Bild
Nästa artikel

"Förbjud dubbdäck i svenska städer"

Nyheter

Inför ett nationellt dubbdäcksförbud som gäller alla stadsmiljöer, skriver miljöpartisten Karin Svensson Smith i en debattartikel.


Regler respekteras lättare om de är enkla att följa. I dag måste bilister kontrollera var förbud mot dubbdäck finns, undvika dessa eller ha med sig en extra uppsättning däck.

Därför menar miljöpartisten Karin Svensson Smith att dubbdäck bör förbjudas i stadsmiljöer över hela landet.

I en debattartikel i Expressen skriver hon att barn i städer borde ha rätt att växa upp i miljöer utan farliga partiklar i luften, som dubbdäcken river upp.

”Hastighet och avstånd viktigare”
Hon pekar på exempel från Norge där användandet av dubbdäck minskat sedan särskilda dubbavgifter infördes och Tyskland där dubbdäck är förbjudna.

Istället för dubbdäck menar Karin Svensson Smith att anpassning av hastigheten och avstånd till andra fordon är viktigare för att minska olycksrisken.

Enligt förslaget skulle dubbdäck vara tillåtna utanför städer där överskridna partikelnivåerna inte är ett problem.

Diskutera: Vad tycker du om ett förbud av dubbdäck i stadsmiljöer?

Kommentarer

#1
Roland P
2010-12-23 10:40

Miljöpartiet ingår i saltmaffian. Utan salt så river inte dubbarna upp så mycket partiklar.

#2
2010-12-23 10:42

Den här damen vet inget om hur det är ute på vägarna.
Hon kunde ju fråga de som försökt ta sig fram nere i Skåne nu på morgonen.

Är hon verkligen så urbota dum att hon tror att någon ställer sig alldeles före stadsgränsen och byter däck på bilen för att uppfylla det här förslaget?
Mitt i smällkalla vintern!

Finns det här är ju inte det första idiotförslaget hon kommer med, hon har ju varit ute och simmat på djupt vatten förr.
Det finns ju fler miljöpartister som yttar sig utan att tänka efter före, det verkar vara något som hör till antagningsvillkoren i det partiet.
Jag tänker på Yvonne Ruwaida som ansåg att bilkörningen borde minska radikalt, man skulle inte alls behöva köra bil, det går lika bra att åka taxi !
Häpp!

#3
Anonymous
2010-12-23 10:59

Helt sjukt!! Typiskt mijöpartiet som visar på sin vanliga okuunighet. Först är det inte ens visat att dubbdäck verkligen skadar mijön. Sedan har vi säkerhetsfrågan mm mm. De som måsate körta bil poå hala vägar skall de inte kunna köra till en stad?

#4
Det är kallt i norden
2010-12-23 11:11

Varför ska det alltid jämföras med Tysklad och deras dubbdäcksförbud? Om ni inte vet det så ligger Sverige norr om Tysklad och har betydligt kallare vintrar. Varför inte jämföra dubbdäcksanvändningen i Sahara med norrland när ni ändå håller på.

#5
Anonymous
2010-12-23 11:22

Anonymous: Meningen är att bilister med dubbdäck skall parkera utanför stadskärnan och åka kollektivt.

Det är kallt i norden: Har du varit i Tyskland på vintrarna? Om inte så kan jag tala om för dig att det är rejält med snö även där emellenåt. Har du helt missat nyheterna nu i vinter t.ex? Tyskland har lamslagits av snön.

Vad kan vi säga om Karin Svensson Smith? Jo, hon har inget körkort! Men uttala sig går som vanligt bra.

#6
johnny m
2010-12-23 13:36

Rätta mig om jag har fel.Men hon har väl varken körkort eller bil eller än mindre erfarenhet av halka och snö.

#7
Bra val
2010-12-23 13:49

Det föds en varje minut...

Karin Svensson Smith är ett fint exempel på hur illa det kan gå om man inte har kontakt med verkligheten eller erfarenhet. Mer inkompetens får man leta efter.

Jag orkar inte skriva allt om dubbdäck, bara skicka ut henne på isigt underlag med skor utan broddar, och sedan med broddar. Undrar vad hon säger sedan.

Partiklar har inte skadat någon med bevisning, däremot har många fått sätta livet till tragiskt pga dubbfritt/dåliga däck.

#8
2010-12-23 14:09

Nej "Bra val", med dina krav på bevis har förintelsen bara eventuellt inträffat. Partiklar från dubb ger både många döda och allvarligt sjuka varje år . (Fast problemet är försumbart utanför större städer.)
Jag tycker förslaget är utmärkt. Om det kombineras med extremt mycket bättre halkbekämpning. Och att det införs nåt bra system för undantag. Vissa har riktigt stort behov av dubb. 50% av dubbkörare är bara såna som vill hålla högsta möjliga hastighet i alla väglag och/eller är bara för lata för att ställa bilen hala dagar.

#9
#1 Tysken
2010-12-23 14:14

Karin Svensson Smith är den typ av "politiker" som förstör alla andra politikers rykte.
Förhoppningsvis innehar hon plats Nr.1 på topplistan "Vem är den mest korkade politikern i Sverige alla kategorier."
En gammal kommunist som konverterat till miljöpartist.
Förmodligen är hon så korkad att hon inte klarar att ta körkort, än mindre att framföra någon typ av fordon , rullator inräknad.
Bevara och beskydda våra barn från denna avart av tyckare förklädda till politiker som inte ens själva begriper hur långt från verkligheten de är.

#10
Albino
2010-12-23 14:18

Hon har väl aldrig suttit i en bil. Enfaldiga miljöpartister i städer borde förbjudas. Ut och svävar i det blå. Som sagt den sista idioten är inte ens född.

#11
894
2010-12-23 14:24

Man blir så trött på alla politiker och deras påhitt det ena dummare än det andra. Om de skulle kunna använda hjärnan om de har någon alls.

#12
Riskokare
2010-12-23 14:34

Har försökt att komma i kontakt med Karin Svensson Smith ang. dödsolyckorna där fyra människor omkom på E4:an vid Nyköping i januari -10. Ingen av bilarna hade dubbdäck. Jag ställde några frågor till henne bl.a vilken erfarenhet hon hade av bilkörning i vinter väglag. Tror någon att jag fick svar? Nej givetvis inte! Hon har ju ingen erfarenhet hon har ju inte ens körkort !!!! Jag har även påmint henne om svar på mina frågor, men inte ett livstecken. Har också skickat frågorna till miljöpartiet centralt men inget svar därifrån heller. Nej sådana politiker vill då inte jag någonsin rösta på i alla fall !

#13
Emme
2010-12-23 14:40

Tycker många redan har skrivit tillräckligt till varför hon inte är trovärdig. Hon påpekar att I Norge har dubbanvändandet minskat sedan det tillkom avgifter.. Men hallå??? Det är väl självklart!!
Det hon inte skriver/säger är att man inte har märkt någon skillnad I Norge, angående de farliga partiklarna.

#14
acke78
2010-12-23 14:43

Kan man inte förbjuda korkade politiker?

