Bild
Nästa artikel

Forskare lurar självkörande bilar med vanlig skrivare

Nyheter

Forskare vid University of Washington har kommit på flera metoder att lura självkörande bilar med hjälp av en vanlig skrivare.

Forskarna har studerat de algoritmer som bilarna använder för att tolka trafikskyltar och har då kommit på flera enkla metoder som kan få bilarna att göra allvarliga fel i trafiken. En metod är att skriva ut en manipulerad variant av skylten, som för en vanlig förare bara ser ut som en något sliten skylt, vilket kan lura den självkörande mjukvaran att till exempel en påbudsskylt om högersväng kan tolkas som en hastighetsbegränsningsskylt. 

En annan metod är att sätta små lappar på skylten vilket lurar bilen på ett liknande sätt, i försöken lyckades forskarna övertyga de självkörande bilarna att en stoppskylt var en hastighetsbegränsning. Lapparna kan enkelt kamofleras så att de ser ut som gatukonst eller mild vandalism. Konsekvenserna skulle förstås kunna bli svåra om en bil väljer att höja hastigheten i stället för att stanna.

Forskarna menar att problem är lösbara, bland annat genom att lära bilarna att förstå kontext; om bilen vet att hastighetsskyltar inte står i korsningar kan den enkelt ignorera informationen. Bättre samarbete mellan de olika tekniker som används som 'ögon' för bilarna kan också förebygga problemet.

Diskutera: Skulle du lita på en självkörande bil?

Kommentarer

#1
2017-08-07 09:52

Aldrig!

#2
2017-08-07 10:05

"Forskarna menar att problem är lösbara".
Underbar kommentar. Ingen som funderat på att smarta bilar även är uppkopplade alt. har kartor som är uppdaterade där det finns mkt information.
"jo men visst, hur blir det med temporära stoppskyltar vid ett vägarbete då"?
Sannolikheten att en stoppskylt vid ett vägarbete sabboteras är nog mindre, men även där så måste ju arbeten som utförs rapporteras in och allmänheten/smarta bilar informeras.

#3
2017-08-07 10:22

Om självkörande bilar skall fungera på riktigt krävs mer än billig ogenomtänkt kina-teknik... t ex att varje skylt signalerar med redundans (dvs dubbla signaler på olika vis). Kanske någon transponder, eller någon annan lösning som t ex utesluter väderkänslighet eller annan yttre påverkan.

Liknande metoder används för trafikljus som sänder signaler till bilen, inte bara nuvarande status, utan även kommande.

#4
2017-08-07 10:42

Först när domstolarna utdömer straff till biltillverkarna vid olyckor och biltillverkarna accepterar dem när de självkörande bilarna orsakar olyckor kan jag överväga att använda en sådan bil. Men inte förr.

#5
2017-08-07 11:12

Och nu sätter sig samtliga biltillverkare ner och försök lösa det här problemet på sitt alldeles egna sätt. Ett problem bland många andra som skall ge exakt en (1) lösning. Precis som hur varje fordon skall bete sig i trafiken. Man har exakt en (1) lösning att komma fram till. Fordonet skall bete sig på ett (1) förutbestämt sätt utefter trafikreglerna.
Hur fungerar samarbetet mellan biltillverkarna? Det känns instinktivt som att vi har med ett enormt resursslöseri att göra.

#6
2017-08-07 12:16

För mig spelar det ingen roll om biltillverkaren tar skadeståndet eller inte efter att deras självkörande bil har kört ihjäl mig...

#7
2017-08-07 12:38

Varför ska bilar vara självkörande?

#8
2017-08-07 13:19

Samarbetar biltillverkarna får de bara skit för det och så tvingas de betala böter för kartellbildning.

Självkörande bilar är bra för miljön. Det går åt färre bilar för samma transportbehov eftersom bilen inte behöver stå parkerad bara för att en individ har råkat nå sitt mål. Dessutom kan man slippa en del olyckor om bilarna håller vettiga avstånd från varandra och även ge varandra information om att hinder dykt upp.
Man kan ha parkerings/laddplatser en bit från där folk bor och låta bilen åka och ladda sig själv när så behövs precis som gräsklipparen gör.

#9
2017-08-07 14:05

Men fatta någon gång. Alla som har sån galen övertro på självkörande maskiner.
Det är skitlångt kvar tills maskiner blir någolunda tillförlitliga.
Ingen människa skulle någonsin ta fel på den där stoppskylten. Ändå lurar man en maskin och tro att den är lite vadsomhelst med lite tejp.
Maskiner har _INGET_begrepp om vad som är rimligt. Klart man kan ge maskinen kontext. Men det finns så löjligt mycket kontext som vår hjärna med lätthet filtrerar som en maskin inte har en rimlig sportmössa att fatta.

#10
2017-08-07 14:23

Nej, jag vare sig litar på eller önskar självkörande bilar. Och som bilfantast så uppskattar jag ord som "körglädje", till skillnad från många andra som helt verkar vilja döda konceptet. Frågan är hur många liv som måste sättas till innan de fått det här projektet i hamn. Men det är klart: Det är vanliga människors liv och inte bilmogulernas.

