Bild
Nästa artikel
Sittkomfort är huvudsaken, tycker Ford som provsitter bilsätena 25.000 gånger.

Fords robotrumpa testar bilsäten

Nyheter

”Robutt” är framtagen för att säkerställa att du sitter bekvämt.

När Ford konstruerade nya Fiesta ägnades särskild uppmärksamhet åt baken. Inte på själva bilen, utan på de som ska åka i. Biltillverkaren har nämligen byggt en speciell robotrumpa som motsvarar en medelstor man. Den mekaniska bakdelen med det passande smeknamnet ”Robutt”, har sedan provsuttit bilsätet 25.000 gånger på tre veckor, för att efterlikna tio års användande.       

– Sätena avgör en stor del av en bils komfort. När vi sätter oss i en bil för första gången får vi genast en uppfattning om bilens kvalitet. Förr använde vi oss av pneumatiska cylindrar för att testa sätena, som endast rörde sig upp och ner. Robutt kan replikera en människas rörelser på ett helt annat sätt, säger Svenja Froehlich, hållbarhetsingenjör vid Fords europeiska högkvarter i tyska Köln.
 
Diskutera: Vilken bil är den bekvämaste du suttit i?

Kommentarer

#1
2017-11-01 10:35

Av bilar jag ägt utnämner jag S60 -07 med tygklädsel till den bekvämaste att sitta i. Idag tycker jag 99% av alla bilar har alldeles för hård stoppning, inkl Volvo.

Ska bli intressant att provsitta nya Fiesta och se vad Ford fått till för komfort med hjälp av denna testmetod. Förr var Ford inget vidare, men nya Mondeo och Kuga känns rätt ok. I varje fall vid en kort provtur...

#2
2017-11-01 11:02

Tror inte på detta eftersom hur ett säte upplevs är så olika. En del vill ha mjuka säten en del vill ha hårda säten.

#3
2017-11-01 11:59

"motsvarar en medelstor man"

Vilket innebär en kroppslängd på ca 178 cm som är medellängden i Europa..

Då vet vi att Fiestas (och övriga Fordars?) stolar inte passar de som är lite längre, typ 185+ cm. Något större stols-alternativ lär inte heller finnas då det rör sig om en småbil som inte brukar ha allt för stor tillvalslista.
Synd att tillverkarna tror att det bara är korta personer som köper små och mellanstora bilar. Inte undra på att det aldrig kan ske någon omställning till mindre bilar då långa personer alltid sitter som sk*t i dem.

#4
2017-11-01 15:09

Kuga är, mycket riktigt bekväm om man har en robotrumpa.

#5
2017-11-01 16:33

Jag tänker på en del herrar som idag står i en dålig dager på grund av sitt notoriskt sliskiga beteende mot kvinnor.
Kunde man inte rehabilitera sådan yttringar med Robutt?
Döpa om den till lilla Lisa..Du ska få träffa lilla Lisa - Ja Lisaaa det är bra... ähhhhhh...Lisa ska sitta i knäet! Det ordnar vi,
25 000 ggr.

#6
2017-11-01 16:51

Först när jag såg rubriken tänkte jag: AHA roboten som ska köra bilen måste ha det bekvämt om röven!
De bekvämaste bilarna jag haft är: Pegueot 504 kombi 73:a, BMW 525 91:a, Volvo V70n 05:a , och nuvarande V70iii 08:a.
Allihop riktigt fina långfärdsbilar.

#7
2017-11-01 17:12

Så här testar ju en del större möbeltillverkare också så det unika är väl att det kommit till bilmarknaden, och att man tror att det ska ge bekvämare stolar. Systemet har ju annars mest använts för att testa slitstyrka och hur fort en stol blir nedsutten, vilket väl iofs påverkar den långsiktiga komforten. Sedan är det väl tyvärr så att stolar precis som Mattse är inne på tillverkas för att passa en medelperson, och för att få en bra körställning om man är lång så får man gå upp i bilstorlek och kanske också mot lite "prestigemärken". Själv är jag av medellängd + lite till, men har ryggproblem, så stolar är ett ständigt problem som man dessutom inte upplever förrän de börjar bli lite slitna.

#8
2017-11-02 02:50

Min nya Peugeot 308 är helt klart den bekvämaste bil jag ägt. Hustruns Renault Captur kommer dock inte långt efter. Vår tidigare Hyundai i30 2014 var faktiskt inte så dum den heller. Den obekväste var nog Toyota Camry V6 2000 års modell. Den enda bil där jag fick kramp på långkörningar.

#9
2017-11-03 17:44

Citroën C5.

#10
2017-11-05 21:01

Jag har suttit i många, gamla som nya men svaret är enkelt, Saab 9000! Stolar perfekt byggda. Detta exemplar var en välanvänt lik från år 1991 men perfekta säten och skön rattställning. Det grå skinnet var som nytt trots att den stått ute i alla år. Bekväm, tyst och modern bil även i övrigt men trots vettig effekt så var den tråkig att köra, som att sitta i en stor buss. Att Ford 30 år senare måste skapa en rumpa för att sätet ska hålla skapligt en tredjedel av Saabens mil säger lite om tyska Ford... De allra flesta bilar brukar hålla en god säteskvalitet.
Att ViB får Ford att framstå som något positivt med något så självklart visar vilka biltillverkare de gillar.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!