Bild
Nästa artikel

Ford bygger elbil på Rivians skateboardplatta

Nyheter

Biljätten investerar 500 miljoner dollar i amerikanska företaget med nischen elektriska äventyrsfordon.

Fords tillskjutande av finanser i Rivian resulterar i ett samarbete där bilföretagen tillsammans utvecklar ett elfordon till Ford. Rivian skriver på sin hemsida att fordonet kommer att baseras på deras flexibla grund, kallad ”skateboard”-plattform. Den basen sitter i Rivians pickup R1T och sjusitsiga suven R1S, som släpps 2020.

Fords elektriska planer inkluderar 16 elfordon lagom till 2022. Nästa år kommer första bilen: en Mustang-inspirerad crossover. Dessutom kan vi också förvänta oss en nollutsläppsversion av pickupen F-150. 

Ett annat företag som investerat i Rivian är teknikföretaget Amazon

Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Ford och Rivian?

Kommentarer

#1
2019-04-25 08:00

Riktigt pinsamt av Ford att behöva ta hjälp av en sådan knatte, tyder på att det snålats in rejält på utvecklingsbudgeten senaste åren. Dom flesta tillverkare har kommit riktigt långt i utveklingen av BEV plattformar, även fast man har rätt lite på marknaden idag. Dom tillverkare som måste finansiera sin verksamhet med intjänade pengar stressar inte ut pordukter utan väntar på att buissness caset ska se bättre ut.

#2
2019-04-25 09:36

Då blir det väl en eldriven F-150 "snart" då. Men så klart pinsamt för Ford att de inte kunnat komma längre i sin egen utveckling..

#3
2019-04-25 09:45

Pinsamt eller smart?
Om ett företag som har skaplig koll och kommit en bit på väg, om så ett litet nisch-företag så är det för dem Win-Win att få ekonomisk draghjälp av en jätte som Ford för utveckling om överlevnad mot att de även kan sälja plattformen.
Ford å sin sida är ett konservativt bilföretag som lever väldigt mycket på ikonen F-150 och vill ju inte peta allt för mycket i den myrstacken, men att kunna ge marknaden en F-150 BEV skulle kunna öppna ögonen på en del Amerikaner.

#4
2019-04-25 10:40

Hur många mil kommer en eldriven F-150? Jag vet att man inte skall bestämma över andras bilval. Men folk måste börja besinna sig och köpa mindre bilar och inte dessa jättemonster. Köp helt enkelt inte större än du behöver till vardags, behöver du enstaka gång större bil går det att hyra som ett exempel.

#5
2019-04-25 10:42

Jag skulle nog säga att det är smart och ganska logiskt att låta folk med kunnande arbeta. Det är väl så alla konsulter håller sig levande.

#6
2019-04-25 10:49

Styggavargen,
Måste man komma en massa mil med en pickup? Jag har min för att uträtta ärenden med där jag tycker det är opraktiskt med personbil. Till exempel hämta hö och halm till djuren eller köra saker till tippen, hämta virke osv...sen finns det folk som faktiskt jobbar med väldigt tunga stenar som behöver frakta dem då och då.

#7
2019-04-25 10:54

LM, till och med väldigt väldigt tunga stenar... Här är bilen för stenhuggar'n!

#8
2019-04-25 11:43

Ford F-150:s dagar i rent fossildrivet utförande är räknade. Nu gäller det att utvecklas eller försvinna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.