Bild
Nästa artikel

Första bilderna på nya Skoda Fabia

Nyheter

Skoda har nu släppt de första bilderna på nya Fabia.

I dag släppte Skoda de första bilderna på nya Skoda Fabia som ska premiärvisas i Paris i oktober och släpps i Sverige i januari. Skodas chefsdesigner Jozef Kaban säger att den nya Fabian är det nästa steg i Skodas varumärkesutveckling och ska skapa en starkare koppling mellan funktionalitet och design. Josef Kaban nämner också att nya Fabia kommer att ha ett nytt infotainmentsystem med möjlighet att spegla en smart telefon och det som Skoda kallar "Simply Clever"-lösningar, exakt vad det innebär får vi veta i oktober.

Om själva designen säger Jozef Kaban så här:

– Först har vi gett bilen tajtare proportioner. Nya Fabia är plattare och bredare än tidigare vilket ger den en mer fyllig framtoning på vägen. Den har också skarpare kanter, tydliga linjer med kristalliknande designelement. Vi har designat grillen och strålkastarna på ett sätt så att de upplevs optiskt starkare. Detta gör att bilen också upplevs bredare. De breda och precisionsskurna strålkastarna och dimljusen bidrar också till den här effekten, säger Jozef Kaban.

– Det finns nu mer utrymme att skräddarsy sin Fabia än någonsin tidigare. 15 olika färger finns tillgänglig, liksom speciella färgkoncept som ger kunden chansen att individuellt anpassa exempelvis färg på tak, fälgar och backspeglar. Vi erbjuder tre olika utrustningsnivåer och ett flertal valmöjligheter för bilens interiör, säger Jozef Kaban.

Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Fabia?

Kommentarer

#1
2014-08-19 09:22

Klar uppryckning designmässigt - ser inte riktigt lika gubbig ut längre även om det är långt till vissa bilar som gått lite för långt åt det som kanske anses "modernt" idag - men kanske inte lika modernt imorrn...
Skall bli intressant att se om den t ex kommer att ha autobroms.

#2
2014-08-19 09:41

Fast har den inte samma bottenplatta som dagens VW Polo & den kom väl 2010. Inte så ny då i mina ögon.

#3
2014-08-19 10:49

så snygg den är och har man lyckats göra nya Fabia,n tystare så är det en favorit i klassen

#4
2014-08-19 11:12

Snyggaste Fabian hittills!

#5
2014-08-19 12:28

Det sämsta är väl att den fortfarande kommer att ha VW:s oljedrickande och skärande motorer... Undrar om galvaniseringen och lacken blivit bättre så att galvsläpp undviks. Fransoserna klarade det på 90-talet med otroligt tjock galv, men tyskarna klarar det inte idag.

http://bilradgivning.se/2013/01/02/volkswagen-dsg-och-lackproblem/

http://bilradgivning.se/2013/02/08/vag-koncernens-dsg-problem-bekraftade/

#6
2014-08-19 13:37

Ser gammal ut redan som ny. Sent 70-tal och början av 80-talet i designen. Vi snackar Simca / Talbot Horizon, VW Golf med flera. Och som en uppfräschning av klassiska Skoda Felicia. I dagens bilvärld finns det bara en till bilmodell som fortfarande håller sig till denna 30 år gamla fyrkantiga designstil, och det är Dacia Sandero. En bil för äldre som får en nostalgisk tår i ögonen av denna flört med sent 70-tal och tidigt 80-tal. En retrodesign, men inte tillräckligt långt tillbaks för att vara hippt. Men kanske Skoda sätter en ny trend som får efterföljare? Fiat kanske snart släpper en ny Ritmo som flörtar med den första modellen... Mazda släpper en ny retro 323, Ford kommer med en retro Escort och så vidare... Opel Kadett, kom tillbaks - allt är förlåtet!

#7
2014-08-19 14:19

Ja du Raphael - Fiat skall vi väl inte tala om för dom om några har väl redan släppt s k retrobilar - vilket ju detta är långt ifrån...
Ser f ö ingen stor skillnad på denna modell och de nyare, av dig kallade modest formgivna, Peugeot-bilarna t ex... Klart det finns detaljer som skiljer men på det stora hela är de snarlikt formgivna.
När Peugeot återgick till lite mera återhållen formgivning så blev dom alltså "modesta" vilket jag aldrig hört dig kalla t ex en Golf.

#8
2014-08-19 14:49

Kanske inte skulle kalla den snygg, men ett lyft från nuvarande modell och lite slitna ord såsom "stilrent" med flera passar rätt bra in på denna förhandsvisning.
Ska bli kul att se interiörbilder när det kommer närmare släpp.

När det gäller "skärande" motorer och oljedrickande så är vad jag vet, detta löst på de motorer som finns på den "gamla" bottenplattan och motorer som ingår i "polo" plattformen.
Dom har ju iofs några nya 3 cylinders 1,0+ turbomotorer, så kanske för tidigt att säga något om dessa än.
Galvsläpp har jag inte upplevt eller sett på någon Polo eller Skoda.

Även om det låter trist att den bygger på dagens bottenplatta som används av polo med flera, så tror jag inte det är negativt. Som köpare får man teknik från en beprövad plattform och kan man leva med nackdelar att man kanske inte får det absolut senaste så är det nog ett bra köp.

#9
2014-08-19 15:31

Påminner mycket om nya VW Polo - och då hade jag hellre tagit en Polo...

