Nästa artikel
Förhandstitt på Opel-koncept
Nyheter

Förhandstitt på Opel-koncept

Publicerad 16 juli 2018
Opel arbetar på en ny konceptbil, Brand Concept, som ska visa märkets riktning och framtid.
I ett pressmeddelande skriver Opel hur man arbetar för att bli ett "mycket effektivt bilföretag inom PSA-gruppen" och detta med hjälp av sin plan PACE! som presenterades i november. Som en del av detta vill man stärka sin varumärkesprofil och för att visa åt vilket håll Opel jobbar kommer man presentera ett nytt koncept - döpt Brand Concept. 

- Starka proportioner, enkla men skulpturala ytor, djärv grafik och sällsynta men extremt välgjorda detaljer. Det koncept vi nu förbereder fortsätter att utveckla de principer som vi utforskade med GT-konceptet. Det finns en tydlig kontinuitet och konsekvens på det sätt vi uttrycker Opels kärnvärden. Men vi har tagit flera steg framåt och nu sätter vi strukturen för Opels framtida utseende. Detta kommer att kretsa kring vad vi kallar Opelkompassen, säger designchefen Mark Adams.

Brand Concept blir den första bilen som följer Opelkompassen och kommer presenteras innan årsskiftet. 

Diskutera: Vad tror du om Opels nya riktning? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-07-16 12:06
celef

Alla märken har väl sina olika värdegrunder, men sedan när modellerna väl dyker upp ser det mer eller mindre precis ut som vanligt, i princip menlöst företagssnack för att locka till sig korkade investerare

#2 • Uppdaterat: 2018-07-16 12:44
Världens vackraste man

Bombsikte som symbol för ett tyskt(?) märke känns inte helt fräscht efter två världskrig.

#3 • Uppdaterat: 2018-07-16 13:29
ToRy

PSA håller tydligen på att försöka sälja delar av Opels R&D:
https://www.nytimes.com/reuters/2018/07/03/business/03reuters-psa-opel-sale.html?nytmobile=0
(Vilken har orsakat protester bland anställda, inte oväntat.)
Frågan är (som diskuterats här förut) — hur mycket blir kvar av Opel som unik tillverkare?

#4 • Uppdaterat: 2018-07-16 14:09
Raphael

Eftersom framtida Oplar kommer alla att byggas på PSA:s plattformar och med PSA:s motorer så innebär det givetvis att en del av de resurser som Opel nu har är överflödiga. Så det är självklart att PSA bantar ner Opels utvecklingsavdelning för det är bara onödigt och kostsamt med dubbelarbete. Opel har använt för många plattformar och för många motorer, det har inte funnits någon rationalitet i det utan bara tunga utsvävningar som kostat en massa pengar och som drivit Opel nära ruinens brant. Om man ska överleva på marknaden så gäller det att effektivisera, och en viktig del i det arbetet är att dela plattformar och motorer med övriga märken i PSA-gruppen. Det fungerar inte att Opel kör sina egna plattformar. PSA-gruppen reducerar sina plattformar så det ska bara finnas två stycken kvar - EMP2 och CMP (EMP1).

#5 • Uppdaterat: 2018-07-16 17:46
saabnisse

Nu väntar jag bara att få höra hur det egentligen ligger till!
Ett uttalande från N-iklas.

#6 • Uppdaterat: 2018-07-16 18:15
Highlander

En intressantare nyhet är att ViBs sommar och semester - testvinnare från senaste numret, dvs Opel Insignia kommer med ett nytt motoralternativ.
1.6T 200hk. Prispåslaget jämfört med 1.5T verkar bli 15000:- för den manuella samt 20000:- för automaten.
1.5T 165hk 0-100 på 8.9s sänks till 7.7s för 1.6T 200hk. (5d)

#7 • Uppdaterat: 2018-07-16 18:25
saabnisse

Highlander, ja det är ju väldigt viktigt för det gäller ju att vara först vid nästa rödljus!

#8 • Uppdaterat: 2018-07-16 18:31
ToRy

@Raphael: Det låter logiskt, men borde inte en sådan sak vara förhandlad som en del av köpet? Speciellt som nedskärningar i Tyskland kan bli väldigt kostsamma. Här är det förstås en försäljning snarare än en nedskärning (än så länge i alla fall), men ändå.

Dessutom var ju Opel även tidigare en del av en större koncern, precis som de är nu, och har väl delat en massa inom GM. Så de har knappast varit bemannade som en komplett utvecklingsavdelning? Men de är ändå för många för PSA tydligen?

#9 • Uppdaterat: 2018-07-16 18:35
Highlander

saabnisse, för vissa tycks så vara fallet.

Lite mer siffror:
80-120km/h på 5e växeln: Insignia 1.5T 165hk: 9.6s 1.6T 200hk: 8.4s

#a • Uppdaterat: 2018-07-17 02:47
N-iklas

Ha ha jovisst...
Det är svalare på natten att sitta vid en varm dator så...

" för det är bara onödigt och kostsamt med dubbelarbete"
Javisst, alltså bör man stänga ner den franska utvecklingsavdelningen, vad ska man ha den till, helt onödig inrättning.

Många plattformar och olika teknik har inneburit att alla bilar varit olika, när man köper en så är det just den man köpt med sina specifika egenskaper och inget annat.

Nu är det samma bil man köper oavsett hur den ser ut på ytan, det är väldigt tveksamt, inte minst om det skulle visa sig att det är något fel på en komponent eller någon svaghet med någon konstruktion, med olika teknik blir skadan begränsad och lätt att åtgärda, när alla bilar är identiska under ytan drabbas varenda en av svagheten och felet.