#15
Olle B
2010-12-23 14:44

Man undrar ju om vissa politiker är korkade på riktigt eller om dom bara låtsas!!

#16
S-E S
2010-12-23 14:53

Det är väl i stadsmiljö som dubbdäcken gör störst nytta med ideligt svängande, bromsande och startande. Men det känner väl inte Karin Svensson Smith till för hon sitter i "Körkortslösa Trafiknovisers Landsförbund" även kallat Riksdagens "Trafikhugskott".
Med flera Miljöpartister som hon sitter vi snart i sotdimman eller dränks i dyr E85.

#17
2010-12-23 14:56

Oberoende av hur många konservativa och miljöignoranta skriker sej blåa i olika medier kommer vi inom 3 år ha dubbförbud i alla större städer i Europa. Precis som vi fick katalysatortvång, och kommer att få allt fler städer med restriktioner/avgifter för biltrafik. Så tror jag.

#18
S-E S
2010-12-23 15:03

Herregud Pender, då måste det plogas, sandas och saltas! Det blir väl likvärdigt med att de körkortslösa bestämmer i trafiken och att landstingspolitikerna sköter sjukvården och operationerna?

#19
Fop
2010-12-23 15:08

Har denna kommunpolitiker eller vad hon kallar sig för inte sett hur vägnätet sköts denna vinter. Tar Du bort dubbarna så är det nog snart samma kaos i trafiken som på järnvägen när det blir vinter. Men Miljöpartister vill att vi ska lida i alla lägen då tycker man att man uppnått målen.

#20
Shawn
2010-12-23 15:18

Bra förslag. Synd att vi ligger 30-år efter andra vinter länder (t.ex. Kanada) när det gäller dubbförbud. Men vi svenskar tror alltid att vi vet bäst så vi lär vänta 10-år till innan vi blir av med dubbdäck!

#21
N
2010-12-23 15:33

Självklart kan vi ha dubbfritt om det är som i t.ex Tyskland;
Krav på snökedjor i bilen.
Trafikverket saltar SAMTLIGA vägar, inkl lokalgator tills ALL snö är borta.

Vem vill betala för det?

#22
Ingemar Petersson
2010-12-23 15:54

Bevisa att det är dubbdäckens fel att particklarna finns. Att barn ska ha frisk luft kan jag förstå men vad hander om de blir påkörda och ev dödate av en bil som ej kunnat stanna eller veja på grund av att den saknade dubbdäck, Hur ska det gå till med förbud i städer ska man då ha med sig dubbdäck och byta när man kommer ut på en oplogad väg. Jag kommer varken ut eller hem utan dubbdäck (her försökt kör dubbfritt går ej ) när jag kommer fram till stadsgänsen ska jag då ställa bilen ock gå1.5 mil eller byta däck på vägrenen. Detta bevisar bara vansinigheten i förslaget jag hoppas verkligen att de andra folkvalda har mer vett i skallen.
Det är skämmande att körkortslösa som inte har en susning om bilkörning i norrland vintertid över huvudtaget ska yttra sig. Ett förbud skulle sopa bort nollvisionen för tid och evighet.

#23
Emme
2010-12-23 15:54

Shawn: Hur kan du anse att detta är ett bra förslag? Jag antar att du, likt Karin, inte ens har körkort?

#24
Owe i F:stad
2010-12-23 16:01

Det där med att ta bort korkade miljöpartistar tycker jag låter som den hittills bästa lösningen. Vi börjar där får vi se hur fortsättningen ser ut.Är nästa säker på att du saknar körkort, saknar behov av bil och bilkörning, samt siter i en storstadsmiljö med väl utbyggd kollektivtrafik. Skärp dig karin svensson s!!!

#25
Lasseman08
2010-12-23 16:10

Jag tycker att det borde vara ett krav på att ha körkort om man skall bli rekryterad till trafikutskottet. Är väl ungefär samma som att man bör ha gjort i alla fall värnplikt för att diskutera försvarsfrågor.

Känns som om Rödgröna blocket inte kan få tag i kompetent folk. Alla verkar vara politiska broilers utan någon form av högre utbildning än kanske gymnasium.

#26
Bertil Henricson
2010-12-23 16:30

Jag jobbar som resande säljare och har kört odubbat sedan 15 år. Har aldrig varit ute för något allvarligt tillbud. Förmodligen ren tur men håll avstånd och anpassa hastighet till väglag så fixar sig det mesta.

#27
Philip Brink
2010-12-23 16:39

Helt jävla tokig?

Att man anpassar hastigheten och avstånd är viktigt, men! har man dubbfria däck på en bil som är väldigt lätt tex. en Lupo, Aygo, etc. då sitter man fast likt förbannat. Det är ett jätteproblem att ens få stopp på bilen, ännu större problem är att kunna ta sig ifrån platsen utan att det spinner och man kommer ingenstans. Jag kör med dubbfritt av den enkla anledningen att det är inte min bil. På jobbet har vi dubbade däck, och man märker att både stoppsträckan och framkomligheten är överlägsen.

Att det sedan finns dem som hävdar motsatsen, hur är det möjligt? efter test på test i olika motortidningar kommer man fram till att dubb är bäst och dubbfritt är fruktansvärt. 56 Liv går att rädda med dubbdäck, skriver Motormännen, nu skiter jag i hur många som överlever i trafiken men det säger ju något om att dubbdäck är bättre. Hoppas Karin Svensson Smith inte får igenom sitt förslag!!

#28
2010-12-23 17:34

En fd kommunist som försöker göra sig märkvärdig. Hon missade ju riksdagsplatsen pga en 24-årig inkryssad tjej kom före.....
Säger ju en del om vad gräsrötterna tycker.

#29
894
2010-12-23 17:43

Varför förbjuder man inte cigaretter?

#30
2010-12-23 18:00

Kontentan av hennes resonemang är egentligen att vilja förbjuda all fordonstrafik i städerna.
Om man bara ser till barnens rätt till "frisk luft", trots de bor i en stad, är det ganska mycket som borde förbjudas, som 894 påpekar, även tobaksrök.
.
Själv har jag dubbfritt just nu, det följde med bilen jag köpte men jag föredrar dubbade och tror nog det blir så vid nästa däckköp.

#31
Sonettracer
2010-12-23 18:01

Förbjud Karin Svensson Smith istället!!

Båråkrater som inte har en aning om vad det handlar om i praktiken börde inte ha rätt att uttala sig. KSS enda agenda är att få bort bilismen. Att föbjuda dubbdäcken hjälper henne på vägen, utan dubbdäck dör ju ett antal fler av hennes så förhatade bilägare. Ganska smaklös metod, men typisk för kommunister.

#32
Sonettracer
2010-12-23 18:01

Byråkrater ska det naturligvis stå...

#33
Lars Bengtsson
2010-12-23 18:46

Att en f.d. kommunist skall uttala sig om en sån här fråga som hon överhuvudtaget inte begriper, hon har väl inte ens körkort, problemet i Sverige är att vi har fullt med idiotiska politiker som skall profilera sig i den så kallade miljöteatern, med uttalande som " med tanke på miljön" eller man är väl "klimatsmart" det står väl vanligt arbetande folk upp halsen dettta djävla dravel, lösningen på detta är väl att höja skatten på bensin med 2kr, fy fan för dessa politiker.

