Bild
Nästa artikel

Ford gör tystare bilar

Nyheter

Supermaterialet grafen ger lägre ljudnivå. Mustang och F-150 blir först ut att använda det.

 

Ford beräknar att deras framtida bilar kan bli 17 procent tystare tack vare användning av grafen. Ämnet är en tvådimensionell kolkristall som Ford har experimenterat med i fyra år.

Nu anser de sig vara redo att implementera grafen i bilar och tack vare dess ljuddämpande förmåga kommer det att blandas upp med skumkomponenter och sitta i motorskydd och skärmar. Detta för att minska oljudet från motorer, pumpar och fläktar. Andra positiva egenskaper som Ford märkt med att använda grafen är att den mekaniska tåligheten förbättrats med 20 procent och värmeresistensen har förbättrats med 30 procent.

Grafen bedöms vara 200 gånger starkare än stål, kan bidra till lägre vikt på bilen och har bättre ledningsförmåga av elektricitet och värme än de flesta andra material. 

Först ut i användandet blir pickupen F-150 och muskelbilen Mustang som kommer att ha grafen i tio komponenter under huven. Materialet kommer att börja byggas in i bilarna i slutet av 2018 och Ford planerar att använda det i fler modeller framöver. 

Diskutera: Tror du att grafen i konstruktionen kan göra bilen bättre?

Kommentarer

#1
2018-11-07 14:12

Låter ju superbra! Jag är för all material som inte rostar och som kan bidra till lättare vikt. Detta, till skillnad mot elektroniskt bling-bling, är jag beredd att betala extra för.

.

#2
2018-11-07 16:42

Men att dämpa buller från motor är ju inte något problem numera. Det är däcksbullret på vår grova asfalt som är problemet. Tror inte att detta material kan råda bot på vår svenska höga ljudnivå i bilarna.

#3
2018-11-07 16:43

Hmmm... men är inte grejjen med en Mustang att man vill att den ska låta? Det ska låta från motorn etc. Motorns olika delar som gör att det blir ett speciellt ljud. Eller tänker man sig att motorn ska vara tyst så kör man med elektroniskt motorljud via bilens infotainment-system, artificiellt motorljud?

#4
2018-11-07 18:00

Det ska vara rätt ljud och inte bara rätt ljudtryck. En motor ska inte låta som ett tröskverk.

#5
2018-11-07 20:42

Påminner inte detta material lite väl mycket om asbest på en konceptuell nivå?

#6
2018-11-07 21:49

Vad är detta för en fråga, apropå frågor? Hur ska någon av oss kunna ha en åsikt om något så abstrakt som grafen? Måste alla vara fysiker för att kunna svara på frågan? Radera frågan, Maria!

#7
2018-11-07 22:24

Jaaa till tysta bilar vad det gäller motorljud, vägljud, vindljud.tramisionljud. Mer sådana tack!

#8
2018-11-08 11:48

Intressant om det kommer "gör det själv" satser med detta material som kan användas för att sänka ljudnivå i befintliga bilar. Det påstås ju att de ljuddämpande material som finns att köpa dämpar något men ändå inte tillräckligt i de bilar som har hög ljudnivå på grov asfalt

#9
2018-11-08 12:17

Testet Vi Bilägare gjorde hösten 2016, 50 nya bilar testades, visade att en sån gammal bil som Volvo GLT 1991 hade avsevärt mindre däcksljud än många av de nya bilar som testades vid tillfället. Volvon kom på nionde plats, mesta ljudet kom från motorn och inte däcken. Först vid 110km/tim kom det däckljud. Hade man baserat bullret i 90km/tim hade 240:n hamnat högre upp på listan. Alltså måste däckljud på nya bilar komma från "modernare" framvagnar som lättare skapar resonansljud.

#10
2018-11-08 13:06

Kravet (från journalisterna) på "sportiga" bilar bidrar till allt styvare bussningar som då släpper igenom mer vägljud.
Jämför gärna vägljudet i en rambyggd bil med en med självbärande kaross, så ser man hur stor skillnaden är med en extra gummibussning.
Gummiupphängda fram- och bakvagnar är inget nytt (Mini hade det redan 1959) isolerar till viss del vägljudet, men för sportighetens skull är även de bussningarna styva (mindre dämpande).
Hårda och lättrullade däck bidrar också till ljud.

#11
2018-11-08 14:09

Volvo 240 var som en båt på hjul, svänger man så gungar man sidledes...

#12
2018-11-08 15:10

Ja, jag minns känslan, det kändes som att spårvidden fram var cirka 0,5 meter. Man vrider på ratten - inget händer, efter en stund börjar bilen luta, och något senare började den att svänga.

#13
2018-11-08 15:53

Jo men alla bussningar behöver inte vara styva för att bilen ska bli sportig. Oftast vill man ha styva bussningar i sidled för bättre vägegenskaper och mjuka i längsled för att ta upp ojämnheter. Man måste också ha en hjulupphängning där de olika krafterna kan hanteras oberoende av varann.

#14
2018-11-08 17:07

En 240 vände på en femöring jämfört med dagens bilar. Men min Renault 4 L laban lutade typ 45 grader i kurvorna. Det kan man kalla krängning. La man sedan in en cementsäck i bakluckan upphörde styrningen på vintern. Det gick bara rakt fram vad man än gjorde med ratten. Det var roligare förr.

#15
2018-11-09 11:01

Mycket ljud handlar ju också om vilka däck en bil har. Breda däck med låg profil = högre ljud. Rent generellt, alltså.

#16
2018-11-10 12:08

på motorväg blir jag ofta omkörd, många har ju så himla bråttom i stora och fina och dyra bilar, men flera av dom ljuder det väldigt mycket om, som att bli omförd av en lastbil. Det är ofta inte deras motor det låter om, det är luftmotståndet och däcken det väsnas om, det ljuder energislöseri lång väg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.