Bild
Nästa artikel

Förstagångsbilen en Volvo eller Toyota

Nyheter

Ny undersökning visar vad bilägare rekommenderar nyblivna förare att skaffa som första bil.

Köp- och säljsajten Blocket har tillsammans med Yougov gjort en undersökning bland över 1.000 personer om vad de skulle rekommendera de som nyss tagit körkort att köpa.

De flesta tipsar om Volvo – 19 procent av de svarande sa att de skulle rekommendera det svensk-kinesiska bilmärket. På andra plats är det japanskt: Toyota rekommenderas av 10 procent. 
– Att köpa en Volvo är ett tryggt val och särskilt många föräldrar vill nog att barnen ska sitta säkert. Det gör man i Volvo. Att Toyota hamnar så högt är mer överraskande och beror säkert på märkets goda rykte för sin driftsäkerhet, säger Daniel Östlund, bilexpert på Blocket.

På tredje plats hittar vi tyska Volkswagen som 9 procent skulle tipsa att välja som förstagångsbil.  

Diskutera: Vilken bil skulle du rekommendera som första bil och varför?
 

Vilket bilmärke skulle du rekommendera till någon som just tagit körkort och ska köpa sin första bil?

1. Volvo: 19%
2. Toyota: 10%
3. Volkswagen: 9%
4. Kia: 5%
5. Skoda: 4%
6. Ford: 3%
7. Audi: 3%
 

Kommentarer

#1
2018-06-13 15:28

Oftast kommer nog egen bil på tal när man flyttar hemifrån och då går nog större delen av pengarna till en bostad om man vill bo i större orter. Kvar blir kanske 20 000 kr i bästa fall och då får man nog en mycket gammal Volvo som gått många varv runt jordklotet vilket betyder en del underhåll på bilen. Man får en betydligt modernare och bränslesnålare bil om man väljer ett annat bilmärke vilket man ser om man väljer bilar i prisklassen 20 000 kr oavsett årsmodell på tex Blocket. Ett annat sätt är att man övertar föräldrarnas bil när de byter upp sig och som inte är värd så mycket hos bilhandlaren nu för tiden.

#2
2018-06-13 15:40

Detta handlar mer om pengar än bilmärken, då utbudet av begagnade kan ses som historia. Tittar man 10 år eller mer tillbaka i tiden så var det mycket Volvo. Nära vart femte bil var en Volvo då, nu vet jag inte men gissar att det ser liknande ut med tanke på alla XC60 som sålts.

#3
2018-06-13 15:46

Jag har brukat rekommendera Toyota till alla som inte vet nåt om bilar fastän jag inte ägt någon sådan.

#4
2018-06-13 16:01

Håller med Previa om överpriserna på gamla slutkörda Volvos. Och exakt samma sak gäller Toyota: Gamla 90-tals corollor betingar tex alldeles för höga priser och även om de hade bra kvalitet så är det bara okunniga som köper sådana. Nä, köp nåt uddamärke och få nåt betydligt nyare med mindre mil för pengarna är ett tips från coachen!

#5
2018-06-13 16:15

Enligt SCB är Toyota det tredje vanligaste bilmärket i landet avseende bilar i trafik år 2017 (efter Volvo och VW) (källa: http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/transporter-och-k...)

Däremot är förhållandevis få av dessa till salu, t.ex. på Blocket är Toyota först på plats nr 8 i märkestoppen avseende utbud av bilar till salu. (finns fler bilar på Blocket av märkena: Volvo, BMW, VW, Mercedes, Ford, Audi och Peugeot än det finns Toyota).

#6
2018-06-13 16:52

Fiat? Haha...

#8
2018-06-13 19:50

@klarsynt, mer osmakligt än roligt...
Nästintill anledning till avstängning.

#9
2018-06-13 21:02

Är ingen moderator vaken? Vidrig kommentar av en störd individ....

#10
2018-06-13 21:54

"Att Toyota hamnar så högt är mer överraskande och beror säkert på märkets goda rykte för sin driftsäkerhet, säger Daniel Östlund, bilexpert på Blocket."