#35
2010-12-23 19:31

Crister-1, du ser dej som en jämlike till de gudar som kämpar mot dumhet. Jag antar att du var lika ädel kämpe i början på 1980-talet. Då kved såna som du, om hur eländigt det skulle bli för de stackars bilisterna med katalysatortvång. Byta dyra katalysatorer vart eller vartannat år, bara för att några miljömuppar ville ha renare luft. En riktig karl tål lite smuts i lungorna. Sen var det trängselskatten. Jordens undergång var nära, om bilisterna skulle tvingas betala några 10:or per dag för att ge boende bättre miljö. Och slippa köer själva. Ja, ni kämpar verkligen mot dumheten. Hoho, sa tomten.
Philip Brink, en liten lätt bil med smala friktionsdäck, ger väl så bra framkomlighet på de flesta vinterväglag, än vad en större bil med bredare däck får.
PS. Crister-1, du glömde att kalla Henricson för dumhuvud. Men det rättar du väl till?

#36
StigRoger
2010-12-23 19:39

En politiker - även en med huvudet under armen - borde väl, innan hon yttrar sig i en så viktig fråga, ta reda på fakta och de senaste rönen kring problemet
dubbdäcksförbud kontra skadliga partiklar i luften !
Ett gott råd till Karin Svensson Smith:
Läs artikeln i tidningen Motor nr 10/10 om hur Helsingfors löser problemet och läs motorredaktören
Robert Collins artikel i AB Bil nr 10/10 samt alla
insändare från ERFARNA bilförare !
Obs! " Ingen har bevisat att dubbpartiklarna dödar !"

#37
JohnB
2010-12-23 19:56

Det är förmodligen så att många jag ser, som kör i 20-30 km över skyltad hastighet vintertid, har just dubbdäck och invaggas i falsk säkerhet! Karins förslag är bra!

#39
2010-12-23 20:43

Crister-1, försök att läsa och förstå. Även om det tar emot. Jag skrev att såna som du skriade mot katalysatortvång. Med såna som du, menar jag såna som är emot allt som de tror går emot deras så kallade bilist-intressen. (Jag vet inte ens om du var född, när katalysator-debatten, leddes av såna som du.) Hur du än tjatar om det förträffliga med dubbdäck, så blir nog användningen starkt begränsad framöver. För egen del, känner jag väl till fördelarna med dubb. Och därför skulle det inte falla mej in att stödja totalförbud.

#40
Emme
2010-12-23 20:43

JohnB: Ännu en utan verklighetsförankring?
Hur vet du att dessa bilar som kör om dig har dubbdäck?
Jag tror knappast det är fler som kör snabbt med dubbdäck än med friktionsdäck.
Det är väl snarare folk med fyrhjulsdrivna bilar som tycks få en övertro.
Och JohnB, Hur skulle Karins problem kunna hjälpa dig ute på landsvägen?

Tycker du ska läsa lite kommentarer här, många är bra. Så kanske du får lite insikt. Kan även vara bra att läsa artikeln och dess innehåll med.

#41
Rally_Kalle
2010-12-23 20:47

Jag undrar om Karin Svensson Smith någonsin suttit bakom ratten på en bil när det är halt och och besvärligt på våra vägar.
Har Karin Svensson Smith körkort?

Och hur går det i städerna när alla plötsligt skall polera gatorna till blankis?

Nä dubb är det som gäller när det är vinter och miljöpartister kan väl åka tåg, för dom går ju bra på vintern.

#42
2010-12-23 21:27

Även till dej Emme: Skulle man lyssna till majoriteten som engagerar sej på bilsajt, så hade vi fortfarande bilar utan katalysator.

#43
Lägerleffe
2010-12-23 21:30

Inför istället förbud för gamla kommunister som under miljöflagg strävar efter att göra livet svårare, dyrare och farligare för vanligt folk. Karin SS har inte bara håret på ända - hennes åsikter är lika huvudlösa och tokiga som de som ett annat SS genom terror försökte påtvinga hela Europa för 60 år sen. Historien lär kunna upprepa sig - om vi inte ser upp.

#44
2010-12-23 21:54

Jodu, Lägerleffe, livet ska allt vara enkelt, billigt och ofarligt för "vanligt" folk. Eller ska man kalla det "folk som tänker med armbågen?"

#45
789
2010-12-23 22:08

Snälla, kan inte någon sätta Karin Svensson Smith på dårhuset?

#46
Erik N
2010-12-23 22:15

Kärringar ska fan inte ha rösträtt. Fatta Kina, dom släpper ut en miljard gånger mer dynga i luften.

#47
Emme
2010-12-23 22:42

Pender: Tror jag då inte då katalysatorn var bra för miljön.
Att dubbdäck är direkt farliga för miljön (mer än ett vanligt däck) finns det dock inga belägg för. En tidigare kommentatör gav bra tips på artiklar att läsa om detta så du kan ju kika där.
De kommentarer i denna tråd har hållt en hyfsad bra nivå (om man ser till övriga trådar). Om man så ser till sanningsfrekvensen och just attityden.

#49
2010-12-23 23:15

Crister-1, det handlar inte om debatt-teknik. Jag bara försöker sätta denna, i världen, lilla dubbdäcksfråga i historiskt perspektiv. Jag har inte påstått nåt om dina (nuvarande) åsikter om katalysator-tvång. Jag bara liknade er som gastar om fritt fram för dubb i alla lägen, med de som en gång i tiden skrek som stuckna grisar mot de elaka katalysatorerna.

#50
L
2010-12-24 01:39

Märkligt uttalande av en person som aldrig har eller har för avsikt att ta körkort så att personen kan uttala sig som bilförare.. Dessutom bör man även se efter vad det är för sorts billig beläggning de lägger på våra vägar. Det är inte alltid dubbdäckens fel. Det är ofta den bristfälliga kvalitén på vägbeläggningen som orsakar att det blir partiklar i luften.

#51
2010-12-24 09:10

När jag gissar på dubbförbud inom några år , så hoppas jag på fel av mig. Jag vill inte ha bilförbud i städer. Trängselavgift är en utmärkt kompromiss mellan miljö och bekvämlighet. Likaså blir dubbavgift en bra kompromiss, där även faktorn säkerhet talar mot förbud. Jag förstår inte riktigt att dubbanvändare är så negativa mot avgift. Ni är säkerhetssträvsamma, som oftast kör omkring i jättebilar (med Yaris-mått mätt) för flera 10.000-tals kronor extra per år. För att slippa mosas i en osannolik krock. Även ni som är ensamma utan vänner. Så vad gör nån 1000-lapp till? Om ni själva får ytterligare ökad säkerhet. Och dessutom medverkar till bättre hälsa hos storstadsbor.

