Bild
Nästa artikel

Första bilderna på nya Forester och Impreza STI

Nyheter

I januari kommer Subaru presentera nya Forester och Impreza som STI-koncept, nu får vi ta del av de första bilderna.

I mitten av januari pågår Tokyo-mässan och då vill Subaru så klart passa på att visa lite nytt. STI har fått ta del av nya Forester och Impreza och tagit fram två nya koncept baserade på dessa till mässan.

Forester-konceptet har fått en STI-typisk, aerodynamisk uppgradering och en finish i "Fighter Gray". Den är också utrustad med 19-tumsfälgar och bromsar från Brembo, med sexkolvsok fram.

Även Imprezan har fått aero-behandlingen med flera skräddarsydda delar runtom samt en vit lackering med svart tak. Tyvärr får vi inte i något av fallen ta del av bilder på interiören. 

Diskutera: Vad hoppas du få se på de nya STI-bilarna? 

Kommentarer

#1
2018-12-28 16:34

Fy farao! Hur ser den ut! Ungefär som om bilen rullat runt i ett stenbrott. Nu är det för mig personligen ett mindre problem då jag sitter illa i Subaru

#2
2018-12-28 17:16

Jag tycker de ser ut som 90-talsbilar.

#3
2018-12-28 19:05

Imprezan såg ok ut.

#4
2018-12-28 19:53

Forester med klossig suv-look och så förstås kolossala fälgar. Är det sånt som säljer bilar numera?

#5
2018-12-28 20:14

Ja inte var den vacker.

#6
2018-12-28 22:50

Har aldrig förstått varför man måste "gifta" ihop två helt separata koncept som en sportbil och en SUV, med att resultatet blir varken eller. Ungefär som att blanda samman en chokladkaka med korvgryta. Blää...

#7
2018-12-28 23:23

Skulle absolut kunna få en plats på min uppfart, jag har inget emot Subaru. Vågar vara annorlunda även som litet märke, kör hårt med bra 4WD och håller fasta på sin grej (boxer).

#8
2018-12-29 09:50

Seriöst och påkostade bromsar:)
Inge snikok där inte; )

#9
2018-12-29 20:56

Tidigare krävdes öronproppar.
Det är väl bättre nu.

#10
2018-12-30 09:31

Man hoppas på en riktig växellåda och ingen CVT.

#11
2018-12-31 09:28

Jag tycker det är märkligt att man håller fast vid den gamla Lloydmotorn som ju är en väldigt dyr konstruktion ur produktionsteknisk synvinkel.
Den enda fördel den ger numera är en något lägre tyngdpunkt, men med dagens lätta aluminiumrovor betyder det inte så mycket.

#12
2018-12-31 10:21

Mäkinen: Jag har någon gång sett en recension av Forester -17 på en amerikansk motor-youtubekanal där det sades att fr o m just -17 så hade Subaru lagt in fasta växellägen så att -- enligt recensenten -- lådan kändes som en "vanlig" automatlåda (åtminstone nästan), vilket lär betyda momentonvandlare eftersom det var en amerikansk video. Dock har jag aldrig testat själv.

saabnisse: Subaru brukar framföra att det finns en fördel vad gäller krocksäkerhet också med motorn som ligger ned långt ned; jag kommer inte ihåg exakt hur argumentet går, men det är något de har som skäl (utåt) i alla fall för att köra vidare med sina motorer.

Forester tycker jag är en trevlig bil som jag egentligen gärna skulle ha, kanske något för stor för våra behov men med tämligen raka linjer i karossen och utan fönster som smalnar av både upp- och nedifrån som dagens mode tycks föreskriva. Man ser ut bra! Vi var litet inne på att köpa en för några år sedan, men det blev då en Passat 4motion istället som var en smula billigare.

#13
2018-12-31 16:35

ToRy, jag förstår inte hur den här motortypen skulle kunna förbättra krocksäkerheten, det går nog att lösa på ett billigare sätt.
Ingen volymtillverkare använder den här motortypen idag, den senaste var ju VW som sparade väldigt med en övergång till raka motorer.
Det är en motortyp som kräver mycket handpåläggning.
Det förefaller mest vara en gimmick att använda platta motorer.

#14
2018-12-31 17:07

Undrar om Subaru fått till problemen med cvt problemen och utbyten som många haft på sina bilar.
Och design har väl aldrig varit Subarus bästa sida.

#15
2018-12-31 17:18

@saabnisse: jag kan absolut hålla med om gimmick, men den här sidan visar tänket i alla fall (en bit ned, "Crash Safety Contribution"):
https://www.subaru.com.au/car-advice/why-the-boxer-engine

Vad gäller CVT:n så kikade jag nyss på den här videon
https://www.youtube.com/watch?v=9FJ6NYAxJtc
där inte Forester men väl Ascent får omdömet "really great CVT transmission" (5:25), även om föraren säger att han i allmänhet "dislikes CVTs".

#16
2018-12-31 18:34

Subaru är synonymt med boxermotor och ständig 4WD. Kunderna förväntar sig det, och Subaru kommer nog aldrig att ändra på det konceptet.

#17
2019-01-01 18:54

Märkligt att Subaru så sällan lyckas bygga snygga bilar. Imprezan ser dock bättre ut än Forester. (Dock har jag aldrig gillat helsvarta fälgar.)
I övrigt har jag alltid haft ett gott öga till Subaru, men rent tekniskt ligger de efter på en del punkter – och bra till på andra.

Boxermotor har helt klart sina fördelar, men är mer komplicerad att bygga och kan ge sämre bränsleekonomi på grund av större kylande ytor. De medför dock förenklad transmission i en 4WD.

#18
2019-01-01 21:53

Undrar vad förbrukningen blir på dessa med bensinmotor om de kommer till Europa (Subaru har slutat med dieselmotorer i Europa).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.