Bild
Nästa artikel

Första bilden på Kia XCeed

Nyheter

Ceed tar ett kliv upp och resultatet blir en crossover som har premiär om några veckor.

Den 26 juni kommer Kia med fullständig information och fler bilder på sin nya skapelse XCeed. Bilen sägs vara ett sportigare alternativ till en traditionell suv med sin slanka, coupéformade taklinje. Trots formen utlovar Kia att bagageutrymmet ska matcha Europas bästsäljande suvar. 

Fram till premiären får vi nöja oss med en profilbild på den nya bilen. 

Ceed finns sedan tidigare i karossvarianterna femdörrars halvkombi, familjekombin Sportswagon och ProCeed som är en så kallad "shooting brake".

Diskutera: Vad tycker du om utseendet på Kia XCeed?
 

Kommentarer

#1
2019-06-05 10:12

Utseendet? Ser väl ut som det mesta i klassen. Nästan allt ser ut som det mesta i respektive klass.. Det är väldigt sällan det görs ett fordon, som sånär på ett veck här och där, ser direkt annorlunda ut än något annat. Misstänker att det är miljökrav samt krav från Euro Ncap (t ex fotgängarskydd) som gör att allt med nödvändighet ser precis likadant ut...

.

.

#2
2019-06-05 11:27

Precis, den här tvärsöverbilen ser i stort sett ut som alla andra tvärsöverbilar.

#3
2019-06-05 12:03

Jag tror detta segment med "crossöver" kommer att öka. Folk och biltillverkare kanske börjar inse att det fanns en anledning till varför man kör en sedan eller kombi. Det var för luftmotståndet var lågt som ger bättre bränsleekonomi. SUV har för varje generation blivit allt mer aerodynamiska, men det finns en gräns även här när höjden på fordonet blir problematiskt, jag menar då främst SUV modeller som både skall ha hög markfrigång och samtidigt vara lägre pga aerodynamik. Nu är det nog tyvärr så att folk inte vill gå tillbaka till lägre bilar, när alla runt omkring sitter i högre bilar som skymmer sikten mm. Crossover kanske är lösningen?

#4
2019-06-05 12:17

Jag tycker helt klart Kia blir snyggare och snyggare, Stinger är ju sjukt snygg rent ut sagt till och med.....
Och de verkar ju sälja bra med, tycker man ser att många av de som förr körde "mellanbilar" som Opel och Ford nu kör Kia istället.

#5
2019-06-05 12:23

Styggavargen.

Rav4 hybrid har lägre förbrukning än den Mazda 6 kombi jag har idag. Verkar som det lägre luftmotståndet inte hjälper Mazdan, varför sitta på backen om man inte behöver, bekvämare att sätta sig rätt in i bilen, ser ingen anledning att sitta lågt och obekvämt. Nog klokt om var och en kan välja sin typ av bil efter eget huvud, speciellt om den högre bilen är snålare på bränsle och lägre milkostnad.

#6
2019-06-05 12:36

Snyggt, detta skiljer sig på ett tillfredsställande sätt från de flesta andra, stilen finns där, detta skulle man kunna visa sig med, men tyvärr stupar det på den hemskt deprimerande inredningen som sitter i Ceed med den eländiga lösa skärmen och som förmedlar samma grå, magsjuke-framkallande atmosfär och känsla som en gammal Volvo.
Utsida och insida måste hänga ihop i en bil, allt för ofta har de inget med varandra att göra.

#7
2019-06-05 13:04

Vad är skillnaden mot vanliga Ceed? Något högre markfrigång?

#8
2019-06-05 13:20

KIA får "tuppe upp" av mig! Vidare hoppas jag att de svarta plastlisterna är av den kalibern att de skyddar riktigt bra mot blästring av "hundbenet" som Ceed dragits med under så många år. Men totalt sett är detta en för mig väldigt intressant bil och det återstår att se hur utrymmen och ljudisolering upplevs.

#9
2019-06-05 13:27

Sitta högt? Vad skiljer denna mot en vanlig sedan/kombi? 5cm i sitthöjd? Det gör ju varken till eller ifrån.

#10
2019-06-05 14:57

Små fönster, check... Stora hjul, check...

#11
2019-06-05 15:37

Nja, man måste vara extremt bilkunnig på dagens design, sitter "alla" designer vid samma ritbord?

#12
2019-06-05 16:05

Ja, med snygga fäljar kan nog det där bli bra.
Såg en Stinger live för första gången idag, som sagt, sjukt snygg bil. Även fast bilen saknade färg (vit) så var den snygg.

#13
2019-06-05 16:51

Hacken - 5 cm är rätt mycket när vi talar om sitthöjd och insteg.
Tycker också att den ser trevlig ut på bilden - hoppas verkligheten ger samma intryck och att man har en vettig utrustning redan från standard - a'la nya Mazda 3 och Skoda Scala.

#14
2019-06-05 17:23

Trots formen utlovar Kia att bagageutrymmet ska matcha Europas bästsäljande suvar.

Ja det är väl inte svårt att matcha ett utrymme för tre kabinväskor.

Men visst har Kia en av dom bästa designerna på sin sida.
Tror att dom skulle behöva köpa in några buller tekniker också som kan komma tillrätta med oljudet i cupen.

#15
2019-06-05 18:22

Kia rycker upp sig designmässigt för varje generation. Nu börjar det bli snygga modeller.
Jag personligen tycker det fortfarande finns andra snyggare bilar.

#16
2019-06-05 18:41

Det skrivs om att den har högre markfrigång än vanliga Ceed. Jag får ingen riktigt känsla över hur hög bilen är, linjedragen i karossen är sådana att bilen ser låg ut, inte hög. Svårt att få en uppfattning om höjden när det inte finns något att jämföra med på bilden. Annars har KIA spottat upp sig rejält när det gäller snygga bilar. Denna bilen ser klart snygg ut, i alla fall i mina ögon.

#17
2019-06-05 19:03

snart dags för en sedan

#18
2019-06-05 21:24

Jag vill också köpa en sedan, byta bort kombi. En crossover hade kanske funkat, om den inte är allt för bullig och hög.

#19
2019-06-05 22:37

Av vad man ser hittills har här Kia en kommande storsäljare. Kommande fakta om mått/storlek blir intressant att se.

#20
2019-06-06 14:53

Fantastiskt vilken klassresa Kia har gjort de senaste 10 åren, även denna lär bli en storsäljare.

Kia har på egen hand nästan raderat ut konkurrenter som Ford och Opel från den svenska marknaden.

#21
1
2019-06-06 15:01

Kia är en av de bästa nu. Med el skulle jag kunna tänka mig att köpa den, e-niro är ful på utsidan men riktigt bra så den drivlinan i denna bilen vore en dröm.

#22
2019-06-06 22:19

N-iklas skriver om att bilar måste tala samma formspråk ut- och invändigt. Jag håller med.
Minns Rover 75, mini-Bentleyn, den var verkligen genuin rakt igenom. Samma gällde BMW Z8.

Den här Kian ser trevlig ut, men inte just något mer. Den är högst måttligt suvifierad.

#23
2019-06-07 18:28

Skulle den komma med 4-hjulsdrift vore det absolut ett alternativ, men det verkar den inte göra tyvärr och då är det ju fullkomligt bortkastade pengar.

#24
2019-06-10 10:12

Mercedes front, Lexus UX och BMW X2 bakåt

Ser bra ut i sidoprofil och med rätt prissättning lär man få se många på vägarna

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.