Bild
Nästa artikel

Ford B-Max och Opel Zafira Tourer vinner Årets Familjebil 2012

Nyheter

Ford B-Max och Opel Zafira Tourer fick lika många röster och delar därför på utmärkelsen Årets Familjebil 2012.

Juryn som består av nio motorjournalister, däribland Mikael Schultz från Vi Bilägare, la fyra röster på Ford B-Max, fyra på Opel Zafira Tourer och en på Kia Cee’d SW.

Resultatet innebär att B-Max och Zafira Tourer båda koras till Årets Familjebil 2012, ett pris som delats ut av Motorförarnas Helnykterhetsförbund sedan 1996.

Vi Bilägares Mikael Schultz hade Ford B-Max som favorit och motiverade sitt val så här: "I första hand för de innovativa dörrarna utan B-stolpe. De förenklar väsentligt insteget till baksätet. B-Max har dessutom – för biltypen – ovanligt trevliga köregenskaper och erbjuder fina utrymmen på liten yta."

Även i juryns sammanfattade motivering lyftes Fordens dörrlösning fram: "B-Max smarta lösning med B-stolparna integrerade i bakdörrarna är ett nytänkande som gör bilanvändningen lättare. Den kombinerar dessutom kompakta yttermått med oväntat generösa innerutrymmen."

Valet av Opel Zafira Tourer motiveras bland annat med modellens motoralternativ: "Zafira Tourer är en modern och praktisk familjebil i ordets rätta bemärkelse – här åker upp till sju personer säkert och komfortabelt. Tack vare en gasversion går Zafira Tourer även i fortsättningen att få som miljöbil."

Diskutera: Vann rätt bilar?

Kommentarer

#1
2012-11-12 14:10

Märkligt att B-max knep titeln, den är ju mindre invändigt än flera tidigare vinnare av årets familjebil. Det är framförallt bagageutrymmet som i B-max är väl litet och inte ens en barnvagn går in. Nog kan man tycka att "årets familjebil" ska kunna rymma barnvagnar... Men visst är det en fungerande bil för paret som vill frakta sina föräldrar som numer är pensionärer och därmed kan ha svårt att ta sig in i en lägre bil på ett smidigt sätt. Men bagaget får de lämna hemma och barnbarnen får ta tåget.

#2
2012-11-12 16:11

Men Raphael, det finns ju t.o.m. dem som betraktar V40 som familjebil!

#3
2012-11-12 16:37

Jag väntar spänt på första riktiga kollisionen av en B-max där den veckar sig som ett dragspel och dödar alla innuti.

Tack men nej tack. B-stoplen tar upp kopiösa mängder energi och gör att bilen bibehåller vridstyvhet och integritet.

#4
2012-11-12 17:25

Rätt milkylainen! Jag är rädd för att de åkande blir rätt så tillplattade vid en roll och mosade när man träffar en vuxen älg mellan fram-och bakben. Man får lita till framstolsryggarnas hållfasthet i så fall. Ett fall framåt för "trafikosäkerheten"?

#5
2012-11-12 17:34

Tror nog inte att det är farligare att krocka i B-max än i en cab...

#6
2012-11-12 17:44

OBS !
B-stolpen är inte borttagen, den är integrerad i dörrarna.
Tror knappast Ford vågar släppa ut denna bil om den är krockfarlig.

#7
2012-11-12 17:50

Nästan alla tar upp hur bra det är för stela pensionärer utan B-stolpe.
Jag vill bara än en gång ifrågasätta denna ogenomtänkta idé.
Man kan undra om de har erfarenhet av att frakta runt 90 åringar?
Jag har det och B-stolpen har aldrig varit ett problem.

Det som är ett problem är:

Höjden över marken, låg bil är inte bra.

Dörrens öppningsvinkel, fötterna tar i snäva dörrar.

Och avsaknad av stöd att hålla sig i när man ska sätta sig och resa sig.

En skjutdörr eliminerar visserligen fotproblemet men bara om man sitter i baksätet och framstolarna inte är för långt bak för annars tar de upp samma plats som en B-stolpe skulle gjort.
Jag känner en äldre som hellre skulle dö än sitta bak så då blir det att stå ut med B-Max dåliga öppningsvinkel på framdörrarna.

Hur är det med höjden och var ska man hålla sig när man sätter sig och reser sig?

Av döma av vad man kunnat se hittills tyder inget på att B-Max skulle vara en sådan sensationell drömbil för stelbenta som det påstås.

Och när det gäller Zafira tycker jag motiveringen är fel, den stora grejen är att det är en rymlig bil där det går att vara sju om det kniper men som trots det är en liten och lätthanterlig bil, Zafiras små yttermått, utmärkta sikt och höga sittposition är den verkliga finessen med denna bil.
Bortsett från design och inredning med rolig detaljer osv. men det är jag väl ensam om att prioritera.
Zafira ger 80-talskänsla, som en gammal Omega, en av få nya bilar jag skulle vilja ha.
Fast en annan är Astra GTC så känsla går före logik.