.

#11
2017-08-07 14:24

Får lite såna där vibbar från filmen med Bruce Willis där man lurar flygplanet att tro att det är högre upp i luften än vad det är i verkligheten. https://www.youtube.com/watch?v=QkCQ_-Id8zI

#12
2017-08-07 15:12

Jag säger inte att det är lätt, men jag kan utan svårigheter förstå anledningen att man vill åstadkomma det. Tänk vilken extra mobilitet det skulle kunna innebära för personer med nedsatt syn eller andra handikapp om de kunde få ta sig dit de vill utan att bråka om färdtjänst och kommungränser.

#13
2017-08-07 15:48

Om en självkörande bil skall betjäna flera personer så måste den köra tomt en del för att flytta sig mellan dem. Alltså blir det fler körda mil och mer trängsel av bilar i rörelse. "Tänkte inte på det....."

#14
2017-08-07 16:18

Litar absolut inte på en självkörande bil, i alla fall inte i nuläget. Är som någon sa tidigare i denna tråd, självkörande bilar ligger långt borta. Visst, de testar några men till daglig användning i stor skala dröjer det många år.

#15
2017-08-07 16:24

Mylkilainen
Maskinen ifråga är en dator skapad av människor. Inte en "ond" maskin från någon främmande planet. Den typen av logik som behövs är fakta och fullt möjlig att programmera.

#16
2017-08-07 17:03

Jag undrar hur många som ska hinna dö i trafiken innan vi får självkörande bilar.
Naturligtvis är dagens bilar inte ens i närheten av att vara självkörande, men om några, kanske 10, år så finns de.
Att bilarna inte känner igen skyltar är en enkel sak att lösa. Människan känner säkert igen de flesta skyltar men struntar ofta i dem.

#17
2017-08-07 17:26

Bra Jeppe, så är det naturligtvis. Att många av oss ser skyltarna men struntar i dem. Gäller Stop-skyltar, hastighetsskyltar och även skyltar som visar på vägarbeten. Tänk på alla de stackars vägarbetare som får stå ut med oss som inte sänker hastigheten när vi kör förbi deras arbetsplats(som är ganska farlig). Skäms på oss. Detta skulle naturligtvis bli bra mycket bättre med självkörande bilar.

#18
2017-08-07 18:12

Rullle: Jag lovar att jag kan mer om maskiner och programmering än du. Det jag försöker säga är att det är en galen övertro på vår förmåga att programmera en maskin så den kan göra ett fullvärdigt jobb som en mänsklig hjärna klarar av. Det beror på dels att vi inte förstår vår hjärna än. Vår hjärna gör ett par miljoner beslut helt omedvetet. När du tittar dig omkring är du helt omedveten om hur mycket din hjärna kategoriserat, klassificerat, relaterat, satt i kontext, simulerat tidslinjer, simulerat scenarion osv osv.

Du fattar bara inte att din hjärna gör allt det. Våra maskiner är långt, långt ifrån att bli programmerade till sådan insikt om sin omgivning. De kan känna igen en skylt, i bästa fall. Bygger du om den och skriver stop, byter alla färger och skriver det uppåner så fattar fortfarande alla människor omedelbart. En maskin skulle ha svårt för såna ändringar.

Sluta tro att den kontextuellt förstående maskinen är här. Vi är inte ens i närheten av där.

#19
2017-08-07 18:20

"Titta här nu! De klarar inte ens av lite tejp på skyltarna!" Jag riktigt hör hur belackarna gnuggar händerna av förtjusning.
Vem har sagt att tekniken är färdig? Även när den är riktigt bra kommer den säkert ändå att utvecklas ytterligare. Precis som med de låsningsfria bromsarna.
Det är ytterst få trafikolyckor som inte beror på den mänskliga faktorn.

#20
2017-08-07 19:14

Eftersom bilen vet var den är så borde väl skyltens position och dess information kunna lagras digitalt i något databas.

#21
2017-08-07 19:58

Fast trots allt så sker det ständigt det som flera redan påpekat - att människan bakom ratten helt struntar i den information hjärnan får och gör nåt helt annat som alltför ofta skapar incidenter eller olyckor. Säger inte att självkörande bilar är hela lösningen och det är givetvis inte enkelt att få dessa att fungera tillförlitligt men det räcker med en dag i trafiken för att man borde inse att människorna bakom ratten gör massor av misstag - som kan gå bra men likaså gå mycket illa om oturen är framme.

#22
2017-08-07 20:30

"Skulle du lita på en självkörande bil?"
Kan man lita på en medtrafikant?
För några år sedan körde jag in i baken på en förare som inte stannade vid stoppmärket!
Jag tror inte det fanns några klistermärken på det märket.
Det blir nog lättare att få en datorstyrd bil att respektera trafikmärken än vad som gäller idag!
Ren anarki på vägarna, fri fart även på de vägar som bevakas av våra präktiga plåtpoliser, som tydligen är de enda som finns.
Med självkörande bilar kommer många vettvillingar att försvinna.
Givetvis inte snabbt, det kommer säkert att ta några år, men det kommer garanterat att ske.
Tråkigare kan det bli, men banracing och skogsracing kommer att bestå, men på avlysta banor!

