Nästa artikel
Första bilden: Infiniti Q30
Nyheter

Första bilden: Infiniti Q30

Publicerad 22 juli 2015 (uppdaterad 22 juli 2015)
Infiniti Q30 2016.
Nissans lyxmärke Infiniti visar nu produktionsversionen av sin kompakta hatchback Q30, en modell som ska öka bilmärkets popularitet i Europa.
Två månader innan den officiella debuten på Frankfurtsalongen i september släpper Infiniti en bild på nya Q30.

Den utmanar bland annat Audi A3 i klassen och är en kompakt halvkombi speciellt framtagen för den Europeiska marknaden. Tanken är att att Q30 och kommande crossoversyskonet QX30 ska öka Infinitis Europeiska försäljningssiffror.

Utseendemässigt följer bilen designspråket i konceptversionen som offentliggjordes för två år sedan.

Nya Q30 kommer att byggas i brittiska Sunderland och förväntad säljstart är innan årsskiftet.
 
Diskutera: Tror du att Q30 kommer att öka Infinitis popularitet i Europa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-07-22 10:36
Swemba

En exakt kopia av Mazda CX-3 (eller är det tvärtom?). T o m loggan i grillen är lika.

#2 • Uppdaterat: 2015-07-22 10:53
Roger Skagerström

Gillade gamla G37, lite av en dåldis. Och nya Q50 är en riktigt elegant bil. G37's efterträdare, Q60, även den. Q40 är en grodögd liten jäkel, men övriga modellprogram tror jag skulle kunna slå här. En seriösare utmanare till nuvarande premiumsegment än Alfa Romeo tex.

Lite tråkigt om de ska bygga i England dock. Brukar inte bli lika bra som i Japan.

Ska de bli populära i Europa krävs det väl framförallt att de är närvarande dock. Finns väl ingen agentur i Sverige för dom? Exclusive Cars har väl nån gråimport av Blocketannonnserna att döma.

#3 • Uppdaterat: 2015-07-22 11:23
StefanH STHLM

Kollade lite slarvigt först och trodde att det var en ny Lexus som för en gångs skull hade fått en balanserad design.
Snyggt jobbat Nissan/Infiniti.

#4 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Som många andra japanare så är denna riktigt snygg vid en första anblick till skillnad då från en ny Audi som någon nämnde, den ser ofta lite tråkig och ospännande ut och ofta är det svårt att se att det är en helt ny modell som lanserats.

Problemet är att japanares, och koreaners för den delen, designspråk inte står sig särskilt länge, efter ett år så känns de lite daterade medan Audis design vuxit och känns mera tidlös.

Här har de japanska fabrikanterna fortfarande en del att lära...

#5 • Uppdaterat: 2015-07-22 13:23
Pi

Apropå märkesidentiteten så är det nog den som går förlorad om man hela tiden måste ha ett nytt utseende för varje generationsskifte. Jag är helt övertygad om att många europeiska märken insett detta och det är därför dom är framgångsrika - i vart fall i Europa. Sen må vissa kalla detta "tråkigt" men det är uppenbart vad en stor del av kunderna gillar.

#6 • Uppdaterat: 2015-07-22 13:50
ENTJ1

Inte en chans,ser väl ut som alla andra Japskoreaner.
Föregående modellår ser oftast utdaterade ut,jmf tex nya i40 vs förra årets,hua.

#7 • Uppdaterat: 2015-07-22 14:39
Roger Skagerström

Eller så kan man se det som så att japanerna har en lite mognare inställning. Identitet och sånt är ju egentligen fullständigt skit samma så länge bilen fungerar som det ska och levererar det man förväntar sig av märket. Om Audi anser att det skadar märket att ändra designen för mycket - hur mycket är Audis rykte i sig värt då? Är det bara "identiteten" det hänger på? Är inte produkten i sig bra nog för att klara en större designändring?

Både BMW och Mercedes designar ju om sina bilar rätt rejält mellan varje generation. Men de lyckas ju bevara sin märkesidentitet ändå. Är just Audi (och VW) så pass veka på den fronten att de inte vågar? SÅ konservativa kunder kan de ju inte ha - om Merca vågar liksom...

#8 • Uppdaterat: 2015-07-22 14:44
VW Polo 2012

Lite väl mycket krumbukter och veck där ;(

#9 • Uppdaterat: 2015-07-22 16:47
V8-Power

Liknar Mercedes formspråk tycker jag!

#a • Uppdaterat: 2015-07-22 17:43
Swemba

@Spriou, Det japanska "lyxmärken" brukar falla på i Europa är en design som tilltalar tonåringar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.