Bild
Nästa artikel

Ford Mondeo får facelift

Nyheter

Nu presenteras ansiktslyfta Ford Mondeo. Till nyheterna hör nya motorer, mer teknik och ett omarbetat yttre. Premiär i oktober.

Nuvarande generationen Ford Mondeo, den fjärde i ordningen, introducerades 2007.

Ungefär halvvägs in i livscykeln har det blivit dags för en ansiktslyftning.

Alla tre karossvarianter omfattas: kombi, halvkombi och sedan.

Ny front

Ford menar själva att lyftet ska stärka Mondeos position som flaggskeppet i Fords europeiska modellprogram.
 
Till det yttre får Ford Mondeo ungefär samma behandling som förnyade Ford S-Max och Galaxy fick tidigare i år.

Det innebär bland annat en ny, smalare grill med kromdetaljer samt ett större nedre luftintag.

Fronten har även försetts med varselljus av lysdiodtyp.

Även bakljusen har fått ny design.

Lyxigare insida
Inuti bilen lovar Ford mer lyxkänsla jämfört med tidigare, men ännu finns inga bilder att tillgå.

Bland nyheterna finns en ny mittkonsol och omarbetade dörrsidor.

Ford framhåller även att nya Mondeo kan fås med en lång rad tekniska finesser.

Däribland märks Active Grille Shutter som reglerar luftflödet genom grillen, vilket innebär aerodynamiska fördelar och lägre bränsleförbrukning som följd.

Andra nya tekniska system är Lane Departure Warning, Driver Alert, Auto High Beam, Blind Spot Information System, Speed Limiter, Rear Dorr Power Child locks och Rear View Camera.

240 hästar

Två nya motorer står dessutom till förfogande.

Dels en turboladdad bensinmotor på två liter som ger 240 hästkrafter och släpper ut 179 gram/km.


Dels en uppgraderad dieselmotor på 2,2 liter som nu levererar 200 hästar.

Alla motorer inom EcoBoost-programmet får sexstegade dubbelkopplingslådor som standard.

Premiär i höst
Ansiktslyfta Ford Mondeo får premiär på bilsalongen i Moskva i slutet av augusti.

Försäljningen inleds i Europa under oktober.

Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Ford Mondeo?

Kommentarer

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-28 15:31

Hoppas de fixar till intreören ordentligt. Innan lyftet så var den ju plastig som en billig småbil.

#1
Bra bil
2010-06-28 15:44

Efter 9000 mil i no 2, no 1 krockades efter 50 mil, kan jag intyga att kvaliteten är riktigt bra även om den känns lite för "lätt" i inredningen och att krocksäkerheten måste vara "best in class". Grill på härsan eller tvärsan är av underordnad betydelse.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-28 17:41

Jo det vet jag att den är men vi har väl olika värderingar varpå jag tycker att förarmiljön ska hålla god kvalité och inte vara plastig. :)

#1
Robert
2010-06-28 17:56

Efter 8500mil i en Mondeo Mk4 med sportstolar så törs jag nästan påstå att sittkvaliteten näst efter körglädje/feedback ÄR den viktigaste ingridiensen.
Man SITTER och KÖR, att förarmiljön inte skulle hålla god kvalitet kan jag därför inte hålla med om.

#1
jarl
2010-06-28 17:57

Plastig? Som din Daf menar du?

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-28 19:25

Jag har aldrig ägt en Daf Jarl vart du nu har fått det ifrån?
Robert: Det beror ju också på vad man jämför med och kanske har kört tidigare men förstå mig rätt. Jag gillar nya mondeo.

#1
Robert
2010-06-28 21:23

Emme: jag kan ju inte jämföra min ford interiörmässigt med en bil som kostar 100tkr mer, det blir lite avigt, dessutom så får man alltid vad man betalar för.

#1
StigRoger
2010-06-28 21:52

Äntligen - en riktig motor med kraft till automat-
lådan i st f den nuvarande enda på 161 hk !!
Och snyggare är den och inredningen hörs bli
trevlig.
Dessutom: Efter att ha haft tre Mondeo sedan -93
och kört den nuvarande, fjärde, drygt 7.000 mil och ALLA FYRA utan några som helst problem, ska
det bli trevligt att byta upp sig till den nya faceliftade, för jag håller med biltestarna om att det är en suverän vägvagn med fin komfort och utrymme till ett facilt pris.

#1
Efraim
2010-06-28 22:06

Ingen särskilt märkvärdig bil, men helt okej. Det vore trevligt med ett nytt Ford/jaguar-samarbete så att man skulle kunde få sin Mondeo Jaguar-bestyckad, såsom det var med gamla X-type - lite mer lyx men utan att det koastade skjortan.

#1
Haubits77B
2010-06-28 22:08

Tja, duger väl. Men den är åtminstone betydligt bättre än lågkvalitetskonkurrenten Avensis.

#1
Johan
2010-06-29 12:16

Blir nog svårt med ett samarbete mellan Jaguar & Ford med tanke på att Ford sålt jaguar & Land Rover till Indiska Tata Motors.

#1
Johan
2010-06-29 12:16

Blir nog svårt med ett samarbete mellan Jaguar & Ford med tanke på att Ford sålt jaguar & Land Rover till Indiska Tata Motors.

#1
Pelle
2010-06-29 12:21

KANON - en bra bil blir ännu bättre!
Suveränt mest bil för pengarna redan innan facelift. Vicken väghållning t ex. Hoppas de fixar blinkers i backspeglarna, tar bort den stora takantennen samt har (minst) 6 växlar i alla versioner. Finns inte till etanol-motorversionerna idag - skitdumt när man vill få ner förbrukningen till under litern.

#1
jh
2010-06-29 14:58

Hur har mondeon det med kvalitet nu för tiden? Jag dras med en 02:a som gått knappt 20000 mil och betalar i snitt 2500:- i månaden i reparationer och kan aldrig köra längre än ett halvår innan den går sönder. Det är dessutom alltid något nytt som går sönder. Har de fixat detta, eller säljer de samla billiga skit som alltid? Läste att var 4:e mondeo inte klarar besiktningen, en rätt hemsk siffra om den stämmer. Nästa bil blir i alla fall en Toyota avensis, nu vill jag ha en bil som faktiskt fungerar.

#1
Conny Karlsson
2010-06-29 18:11

JH. Avensis är ett förnuftigt val. Även Passat. Men Avensis är bäst i längden.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-06-30 19:20

Ser man på, mycket av Volvos senaste säkerhetsteknik har nu hittat in i Mondeo...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.