Bild
Nästa artikel

Första Model 3 har rullat ut från Teslafabriken

Nyheter

Exemplar nummer 1 av Tesla Model 3 hamnar i Elon Musks ägo, som en födelsedagspresent.

Nu har det första exemplaret av Teslas prispressade modell lämnat produktionslinan vid bilfabriken i Freemont, Kalifornien. Teslas vd, Elon Musk twittrade stolt ut kungörelsen i går och berättade också att det är han som är ägare av den svartlackerade Model 3 som syns på bilderna.

 

"Ira Ehrenpreis (styrelsemdelem på Tesla, reds. anm.) hade rättigheterna till första bilen, eftersom han var först med att betala depositionen, men överlät rättigheterna till mig som min 46-årspresent. Tack, Ira!" skrev Elon Musk på Twitter.

Den 28 juli hålls en fest där nycklarna till de 30 första Model 3 överlämnas till beställarna som var snabbast att lägga handpenningen. Tidsplanen är att leverera ytterligare 100 bilar i slutet på augusti, 1.500 i september och i december ska produktionstakten vara uppe i 20.000 fordon.
 
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model 3?

Kommentarer

#1
2017-07-10 14:02

Lite mer rörliga bilder här, ser trevlig ut.

https://www.youtube.com/watch?v=NU3iROJU390

#2
2017-07-10 20:14

Benny, det var nog en av de fånigaste videor jag sett!
Men något stör mig ändå på den här bilen, något saknas i trynet och bak är det inte heller bra.
Men man bör nog se den IRL.

#3
2017-07-10 23:29

@Saabnisse
Jo, kan hålla med dig lite, vet inte om det är ett PR försök eller om det är så att någon privatperson fångat förberedelserna för fotografierna vi ser i artikeln.
Men det ger iallafall lite mer känsla än bara bilder.
Det som slår mig är hur slätstruken den känns, och det kan ju både vara positivt och negativt.
Visst ser man att det är en Tesla men saknar ändå något mer, svårt att säga vad dock.

Det som saknas i trynet är nog en nummerplåt, fast samtidigt är det synd att förstöra looken med det.

#4
2017-07-11 07:25

Elbilar behöver inga töntiga luftintag

#5
2017-07-11 20:28

Det har funnits många bilar med saknad grill i nosen, både sådana som behövt den och sådana där det varit helt onödigt.
Endast en har lyckats bra, VW typ1 (ja typ 2 också!) och Tatra, men den tillverkades inte i några stora serier.
Annars har det suttit några bladformer i nosen även om motorn suttit i häcken.
Och så finns det ju några som gjorde ett prov med slätstruken nos, t.ex. Passat på 80-talet men de ändrade ju sig snabbt.
Nej, pöbeln är van vid något glitter framtill, det behöver ju inte gå till satirisk överdrift som Audi och Lexus gjort, men något behövs för att lätta upp linjerna och det räcker knappast med en nummerplåt.

#6
2017-07-12 09:20

Om Model 3 ger samma härliga känsla när man kör den som syskonen ger, så blir den en hit! Utseendet är ju mera upp till var och en, själv har jag lite svårt för "instrumentpanelen" - men den kanske ser bättre ut i verkligheten. Lär väl få se.. :-)

#7
2017-07-12 10:03

Det kanske är allmän kunskap, men den kommer bara erbjudas med bakhjulsdrift.

#8
2017-07-12 11:38

@Rev Benny. Enligt "Tesla-Björn" kommer fyrhjulsdrift att erbjudas så småningom, men inte nu initialt när man ska rampa upp produktionen.

#9
2017-07-13 13:06

VA FYRHJULSDRIFT??? DET DÖR JU SMÅ SÖTA KATTER VARJE GÅNG DET SÄLJS EN BIL MED DET!!! ;-)
Vem är Tesla-Björn föresten?

#10
2017-07-13 22:36

HAHA! :-D
"Tesla-Björn" heter Björn Nyland och kör bl.a Model S och X i Norge. Testar även flera andra elbilar på Youtube.
https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A