Är det så speciellt överraskande att ett märke som har ett grundmurat rykte om hög driftssäkerhet tar andraplatsen ?

Vilket märke tycker "bilexperten" Daniel Östlund skulle knipit andraplatsen ?

Det mest överraskande är att inte Toyota tog förstaplatsen !

Att det skulle bli Volvo, Toyota och VW på pallplats var absolut ingen överraskning alls (tillsammans nästan 40% av rösterna).

#11
2018-06-13 22:03

Hm, undrar om de som rekommenderar inser vilket ansvar man tar på sig.
Man bör nog ha mer kunskap än bara en allmän tro eller åsikt, men så tänker tydligen ingen.

#12
2018-06-13 22:18

Eftersom jag känner bilexperten Daniel Östlund sen många år vet jag att han är förhållandevis kunnig i ämnet.

En av dem jag har rekommenderat Toyota till kommer aldrig förlåta mig. Hon hade så mycket problem med den och saknade sin Lancia Y10 enormt.

#13
2018-06-13 22:24

Skulle aldrig rekommendera eller köpa en Toyota till mina barn! Det borde vara olagligt!

#14
2018-06-13 22:49

Jag brukar inte rekommendera någon en gamm bil eftersom det är som att köpa en lott.
Däremot så Toyota är nog en bra lott om man ser upp.
Vag är också ett bra kort och i synnerhet Skoda som tidigare var prisvärd men jag rekommenderar det inte då man måste veta fallgroparna med rätt motor typ och undvika en gammal dsg.

#15
2018-06-13 23:36

Klarsynt är ju en gammal välkänd motvalls-individ i dessa spalter som under annat namn har en lång avstängning såvitt jag förstått...
Konstigt att inte ViB i så fall spärrar även detta konto.

#16
2018-06-14 07:11

Har raderat Klarsynts kommentar som var synnerligen osmaklig.

Skulle aldrig rekommendera Volvo eller Toyota till någon eftersom jag själv aldrig ägt någon av bilarna.
Volvo anser jag också är rejält överprisade och gamla Toyota är ofta ganska rostiga.

#17
2018-06-14 07:46

Instämmer med Henrik-Andersson, det är förvånande att en "bilexpert" som Daniel Östlund är överraskad över Toyotas placering.

Det är väl snarare så att "köp en Toyota" är det vanligaste svaret på frågan om man kollar på div. bilforum på nätet.

#18
2018-06-14 08:51

Det är precis vad jag brukar säga, Volvo eller en Toyota och att jag har levt som jag lär.

#19
2018-06-14 11:36

Det går inte att säga vilken bil som är det bästa som första bil, om man bortser från gamla dyra lyxbilar som kostar en förmögenhet att driva. En rekommendation är att hitta en välservad gammal fyrcylindrig gubbkörd bil av enklare eller vanlig modell som inte hamnar under rubrik "statusbil". Tom. en Dacia kan vara bästa köpet om oljebytena är gjorda

#20
2018-06-14 11:36

har kørt toyota i mange år og de ruster langt mindre end de andre biler særlig FOLKEVOGN .

#21
2018-06-14 14:38

Det beror på vilken typ av människa som ska ha bil.

Tanka och åka med minimalt underhåll eller teknikintresserad, och hur långt är ett snöre...

#22
2018-06-14 17:28

Billig i skatt och försäkring. Drar så lite som möjligt. Gått om ”privata” värkstäder där man bor - som kan serva till rimliga priser.
Gubbkörd är ett förlegat alternativ idag. Säger ingenting. Möjligtvis automat som ”gamlingen” inte kunnat misshandla. Låga mil alltid intressant. Sålde själv för en månad sedan en Hyundai Atos 2005 års modell. 6000 mil automat AC. Alltid besiktigad ua och servicebok med. Hade kunnat sälja den till en kompis med lämnade i inbyte. Beroende på hur man räknar 5000kr.
Ett klipp - men inget för barnfamiljen precis.

#23
2018-06-14 23:29

En tio år gammal bil är ju inte lika säkert längre som när den var ny. Så bilen med bäst betyg i gällande prisklass för innevarande år är ju vad som gäller. Meeeen det har ingen medelsvensson råd med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.