#23
2017-08-07 20:31

Som princip är datorer väldigt mycket bättre än människor när det gäller att utföra uppgifter givet att de är väl definierade. Skyltar är givetvis avsedda för människor och det som behövs för datorer är förmodligen andra typer av signaler som inte kan feltolkas. Exempelvis 0=stoppa, 1=kör. (OBS skämt).

#24
2017-08-07 20:51

pinjong, naturligtvis måste det bli så. Det går ju att jämföra med ATC som gäller för järnvägen sedan länge.

#25
2017-08-07 21:28

Undrar om det kommer att bli en folksport bland busungar att i framtiden fejka skyltar för att få se lite action. En påklistrad etta utanför skolan och alla bilar rusar förbi i 130...

#26
2017-08-08 09:47

Men vad man talar om här är ju samma teknik som skyltavläsning använder, det är ju ingen nyhet, kom hösten 2008 i BMW 7 och Insignia, om man vill se hur tekniken fungerar är det ju bara att se hur ofta skyltavläsningen blir fel eller inte fungerar.

Och här är det stor skillnad mellan den bästa och den sämsta tekniken, av en händelse är Opels en av de bästa därför att man sparar pengar på att slippa radarsystem och GPS på enklare modeller genom att ha en ovanligt avancerad och påkostad kamera och dator, vilket intryck tekniken ger beror på specifikt vilken tillverkares teknik man studerar.

Vägarbeten, när jag provkörde nya Insignia plingade det plötsligt till i högtalarna fast radion var avstängd och en röst sa "vägarbete" en kilometer i förväg.

#27
2017-08-08 11:12

Jobbar med datorer och programmering och jag är oerhört skeptisk till självkörande bilar. Framför allt eftersom jag vet hur svårt det är att göra felfri mjukvara. Det är extremt svårt att förutsäga alla tänkbara scenarion under mjukvaruutvecklingen och därför blir det ofelbart buggar i programvara. Och jag håller med milkylainen, saker som är hur lätta som helst för en människa kan kräva enorm datorkraft för att utföra. Ett exempel är väl datorn Watson ( https://en.wikipedia.org/wiki/Watson_(computer) ) som programmerades för att vinna i Jeopardy. Det behövdes 90(!) mycket kraftfulla IBM-datorer för att kunna slå en människa. Saker som en mänsklig hjärna klarar av hur lätt som helst kräver mängder med beräkningar för en dator. Anledningen att vi ens kan prata om självkörande bilar är ju att processorerna blivit så mycket mindre och samtidigt kraftfullare. En vanlig smartphone idag har mycket mer kapacitet än datorerna som styrde den första månlandaren. Om jag ska vara ärlig så skulle jag inte ha något emot att skriva mjukvara till en självkörande bil. Det är en mycket intressant teknisk utmaning, men det kommer dröja länge innan jag vågar lite på en sådan till 100%.

#28
2017-08-08 11:53

Litar jag på programmeraren? NEJ!

#29
2017-08-08 12:38

Skogsägare
Man behöver inte förutse alla tänkbara scenarioer. Det kan inte människan heller vilket är en anledning till olyckor. En dator kan programmeras att t.ex
göra undanmanöver mycket bättre än de flesta bilförare.

#30
2017-08-08 14:00

Hur tolkar bilen en undanmanöver då? Väljer bilen att göra undanmanöver till mötande körfält med mötande trafik för att en hare springer ut på vägen eller kör bilen i diket då?
Om jag har mötande trafik och ett dike man gärna inte kör ner i då väljer jag att köra på haren, klarar en självkörande bil att ta det beslutet?

#31
2017-08-08 14:45

Problemet kommer när "datorn" ska programmeras att göra moraliska val. När det springer ut ett barn framför bilen och det är en betongmur på högra sidan. Alternativen är att klippa barnet eller att fronta bilen i mötande fil. Vilket alternativ ska datorn välja i det fallet?

#32
2017-08-08 18:01

Ok fördelar o nackdelar.
De största fördelarna med smarta självkörande bilar är att de inte: blir trötta, chansar, eller leker F1förarare. De är strikta förutsebara och lever inte ut sina aggretioner bakom ratten. Sen behöver de bli tillräckligt smarta för att förstå och läsa olika situationer men vi är snart där anser jag.

#33
2017-08-08 21:44

Ja du Jansson, hur hade du valt själv?
Datorn går att programmera för ett alternativ, men mänskliga förare reagerar olika helt beroende på person.

#34
2017-08-09 16:45

"Problemet kommer när "datorn" ska programmeras att göra moraliska val. När det springer ut ett barn framför bilen och det är en betongmur på högra sidan. Alternativen är att klippa barnet eller att fronta bilen i mötande fil. Vilket alternativ ska datorn välja i det fallet?"
...
Det riktigt stora problemet är vem som är ansvarig. Är det jag som bilägare, eller är det bilföretaget som har programmerat bilen? Hur ser juridiken ut? Vilket försäkringsbolag ska betala?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.