Bild
Nästa artikel

Formerna på Dysons elbil träder fram

Nyheter

Ritningar på dammsugartillverkarens första bil har blivit offentliga.

Brittiska företaget Dyson planerar att slå sig in på elbilsmarknaden. Dyson är mest kända för sina dammsugare och hårfönar, men vill nu utvidga sin verksamhet. Nyhetsbyrån Bloomberg har fått tag på patentansökningar med ritningar på fordonet. De skickades in redan i fjol men det är först nu de har blivit offentliga. 

Även om bilderna inte är representativa för hur slutresultatet blir går det ändå att få ett hum om i vilken designriktning Dyson tänker vandra. På bilderna syns en bil med rak bakstam och en utsträckt, sluttande vindruta.
 

Bloomberg rapporterar att patenten indikerar att Dyson överväger ett fordon med större hjul än normalt, för att förbättra effektiviteten.

Dysons elbil förväntas bli klar 2021 och byggs i Singapore.

Diskutera: Tror du att Dysons elbil kommer att bli en framgång? 

Kommentarer

#1
2019-05-09 08:25

Har den digital v8 motor med?

#2
2019-05-09 09:21

Den kommer väl säljas online, eller genom hembesökande dammsugarförsäljare. Köp en Dyson och få både bil och städutrustning. En Dyson bil bör väl ha en inbyggd dammsugare för interiören? Jag har faktiskt funderat på att köpa en Dyson då de kör med tömningsbar behållare istället för påse.

#3
2019-05-09 10:16

Dyson gör bra men riktigt dyra sladdlösa dammsugare. Ganska långt steg till bilar. Men kan Elon Musk så kan väl Dyson..... Men tror inte på elbilar som är prismässigt anpassade för vanligt folk med vanliga löner. Eller kanske om hundra år om batteritekniken gör framsteg som ingen vet idag för hur den tekniken ska se ut

#4
2019-05-09 13:25

Svenne60: Dyson gör ganska värdelösa dammsugare med tanke på priset. Att de sen använder en borstlös frekvensstyrd motor för 20 spänn extra gör dem inte till bra. Det gör alla andra tillverkare dumsnåla i jämförelse. Det är inte mycket dyrare med borstlösa grejor.

#5
2019-05-09 16:15

Roligt att många nya ger sig in i bilbranschen och utmanar drakarna eller dinosaurierna om man så vill. Tror en del stora kan få problem i framtiden och kanske till och med duka under för allt det nya eftersom mindre organisationer har lättare till beslut, ändringar och inte behöver ta hänsyn till befintliga produkter. Det är lite vad jag älskar med Tesla till exempel, de ändrar snabbt när någon föreslår något bra och de har aldrig tillverkat bensinbilar som de behöver ta hänsyn till.

#6
2019-05-09 16:38

Har använt Dysons dyra batteridammsugare senaste sex åren och jämfört med Electrolux och flera andra jag provat är de fullständigt överlägsna och värda varenda krona. Jag har två katter och Dyson tar verkligen upp allt medan de andra bara skyfflar runt skiten.

#7
2019-05-09 17:09

Självklart ska fossila bränslen fasas ut. Och givetvis ska bilisterna göra rätt för sig. Men det är absurt att 60 procent (!) av bensinpriset är skatt, samtidigt som politikerna fortsätter hyckla om att hela landet ska leva. Sverige skulle kunna ha ett mycket rimligare pris på bensin och diesel om inte ett litet bilfientligt extremistparti tilläts diktera villkoren – och övriga makthungriga politiker dansade efter deras pipa. Köp begagnad elbil, säger extremistpartiets politiker som själva älskar att åka fossiltaxi när de får en riksdagsplats. Löfven säger, när han pressas om bränslepriserna, att reseavdragen ska räknas upp. Vad betyder det för föräldrar som måste åka långt med barnen till fotbollsträningen eller har två mil enkel väg till stormarknaden?

#8
2019-05-09 17:10

Större hjul än normalt för bättre effektivitet......??
Något mer idiotiskt än dagens monsterhjul-mode får man leta efter. Stora hjulhus inkräktar på innerutrymmen - vägljud - ekonomi - skitar ner bilen - tunga / stora (får inte plats i förrådet). Alla snackar miljö och resurs-optimering men jag förstår nada.

#9
2019-05-09 19:36

Nej jag tror inte att det blir en framgång, men det är alltid roligt med något nytt och kanske blir det extra reklam för dammsugarna.

@Sabud, man måste tänka på vad större hjul är, som det är på många utställningsbilar är det stor diameter och breda däck med låg profil och det är inte vettigt på en batteribil. Stor diameter ger lägre rullmotstånd, förutsatt att de inte är för breda, men högre luftmotstånd som till viss del kan förebyggas med lämplig inbyggnad. Vägljud beror inte på diametern utan på för låg profil. Tunga, inte alls de behöver inte väga mer för att de har stor diameter, allt beror på utformning.
Får inte plats i förrådet? Tänk på att det kanske bara är 5% av kunderna som har dubbla uppsättningar hjul.

#10
2019-05-09 21:37

Härligt! Då kan Dyson-ägarna suga upp gruset på våren...

#11
2019-05-10 14:51

Helt enig med Nisse, ett större hjul rullar lättare än ett mindre.
Gissar att det kommer att blir 20-21" men ganska smala, vi är snart tillbaka till T-Fordens däcksstorlek.
För en ny spelare på marknaden gäller det att göra något annorlunda och våga ta vägar som ingen annan gör.

#12
2019-05-10 19:31

BMW i3 har ju 155/70 R19, och det borde vara lämpligt för Dyson välja en dimension som andra har istället för hitta på en egen. Renault Scenic har 195/55 R20 men det är nog för låg profil. Däckdimensioner som få använder, har nackdelen att utbudet sommar- och vinterdäck är väldigt begränsat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.