Nästa artikel
Ford Kuga stoppad – på grund av tekniskt fel
Först på Vi Bilägare

Ford Kuga stoppad – på grund av tekniskt fel

Publicerad 29 juni 2022 (uppdaterad 1 juli 2022)
Ett fel på SOS-systemet stoppar leveranserna av populära laddhybriden Ford Kuga i Sverige. ”Vår ambition är att åtgärda alla bilar så att inte miljöbonusen påverkas”, säger Fords pr-chef.

Ford har haft flera allvarliga problem med märkets laddbara bilmodeller. 2020 avslöjades ”kontaminerade celler” i batteriet på laddhybriden Kuga, och nu i juni stod det klart att ett överhettat relä kan göra att elbilen Mustang Mach-e tappar kraft och kan stanna under körning.

Nu kan Vi Bilägare avslöja att Ford Kuga återigen är leveransstoppad. Bilarna får inte levereras till köparna ”tills vidare”, enligt ett utskick som återförsäljarna fått ta del av.

”Bilarna får heller inte leveransservas utan måste stanna i så kallat transportläge eftersom modemet annars kan ta skada när servicekampanjen åtgärdas”, står det i mejlet.

”Det borde ju rimligen vara någon väsentlig funktion med tanke på den drastisk åtgärden”

En av köparna som beställt en Kuga och som Vi Bilägare varit i kontakt med vill gärna få sin bil så snabbt som möjligt eftersom han annars riskerar att få lägre miljöbonus när reglerna skärps inom kort.

– Jag vet inte vad leveransstoppet beror på men det borde ju rimligen vara någon väsentlig funktion eller anledning med tanke på att det ändå är en rätt drastisk åtgärd, säger han.

Leveransstoppet beror enligt Erik Lindham, som är pr-chef för Ford i Sverige, på ett fel i det så kallade eCall-systemet. Det är lagkrav inom EU och innebär att bilen själv kan larma SOS vid en olycka.

– Felet gäller endast nya och inte levererade bilar, säger han till Vi Biägare.

Enligt honom ska det finnas en lösning för problemet redan under torsdagen.

– Vår ambition är att vi ska hinna åtgärda och leverera alla bilar så att inte miljöbonusen påverkas, säger han.


Uppdatering 1 juli: Felet visade sig bero på att operatören som Ford använder sig av bytt servrar utan att meddela Ford. Därför uppstår ett problem som innebär att eCall-systemet inte fungerar i bilar som inte fått mjukvaran uppdaterad. Trots att det är lagkrav på att funktionen finns i nya bilar har återförsäljarna fått godkänt att leverera ut bilar där eCall inte fungerar, om köparen kommer in för modembyte när dessa finns i lager – förmodligen i slutet av augusti.

Inte första gången

Ford har haft problem med laddhybridversionen av Kuga tidigare. Då handlade det om problem med batteripaketet. Nu är det istället ett problem med eCall-systemet som tillfälligt stoppat leveranserna.

  • I augusti 2020 stoppades leveranserna av Kuga Plug-in Hybrid efter fyra bekräftade bilbränder. Ägarna rekommenderades att inte ladda sina bilar utan köra den som en vanlig bensinbil.
  • ”Snabbfixen” som gick ut under sensommaren 2020 visade sig inte fungera. Bilägarna som redan kallats in till verkstad kallades in igen. ”De jobbar för högtryck nere på huvudkontoret i Köln med detta”, uppgav Fords pr-chef Erik Lindham.
  • Batterihaveriet innabar att Ford missade de tuffa utsläppsmålen och tvingades betala böter. Bilägarna fick kompensation som kostade Ford minst en halv miljard kronor.
  • I oktober 2020 kunde Vi Bilägare avslöja att hela batteripaketet måste bytas ut i bilen. Det fanns alltså ingen mer ”snabbfix” att göra. Batteribytet uppgavs kunna påbörjas först 2021 på grund av batteribrist.
  • En bilägare som inte fick del av informationen om att bilen inte får laddas var Bengt Morberg, som fortsatte ladda som vanligt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 4 juli 2022 Mr.Wheeler, jag tror inte…
  • 1 juli 2022 Det är nog mest ordet …
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.