Bild
Nästa artikel
Ford Mustang gjorde om krocktestet i Euro NCAP och höjde sig från en tvåa till en trea.

Ford Mustang förbättrar sig i krocktest

Nyheter

Muskelbilen fick sensationellt lågt betyg förra gången. Nu har säkerheten skärpts till och krocktestorganisationen Euro NCAP belönade med en stjärna ytterligare.

I den senaste omgången av Euro NCAP:s krocktester sattes sex nya bilar på prov: Volkswagen Arteon, Alfa Romeo Stelvio, Seat Ibiza, Opel Insignia, Hyundai i30, samt Honda Civic. Dessutom gavs amerikanska biltillverkaren Fords modell Mustang en andra chans. Bilen testades i början på 2017 med det sämsta resultat sedan Lancia Ypsilon år 2015. Betyget blev då bara två stjärnor.

Ford tog till sig av kritiken och meddelade att en ansiktslyft version var att vänta. Nu har den gått igenom testmomenten och med nyinstallerad autobroms och filhållningsassistent höjs betyget till en trea.
– Det är bra att se att efter 20 år kan Euro NCAP:s uppmaningar om säkerhetsförbättring fortfarande göra skillnad hos bilföretagen, säger Michiel van Ratingen, säkerhetsgeneral på Euro NCAP.

Övriga bilar som testades fick fem stjärnor, utom Honda Civic, vars relativt låga skydd för barn gjorde att betyget drogs ner till en fyra.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten?

Bilarnas krockbetyg

Ford Mustang: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 72%
Skydd av barn: 32%
Fotgängarskydd: 78%
Förarstödsystem: 61%
 
Volkswagen Arteon: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd: 85%
Förarstödsystem: 82%
 
Alfa Romeo Stelvio: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 97%
Skydd av barn: 84%
Fotgängarskydd: 71%
Förarstödsystem: 60%
 
Seat Ibiza: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 95%
Skydd av barn: 77%
Fotgängarskydd: 76%
Förarstödsystem: 60%
 
Opel Insignia: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 93%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd: 78%
Förarstödsystem: 69%
 
Hyundai i30: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 88%
Skydd av barn: 84%
Fotgängarskydd: 64%
Förarstödsystem: 68%
 
Honda Civic: 4/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 92%
Skydd av barn: 67%
Fotgängarskydd: 75%
Förarstödsystem: 88%

Kommentarer

#1
2017-07-06 16:57

Svagt av Honda att inte fixa fem stjärnor. Man är ändå en av de större och mer erfarna tillverkarna.

#2
2017-07-06 17:16

Amerikanskt skrot borde förbjudas från att framföras på allmänna vägar.

#3
2017-07-06 19:03

Usel rubrik. Fortfarande inte godkänt vore bättre. Tur man inte köpte den här ifjol. Misstänker starkt att cabben dessutom är sämre än den testade coupen.

#4
2017-07-06 19:39

VW i topp.
I alla delmomenten.
Man bryr sig verkligen om alla trafikanter.
De andra "offrar" antingen småbarn eller fotgängare.
Cyniskt.
Otäckt.

#5
2017-07-06 21:55

Peter E: ja, för inte var det väl VW som manipulerade avgasutsläpp och därmed offrade folks hälsa...?

#6
2017-07-06 22:04

Riktigt så illa är det inte. Se www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/ford/mustang-2-door-convertible . Bilen är inte optimerad för EuroNCAP utan för IHSS där den gör riktigt bra ifrån sig, Den skyddar vuxna i framsätet, men baksätet har baksätesbälten av Ford Edge-typ utan bältesförsträckare och bälteskraftbegränsare. Uppenbarligen har man olika bedömningsgrunder beträffande whiplash och citybreak. Karossen är stabil, den klarar rundslagning och small overlap crash, som inte ingår i EuroNCAP Jag skulle inte sätta någon i baksätet, men mycket väl tänka mig att köra en.

#7
2017-07-06 23:39

"VW i topp.
I alla delmomenten.
Man bryr sig verkligen om alla trafikanter.
De andra "offrar" antingen småbarn eller fotgängare.
Cyniskt.
Otäckt."

Saftigt, jag brukar våga skriva sådant som provocerar extremt, men inte ens jag skulle våga vräka ur mig sådant...

#8
2017-07-07 00:17

Det var inte bara skyddet i baksätet som Mustang kritiserades för i EuroNCAP, vid testet tidigare i år. Både föraren och passageraren fram slog sina huvuden igenom krockkuddarna och träffade ratt respektive panel. Det är sånt som absolut inte ska få hända !

#9
2017-07-07 23:14

Instämmer med Highlander att det är viktigt hur krockkudden skyddar. IIHS moderate ovarlap crash test görs vid 56 km/timme och EuroNCAP vid 64 km/timme. Mustangen är optimerad för lägre hastighet vid testet. Jag trodde att testen var jämförbara, men det är de inte. Jag gjorde mig kanske skyldig till lite överord beträffande hur säker Mustangen är. Den nya skulle man i alla fall kunna tänka sig. Det skulle för övrigt vara av stort värde med en världsstandard för krocktest både för industrin och konsumenterna.

#10
2017-07-11 20:26

Dåligt Ford som "bara" orkar med en 3:a i betyg, skärpning.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!