Bild
Nästa artikel

Försäkringarna som rankas högst

Nyheter

Konsumenternas Försäkringsbyrå har släppt sin senaste rankning där konsumenterna tycker till om sina bilförsäkringar.

Bakom Konsumenternas Försäkringsbyrå står Konsumentverket, Finansinspektion och Svensk Försäkring och i stiftelsens arbete finns bland annat oberoende jämförelser av försäkringar. Nu har man släppt sin senaste rankning av bilförsäkringar, där Trygg-Hansa hamnar i topp sett till både hel- och halvförsäkringar med 4,6 av 5 poäng.

- Trenden är att bolagen utvecklar sina produkter och att medelpoängen ökar. Produkterna blir helt enkelt bättre och bättre, och det gynnar konsumenterna, säger Gustav Jonsson, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

På delad andraplats kom Folksam och If med 4,5 poäng på helförsäkringarna och 4,4 på halvförsäkringarna. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar. 

- Det vi vill att konsumenterna ska titta på är försäkringens innehåll, pris och hur nöjda försäkringsbolagets kunder är. Vår bild är att många tittar för mycket för priset och glömmer att försäkringarnas innehåll och kundnöjdheten också skiljer sig åt, berättar Helen Bernerfalk, även hon jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Diskutera: Vad tycker du om din bilförsäkring? 

Kommentarer

#1
2018-05-03 11:46

Min egen erfarenhet av Trygg hansa är att det är svårt att få ut ersättning och får man till sist ersättning så är det bara en spottstyver. Aldrig mer Trygg-Hansa för mig.
Länsförsäkringar är bättre men bäst för mig är just nu Svedea. Har både motorcykel och bil försäkrade där och de har väldigt humana försäkringspriser.
Svedea var 1200:- billigare för helförsäkring/år än vad Skodas egen försäkring är och innehållet är precis samma.

#2
2018-05-03 11:55

Varje gång jag jämfört priser på försäkringen så har Trygg Hansa hört till dom dyraste, så märkligt att dom hamnar i topp... Länsförsäkringar eller märkesförsäkringen, via If eller Folksam, har hittills varit det jag valt och jag har varit nöjd med dom. Bra pris och aldrig några problem när man behövt dom.

#3
2018-05-03 12:09

Min erfarenhet är att märkesförsäkringarna ligger ofta högre i pris. För bil har jag alltid fått bäst pris på Länsförsäkringar. Dem har även gett bra service när något har hänt.

#4
2018-05-03 13:30

Jag har varit mycket nöjd med If som försäkringsbolag men valt gå över till Moderna för bilförsäkringen, helt enkelt en ekonomisk fråga. If är klart dyrare. Jag får viss försäkring / garanti där jag servar bilen så jag räknar med att jag ska klara mig med Moderna plus försäkringen/garantin från verkstaden.

#5
2018-05-03 15:18

Kör Folksam (märkesförsäkring). Har hemförsäkring där via facket, så jag får 10% rabatt. Har aldrig behövt utnyttja försäkringen, på det viset. Min fru smällde upp dörren i grannens bil, på parkeringen hemma. Jag blev av med skadefria år, och Folksam betalade omlackering åt grannen. Min enda erfarenhet tyvärr, av Folksams bilförsäkring.

#6
2018-05-03 17:19

Jobbade på skadeverkstad för många år sen, då tyckte man synd om kunder med Folksam. Det verkar ha blivit bättring sen dess.

#7
2018-05-03 17:57

Jag byter försäkringsbolag mest varje år. Både på fordon, hem- och sakförsäkringar. Tar max en halvtimme per försäkring. De mest lönande stunder man kan ha.

#8
2018-05-03 19:19

Har alltid använt mig av `märkesförsäkringar´ då jag inte giller att min bil släpas till billigaste / närmaste verkstad utan föredrar märkesverkstäder och original reservdelar. Finns inget i jämförelsen som tar upp detta. Har heller aldrig haft problem med i jämförelsen dåliga if som för övrigt försäkrar Bilsport & MC specialförsäkringar.

#9
2018-05-03 23:07

Bytte till länförsäkringar helkund och bank för ca 10 år sedan.
Det bästa jag gjort, bästa räntan och ingen diskution någon gång.