#52
Philip Brink
2010-12-24 09:25

Pender:

Jo absolut ger smalare dimension bättre framkomlighet, nu sitter det 185/55 R14, men funderar att gå ner till 175/65 dubb alt. köra 13" tummare.... Men än så länge går det inte att ta sig fram någonstans :(

#53
Volvomannen
2010-12-24 10:42

Ta tex Hornsgatan i Stockholm där det idag är dubbdäcksförbud. Framkomlighet för samtliga fordon = 0. Ledbussar trafikerar denna sträcka, och viker sig på mitten var och varannan dag, varför? Jo för att det är halare än på alla ishockeyrinkar i hela landet. Polerad blankis. Snart förbjuder väl kärringen även att broddar är förbjudet vintertid på äldre människor, de sliter ju för mycket på asfalten och drar upp små partiklar som kan vara skadliga för de boende i stan.

#54
2010-12-24 10:54

Philip, jag hade 155 breda (friktion) på min Matiz.. (Är det till en mopedbil, frågade handlaren, när jag beställde.) Och inga övergödda släktingar i baksätet vid blixthalka. Det var kul att se bredsulade premiumbilar halka omkring som bambi på hal is. (Ja, de som hade dubb klarade sej väl så bra som mej. Särskilt som jag inte ens hade ESP.)

#56
2010-12-24 11:16

Crister-1, varför ska vi förbjuda nazister innan förintelsen är fullständigt bevisad? Varför ska vi ha skatt på koldioxid innan växthuseffekten är fullständigt bevisad? Släng dig i väggen! (Och God Jul, om du inte slängde dej för hårt.)
Volvomannen, det verkar vara skandalöst slapp halkbekämpning på Hornsgatan. Här på Odins/Friggagatan fungerar det utmärkt med dubbförbud. Trots att vi haft så halt i flera veckor, att vi gående halkar på rumpan var hundrade meter.

#57
MrAudiAlex
2010-12-24 12:04

Jag håller med dig till 100% "volvomannen"!
Den där jävla kärringen blir bara värre och värre. Och det är som du säger. Fortsätter hon så här så får man väl inte ha bråddar på skorna.
Men vet ni vad det värsta är? Hon har inget körkort, hon har alltså ingen jävla aning om hur det är att köra bil!!
I en debatt så framkom det, att hon inte har körkort, och att det är hennes man som "berättar hur det är att köra bil på vintern".
Hur dum kan man bli? Hoppas hon spärras in snart, för det här håller inte!!

#58
2010-12-24 12:41

Mr Audi, du frågar hur dym (felstavning för gå förbi ett filter.) man kan bli. Ja inte vet jag. Men själv gör du ett gott försök att tänja gränserna förbi det man trodde var möjligt. Broddar under skorna är lika skadliga för parkett, som dubbar är för asfalt.

#60
Ponder
2010-12-24 12:53

Broddar på parkett jämfört med dubbdäck på asfalt?
Pender, inte kan du vara så dym på riktigt?
Alla är ju människor, även sådana som slickar på lyktstolpar och sån't, så ...
God jul på dig.

#61
2010-12-24 13:44

Nej eftersom jag tycker om nassar, så är förintelsen ej bevisad. Att dom lever är ju verkligen ett bevis på att den aldrig ägt rum. Både jag och Irans president påstår härmed att förintelsen bara är gammalt skrock. Så får ni påstå att damm som slits upp av dubb är ofarligt. Då sitter vi liksom i samma båt. (Just lyktstolpar har jag inte slickat på. Men en trafikskyltsstolpe.)

#63
JohnB
2010-12-25 03:48

Vem vill ha däck (läs: dubbdäck) som sliter ner redan slitna vägar ännu mer, bullrar högt och ökar bränsleförbrukningen? Inte jag! Sedan gäller det att betala mer per däck än vad ett vanligt julbord kostar per person, annars kan man lika gärna stanna hemma!

#64
2010-12-25 08:00

Jag försökte engagera familj, släkt och ingifta, (efter julmat och tomten.) Frågade: vad betyder "Du gör dig väl på det hoppas jag."? (Sista meningen i senaste kommentaren från crister-1.) Att ingen kunde komma med nån tolkning, som lät rimlig, kan antingen tyda på att min släkt är lite underbegåvad, eller att kommentatorn, har svårt att uttrycka sej begripligt. En släkting ställde en oförskämd fråga: "Har du inget bättre för dej än att chatta med grälsjuka dyslektiker?". Vad kunde jag svara? (Visserligen kanske jag kan skriva svenska, men jag tycker faktiskt det är rätt kul att gräla.)

#65
sweeny
2010-12-25 12:11

Ja du, Pender... Crister_1 är nog en bra motpart om du gillar att gräla, han hittar gärna på egna tolkningar av det du skriver och hävdar sedan att det är så du menar. Helt ofelbar är han själv dessutom.

#66
gunnar44
2010-12-25 12:37

Nu får det sannerligen vara nog. Nu är det sannerligen dags att politikerna betalar tillbaka dessa straffskatter som man påfört oss med miljön som slagträ. En miljöbluff av sällan skådad omfattning. Den här vintern är den kallaste sedan 1800talet. Metereologerna tror att denna kyla kommer att vara många år framåt i tiden. Det var ungefär samma förhållande på 1800 talet. Även då smälte isarna vid polerna. Det är sannerligen på tiden att vi bilister samlar oss i motororganisationerna och gör vår röst hörd. Vi måste se till att få bort miljöpartister och andra skattefrälsta från sina platser vid nästa val. Vi måste inse att med längre och kallare vintrar kommer att medföra att vi tvingas betala flera tusen kronor var i extra skatter. Miljöpratet är det största skitprat och den största lögn eller osanning som vi utsatts för. Politikerna har bara utnyttjat den för att få mer pengar i statskassan. Dubbdäcksförbud löser inga problem, men kanske kan de hjälpa till att höja aktuell status för en partimedlem. Det är ju så, att varje nyvärvad ger ju sitt tillskott för att få vara kvar som valbar kandidat. Det kan alltså inte vara annat än egen vinning som är syftet med dettaq förbud.

#70
gunnar44
2010-12-25 16:48

Håller fullständigt med er, kör själv dubbfritt och har samma erfarenhet. Är det riktigt halt tar jag hellre andrabilen som har dubbdäck. Jag är inte helt emot skatter, men det får vara någon måtta. Visst kan jag betala en avgift för att få köra med dubb i städer, men jag frågar mig, till vilken nytta. Politikerna får inte som nu, anta och tro, utan de måste komma med fakta. Miljötramset tror jag inte på längre, det finns för många självutnämnda experter i ämnet. Experter som kommer fram genom högskolornas utbildningsprogram med allehanda avhandlingar som de måste presentera. Visst, det kanske finns ett o annat som vi måste ta till oss, men är allt de kommer med helt ok?

#71
Adrian Kandell
2010-12-25 17:35

tok. jag skulle alldrig åka med mina barn i en stad med snö och is om det inte satt riktiga dubbdäck på bilen.
Undrar om Karin Svensson Smith har kört bil när det är snö och is?

