Bild
Nästa artikel
Antalet personer som väljer att sälja sina bilar själva minskar. Istället tar de hjälp av företag som sköter försäljningen.

Försäljning av begagnade bilar backar

Nyheter

För första gången på fem år pekar siffrorna nedåt. Orsakerna är privatleasning och att fler tar hjälp av firmor för att sälja sin gamla bil.

Under andra kvartalet 2017 såldes 307.125 begagnade bilar i Sverige, vilket är en minskning med 1,5 procent jämfört med samma period 2016. Enligt KVD Bilpriser, som sammanställt statistiken, är det den privata bilförsäljningen som står för tappet.

– Det kan förklaras av ökad privatleasing och att det idag blivit vanligare bland privatpersoner att ta hjälp att sälja sin bil via olika nättjänster och via bilhandeln som tar ansvar för försäljningen, istället för att själva sälja bilen via annonsering, säger Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

Under april till juni månad i år minskade försäljningen av begagnade bilar i 17 av 21 län. Mest sjönk försäljningen i Dalarna och Jämtland. Flest begbilar bytte ägare i Västra Götaland. De bilmodeller som det gjordes mest affärer med var Volvo V70, följt av Volkswagen Golf och Passat. Det nedlagda märket Saab backade mest i försäljning bland de vanligaste modellerna på begagnatmarknaden.

Dieselbilar verkar fortfarande vara populära att sälja: Under andra kvartalet 2017 ökade försäljningen av begagnade dieselbilar ökat med 4,5 procent (3.667 stycken), medan bensindrivna bilar minskade med 4,2 procent (9.020 stycken).
 
Diskutera: Tror du att antalet privatsålda bilar kommer att fortsätta minska framöver?
 

Topplista: Bästsäljande begbilar

(Placering, modell, antal sålda under andra kvartalet 2017, förändring jämfört med samma period 2016)

1. Volvo V70: 18.885 st, -4,4%
2. Volkswagen Golf: 14.165 st, +4,3%
3. Volkswagen Passat: 11.551 st, -1,5%
4. Saab 9-5: 7.260 st, -8,7%
5. Saab 9-3: 6.469 st, -3,8%
6. Audi A4: 6.345 st, -4,8%
7. Ford Focus: 6.118 st, +0,1%
8. Volvo V40: 5.147 st, +4%
9. Audi A6: 4.676 st, -3,9%
10. Opel Astra: 4.405 st, -5,2%

Kommentarer

#1
2017-08-14 13:47

Precis som flera, inklusive mig, förutspådde när de här diskussionerna var heta för typ 1,5 år.
Ganska logisk följd av att färre köper bilar begagnade utan leasar dem nya istället.

#2
2017-08-14 13:58

-- ViB. Ni borde verkligen revidera ert system att lämna kommentarer...

#3
2017-08-14 15:46

Jag hade gärna sett några slutsatser dragna utifrån detta - som det är nu känns artikeln halvfärdig. Dessutom är det oklart vad som egentligen avses - är det totalt sett färre begagnade bilar som byter ägare, eller är det färre begagnade bilar som säljs direkt mellan privatpersoner?

Om det är färre begagnade bilar totalt sett som byter ägare samtidigt som nybilsförsäljningen ökar borde den logiska följdfrågan vara vad som händer med de bilar som "blir över". Säljs de utomlands? (Vilket iof i mina ögon skulle betyda att de byter ägare). Skrotas de? Behåller ett antal personer sin gamla bil samtidigt som de köper en ny? Eller har vi återigen ett problem med att ett stort antal bilar lämnas vind för våg i naturen?
Se här ett antal uppslag för uppföljning som komplement till i sin nuvarande form meningslös "statistik"!

#4
2017-08-14 16:26

En ofärdig och snurrig artikel.

#5
2017-08-14 22:58

Bilbranschen får väl skylla sig själva det är alldeles för många beg.bilköpare som behandlas oseriöst när något problem uppstår med den köpta bilen,det finns ju en och annan ljusglimt t,ex Huyndais beg.garanti. Annars är det ju lika bra att köpa via blocket med RH garanti,billigare än hos bilbranschen med i princip lika dåliga garantier där

#6
2017-08-15 17:01

Undrar vad som händer om ca 3-5 år när massor av begagnade SUV's med dieselmotor och fyrhjulsdrift kommer ut på beg marknaden, bilar ingen vill äga som begagnat. Vad händer då? Många av dagens beg bilar är förhållandevis praktiska och med låg förbrukning tack vare hyfsat låg vikt och luftmotstånd. Vem vill äga en 8-10 år gammal XC60 AWD med diesel motor? Inte jag i alla fall, bilen var omodern när den tillverkades.

#7
2017-08-15 17:41

Du har fel Styggavargen. Problemet idag är att det finns för få stora SUVar på beg.marknaden. Därav minskningen.
Vad du vill är inte intressant i sammanhanget.

#8
2017-08-16 14:08

Rika människor köper nya bilar, "fattiga" begagnade. Bytbil.com så tittar du på SUV, det finns massor. En bilfirma jag passerar varje arbetsdag har Land Rover, XC60 och andra beg bilar ingen vill köpa. Så jag tror inte att efterfrågan på en begagnad stor SUV skulle vara så hög.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.