Och Octavian 18 kostar 1855:- helåret för 3000 mil och inklusive extra för vilt mm.

HD flth1450 2001a kostar 931:- helår helförsäkrad.

Jag har kollat varje år och alltid minst 30-70% billigare än märkesförsäkringarna.
Och ja ja det är billigt norr om Dalälven men ändå.

#10
2018-05-03 22:45

Det brukar i regel heta att man får det man betalar för. Klart billigast är de som begär dosa i bilen så att de kan kolla körmönster och då betalar man därefter. Något jag aldrig skulle acceptera. IF är bara skit efter att ha haft med dom att göra och bedragare. Lurar in en kund med lågt pris för att sedan chockhöja efter första året. Nu när jag inte haft IF på några år ska dom ha lika låg premie som år 1 men nu vet jag innan att år 2 kommer chockhöjningen så nej tack för min del dom får hitta andra att lura.

#11
2018-05-04 09:18

Dessa pellejöns bolag med övervakning som ide är INTE billigast. Så förstår inte hur någon överhuvudtaget skulle välja något så integritetskränkande. Gamla Stasi-agenter kanske?

#12
2018-05-04 17:34

Vadå pellejöns-bolag?

Såvitt jag vet är det frivilligt att teckna försäkring med dosa, för egen del halverar jag premien med dosa, även om det det är litet meckigt med app och dosa så är det värt besväret i mitt fall.

Vill jag gasa så tar jag värsting-bilen som är helt analog och utan dosa. :-)

#13
2018-05-04 20:15

De flesta ser enbart till premien. Kolla runt och se vad självrisken för ett stenskott i framrutan kostar t ex. Moderna försäkringar vill ha 30% av kostnaden. Folksam tar 750 kr. Räkna själv på en ruta som kostar 12 000. Ett pris som gäller för en 16 år gammal Saab 9-5 med regnsensor. Nya bilar har än dyrare rutor.

Själv valde jag Folksam Stor helförsäkring till min 7 år gamla Peugeot 107 jag köpte därför att Folksam erbjuder maskinskadegaranti i 12 000 mil/10 år. Andra bolag har endast 8 år. Felar t ex växellådan så gäller försäkringen fram till Dec 2019.

Dessutom är Folksam oerhört bra att ha att göra med. Jag hade en Toyota MR2 som 22 dagar innan maskinskadegarantin skulle gått ut fick växellådan havererad. Folksam betalde en ny trots att bilen var Tysklandsimport och rullat I Tyskland i 8 år innan den kom till Sverige genom privatimport. Dessutom kunde jag egentligen inte bevisa 3 månader senare när skadan inträffade mer en en länk till ett forum jag samma kväll skrivit av mig om vad som hade hänt. Men det räckte som bevis för när det hade hänt.

En tredje sak är att Folksam i mitt fall var klart billigast jämfört med andra bolag med sämre villkor.

#14
2018-05-05 17:31

Toyotas egna försäkring är bra då maskinskadegarantin täcker 15000:- mil.
Jobbarkompisen fick helt ny dieselmotor vid 14300 mil, kostnad 75000:-
Dessförinnan hade han fått byta turbo och katalysator på maskinskadegarantin och bilen en avensis diesel..
Vad han betalar vet jag dock inte.

#15
2018-05-05 22:38

@Bosse1
Jobbar du på Folksam?

#16
2018-05-05 23:28

Köper man en bra bil så behövs det oftast inte bytas så mycket. Många betalar egentligen mer än vad man behöver, SPECIELLT! Alla som väljer märkesförsäkringen på sin bil, satan i gatan vilket dum affär att ha denna!

#17
2018-05-07 08:21

IF är väl det försäkringsbolag som har mest anmälningar mot sig.
De ser bra ut på papperet och är säkert "prisvärda" så länge man bara betalar premiem och inte behöver använda sig av försäkringen.
Märkesförsäkringar brukar vara bra när bilen är ny och man fortfarande har vagnskadegaranti, då de ofta reducerar den annars ofta rejält höga självrisken.

#18
2018-05-07 12:11

Tror inte priset spelar in så mycket här. Tycker man det är för dyrt så har man troligen redan bytt till något annat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.