#72
Mikael Axelsson
2010-12-25 18:55

Det var bland det dummaste jag hört!
Ska man ha med sig dubbfria däck när man ska in till stan om man bor på 'landet' och jobbar i stan? Byta däck varje dag på macken... Det skulle vara bra om politiker kunde åka ut i verkligheten utanför slussarna i Stockholm!

#73
2010-12-25 19:25

Det här börjar likna bensinskatteupproret, som Expressen försökte samla massorna till, för ett antal år sedan. Efter ett tag visade det sig att massorna, visserligen var högljudda, men mest bestod av små lantliga klungor. Några här, och några där. Jag spår att ni som vill sprida skadliga partiklar på stadsbor avgiftsfritt, kommer att bli både tysta och snopna med tiden. Eftersom vi som vill begränsa dubbanvändandet har både tid, vetenskap och kloka politiker på vår sida, så är det med roat överseende man noterar alla arga. (Som man t.ex. gjorde innan trängselskatt blev verklighet.) Ni som är för fri dubbanvändning, kommer nog att kämpa förgäves. Jag lovar återkomma när framtiden inträffat. (Som jag nu gör, ifråga om katalysatorer, trängselskatt och ökad beskattning av bilar med hög förbrukning.)

#74
2010-12-25 19:28

PS. Det här spammandet om att KSM inte ska uttala sej, eftersom hon inte har körkort, är ungefär lika efterblivet, som att förbjuda icke-rökare att skapa restriktioner för rökare.

#76
Emme
2010-12-25 19:51

Jasså Pender. Upp till bevis nu då! Det har varit många bra kloka in lägg i denna tråd till varför det inte ska till något dubbdäcksförbud men inga inlägg för!
Kom nu med bevisen vi alla väntat på!
Står i orden som vanligt. :)

Att jämföra körkort med rökare är lite väl långsökt.

#77
jörkky
2010-12-25 20:23

jA DENNA KARIN KÖR DU UTAN DUBBAR DU .HUR SKU DE SE UT I TRAFIKEN OM DE VORE DUBBFRITT INGEN KLOK KOMMER MED SÅDANT FÖRSLAG . !

#78
Sweeny
2010-12-25 21:15

Crister, mig hoppade du på det första du gjorde, förmodligen hade du retat upp dig på andras inlägg i tråden och läste mitt inlägg efter din egen mall. du kunde inte ens ändra uppfattning när jag försökte klargöra vad jag menade (eller inte menade), utan försökte tala om för MIG vad JAG tyckte. Så för mig har du bara bevisat att du är en grälsjuk översittare och inget annat, och det verkar ju stämma... Detta har jag heller ingen avsikt att debattera med dig eftersom folk som du inte kan ta sitt förnuft till fånga i alla fall.

#82
Frågande
2010-12-25 23:26

I logikens namn bör tunnelbanan i Stockholm stängas pga alla mikroskopiska partiklar.
Färre antal dubbdäck kräver mer sand, som mals ner till fint stoft, som ökar partikelhalten.
Trots att Miljöpartiet gick framåt i valet är Karin Svensson Smith inte längre riksdagsledamot.
Det finns kanske trots allt hopp för framtiden.

#83
2010-12-26 00:11

Du har helt rätt Emme. Från din vy har det funnits många kloka inlägg, som propagerar för fri framfart med dubb. Fanns även många nötter som yrade mot det hemska rökförbudet på krogar. Där fanns många kloka argument. För den som har 30 i IQ, är det mycket som verkar klokt. Men, ingen större idé att gräla. Historien kommer att ha sin gång.

#84
Emme
2010-12-26 02:26

Pender: Givande inlägg som alltid (Ironi). Jag bad om argument mot dubbdäck men fick bara påhopp istället?
fri framfart? Vem har pratat om det? Jag undrar vem det är som har låg IQ egentligen?
Ge oss argument mot dubbdäck och fakta istället så kanske man kan ta dig seriöst en gång iaf.
Jag gav dig rådet att läsa Aftonbladets vinterdäckstest tidigare. Tog du det rådet iaf?

#85
Emme
2010-12-26 02:28

Pender: Kan även tillägga... Har du inget vettigt att skriva, varför då ens göra det från början?

#86
#1 Tysken
2010-12-26 09:09

Att det skall vara förbjudet att använda dubbdäck är kanska dumt, men däremort bör det vara en avgift som täcker kostnaderna dubbdäck orsakar, det är väl inget konstigt med det.
Man kan också inför miljözoner där det är förbjudet att använda dubbdäck, samma som att det är förbjudet att köra in icke miljöklassade lastbilar eller bussar i dessa zoner
Vi betalar avgift för co2 utsläpp efter hur mycket vår bil släpper släpper ut.
Likheten är stor vi avgör själva vilket val vi gör, dubbat eller dubbfritt.
Betalar efter vårat val.
Det är finns inger svart eller vitt som flera vill göra gällande.
Flertalet tror att dubbdäck är som att köra på sommarväg lag, men ni har fel, det fungerar precis lika bra med ett bra odubbat.
Vad som skilljer är förmågan att klara av att köra i halka, det finns alldeles för många dåliga bilförare , efter att ha läst alla inlägg kan man konstatera att även dessa finns representerade här i debatten.
Låt dessa få använda dubbdäck då blir kanske vägarna lite mer säkra

#88
2010-12-26 09:36

Du är lat Emme. Många argument mot dubb finns i denna tråd. De flesta nämnda flera gånger. Men för den som, likt en 3-åring, inte ens ids bläddra, så kommer här en ytterligare upprepning:
1. Ger många döda och allvarligt sjuka i större städer, pga upprivna partiklar. (De som inte tror på forskningsresultaten, är inte ett dugg klipskare, än de som in i det längsta, förnekade sambandet rökning-cancer. Typ man tror bara det passar egna intressen.)
2. Sliter ner vägbeläggning. Vilket förutom ofantliga kostnader, ger farliga spår. Alltså ökad risk för vattenplaning.
3. Ger sämre och farligare vägegenskaper på torr väg. I stor del av Sverige, så kör dubbanvändarna 90% av milen på torr väg. (Undantag, senaste 2 årens fimbulvintrar.)
4. Bredare dubbdäck, vilket det oftast handlar om, ger sämre egenskaper på packad snö, än vad smalare friktionsdäck ger.
5. Dubb, i kombination med ESP, driver upp tempot på hala vägar. Därmed betydligt allvarligare olyckor.
6. När det finns somliga med dubb/ESP och huvet under armen, så sker mångfalt fler farliga omkörningar i halt väglag. (Betydligt större hastighetsskillnader än annars.)
7. Bullret ger trötthetsrisker för dubbförare. (Somnar vid ratten.)
Jag som bor vid Odins/Friggagatan i Göteborg njuter av det införda dubbförbudet. Gatan har blivit en riktig vinteridyll. Ute på Ullevigatan står långa köer. Där får dubbdäcksförare lära sej den ädla konsten tålamod. (Men när vi snart får trängselskatt, så blir det nog mindre tomgångskörning även där.)