#8
2012-11-12 18:45

Att integrera b stolpen i bakdörren måste vara det mest vansinniga påhitt någon kommit på. Det går ju inte att komma ifrån att just B-stolpen har en viktig funktin för att bevara styvheten i en bil, speciellt vid sidokollisioner och ev. rundslagning. Har Frd mutat sig till att få bilen godkänd? Det går aldrig att få samma styvhet i en dörr som med en fast förankrad balk. Hoppas att inte Opel tar efter den här gången. Ford o Opel brukar ju stå för den bedriften någon gång ibland.

#9
2012-11-12 19:01

Prestigelös:

Förvisso inte. Men cab:ar brukar generellt vara sämre. Dock så brukar de ha rejält breddade tröskellådor för att kompensera.

En autoindustry quote:

"Ford B-Max has 58% of the body shell made from high strength or ultra-high strength steel – given the new norm is closer to 75% this is a real triumph of engineering to produce a challenging structure whilst minimising use of exotic steel alloys."

Så Ford har MINSKAT mängden höghållfast stål och hävdar samma krocksäkerhet. Bilen har knappt några tröskellådor och ingen B-stolpe...

Du får säga vad du vill.. :) Men om jag någonsin har oturen att vara med om en rejäl krock, så vill jag inte vara i en B-max.

#11
2012-11-12 21:42

Äldre mäniskor brukar behöva handtaget på dörren när dom skall åla sig in i baksätet på en bil, var skall dom hålla sig i när dom svingar sig in i bilen på denna bild.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/mhf/image/download/resource_image/162660
Jag är inte säker på att den här mannen i filmen skulle ha det lättare att ta sig in i bilen ovan bara på grund av att B stolpen saknas i den jämfört med en traditionell bil .
http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=RcYkWOOLRAY

#12
2012-11-13 01:10

Väldigt tjafsande om den obefintliga B-stolpen. Skjutdörrar har funnits på större MPV-vans i flera år, och att man inför det på B-max kanske är en vridning åt amerikansk smak. Det finns inget i exv Euro-NCAPs sidokrocktester som talar för att den skulle vara väsentligt sämre än sina konkurrenter: http://www.euroncap.com/results/ford/b_max/481.aspx , rundslagning lär väl bli testad av IIHS om den skall säljas i USA. Den är exempelvis marginellt bättre än nyaste Meriva med B-stolpe. Den är väl där för att ge uppmärksamhet för en ny bilmodell, och det har man ju lyckats med. Opel Meriva är ju egentligen snyggare men har ju kommit helt i skymundan. Jag håller med om att skjutdörren är onödig; att den tillför sannolikt bara ökad vikt och kostnad, och att den inte på något sätt gör bilen mer aptitlig än traditionella dörrar.

#13
2012-11-13 11:10

På trånga parkeringar är faktiskt skjutdörren till hjälp även för äldre lite stela passagerare då de slipper att fösöka åla sig ur bilen p.g.a. bakdörren knappt går att öppna innan den slår i bilen bredvid.
För övrigt tycker jag att en familjebil inte bara skall ha god plats för minst 5 passagerare utan de skall också ha plats för passagerarnas bagage.
Med 7 sitsar uppfällda antar jag att bagageutrymmet är ganska sparsamt.

#14
2012-11-13 11:50

Förvisso är det begränsat bagageutrumme med 7 stolar, men hur ofta sitter det 7 personer i en bil? Med 6 personer i zafiran finns det fortfarande plats för ett antal resväskor om man så vill.
Skjutdörrar är en fördel, men B stolparna gör då åtminstone jag inget avkall på. Och mig veterligen, är det inget annat märke än VW som har någon kvalite att tala om på skjutdörrarna.

#15
2012-11-13 11:56

B-stolparna reflekterar jag inte över för de är inbyggda i skjutdörrarna och borde ge i stort sett samma krockskydd vid påkörning rakt från sidan som en fast B-stolpe. Den får ju liksom en fast B-stolpe två stödpunkter mot karossen som tar upp krafterna, alltså ingen större skillnad där.
Vad som kanske kan skilja mellan denna inbyggda B-stolpe och en som är fast är möjligtvis vid påkörning snett från sidan där B-stolpen kanske har sämre anliggningspunkter för att ta upp krockkrafter. Detta beror såklart på hur anliggningspunkterna för den inbyggda B-stolpen är konstruerade.
Detta skulle man vilja få titta närmare på.

#16
2012-11-15 17:55

Det är bara att invänta krocktester på denna bil.
Men om de visar bra resultat så kan jag inte se nån nackdel med dessa skjutdörrar.
De är smidiga vid trånga utrymmen bl.a.
Huruvida 90-åringar kan ta sej lättare in i bilen vet jag inte.
Tror inte Ford har haft det för ögonen när de skapade denna bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.