Bild
Nästa artikel

Ford Focus genomförde femstjärnigt krocktest

Nyheter

Krocktestorganisationen Euro NCAP satte bilen på prov med gott resultat.

Ford Focus fick fem av fem stjärnor i betyg. Bilen kom upp i 85-procentigt skydd för vuxna passagerare, 87 procentigt skydd för barn, 72 procents skydd för oskyddade trafikanter och 75 procent i kategorin förarstödssystem.

Autobromsen fungerade väl i alla scenarion som Euro NCAP utsatte den för. Bilen stannade automatiskt vid kollisionsrisk med såväl andra bilar som cyklister och gångtrafikanter i både dagsljus och mörker. 

Du kan se krocktestet av Ford Focus i videoklippet nedan och läsa utförliga kommentarer från testmomenten här.

Vid samma tillfälle krocktestades även Volvo XC40, som också fick fem stjärnor av fem möjliga.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus? 

Kommentarer

#1
2018-08-17 09:47

Om det stått t ex Skoda eller Kia i fronten på denna bilmodell så skulle den säkert blivit en försäljnings-succé även i Sverige. Men med Ford-märket - nja.... Och tyvärr spelar det nog ingen roll hur bra bilen än är för märket i sig känns i alla fall just nu rätt kört i vårt land. Det kunde kan inte tro för 10--15 år sedan.
Det skall hursomhelst bli intressant att provköra denna nya modell och jämföra med bl a nya Ceed. Misstänker starkt att Focus är avsevärt tystare inombords än vad Ceed är. Nån dom vet om Ford fortfarande har kvar 5 års garanti på bilarna i Sverige ?

#2
2018-08-17 11:18

Jag provade bilen för nån vecka sedan och det är första gången jag kommit överens med bilen och den lilla tre pipen.
Lite lågvarvs burr i motorn annars överraskat positiv.
Väntar med spänning på kombin då den kanske kan ge octavia kombin en match som hitils varit överlägsen

#3
2018-08-17 11:19

"Huvudparten av Fords modellprogram har 5 års garanti..."
https://www.ford.se/kopa/extra/garantier

Inte lika bra som Kia, men bättre än de flesta väl, som de tyska märkena (och då menar jag hela VAG)?

#4
2018-08-17 11:21

Nya kombin ser riktigt snygg ut! Halvkombin däremot -- nja -- men å andra sidan är den klassen (halvkombi i Golf- och Poloklass) inte min kopp te... Möjligen Leon!

#5
2018-08-17 11:23

Jämförelsevis en ganska dålig prestation av en helt nyutvecklad modell tyvärr. Svårt att förstå att Ford inte lägger ribban högre.

#6
2018-08-17 12:18

Vettig storlek på bil, men tyvärr kommer fler och fler bilar ut som liknar tex XC40, vilket gör en att en Focus blir farlig att åka i om man ser till säkerheten. Synd, då Focus antagligen är väldigt mycket bättre ur miljösynpunkt.

#7
2018-08-17 12:20

pi, bara lugn .. Ford kommer sälja SUV nu som folk köper istället och antagligen kommer Ford som märke öka sin närvaro på Svenska marknaden.

#8
2018-08-17 12:23

Noterar att dockan i baksätet missar nackstödet efter frontkrocken. För små nackstöd bak? Bortsett från detta tycker jag nya Focus verkar vara en intressant bil. Ska bli intressant se kombin.

#9
2018-08-17 21:30

Jag tycker nya focus verkar vara en riktig pangbil och där active-modellen ser ut att vara russinet i kakan, hoppas fjädring och automatlåda är bättre än vw golf

#10
2018-08-18 11:44

85 % skydd för vuxna passagerare är siffermässigt föga imponerande. Om jag fattat rätt är det en effekt av den dåliga prestationen för de främre nackskydden. Allt annat tycks Forf ha gjort rätt beträffande aktiv och passiv säkerhet. Skulle vara intressant att veta exakt vad som var problemet med nackskydden.

#11
2018-08-18 17:32

5 stjärnor som alla andra.

#12
2018-08-18 20:23

Medelmåttigt resultat, mest positiva är att sidogardinerna inte utlöses i onödan som på de flesta andra nya bilar.
Men i övrigt undviker man helst att uppleva en krock i den, som det är med de flesta.
Kunderna ställer för låga krav på säkerhetsdetaljer, som t.ex. att sidogardinerna släpper in massor av glaskross från sidorutan fram, extra dåligt resultat, eftersom de inte begriper någonting och det utnyttjar de cyniska tillverkarna för att öka vinsten.

Alla tycks göra likadant nu, ingen har numera ambitionen att göra mer än vad som krävs för det nödvändiga godkännandet eftersom det inte behövs när kunderna inte ställer några krav och därför är varje ekonomisk investering i att göra ett bra jobb en ren förlust och därmed är alla nykonstruerade bilar numera lika medelmåttiga.

Och det är bara en tidsfråga innan de inte klarar en krock överhuvudtaget... när datorerna som ska undvika olyckor räknas som viktigare och viktigare för ett godkännande och de okunniga kunderna bara tackar och tar emot allt som bjuds.

Nyligen sa en expert i ett tv-program i frågan om de självkörande bilarna att ett steg blir att ta bort karossens alla tunga delar eftersom bilarna inte längre kommer att behöva klara av olyckor.
Vilket innebär att den dagen tekniken krånglar, vilket den självklart kommer att göra, innebär det en säker och oundviklig död, grattis...