#89
#1 Tysken
2010-12-26 09:37

Nu finns det redan miljözoner, det vet vi som bor och kör i större städer och det är väl där problemet finns, att påstå att det inte är ett problem med partiklar i luften i städer visar bara på okunskap.
Självklart skall de som kör med dubbdäck stå för sin kostnad, att blanda in salt och halkbekämpning i samanhanget är väl än mer korkat, då har man inte förstått något alls.
Så vem som var en av dessa som tror att det dubbdäck ger sommarväglag var väl ganska självskrivet. :-)

#90
2010-12-26 09:40

PS. Jag tycker Tysken har ett genialt förslag. Låt de som är bevisat dåliga bilförare använda dubb. (Givetvis mot en smärre avgift i större städer. Typ 1000 kr/år)

#91
2010-12-26 10:38

Kör för tredje året på dubbfritt då vi köpte de första dubbfriadäcken till våran nya Auris 2,2 diesel. Det har fungerat förvånasvärt bra. Klart det finns tillfällen man skulle önska dubbat och att det vore bättre. Men i det stora hela så har det fungerat bra hittills. Bara man tänker sig för och håller avstånd till framförvarande bil.

Vi kör främst landsvägskörning då vi pendlar till jobbet.

Sedan kan man ju ha synpunkter på hur länge dubben verkar effektivt? Jag menar de slits ner ganska fort och även lossnar en del. Så första säsongen har man nog mycket nytta av dubben men sedan avtar nog nyttan mer och mer. Det är min erfarenhet av dubbdäck, vad tycker ni andra om det hur länge dubbdäcken är effektiva och greppar i isen på vägen?

#94
2010-12-26 10:45

Tilläggas ska att jag/vi kör dubbat på tre andra bilar Lexus Gs 300 (såld) för några veckor sedan. BMW 5-serie, och Volvo V70.

#96
2010-12-26 10:54

Ja, crister-1, om man inte oupphörligt rabblar argument, blir somliga dubbälskare otåliga. Och upprepar man dem så poppar ilskan upp hos andra. Hur man än vänder sej så har man rumpan bak. Jag föreslår att ni dubbkramare, går in och hjälper Motormännens kampanj mot dubbrestriktioner. M behöver allt stöd de få. 97% av deras trovärdighet hos politiker försvann, när dom förde kamp mot katalysatortvång. (Det var inte "bevisat" att avgaer var hälsovådliga.) Nu håller deras återstående 3% förbytas från trovärdighet till löje. Crister-1, och likasinnade, gå samman och för er kamp med M.

#97
#1 Tysken
2010-12-26 11:07

Att dubbdäck tappar sin fördel framför dubbfritt , testades i en annan "motor" tidning till denna vinter, där förvånades man att dubbdäcket och det dubbfria
var jämnställda på snö och is efter att båda hade slitits ned till 6 mm
m.a.o så hade dubbdäcket tappat sin fördel.
Jag kör med dubbfritt och var ganska stor motståndare till dubbfria däck innan , men kan konstatera att skillnaden till ett dubbdäck är mer eller mindre ingen alls.
Att som vissa även vill minska på saltning är inte bara korkat utan också att bra sätt att skapa mer olyckor.
Nu vet man att partiklarna från T-banan i Stockholm är farliga det är inte okänt.
Men att som strutsen sticka huvudet i sanden och inte göra något åt situationen med partikelutsläpp där man ser orsakerna är väl kanska osmart.
Nu vet man att dubb förosakar en ökning av partiklar, det är en källa som man bör minska.
Men jag säger inte att dubbdäck skall förbjudas , bara avgiftsbeläggas, då kommer de som verkligen anser att de behöver dubb att köpa o betala, övriga har ett alternativ som dubbfritt.

#98
Sweeny
2010-12-26 11:22

Crister: jag är man nog för att inse att det inte är någon idé att hålla på att käfta med inskränkta bondläppar...
jag lägger min energi på annat, ska man föra debatt gör man det med folk som har förmågan att ta in nya intryck.
Om du låter bli att kommentera mina inlägg så gör jag detsamma mot dig, ok?

#99
Schlesier
2010-12-26 11:45

Ich machte nur positive Erfahrungen mit Spikesreifen
in Skåne. Bei +3°C und starken Wind hatte ich oft
"Black ice" auf Straßen.
Mit Spikesreifen kein Problem,
aber tödlich auf "Umweltreifen", auch bei geringer Geschwindigkeit.

Umweltschutz kann tödlich sei !

Jag har bara positiva erfarenheter med dubbdäck i Skåne. Vid +3°C och starka vindar jag ofta hade "Black is" på vägarna. Med dubbdäck inga problem, men dödligt med frictionsdäck, även i låg hastighet..

Miljöskydd kan vara dödlig !

#102
2010-12-26 13:09

Crister_1 menar att dubben har fördelar och att dessa, tvärtemot partiklarnas mortalitet, är "bevisade". Vad han menar med bevis framgår inte men att höga halter av partiklar är skadliga finns det massor av utredningar som styrker. Detta är också orsaken till att EU infört gränsvärden vilka också skrivits in i den svenska författningen. Att partiklarna har många olika egenskaper och flertalet utsläppskällor, där dubben är en, är sedan en annan diskussion.

Kunskapsläget om dubbade vinterhjuls totala säkerhetsförtjänster är vidare omstridda. Resultaten är faktiskt långt mer tvetydiga än i fallet partiklars konsekvenser på folkhälsan. Vägverkets senaste studie påvisar att där finns en skillnad hos en olyckstyp (sladdolyckor i halt väglag). Den säger dock inget om den totala effekten utslaget på hela trafikarbetet. Det är i det senare fallet, vilket ju är det väsentliga, som varit så svårt att påvisa differenser mellan däckstyperna i andra undersökningar.

Tunnelbanans partiklar är vidare inte lika farliga som dem uppe på Hornsgatan. Därtill exponeras en resenär för dessa under en begränsad tid medan boende och arbetande utsätts för vägtrafikens partiklar under hela dygnet. Jämförelsen är därför missvisande.

Dubb kan som sagt ha fördelar. Men dessa sker många gånger på bekostnad av något annat. En intellektuellt hederlig debatt bör utgå från detta.

MVH AL

#103
Emme
2010-12-26 13:11

Pender; Jag är inte lat utan jag krävde källor som du inte ens kan uppge.. Ska jag nu säga att 2åring uppger källor? (eftersom du alltid ska komma med lika korkade påhopp?)

1. Ge oss källa att dubbdäcken är värre än något annat på den här sidan? Tunnelbanan? Tungtrafik, Vanliga däck? Som sagt, I Norge, trots minskandet av dubbdäck så märkte man ingen skillnad på partikelmängden.
2. Även här är inte dubbdäcket ensamt om att göra det.
4. Källa?
5. Källa ännu en gång?
6. Källa igen?
7. Kan jag till viss del hålla med om men det här är förarnas fel. Att de ger sig ut trötta och att de inte stannar och vilar. Gäller även att vara aktiv i körningen.
Detta skrev du ju om i ditt förra inlägg (ditt sista i den tråd och det enda som innehöll något). Jag gav dig fortfarande rådet att läsa aftonbladet vinterdäcktest där de kör på oruggad is. Eftersom du inte svarade så antar jag att du inte gjort det?

