Bild
Nästa artikel

Ford Fiesta är kvinnornas favoritbil

Nyheter

Ford Fiesta med trecylindrig motor går hem hos kvinnor. Bilen har röstats fram till Women’s World Car of the Year 2013.

Tidigare i år vann Volkswagen Golf utmärkelsen Årets Bil 2013, men om 18 kvinnliga motorjournalister från 12 länder får välja blir utgången en annan.

Juryn utgår från kriterier som de bedömer vara särskilt viktiga för kvinnor, bland annat värde för pengarna, säkerhet, barnvänlighet, klimatpåverkan, design och utrymmen.

När juryns röster var räknade stod Ford Fiesta 1,0 Ecoboost som vinnare, före Mazda CX-5 och Range Rover. Bilen är utrustad med en trecylindrig bensinmotor med turbo, som ger 125 hästkrafter och har en angiven bränsleförbrukning på 4,3 l/100 km.

Klicka här för att läsa Vi Bilägares provkörning av Ford Fiesta 1,0 Ecoboost.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta?

Vinnare i olika klasser:

Familjebilar:
1. Audi Allroad
2. Volkswagen Golf
3. BMW 3-serie

Lyxbilar:
1. Range Rover
2. Mercedes SL 550
3. BMW 6-serie

Sportbilar:
1. Porsche Boxster S
2. Audi RS5
3. Toyota GT86/Subaru BRZ

Suvar:
1. Mazda CX-5
2. Hyundai Santa Fe
3. Nissan Pathfinder

”Ekonomibilar”:
1. Ford Fiesta 1.0 Ecoboost
2. Kia Forte
3. Toyota Prius

Kommentarer

#1
2013-07-26 12:56

Klimatpåverkan som parameter och välja Range Rover som trea? Jösses säger jag bara... Nä, valet av Range Rover verkar mer handla om flärd...

#2
2013-07-26 14:02

Blev nog också lite förvånad över att bjässen Range Rover skulle spela i samma liga som denna lilla Ford Fiesta.
Ja, det finns förvisso en klassindelning, men totalt sett hamnar de ändå nära varandra.
Jag tror inte att det handlar om flärd, utan mer om trafiköverblick, goda utrymmen och säkerhet.

#3
2013-07-26 14:32

När det gäller trafiköverblick, goda utrymmen och säkerhet finns det många fordon som erbjuder det - om än att de är mindre flärdfulla. Nä, jag tror det handlar om flärd - men de försöker maskera det genom att prata om andra parametrar som är mer rationella. :)

#4
2013-07-26 14:52

Ja Fiestan är nog faktisk en riktig kvinnobil.

#5
2013-07-26 15:01

Visst, Raphael, men intrycket av säkerhet smäller högt. Du sitter högre än i det mesta och bilen är rejält stor och tung - det tolkar många som maximal säkerhet.
Kan man köpa sig en rymlig bil som lastar mycket och tar sig fram överallt och dessutom är flärdfull, så har man alla ursäkter till köpet på plats.
Men Fiestan är givetvis mer jordnära och överkomlig, så den vann ju trots allt.

#6
2013-07-26 15:58

Range Rover hamnar nog högt för att de syftar på Evoque. Som är kompakt men med lite flärd.

#7
2013-07-26 19:12

Kvinnor vill nog i högre grad än män sitta säkert med en massa plåt och utrymme kring sig. Visst finns det andra stora åbäke men Range Rovern är ju ganska snygg och även ger intryck av att kosta en del. Man kan ju lika bra önska stort och för många ouppnåeligt.

#8
2013-07-26 19:55

Hultarn, Range Rover Evoque vann första plats i denna omröstning för ett par år sedan - och då hette den verkligen Range Rover Evoque. Nu tror jag faktiskt att det är just Range Rover som åsyftas, alltså den som bara heter Range Rover.

#9
2013-07-27 15:40

Märkligt att kvinnor oftas väljer småbilar medan på andra områden ´ju större desto bättre´ som gäller :)

#10
2013-07-28 11:13

Jag tycker mig ha märkt på i alla fall en del kvinnor att med stora bilar har de svårt att ha koll på bilens yttermått och är ofta rädda för att fickparkera då.

#11
B Hägg
2013-07-28 13:25

Bortom: Jo, brukar vara så. Tack och lov är jag välutrustad.

