Bild
Nästa artikel

Ford F-150 får dieselmotor

Nyheter

USA:s populäraste pickup får treliters Power Stroke V6 med turbo.

Inför 2018 uppdateras amerikanarnas favorit Ford F-150 som inte bara varit bästsäljande på pickup-sidan i 40 år utan även mest sålda fordon i USA i 35 år. För första gången finns en diesel bland motoralternativen. Den kopplas till en tiostegad automatlåda med stopp/startfunktion.

Ford passar också på att uppdatera bensinalternativen med V6 och V8. Andra tekniska nyheter är kollisionsvarnare med fotgängardetektion och adaptiv farthållare. Försäljningen i USA startar till hösten.

Diskutera: Vad tycker du om Ford F-150?

Kommentarer

#1
2017-01-09 15:30

Det är nåt charmigt med en bruksig pick-up, men jag är glad att jag inte har en som främsta fordon att stå ut med i vardagen.
För övrigt känns det som att timingen med att introducera diesel är lite sned.

#2
2017-01-09 15:35

Att det har dröjt 40 år att förse en tung, rambyggd fullsize pickuptruck med en dieselmotor är fullkomligt ofattbart. Inte undra på att landet måste alliera sig med Saudiarabien och allehanda skurkstater för att trygga tillgången på bensin.

#3
2017-01-09 15:58

@Vorwärts, diesel för vanliga bilar i USA är oerhört ovanligt.

#4
2017-01-09 16:03

Det bästa hade varit att den inte ens introducerats nu i elfte timmen.....

#5
2017-01-09 19:05

saabnisse, jadå, men att en bränsletörstig rambyggd fullsize pickuptruck anses som en fullt normal bil att köra i vardagligt bruk snarare än en bil för yrkesfolk och folk som regelbundet behöver frakta tunga lass säger väl allt om mentaliteten i landet.

#6
2017-01-09 16:30

Skulle det vara en positiv nyhet?

#7
2017-01-09 17:00

Riktiga bilar körs på diesel! Bensin är till för gräsklippare, mopeder och att ta bort nagellack med.

#8
2017-01-09 17:08

Varför kom de på detta fem i tolv - börjar oljan sina?

#10
2017-01-09 19:21

Bara en tidfråga innan folk kommer att åka runt i dessa Pick-Up's som vardagsbilar. Hantverkare har redan börjat med det, så väljer de bara "dubbelhytten" så att de kan åka runt på fritiden med den också. Men alla verkar ha allt större bilar, tex Audi A6 som såldes väldigt lite av innan ser man mer av nu. Men det är ju klart, min skitiga Octavia med bensin motor kanske borde säljas och så köper jag en F-150 istället?

#11
2017-01-09 21:32

Hur lyckas Ford få till en dieselmotor som klarar dom hårda amerikanska kraven? Eller har dom fått dispens? ;)

#12
2017-01-10 20:24

Det är bra att ha alternativet till Dodge RAM, Mitsubishi L200 och VW Amarok. Hoppas jag att Ford ska sälja F150 i Sverige!

#13
2017-01-11 07:47

Jag parkerade intill en F150 för ett par dagar sedan. Själv kör jag en normal SUV (Kuga). Min bil var som en leksaksbil intill denna (last)bil. F150 upptog 1 1/2 ruta på såväl bredden som längden. Höjdmässigt var den också 1 1/2 ggr hög som min bil. Varför är denna typ av bil så eftertraktad. Kanske någon hantverkare kan svara på. Verkar vara sådana som har förkärlek för dessa bilar.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!