Att lägga alla ägg i samma korg är perfekt för den som är lat, men kan få förödande konsekvenser om något går fel.

För att inte tala om utarmningen av kompetens hos teknikerna när de bara ska utveckla en enda teknik istället för 10 eller 30.
PSA har ju köpt in kompetens utifrån till sina mest avancerade projekt inför framtiden och det därför att man själva saknar den kompetensen och det är ju helt logiskt.
Men ju mindre kompetens ett företag förfogar över desto mindre blir ju förtroendet för det företaget.

Det finns inget positivt med att begränsa arbete eller förenkla uppgifterna annat än för den som är snål och lat.
Om man gör mycket så kan man mycket, gör man lite så kan man lite.

Förövrigt så finns det en stor mängd idioter ute på marknaden som tydligen inte har fattat att meningen med verksamheten är att man ska sälja det man tillverkar, de tycks tro att hela meningen med verksamheten handlar om att spara pengar.

Om man säljer det man tillverkar så har man fria händer att göra vad fan man vill.
Så enkelt är det och därmed bör prioriteringen vara att sälja - inte att spara pengar.
Säljer man ingenting kan man spara så mycket man gitter, det kommer inte att leda någon stans.

Det är lätt att snåla och spara och skära ner, det klara vilken nolla som helst, att gå på offensiven och satsa däremot kräver kompetens, därför är vissa väldigt pigga på att spara hela tiden.

Man sparar sig aldrig ur problem, man kan endast investera sig ur problem.
Däremot är det tydligt att för de som saknar moral går det väldigt bra att ljuga sig ur problem, skickliga bedragare har ju i alla tider lyckats dra dumt folk vid näsan.

Vad försäljningen av utvecklingsavdelningen gäller så har det visat sig att det är ett exempel på den förslagna franska listen, intrigmakeri på hög nivå.

Man hade dessa planer redan före köpet men höll tyst om det.

"The auto industry expert Ferdinand Dudenhöffer from the University of Duisburg even warned of an upcoming revolution. “In France, they obviously believe that it is a good idea to make things known bit by bit. If they had announced everything all at once, they would have been afraid of triggering a ‘revolution’ or a strike,” broadcaster ZDF quoted him saying."

Vad man planerat är att sälja till en fransk ingenjörsfirma, Altran, som PSA länge haft mycket nära samarbete med, i detta specifika fall, i praktiken en bulvan för franska PSA.

Man lovar ju att alla framtida Opel ska var utvecklade av Opel...
Men det ska skötas så att man säljer Opels tekniska avdelning till ett fransk företag som formellt är fristående men i praktiken står under inflytande av PSA.
Opel skall sedan vända sig till det franska företaget och be dem att utveckla det man behöver få utvecklat och göra alla arbeten.

Resultatet blir att franska PSA via sin bulvanfirma sköter om hela verksamheten, utvecklar all teknik och sköter hela framtagningen av de ny bilarna från början till slut, men eftersom det inte är franska PSA som gör det officiellt och det inte är på fransk mark utvecklingen sker, utan i ett franskt officiellt fristående företag på tysk mark och beställaren av arbetet och den formella projektledaren är Opel, kan man officiellt hävda att det är Opel som utvecklat alltsammans och att det är tysk teknik.

Franska PSA kommer att sköta allt, men utåt kan man ändå köra med grejen att det är det supertyska Opel som gjort allt - och det är ju det budskapet som är PSA:s ide om varför de behöver Opel, för att de behövde en tysk bil att sälja till dem som inte vill ha en fransk.

Så man har kläckt en invecklad plan på hur man ska kunna göra hela verksamheten fransk och ändå hävda att den är tysk.

Alltsammans verkar väldigt meningslöst, invecklat och bakvänt, men
det är ju just det som är typiskt franskt, så vad annat kan man vänta sig.

Dessutom är det man tänker sälja ut hypermodern framtidsteknik som GM investerat stora summor i de senaste åren och knappt ens hunnit tas i drift ännu.
Att göra sig kvitt sådan teknologi är inget annat är korkat.

Angående Opels utvecklingsavdelning som många inte vet någonting... om, så är det så att Opel till skillnad från alla andra underdivisioner i världen som ägs av ett annat företag, har skött om en stor del av den tekniska utvecklingen för GM, det är GM som använt Opelteknik, inte Opel som använt GM teknik.
(Förenklar uttryckt)

50 % av Opels hela verksamhet har bestått i att utveckla teknik uteslutande för amerikanska GM, alla amerikanska GM mellanklassbilar och Chevrolet Volt har utvecklats av Opel och det gör man ännu, de sista uppgifterna för GM är ännu inte avslutade utan kommer att pågå minst ett halvår till med färdigställandet av kommande Buick och Chevrolet.

Det var därför man plötsligt ändrade sig och aldrig sålde Opel krisen 2010, man insåg att GM inte klarade sig utan Opel, anledningen att man nu kunde göra det var att man direkt efteråt när man insåg att Opel satt med tummskruvarna på GM:s halls och kunde utöva utpressning genom sin nyckelposition, började bygga upp en egen teknisk kompetens som skulle göra att man kunde klara sig utan Opel.

Så Opel har i allra högsta grad haft en total och allomfattande teknisk utvecklingsavdelning som totalt skiljer sig från den planerade framtiden under PSA.

Opels utvecklings avdelning heter "Internationella Tekniska Utvecklingscentrumet".
Det finns en orsak till det namnet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.