#13
2018-08-19 17:09

Surt att Ford, liksom många andra tillverkare. Kör med korta gardin airbags i europa, där small overlap inte testas. Och långa i nordamerika, där small overlap testas. Se skillnaden här, på Toyota Prius

Europa versionen https://www.youtube.com/watch?v=86pGAH1CXQ4

Nordamerikanska versionen https://www.youtube.com/watch?v=2BkXCSsKQJw

Gäller många biltillverkare tyvärr

#14
2018-08-19 17:28

N-iklas
Att sidogardinerna utlöser på många bilar, i frontprovet. Är ett säkerhetsmässigt val, som många biltillverkare valt. Tidigare försvann gasen ur kuddarna så fort, att dom inte skulle skydda om bilen tex voltade efter en krock. Om dom hade utlösts redan vid frontalkrocken. Men nya kuddar, och annan typ av gas. Gör att gasen stannar kvar flera sekunder i kuddarna. Att dom utlöser redan vid frontalkrocken, hindrar vänsterarmen från att åka ut genom rutan. Det hindrar även huvudet från att slå i B stolpen, när kroppen studsar tillbaka från krockkudden.

http://www2.villaagarna.se/Tips-artiklar/Hus-hem/Bluffprodukter-Tipsa-os...

Mazda 6 huvudstuds i B-stolpen
http://www2.villaagarna.se/Tips-artiklar/Hus-hem/Bluffprodukter-Tipsa-os...

#15
2018-08-19 20:49

Nä, måste man absolut krocka så är det nog säkrast att sitta i en gammal Opel Omega eller liknande äldre Opel. Eller vad tycker du, N-iklas...:) Visst har väl du gjort ett sånt val ?

#16
2018-08-19 22:28

Nej då det är inte ett säkerhetsmässigt val utan ett ekonomiskt, genom att utlösa alla kuddar genast i alla situationer vare sig det behövs eller inte, kan man förenkla sensorerna och programvaran som analyserar situationen och därmed spara pengar.
För att skilja mellan de olika situationerna och blåsa upp rätt kuddar i rätt situation krävs en mer avancerad och därmed dyrare... teknik.

På en bil är det ingen stor kostnad, men lägg ut den besparingen på ett antal miljoner...
I dag jagar tillverkarna ören...

Sidorutan går vanligtvis aldrig sönder i en frontsmäll om inte karossen trycks ihop mer än den ska, varför någon arm genom rutan inte förekommer.

Och att huvudet slår i B-stolpen tror alla är oundvikligt, nej inte alls, det är igen ekonomi, det är dyrt att ta fram en bil där det inte händer, man måste investera mycket i kaross, stol, kudde och sittposition för att förhindra det och den kostnaden vill tydligen ingen ta.

Inte heller behöver huvudet slå igenom frontkudden och glida ut i sidorutan som det händer på en del dåligt gjorda bilar, det är bara uselt jobb och ren snålhet - som man snabbfixar med sidogardinen - trots det har det hänt i vissa bilar att förare fastnat med huvudet mellan rutan och sidogardinen på tillbakastuds - helt otroligt, men de får godkänt utan anmärkning.

Dessutom hindrar uppblåsta gardiner att man kan se från sidan vad som händer inne i bilen i testet och det är absolut inte bra, öppnar för fusk.

Gamla Opel Insignia hade inte dessa problem, föraren slår inte huvudet i b-stolpen och anledningen är att man inte sparade på utvecklingskostnaderna.
Man slipper förövrigt också glaskross eftersom sidorutorna inte krossas i sidokrocken.
https://www.youtube.com/watch?v=skheiZUZFSM

#17
2018-08-20 05:44

Det N-iklas gärna "glömmer" är att man faktiskt kan åka omkring med sidorutan nere....och krocka. Då är det bra med en gardin som utlöses. Eller hinner N-iklas stänga rutan innan det smäller?

#18
2018-08-20 08:28

Jag är lite delad till krocktesterna. Dels borde man lägga till "small overlap frontal", alltså där man också kör en frontalkrock med 25% av fronten istället som för idag när man nöjer sig med 50% av fronten. Detta därför att - i undersökningar i USA - är det vanligare att det blir en frontalkrock med en väldigt liten del av frontytan istället för med hela eller halva. Folk försöker helt enkelt väja inför en olycka.
Sedan säger 5 stjärnor inte så där jättemycket idag. De borde ha någonstans 7 och 10 stjärnor, där det i stort sett är omöjligt att få högsta betyg. Betygssystemet blir nämligen väldigt urvattnat när allt från en halvbra bil till en ny Volvo V60 får samma antal stjärnor. För de flesta bilköparna går ju inte in på euro ncap och tittar på betygen i detalj innan de köper en bil. De nöjer sig - i bästa fall - med att det är 5 stjärnor och tänker inte längre än så.

#19
2018-08-20 18:13

Man åker helt enkelt inte med helt öppen ruta i högre hastigheter i en täckt bil, max 40-50 km/t möjligen på småvägar en riktigt varm dag, för mycket vinddrag och brus, funkar några minuter men sedan är det inget kul, i den hastigheten blir det inte någon större smäll eftersom man nästan hinner stanna om man skulle tvärbromsa, risken är därmed obefintlig i praktiken.
Medan andelen frontsmällar där den utlöses i onödan skulle dominera 10 mot 1.

Det är bara ett dumt argument för att försvara bilar som har denna korkade och billiga funktion.

#20
2018-08-20 19:36

Signaturen N-iklas hör förmodligen till de få som fortfarande tror att man kan hålla emot med armar/händer vid en krock.

#21
2018-08-22 16:45

Nu kan väl iofs sidorutan gå sönder vid en kollision. Armen flyger ut. Sen voltar bilen. Då är det lite försent att rädda armen, även om gardinen utlöser.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.