#10
2014-08-19 15:43

Pi, du missade alltså att jag skrev "En retrodesign, men inte tillräckligt långt tillbaks för att vara hippt." För att en retrodesign ska lyckas behöver man blicka längre tillbaks i historien än slutet av 70-talet och 80-talet. Mini, Fiat nuova 500, New Beetle och Chrysler Cruiser - alla lyckades därför att de blickade längre tillbaks. Slutet av 70-talet och början av 80-talet är för nytt och för nära inpå för den designen ska vara hipp och vintage. Jag är alltså inte ett dugg emot retrodesign i sig, men slutet av 70-talet och början av 80-talet är inte hippt! Och en Peugeot 308 II ser betydligt modernare ut än nya Skoda Fabia.

Nya 308:an är ingen retromodell, och ja den är mer modest formgiven än den svängiga och organiska första generationen - men den är modest och samtidigt framåtblickande, inte tillbakablickande. Peugeot 308 är exempelvis lägre och bredare och har mer lutning på framrutan än det sena 70-talet och tidigt 80-talet hade på halvkombis. Skodan är rakare och fyrkantigare i linjerna, 308 II är mer slimmad. Nya Fabia är ju bara en ansiktslyftning av Simca / Talbot Horizon från slutet av 70-talet, det är ju samma dörrar exempelvis bara med ett litet extra veck på bakdörrarna.

Inspirationskällan till Peugeot 308 II är Peugeot 306, det är från 306:an (som kom på 90-talet) som grundlinjerna till 308 II är hämtade, sedan har de stramats åt något och moderniserats, förenklats och samtidigt breddats. Men kolla dörrarna och sidolinjen... Betydligt mer 306 än Simca / Talbot Horizon... Även fronten är en modern version av fronten från 306. Och nog kan man hitta spår av 306:an i bakljusen också. Samma snedlutande profil... med en addering av "tigerklo" som alla Peugeots bakljus idag...

#11
2014-08-19 15:37

Rätt skönt att se att Skoda inte hakat på trenden med mer lutning på framturan (såsom Ibiza och Leon och andra märken på marknaden).
Detta är lite mer Mini, Swift med flera som gör att instrumentbrädan slipper bli så "djup".

Kanske negativt för vindbrus och CW värde, men ger en annan känsla när man sitter i bilen.

#12
2014-08-19 16:35

Försäljningssiffrorna(alltså vad folk vill köpa) kommer ju visa om nya Fabian är *hipp* nog eller om de mer modest designade fransoserna vinner.
Jag har en aning..... :-)

#13
2014-08-19 16:41

För övrigt så tror jag att den nya Fabian blir en succé.....men det är ju inte konstigt med de generna.

#14
2014-08-19 19:49

Raphael - i så fall härstammar väl de flesta av dagens "halvkombi-bilar" till den Pininfarina-ritade Austin A40 Futura som nog är den bilmodell som i modern tid startade "halvkombiklassen" även om den inte riktigt var en halvkombi i sitt första utförande. Den modellen har nog formmässigt varit mera stilbildande än Simca/Talbot Horizon.
Har heller aldrig påstått att nya 308:an är nån retromodell utan det var detta med att den i dina ögon är "modest" och då tycker jag nog att det finns andra "modesta" bilar som är betydligt mera framgångsrika än Peugeot 308 - t ex VW Golf.
Men nu var det ju denna nya Fabia vi skulle diskutera och inte gamla 50/60-talsbilar. Är det intressant för dig så skapa gärna en tråd i forumet.

#15
2014-08-19 20:18

Raphael: jag tror inte att Fiat gör en retro-Ritmo - det konceptet har ju Citroen lagt rabarber på med C4 Cactus!

#16
2014-08-20 00:15

Snygg och stilren,kommer hjälpa lyfta Skoda över miljongränsen.

#17
2014-08-20 03:19

Av fotot att döma så håller den å se på.

#18
2014-08-20 10:11

helt klart mycket fräschare än föregående modell, en design som inte sticker ut men som håller länge.
När nya superb kommer ut så kommer alla Skoda att ha samma formspråk och det tror jag att de vinner på. Skodas mål på 1 miljon sålda bilar/år kommer säkert snart att infrias.

#19
2014-08-20 11:03

Gäsp! Ytterligare en slätstruken bil.

#20
2014-08-20 12:28

Okej. Nu har jag tittat på bilder på talbot horizon. Ser inte nån likhet nånstans som skulle visa att Fabia bara är en ansiktslyft sådan.

#21
2014-08-20 12:31

Om man anstränger sig och verkligen vill kan man nog hitta lite likheter här och där på de flesta bilmodeller, speciellt idag när de så gott som stöps i samma form.

#22
2014-08-20 12:37

Jag diggar lite gamla Skoda Rapid från 80 talet. Coupe ' version av Skoda 120. Dem är "Ful fräna". En Skoda 120 på gården skulle vara kul

#23
2014-08-24 19:18

Prydligt och praktiskt formgiven. En design som lär hålla.
Man kan väl generellt säga att VW tagit ett steg tillbaka till lite mer kantiga och rena linjer som även är mer praktiska. Bland annat så har man ju fått bakåtsikt på köpet. Kanske det inte är så dumt att även små baksätespassagerare kan få se lite av omgivningen. De trendiga, stora glastaken må se luftiga ut, men ger ju praktiken mindre luftighet i form av utrymme.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.