Bild
Nästa artikel

Fords hjulmuttrar håller inte måttet

Nyheter

Bilägare i USA har råkat ut för uppsvällda hjulmuttrar som är omöjliga att lossa. Nu stämmer de biltillverkaren.

Den amerikanska advokatfirman Hagens Berman har på uppdrag av flera missnöjda Fordägare lämnat in en stämningsansökan till en domstol i Michigan. Advokaterna menar att de dåliga hjulmuttrarna lett till både farliga och kostsamma situationer för målsägarna och vill att Ford kompenserar dem.

– I bästa fall gör den här defekten att konsumenterna måste betala mer än 30 dollar per hjul på bilverkstaden, bara för att få av däcket, och sedan vara tvungna att köpa nya hjulmuttrar. I värsta fall kan Fordägarna snabbt hamna i en nödsituation på en trafiktung motorväg när de blir strandade med en punktering utan möjlighet att byta däcket, säger advokaten Steve Berman.

De defekta muttrarna sitter på modellerna Flex, Fusion, Escape, Focus, F-150 och F-350. Kärnan i muttrarna är av stål, men omges av ett hölje av krom, aluminium eller rostfritt stål. Förändringar i temperatur eller luftfuktighet gör att materialet sväller och hjulmuttrarna fastnar.

– Vi pratar om den troligtvis simplaste delen på en bil – hjulmuttern. Ford har valt att designa dem på ett sätt som sätter utseende framför säkerhet, vilket direkt lett till skada för kunderna, säger Steve Berman.

Diskutera: Har du råkat ut för hjulmuttrar som fastnat?

Kommentarer

#1
2017-08-28 14:54

Tråkigt naturligtvis. Tycker dock det är värre med skruvarna på Toyota Hilux, de går av! Verkar vara gjorda av mjuk legering.
Resultatet blir dyr verkstadsfaktura för rivning av ok och byte av pinnskruv. Jag har frågat om det inte finns skruvar av stål, men fick till svar att det finns bara en sort. Märkligt, har under 50 år som bilägare bytt hjul höst och vår på minst en egen bil och antal bilar i tjänsten, men aldrig sett en skruv gå av. Dock har det ibland hänt att vi dragit sönder fälgkors på maskindragna muttrar/skruvar!

#2
2017-08-28 15:00

Visst har det hänt att hjulmuttrarna/bultarna suttit fast men inta av att de "svullnat" utan snarare av rost. Problemet här i Sverige r störst för dem som kör med s.k. Året runt däck. De kan få stora problem inte bara med muttrarna utan med hela fälgen.

#3
2017-08-28 15:25

Troligen tillverkade i Kina eller Nordkorea. Kromet är en kraftig foliering som släpper ifrån den underliggande metallen, hjulmuttern "sväller".
Ja det har hänt och att kupolen på muttern därmed lossnat och då ser man hur väta med rost skiljer kromet ifrån metallen, förbannat skräp!

#4
2017-08-28 15:54

Volvo hade samma typ av muttrar ett tag, med samma problem. Man får hacka bort kromet med kniv el stämjärn, och sen lossa med en mindre hylsa.

#5
2017-08-28 16:39

Vi ska tydligen diskutera hjulmuttrar som fastnat?!
Men artikeln handlar om muttrar som pga förändring av foliering blivit något större och ordinarie nyckelvidd blir för liten. För den sakens skull sitter väl inte muttern mer fast än vad den är dragen till?

#6
2017-08-28 17:03

Moderna skruvar består av två delar. Skruven och en inbyggd rörlig konisk bricka som sitter på skruven. Brickan styr upp i fälgens koniska hål och skruven sköter endast spännkraften. Brickan roterar aldrig i fälgens hål. Sådana lösningar kan inte rosta fast utan går lika lätt att lossa som att dra åt. Många biltillverkare bl a Volvo införde dessa redan i slutet av 90-talet. Men det är en typisk detalj som snålas på för att höja vinsten eller sänka priset. Ford styrs väl av räknenissar.

#7
2017-08-28 17:08

Jordnära: Du skulle förvånas av hur många s.k "premium"-bilar som kör runt med skitbultar. Men som sagt, de ser ju "bling" ut iaf... funkar som en påse skit dock.

#8
2017-08-28 17:31

Haft min fabriksnytt bil en Fiesta 1.0 T årsmodell 2014 körd 22 månader och gått 3494 mil då sålde den.
Det var besvärligt sitter så väldigt hårt att muttrar lossnar ut vid däckbyte själv efter jag följer rätt instruktionsbok åtdragningmoment och det var 105 NM normal. Det var dålig Fiesta jag hade än någon annan bilmärken som ganska lätt att muttrar lossnar ut vid däckbyte själv.

#9
2017-08-28 17:39

Jordnära: Fords hjulmuttrar har den bricka du talar om, och jag har aldrig varit med om att dessa rostat fast.. Det måste helt enkelt vara att muttern sväller i dimension,pga att fukt tränger in mellan dom olika metallerna och att hylsan då inte passar. Har dock aldrig varit med om detta heller, trots att dessa muttrar sett ut så här i minst femton år! Det som brukar hända med dom om man kör muttermaskin är att alukåpan lossnar, och man får då gå ner en storlek på hylsa..

#10
2017-08-28 19:06

Knepigt. Är det så att den vanliga hylsan är för liten då muttern sväller? Den som har skrivit notisen kanske kan förklara vad som är problemet?

#11
2017-08-28 20:30

Min erfarenhet är den att dessa skräp muttrar visst går att få loss men att får ta i och då poppar i regel kupolen eller att kromfolieringen spricker och då löper de plötsligt lätt.
Folieringen släpper av komprimeringen och fungerar som en låsbricka en annan sak som jag också noterat är att dessa muttrar är i regel lite för snålt tilltagna i djupet så att toppen låser har man då dragit åt hårt så poppar toppen loss när man lossar och muttern löper sedan lätt.

#12
2017-08-28 21:51

Har hört om hjulbultar som kärvat på ford men muttrar är nåt nytt,sväller en mutter så blir väl den lösare??

#13
2017-08-28 22:55

Birger Johnsen. I och med att basen är konisk så lär muttern sätta sig hårdare då gängorna håller den låst på plats.
Sedan tror jag personligen att höljet först komprimeras vid åtdragning och sedan expanderar yttermaterialet och skapar ett tryck mot fälgen och låser på det sättet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.