Nästa artikel
Ford siktar uppåt och lanserar ny Galaxy
Nyheter

Ford siktar uppåt och lanserar ny Galaxy

Publicerad 20 januari 2015
Fjärde generationen av Ford Galaxy får en ersättare i år.
I ett försök att flytta fram positionerna lanserar Ford flera modeller i år. Bland annat en ny generation av minibussen Galaxy som baseras på Mondeo-teknik.
Ford uppdaterar modellprogrammets flexbilar och minibussar från B-Max, C-Max, nya Grand C-Max till sjusittsaren S-max. Nu senast meddelas även att märktes största familjefraktare Galaxy kommer i ny tappning framåt sommaren.
 
Nya Galaxy baseras på samma CD-plattfrom som senaste Mondeo, S-Max och kommande suven Edge. Galaxy får samma motoralternativ som nya S-Max och det är även troligt att den får del av samma förarstöd, exempelvis det frontmonterade 180-graders kamerasystemet som ska underlätta körning genom trånga korsningar.

Ford vill nu leverera produkter som lutar mera åt premium än budget, enligt Ford Europas vd Jim Farley. Tillverkaren debuterar därför sitt Vignale-koncept i år med Mondeo. Det innebär, förutom en högre utrustningsnivå, tjänster som rekonditionering och hemleverans av bilen efter verkstadsbesök. Vignale-konceptet väntas även sträckas ut till S-max.
 
I år kommer också en ny sportigare ST-version av Ford Focus dyka upp som hel- och halvkombi, en bil som nu fått ett dieselalternativ. Lanseringen av ännu sportigare Focus RS likväl som nya Ford Mustang sker även under året.

Fords försäljning ökade med fem procent förra året men biltillverkaren har samtidigt meddelat att målet att redovisa vinstsiffror i år måste skjutas på framtiden.
 
Diskutera: Vad tror du om Fords chanser att öka försäljningen i Europa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-20 08:46
Hackenbush

Ännu en biltillverkare som vill vara premium. Detta innebär förstås att också priset på bilarna kommer att gå åt premiumhållet och visst kan det påverka försäljningen. Positivt eller negativt återstår att se, det beror lite på hur pass "premium" kvalitén på bilarna kommer att bli.
(verkar som om ALLA biltillverkare vill vara premium idag)

#2 • Uppdaterat: 2015-01-20 09:01
Pi

Och när alla tycker sig vara "premium" så vad är då "standard" - eller vad man skall kalla våra "vanliga" bilar... Begreppet premium borde rimligen också innebära att det bara är ett mindre antal bilar på marknaden som kan betraktas som just premium och inte mer eller mindre alla bilar.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-20 11:34
Raphael

Det är dyrt att tillverka bilar idag och lönsamheten är dålig, så det är inte konstigt att flera märken vill skruva upp sina ambitioner där de tjänar mest pengar på de högre utrustningsnivåerna - och det har också visat sig att det är de högre utrustningsnivåerna som säljer. Tittar vi på Peugeot så är det tydligt och även något som överraskat märket själva, att de högre utrustningsnivåerna och därmed de dyrare alternativen ökar i försäljning på den europeiska marknaden och mer än de har räknat med, och därför har de också fattat beslutet att satsa ännu mer på sådana versioner. Och det är ju något som andra tillverkare också märker av.

Så det som sker nu är en tydligare polarisering av marknaden, vi får fler i "premium"-segmentet samtidigt som avståndet till de lägre prissatta segmenten ökar. Det som minskar är mellan-segmentet, alltså det segment där märken som Ford, Opel, Peugeot m fl huserade, för alla dessa går in i premium-segmentet.

Genom att ekonomin blir allt sämre och polariserad så innebär det att de som har pengar, de vill skylta med dem och därmed köper de märken som är premium. Och de som inte har pengar, de vill köpa mer rena lågprisbilar. Flera märken har aviserat att de jobbar på nya märken och lågprisprodukter, vi har ju VAG som har pratat om att lansera ett nytt lågprismärke nu när varken Skoda eller Seat är lågprisprodukter längre. Vi har PSA-gruppen som funderar på att lansera ett nytt lågprismärke, de äger ju flera varumärken som de kan använda för detta - exempelvis Talbot. (fast Talbot var ju lyxbilar för ja rätt länge sen nu iofs... ). Detta för att svara på Renaults framgångar med Dacia-märket. Även Fiat har funderingar på lågprisprodukter, och kanske dammar av märket Autobianchi igen...

Så marknaden blir allt mer polariserad.

#4 • Uppdaterat: 2015-01-21 10:32
Audi A5 SB

Lönsamheten i biltillverkningen är dålig? Ja, det gäller väl för bl.a. Opel, Ford och PSA. Jag tror inte att BMW, VAG, Toyota och MB anser att lönsamheten är dålig. Sköter man sina kort, så tjänar man grova stålar.

Opel, Ford och Peugeot "...går in i premium-segmentet"? Ja, det var ju ett kul påstående;-) Det är ju en himmelsvid skillnad mellan att "vara" eller att "vilja". Att man vill innebär ju inte att man "kan" och det gäller i allra högst grad för dessa bilmärken.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-22 19:30
Roy J

För mig räcker det inte med snygga material och lite extra kromlister. Grejorna ska hålla också. Och utrustningsdetaljer är endast värda något om de fungerar bra. Ta en sån sak som ACC, till exempel. Bara för att det finns innebär det inte att det funkar bra. Just Ford har ju haft tämligen högljudda klimatanläggningar som inte levererat någon premiumluft, precis.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-22 20:58
PREVIA

En del tillverkare har en bit att gå för att hamna bland de biltillverkare som tjänar mest för var bil man tillverkar ser man i sammanställningen här. http://www.statista.com/statistics/280346/ebit-margin-of-the-leading-car-manufacturers/
Tyvär så försvann texten till sammanställningen då man behövde logga in sig för att se texten , bara att beklaga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.