Nästa artikel
Ford lanserar nya hybrider
Nyheter

Ford lanserar nya hybrider

Publicerad 12 september 2013 (uppdaterad 12 september 2013)
Ford Focus Electric är redan satt i produktion och nästa år är det aktuellt med ytterligare två bilar med elmotor från Ford.

Många är de biltillverkare som satsar på elbilar och hybrider just nu. Volkswagenkoncernen planerar att ha 14 modeller som helt eller delvis drivs av el nästa år och i USA ser Ford en rejäl ökning i försäljningen av elbilar. Nu avslöjar Ford att ytterligare el- och hybridbilar är på väg.

Nästa år lanseras två nya hybrider från Ford. En av dem är C-Max Energi, som blir biltillverkarens första laddhybrid i volymtillverkning. Bilen ska kunna köras på enbart el i minst 30 kilometer och laddas på tre timmar med en laddstation. Fords målsättning är att hålla koldioxidutsläppen under 50 gram per kilometer.

Mondeo Hybrid
Ford lanserar också Mondeo Hybrid, som kan nå en toppfart på 136 kilometer i timmen när den körs på enbart el. Eldriften är annars tänkt till start och låga hastigheter, när körningen blir mer krävande griper förbränningsmotorn in och laddar samtidigt batteriet. Ford satsar på en bränsleförbrukning under 4,5 liter per 100 kilometer, vilket ger koldioxidutsläpp på 99 gram per kilometer.

Ford har sedan tidigare tillkännagett Focus Electric, som redan är satt i produktion. Elmotorn ger 142 hästkrafter, vilket räcker till en toppfart på 137 kilometer i timmen. Räckvidden blir upp till 162 kilometer och batteriet kan laddas fullt på mellan tre och fyra timmar.

Ford hävdar själva att man är världens näst största tillverkare av hybridfordon. Samtidigt går man fort framåt. I USA har man fyrdubblat sin försäljning på bara ett år.

Diskutera: Hur ser du på biltillverkarnas el- och hybridoffensiver?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-12 19:00
Per_K

Bra att det kommer fler hybrider på marknaden. De behövs!

#2 • Uppdaterat: 2013-09-13 08:31
Mistro

Själv hoppas jag också att el/hybrid marknaden "exploderar" nu eller att alla tillverkare åtminstone vill erbjuda EN eldriven modell.
Bäst vore förståss om det fanns en eldriven version utav alla modeller men den tiden är nog långt borta.
Ford tycker jag gott kunde ha lanserat Focus Electric även på den Svenska marknaden tidigare.

Det som händer nu (förhoppningsvis) infriar det som jag tidigare har sagt nämligen att elbilslansering på bred front kommer att ske de flesta biltillverkare gemensamt!
Plötsligt kommer alla att ha en elbil färdig att rulla in i bilhallen,...detta omen som tidigare inte var möjligt.
Cirkusbilarna får vanligt utseende och erbjuds till försäljning utan konstigheter och allt detta inom loppet av ett år!
Vw trollar fram två modeller för att vips plötsligt ha betydligt fler på lager o.s.v

Kul är det hur som helst OM dessa giganter äntligen (gemensamt eller ej) fått tummen loss!

#3 • Uppdaterat: 2013-09-13 08:55
S Wonder

Visst är det bra att laddhybrider och rena elbilar kommer ut på marknaden. Men det som jag saknar på de flesta är förmågan att dra släp. Volvos V60 och Mitsubishis Outlander PHEV kan dra (bägge kostar >400 tkr), men vilka mer?

#4 • Uppdaterat: 2013-09-13 10:01
mcregor (ej verifierad)

Du behöver nog nån form av hybrid Kapten - även en sån drar ner snittförbrukningen även om det snurrar en förbränningsmotor emellanåt. Alternativt blir det till att öppna plånboken på vid glänt och inhandla en Tesla Model S med det större batteriet...:) Nu är det nog så att ert behov inte är det allra vanligaste utan de flesta kör relativt få mil per dag - annars skulle knappast årsgenomsnittet körda mil per bil vara såpass lågt. Många klara sig säkert med ca: 6 mil på el om det gäller även vintertid - speciellt om det är en laddhybrid då man trots allt har reserver att ta till när inte elen räcker längre. Man kan helt enkelt inte få allt i en lösning - och definitivt inte till överkomliga priser för folk i allmänhet. Jag skulle vara fullt nöjd om jag skulle kunna köra ca: 3-4 mil på el per dag - det skulle minska min förbrukning av fossila bränslen högst avsevärt. Ja - sett till snittsträckor under arbetsdagar skulle även 2-3 mil eldrift betyda oerhört mycket och antagligen till betydligt mera överkomliga priser.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-14 14:24
Mistro

Själv kör jag liksom "Mcregor" betydligt kortare sträckor men tillsammans blir det ändå över 3000 mil/år.
Utslaget i snitt blir det kanske knappt 8 mil/dag.
Ibland kör vi lite längre för att besöka släktingar ca 10 mil enkel resa.

Största problemet för mig är alltså inte räckvidden utan priset på bilarna samt dess karosseri.
Vi måste ju ha en rymlig bil och helst till priset utav en vettig småbil så än så länge är elbilarna för dyra för oss.
Antar att en Prius+ kunde fungera men det är ju en hybrid och jag vet inte om den direkt egentligen rullar billigare än motsvarande dieselbil?
I framtiden hoppas vi kunna klara oss med EN bil och då kan ju den bilen i så fall vara lite dyrare.

#6 • Uppdaterat: 2013-09-14 21:07
saabnisse

Kapten och Mistro, jag skrev en del om det här under tråden om "sänkt pris på Ampera".
Det har ingenting att göra med hur långt det går att köra på en laddning, det spelar inte så stor roll om det går att köra 15 eller 30 mil på en laddning med en ren elbil, utan tiden det tar att kunna åka vidare.
Av den anledningen tror jag att just hybridbilen är det enda reella alternativet inom en överskådlig framtid.
Sedan är det ju en annan sak om den ska vara seriell eller parallell.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-14 21:19
PREVIA

Enligt Sveiges Energimyndighet så är diselbilen alltid att föredra då den alltid har lägre bränsleförbrukning och därför alltid är bättre för allas vår miljö.
http://webbshop.cm.se/System/DownloadResource.ashx?p=Energimyndigheten&rl=default:/Resources/Permanent/Static/465058215a954cc0ad6d17ffa9c0dc68/ET2012_57w.pdf
Och det har redan bilköparna förstått som numer nästan uteslutande köper dieselbilar då man så klart värnar om vår miljö.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-14 21:43
saabnisse

Det är nog riktigt att dieseln är bäst om man enbart ser till bränsleförbrukning, men det finns ju en hel del andra faktorer att ta hänsyn till.
Men det börjar ju hamna utanför tråden så varför skulle vi inte kunna fortsätta på forumet?

#9 • Uppdaterat: 2013-09-15 11:58
PREVIA

Varför skulle två drivlinor fresta på miljön avsevärt mer än en drivlina under bilens brukstid?
Utsläppen när man kör bilen står för klart största delen av alla utsläpp under bilens livslängd vilket man ser längst ner i mitten av denna sidan där man ser utsläppen för tillverkning användning och återvinning.
http://www.toyota.co.uk/bv/Environment/pdfs/priusEnvironment.pdf

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.