#12
2013-07-28 13:34

Om man frågar vanliga tjejer/kvinnor i verkliga livet, så är prio ett att bilen startar och går dit man ska, det är ifa min erfarenhet efter 25 års mekande åt en massa kvinnor. Tyvärr har oftast deras bilval gjorts av man, ofta en förståsigpåare i bekantskapskretsen, och kvinnorna hamnar i bilar som inte alls är dom drifsäkraste.

Utsikt är oxå högt prioriterat, skulle man tex låta några kvinnor välja mellan denna Fiesta och en mindre SUV, tror jag nära nog alla skulle välja SUVen.

#13
2013-07-28 13:34

Det förekommer för båda könen att en välutrustad partner önskas.
En fet plånbok tilltalar många... ;-)

#14
2013-07-28 15:30

Jag skriver definitivt inte under på att kvinnor skulle vara sämre på att parkera än män. Jag har gott om exempel på bägge delarna. Fanken vet om jag inte känner till fler män som parkerar dåligt, förresten.
Det handlar nog mer om körvana.
Fast bägge mina döttrar, som har begränsad körvana, klarar utmärkt av att parkera. Bägge har även hanterat skåpbilar utan problem.
De äger inga bilar men bägge skulle välja lite mindre, behändiga bilar - inte minst av kostnadsskäl. Golfklassen tycker de verkar lagom, men bägge är även lite imponerade av Picasso och liknande.

#15
2013-07-28 17:16

Ford Fiesta och 3;an Range Rover är väldigt olika bilar ..
Lustigt nog tycks kvinnor, precis som män tycka ganska olika.

#16
2013-07-28 17:44

Jag tror vi ska akta oss för att generalisera nu, det finns ju individuella skillnader. Jag är utmärkt på att fickparkera, men tror inte det beror på att jag är man. Jag har en kvinnlig bekant som också har hästar (ja hon har hästar, jag har en häst hmm) och hon är bättre på att backa snyggt säkert med hästkärra än jag är, men hon är inte lika bra på att fickparkera (utan släp) som jag är. :) Men visst kan det handla om vana, som Roy säger. Jag har ofta anledning till att fickparkera mer i stan än hon har, och hon kör mer med sin hästkärra än jag gör med min. Så visst, ur den aspekten håller Roys teori om vana.

#17
2013-07-28 19:37

Jag är rätt bra på att fickparkera..men jag vet en som är bättre :)
Min bil.

#18
2013-07-28 20:33

Fusk Peter, fusk. :)

#19
2013-07-28 20:36

Även jag har blivit förnedrad av min frus bil; den fickparkerar bättre än vad jag gör (Golf VI). Frustrerande:-(

#20
2013-07-28 21:18

E så skönt med att trycka på en knapp en eller två gånger beroende på situation...sen hjälper bilen såååå bra :)

#21
2013-07-28 21:27

Peter E: det intressanta är att min fru konsekvent vägrar använda funktionen. Hon letar fortfarande efter "enkla" parkeringar. Tur att kostnaden för parkeringshjälpen blev försumbar i.o.m. "dragkrokspaketet";-)

#22
2013-07-28 21:54

Den brinnande frågan är, vilket kön har din bil Peter? Är det en man eller kvinna? :)

#23
2013-07-29 00:40

Raphael: :-D

Klockren!

#24
mcregor
2013-07-29 09:24

Hmmm - jag har också dragpaketet på min Golf 6:a Peter men inte följde det med nån liten fickparkerare inte....Men back-kameran gör ju fickparkeringen avsevärt smidigare...:)

#25
2013-07-29 16:12

En hen naturligtvis..(i dessa dagar)

Har en 7.a jag. Med dragpaketet följde det med en kamera så man kan se hur det går vid parkeringen. Själva parkeringshjälpen kom med på ett separat hörn.. :)

#26
2013-07-30 12:02

Jag fickparkerade alldeles själv häromdan. Fantastiskt att man fortfarande kan göra det.

#27
2013-07-30 22:30

Jag fickparkerade idag automatiskt. Bara för att det är riktigt fascinerande;-) Kan själv, dock...

#28
2013-07-30 23:41

Det händer att jag kopplar ur backvarnaren bara för att visa att I still got it. :)

#29
2013-07-31 11:06

Jag kan fickparkera med ett Caddy Maxi-skåp. Så det så.

Utan nån bakåtsikt alls ;) ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.