Bild
Nästa artikel

Försmak på ny Mini – lanseras 2014

Nyheter

En helt ny generation av Mini är på ingång – den uppdaterade retrobilen börjar säljas nästa år. Här är ett första smakprov.

Nya konceptbilen Mini Vision är en förhandstitt på den nya modell som ska premiärvisas i höst och från och med nästa år ersätta nuvarande Mini.

Bilen är baserad på en ny plattform som utvecklats tillsammans med moderbolaget BMW och som så småningom kommer att utgöra grund för en lång rad modeller.

De runda strålkastarna och de runda formerna i allmänhet känns igen från dagens Mini, men den som tittar mer noggrant ser att många detaljer förändrats, bland annat är grillen inte längre tvådelad och baklyktorna större.

Vid de främre hjulhusen finns också intag och utsläpp för luft och enligt Mini ska karossens aerodynamik vara förbättrad jämfört med i dag.

Vår gissning är att konceptbilens utsida ger en bra indikation om hur nästa Mini kommer att se ut. Insidan med det så kallade "discogolvet" är däremot något som tillhör konceptstadiet och som givetvis kommer att förändras på produktionsbilen.

Diskutera: Vad tycker du om konceptbilen?

Kommentarer

#1
2013-07-26 14:00

Exteriören är lyckad, möjligen med undantag av LED-gloriorna runt strålkastarna.
Interiören är däremot totalt utflippad - men så är detta endast ett koncept. Men varför kan inte även koncept vara mer realistiska? Ibland menar man att man vill testa publikreaktionerna, men hur intressanta är reaktionerna på något som aldrig någonsin kommer att sättas i produktion?

#2
2013-07-26 14:48

Den där bilen är töntig rakt igenom.

#3
2013-07-26 14:50

Det verkar som om alla koncepbilar tilkommer när personalen är på fyllan.

#4
2013-07-26 15:26

Undrar om Countryman kommer som ny nästa år också?

#5
2013-07-26 19:33

Pender...Countryman är en ny modell. Du menar nog Clubman?

#6
2013-07-26 19:34

Oomkull...jag vet något annat som också är "töntigt rakt igenom"...

#7
2013-07-26 19:49

Cool interiör förutom linjerna kors och tvärs i dörrarna. Dom lysande punkt pilarna förstår jag mig heller inte på

#8
2013-07-26 22:42

Linjerna i dörrarna är naturligtvis Union Jack.

#9
2013-07-27 09:04

Ser riktigt bra ut. Gillar särskilt baken. Ska bli intressant att se hur produktionsbilen blir interiört. Det är faktiskt dagens interiör som gjort att jag inte äger en Mini idag ...

#10
2013-07-28 17:32

Det här är en bil som jag aldrig förstått mig på.
Jag körde första årgången av första modellen en del, ok den var kul ibland, men jag upptäckte ganska snabbt att det fanns betydligt bekvämare och trevligare bilar.
Samma sak gäller nu, varför fortsätter man att tillverka museibilar när det finns så mycket nytt att få?

#11
2013-07-29 07:30

Har kört en mini cooper s sedan 2005 och maken till körglädje får man leta efter. Bilen är inte praktisk och inredningen är inte vacker, men konceptet är underbart! Tror personligen att man måste ha lite känsla för bilen och dess ursprung för att förstå detta. Det finns mycket saab, opel och volvofolk här och bland dessa handlar bilar om funktion och inte om känsla, lite som mellanmjölk.

#12
2013-07-29 15:35

SiggeN, hade inte i huvet att Countryman började tillverkas -10. Tänkte den var ett eller annat år äldre. Och på tal om äldre, vi som är lite av den varan, har kört ur-kojan. Och jämfört med den är Mini rena sömnpillret. Störde mej dessutom på att Mini har så klumpigt stor vändradie. För att vara så liten bil.

#13
Klas D
2013-07-29 19:02

Varken retro eller modern. Liknar mest röriga framtidsbilar min son ritade. På 80-talet.

#14
2013-07-30 11:17

Lars-Eric, det en sak att provköra bilen och en helt annan att äga den och ha som vardagsbil.
Visst är det kul med en bil som är rolig att köra men skall man själv bekosta bilinköpet så får det allt bli en som är bättre till familjeliv och vardag och det är inte denna Minin.

#15
2013-08-01 06:53

Helt rätt Mr. Hackenbush, måste tillägga att jag är en glad pensionär som under 70 och 80-talet bland annat körde en Fiat 131 superMirafiori med plats för 3 barn där bak! Nu är det Mini och Mgf som gäller på vintern resp. sommar.

#16
2013-08-01 12:11

Ja som pensionär och barnen utflugna så kan nog en Mini duga fint.

#17
2013-08-02 05:29

Som pensionär vill man nog ha en lite högre och bekvämare bil. Körglädjen prioriteras ner.

#18
2013-08-02 10:28

En nybliven pensionär är inte så "gammal" nu för tiden. Andelen pigga alerta pensionärer ökar hela tiden. Min 81-äriga farsa har en MX-5 som sommarbil... och en veteran-MC...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.