#104
Emme
2010-12-26 13:15

En sak till kan tilläggas. Det kommer alltid behövas en viss kvot dubbdäck i trafiken. Om ni inte vill se bambi på is då och en massa olyckor till följd av detta.
Svartis kommer bli betydligt mer vanligt.

Tysken: Har inte läst allt det du har skrivit men bara för att man kör med dubb så är man ingen sämre förare. Är man en bättre förare om man tar av sig bältet?

#106
2010-12-26 15:21

Emme efterfrågar källor för olika påståenden som Pender skrivit. Även om jag inte känner till allt finns det en hel del forskning inom detta ämne som väl styrker det som Pender skrivit. Som svar till Emme kommer därför här en redovisning av kunskapsläget.

1.http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/R520.pdf

2.http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/N7-2007.pdf

5. Studier som påvisar att dubbdäckstrafikanter i genomsnitt kör med mindre marginal finns redovisade från mig i andra trådar här på VIB.

6. Fordon utrustade ned fyrhjulsdrift är överrepresenterade bland halkolyckor med dödlig utgång. Detta har jag tidigare redovisat och styrkt här.

MVH AL

#107
2010-12-26 15:27

Dubb ökar förekomsten av PM10 Crister. Men allt är inte svart-vitt. Det finns alltså andra källor och dessa kan du läsa om i de länkar jag givit till Emme.

Vad som är av intresse är alltså vilka åtgärder som är effektiva i relation till omständigheterna. Dubb kan där ersättas med andra alternativ, vilket är mer än vad man kan säga om bromsar eller motorer...(som är andra källor).

MVH AL

#108
2010-12-26 15:27

Nu har jag ändrat mej, Emme. Det är farligt för lungorna om man ger sej ut på långfärd med 3 kedjerökare i bilen. Därför bör allt som är mindre skadligt än det tillåtas. T.ex. partilkar från dubbkörning.

#109
2010-12-26 16:19

För alla er som önskar lära er mera om partiklars påverkan på miljö- och hälsa rekommenderar jag följande länk. Där kan man både jämföra nivåerna mellan olika städer och ta del av det medicinska- och folkhälsorelaterade kunskapsläget relaterat till förekomst av PM10 och PM2,5.

Trevlig läsning!

http://jech.bmj.com/content/58/10/831.abstract

MVH AL

#110
Frågande
2010-12-26 17:41

Luften i Stockholms tunnelbana innehåller tio gånger fler partiklar än stadens mest förorenade gator. Nu visar svenska forskare att tunnelbanans partiklar dessutom skadar mänskliga lungceller mera än gatupartiklarna.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/luften-i-tunnelbanan-farligare-an-pa-hornsgatan-1.342563

#111
2010-12-26 18:09

Luften i Tunnelbanan innehåller inte fler partiklar. DN:s vetenskapsjournalist har missuppfattat såväl KI-studien som själva mätmetoden. PM10 är nämligen inte numerärt utan ett viktmått som mäter massan av partiklar i luften. Antalet partiklar är det ingen som känner till.

Sannolikt är att partiklarna i Tunnelbanan är grövre, d.v.s har högre massa och densitet. Därför ger det också detta utfall. När det sedan gäller skadeverkningarna är det korrekt att man funnit en påverkan på DNA kopplat till Tunnelbanans partiklar. Denna har dock också konstaterats hos Hornsgatans motsvarande partiklar som dessutom också är mindre och därigenom mer inflammatoriska..

MVH AL

#114
rampage
2010-12-26 19:40

En del kan inte tänka, synd att dom ska företräda oss i politiken.

#115
2010-12-26 20:57

Det gäller att skilja på äpplen och päron Leif. I det här fallet innebär det att förstå att vägbanans temperatur inte är densamma som luftens. Det här betyder att salt kan fungera ända ner till minus 18C. Men om vägbanan har denna temperatur gäller det förstås inte, observera dock att det tar en stund innan den blir så kall.

MVH AL

#116
2010-12-26 21:00

Javisst crister_1, ett förbud är en väl drastisk åtgärd. En bättre kompromiss vore en separat dubbavgift, något vi diskuterat tidigare.

MVH AL

#119
#1 Tysken
2010-12-26 21:36

RE "Emme"

Ju sämre förare du är, så har du mer nytta av alla hjälpmedel som finns.
Därför säger jag att dåliga bilförare är mer hjälpta av dubb, eller mest av allt skulle de inte köra när det är halt.
Ingen här i kommentarerna har över huvudtaget nämt att en sänkning av hastigheten gör mer nytta än dubbdäck, trots att många tror att dubbdäck innebär att man kan fortsätta att köra som om det vore sommarväglag.
Där har vi nästa kategori dåliga förare.

#120
Emme
2010-12-26 22:10

"#1 Tysken".

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Om vi bara skulle haft dubbfria däck ute i trafiken så skulle isen poleras, framförallt vid korsningar.
Så oavsett så behövs dubbdäck ute i trafiken. Även om alla skulle vara bra förare.

#121
#1 Tysken
2010-12-26 22:14

RE." Emme"

Ja , visst behövs det dubbdäck, det har jag skrivit i nästan alla mina kommentarer.
Men de skall avgiftsbeläggas !

#122
Emme
2010-12-26 22:27

Håller inte med dig angående avgiften dock men alla har rätt till en åsikt.

#123
#1 Tysken
2010-12-26 22:41

Varför skall inte de som kör på dubbdäck stå för de merkostnader de skapar.
Vägsittaget förosakar större risk för vattenplaning och olyckor.
Men ok, det finns allt människor som tycker att andra skall betala för det de själva förosakar...

#124
2010-12-26 22:50

Det är möjligt att Trafikverket varit otydliga men jag utgår ofta från att människor är rationella och påverkbara med hjälp av argument. Saltar man ett material för att det skall bli isfritt är det förstås dess temperatur som är väsentlig. Eller hur menar annars Leif att man skall gå till väga? Gissa?

Saltet är för övrigt effektivt ja. Vad det har med denna debatt att göra förstår jag dock inte.

MVH AL

#125
Frågande
2010-12-26 23:08

Varför ska dom som kör med dubbdäck betala för att "rugga upp" isiga vägytor, så att bilar utan dubb, bussar och andra tunga fordon med usla däck ska kunna köra?

#127
Anonymous
2010-12-27 08:12

Crister-1: men där vet du bäst? är du någon slags forskare på VTI, eller? Är du så där otrevlig, eller försöker du bara provocera?

#130
Anonymous
2010-12-27 09:05

du uppträder som om du vet bäst och rackar ner på andras åsikter, tex sista meningen med 6 st ? är ganska "dryg"... "AL med flera förstår som vanligt inte..." är det svårt att låta andra ha åsikter, eller har du alltid rätt? om man läser AL:s inlägg i de flesta andra trådar verkar han var väldigt påläst enligt mig...

