Nästa artikel
Förbud mot laddning i vägguttag totalsågas: ”Helt vansinnigt”
Nyheter

Förbud mot laddning i vägguttag totalsågas: ”Helt vansinnigt”

Publicerad 2024-02-05 11:40 (uppdaterad 2024-02-16 11:58)
Ett företag som säljer laddboxar vill förbjuda elbilsladdning i vanliga vägguttag på grund av brandrisk. ”Det här är bondfångeri på hög nivå”, kontrar Mats Leijon som är professor i elektricitetslära.
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Företaget Zaptec som säljer laddboxar vill förbjuda elbilsladdning i vanliga vägguttag på grund av brandrisk. Det skriver Zaptecs Sverigechef Axel Philipson i en debattartikel som publicerats av Göteborgs-Posten.

Enligt honom har det så kallade schuko-uttaget svårt att hantera elbilsladdning under längre tid, och en laddbox är ”helt livsnödvändig” för att minska risken för brand. Det rekommenderas också av Elsäkerhetsverket.

Men det är något som Mats Leijon, professor i elektricitetslära vid Uppsala universitet, inte alls håller med om. Tvärt om: han totalsågar uttalandet helt.

– Det är helt vansinnigt, det är inte sakligt. Det är klart att det här är ett sätt att sälja laddboxar på. Det här är bondfångeri på hög nivå, säger han till Vi Bilägare.

”Det här är bondfångeri på hög nivå”

Enligt honom går det bra att ladda bilen i ett standardiserat vägguttag på utsidan av huset så länge installationen är korrekt utförd och genomgången av en auktoriserad elektriker.

– Det är inget konstigt, det finns ingen risk. Det enda som är långtidsprovat är vägguttaget, vi har säkert haft de regler vi har nu i 70 år. Det är mycket bättre att lägga pengarna på en genomgång av en fackman än på en laddbox.

Mats Leijon höjer dock ett varningens finger som är viktigt att ha koll på.

– Om man kopplar själv kan det gå åt helvete. Om man inte har rätt saker kan det gå åt helvete. Och kopplar man in en timer som bara klarar sex ampere kan det gå åt helvete. Men det här andra är tokdumt så det ska man avfärda som egenintresse. Det tycker jag är svagt av en laddfirma som får subventioner för något som inte behövs.

Finns det ingen fördel att ha en laddbox?

– Nja, inte med dagens elbilar. Tidigare kanske bilarna hade dåliga system där laddningen inte kunde styras och schemaläggas. Men dagens bilar sköter sin laddning så proffsigt så nu är det helt ointressant.

Men kan du förstå att elbilsägarna är oroliga för att utsätta ett vägguttag för elbilsladdning under så lång tid?

– Det är faktiskt så att standarden gäller för 20, 30, 40 timmar. När de standardiserar det här gör man vissa prov och de kan vara kortare. Men testerna är dimensionerade för att motsvara lång tids användning med överlast. Titta i uttagen hemma hos folk så ser du hur mycket de har på samtidigt.

Mats Leijon som är professor i elektricitetslära vid Uppsala universitet kör själv elbil har svårt att se varför de flesta människor behöver högre effekt än vad man får ur ett vanligt uttag. Foto: Mikael Wallerstedt & Niklas Carle

Zaptec skriver i en uppföljande kommentar att företaget ”uppskattar den debatt som uppstått om elsäkerhet till följd av vår debattartikel” och att Zaptecs utgångspunkt är att följa råden från bland annat Elsäkerhetsverket och Brandskyddsföreningen kring elbilsladdning.

– Det är förvisso möjligt för en eltekniskt kunnig person att uppnå hög elsäkerhet utan laddbox. Man bör dock ha stor respekt för utmaningarna med säkerställa den informationsspridning som behövs för att garantera att sådana råd efterlevs av alla bilägare, säger Axel Philipson.

Han fortsätter:

– Inom en snar framtid kommer de flesta bilägare vara just elbilsägare och elsäkerheten berör inte bara den enskilde och dennes familj, utan även grannar.

DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (30)

  • 2024-02-08 11:39 Det sitter inte tempskydd i…
  • 2024-02-07 22:28 Rikard skrev: Om man ändå…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.