om deras rapport skrivs in på en handdator/surfplatta eller liknande borde man kunna signera med fingret eller med mobilt bankid i händelse av att man håller med dem. Då kan de skicka en direktfaktura med Klarna eller ge en swishnumret till böteskontot så löser man det direkt.

#21
2018-02-01 10:58

Volvo XC90, det är kanske du som inte begriper? (tycker du skall tagga ner lite och inte komma med angrepp)
Vi vet inte hur detta skall se ut ännu men jag kan tänka mig att allt är länkat så polisen behöver bara ta en bild på registreringsskylten sedan sker allting automatiskt i en databas och då behöver inte polisen skriva något alls och det är troligen det som är meningen.

#22
2018-02-01 13:35

Det är väl föraren och inte bilen som skall ha böter? Det enklaste bör väl vara att polisen har en handskanner och läser av körkortet så har man all data direkt. Frågan är hur det digitala erkännandet skall ske och hur den digitala överföringen av betalningskravet skall överföras till syndaren .

#23
2018-02-01 14:18

Volvo XC90. Lägg ner dina översittarfasoner nu och direkt. Om inte, så blir det en ofrivillig paus för din del! Sista gången vi säger till nu!

#24
2018-02-01 15:08

Scanna körkortet är en bra idé. sedan sköts boten digitalt automatiskt och boten kan sedan skickas ut digitalt till e-brevlåda eller angivet konto.

#25
2018-02-01 16:36

Jaha, vad är det den här gången då Deeds... Är det för att jag frågar Hackenbush vad han tror? Säg gärna till vad det är för subjektiv regel jag har brutit mot.

#26
2018-02-01 16:46

XC90..
Läs vad jag och Hacken skrev! Läs sedan regel 1.2 och tänk efter lite innan du skriver.

#27
2018-02-01 17:31

Att slippa långa handläggningstider och pappershantering är en given fördel. Givetvis har inte alla förare e-leg och direkt betalningsmöjlighet typ Swish, men till och med jag har det och det blir allt fler.

#28
2018-02-02 00:42

All digitalism och elektroniska tjänster via internet i sverige har högre miljö "footprint" än avgaser från bilarna.Att man inte fattar att tex.gå online och betala en bot forurenar lika mycket som att kjöra 35-50 km med en mellanstor bil.Energin andvänd är mycket högre än att få en lapp på posten och betala den i butiken.Vi skiter mer och mer i miljön med regler,refirmer och BS som regeringen och kommunerna skapar.

#29
2018-02-02 08:40

Ursäkta men vad dillar du om Birger?

#30
2018-02-02 09:25

Även jag undrar, Birger.

#31
2018-02-02 15:10

Det handlar väl inte om att betala - utan att signera med Bank-ID. Vet inte hur det funkar men antar att det skickas hem papper som ska skrivas under etc. Med detta slipper man det. Inte konstigare än att man kan godkänna deklarationen på samma sätt.

#32
2018-02-02 20:23

Haha, Birger verkar ha rökt på något. Jag fattar ingenting...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.