#131
2010-12-27 09:59

Det är lustigt hur crister i det ena fallet har sådana enorma precisionskrav, såsom fallet partiklar där han menar att forskningsrönen inte är tillräckligt exakta (dock utan att ha läst in sig på forskningsmaterialet), samtidigt som han inom andra sammanhang nöjer sig med egentolkningar utifrån omständigheter som är tvetydiga (saltet bidrar till att hålla vägbanor blöta och dubben ökar säkerheten). Varför denna inkonsekvens Crister? Att särbehandla resultat som man själv finner stämma in på sina egna värderingar är inte att arbeta förutsättningslöst. Det ger bara sämre trovärdighet.

MVH AL

#132
2010-12-27 10:06

Det verkar som om debatten spårat ur lite.
Det var ju Karin Svensson Smiths oövertänkta uttalande som skulle diskuteras.
Hon säger bl.a.: "bilister ska ha med sig en extra uppsättning däck"!

Jag vill återknyta till mitt tidigare inlägg:

"Är hon verkligen så urbota dum att hon tror att någon ställer sig alldeles före stadsgränsen och byter däck på bilen för att uppfylla det här förslaget?
Mitt i smällkalla vintern!"

#133
Anonymous
2010-12-27 10:09

Saabnisse: nej, i praktiken blir det nog så att folk chansar och kör ändå. skulle tro att Hornsgatan i Sthlm trafikeras av en del människor med dubbdäck, tex de som kommer utifrån och inte hittar så bra. Irrar man in på den gatan med dubbdäck kör man väl där tills man kan ta sig därifrån.

#134
J-E G
2010-12-27 10:37

Äh förbjud städer istället! å varför inte passa på att för bjuda knäppa politiker smatidigt så vi befriade från snurrigheter.

#139
Anonymous
2010-12-27 13:18

Crister-1: det är precis så jag uppfattar dig efter att ha plöjt igenom ett antal trådar här i helgen, om man inte tycker som DU, då jäklar...
Nej, AL behöver absolut ingen försvarsadvokat, varifrån har du fått att jag skulle vara det? En åsikt kan jag väl få ha i alla fall, eller nej just det... det fick man ju inte om den inte sammanföll med din...

#141
Bajamaja
2010-12-27 14:00

Karin Svensson Smith ser rätt sliten ut. Hon har det nog inte lätt stackarn.

#142
Anonymous
2010-12-27 14:12

Säkerhet på nätet innebär att man är försiktig med vad man publicerar för personliga uppgifter på publika sidor. Man vet aldrig vilka lustigkurrar som bestämmer sig för att bli handgripliga (nej, jag är INTE en av dem), därav kulturen med "nicks". Så inte fegis, utan smart...

#143
Eg On
2010-12-27 15:07

Nationellt förbud mot MP och Karin Svensson Smith

#144
2010-12-27 15:21

Det som går att styrka Crister är att det finns en hälsoeffekt kopplad till höga nivåer av PM10. Det går också att verifiera att dubbade vinterdäck ökar halterna av PM10 i luften. Genom att minska dubbfrekvensen sjunker PM10 och miljökvalitetsmålen kan realiseras. Allt detta kan Crister själv läsa om och har han svårt med engelsk text finns det massor av svenska undersökningar att tillgå. Testa här exempelvis:

http://www.vti.se/templates/Page____11705.aspx

eller:

http://www.naturvardsverket.se/sv/Forskning/Var-forskning/Forskning-om-tillstandet-i-miljon/Frisk-luft-i-Sverige/

eller:

http://www.ivl.se/

Ha en trevlig kväll!

MVH AL

#146
2010-12-27 15:42

Jag skrev ett svar Leif men fastnade i något filter.

#147
#1 Tysken
2010-12-27 15:45

Skillnaden mellan "crister_1" och "AL" är att "AL" redovisar fakta och "crister_1" är en tyckare som inte klarar att inse fakta när han ställs inför detta och det inte stämmer med hans tyckande.
Som alltid är det intressant att läsa fakta och bilda sig en egen uppfattning av detta som bl.a "AL" hänvisar till, än att läsa en massa eget komponerat tyckande som "crister _1" levererar.

#148
2010-12-27 15:45

Extrema förhållanden kräver vanligen extraordinära lösningar Leifer. Min utgångspunkt är dock den situation som gäller i 95 procent av fallen. Detta är också en av orsakerna till våra meningsskiljaktigheter. Leif gillar att åberopa ytterligheter, vanligen baserat på nutida (extrema) händelser som ha upplevt, och försöker där göra egna tolkningar, mer eller mindre genomtänkta, till en allmängiltig sanning.

Som alla känner till är en sådan diskussion meningslös och därtill respektlös såväl mot läsare som andra diskussionssugna.

MVH AL

#149
robin carlsson
2010-12-27 17:01

kära karin svensson smith ingen skulle behöva dubbdäck om den globala uppvärmningen gick fortare

#152
Marcus J
2010-12-27 18:04

Välkommen till Borås, Karin Svensson-Smith! Här, liksom i andra svenska städer, saltas inte gatorna. Dessutom har vi en fin stad med många nedförsbackar (och lika många uppförsbackar) som kommer sig av att stadskärnan ligger i Viskans dalgång. Det blir alltså mycket backar.
Köra i Borås på vintern utan dubbdäck? Tja, förra vintern var hela stan inkl. bostadsområdena utanför centrum totalt nedisade. Gatan där jag bor var täckt av en 15-20 cm tjock isskorpa, med snö ovanpå. Den här vintern har inte börjat bättre... Partikelproblem i stan p.g.a. dubbdäck? Om ispartiklar är farliga, så ja. Om inte? Jo, man måste ju nöta genom isskorpan först för att komma ner till vägbeläggningen, så nej. Partiklar är nog inget problem här.
Men det har ju varit extremvintrar, annars behövs väl inte dubbdäck hör i södra Sverige? Som sagt, det saltas inte i städerna. Borås har relativt mycket nederbörd, främst regn. En mild vinterdag med regn följs av kalla nätter, och det blir ofta kallt i perioder även milda vintrar. Underkylt regn är heller ingen ovanlighet i Sveriges regnhuvudstad. Vad händer då? Jo, hela stan är täckt av en isskorpa.
Eftersom det inte saltas, hur tar man sig fram då om dubbdäck vore förbjudna? Hur stannar man innan ett övergångsställe? Hur får man stopp om ett barn rusar ut framför bilen, eller om det händer en olycka längre fram?
Välkommen till Borås för att visa, Karin Svensson-Smith.

#155
#1 Tysken
2010-12-27 19:47

Re "crister_1"
""Ja Tysken inte ska väl sådana som jag tycka något när du ,AL och alla andra med all kunskap disskuterar,Vi skall ta av oss mössan och beundra och hålla käften """

Det var du själv som skrev detta !
Jag håller med dej, ibland är det bättre att tiga, lyssna och lära, än att röja sin okunskap....

#157
2010-12-27 20:36

Det är lustigt hur debatten om dubbdäck alltid synes så infekterad och värdeladdad.. Tyvärr kan detta orsaka att andra diskussionssugna inte orkar, eller förmår, göra sin röst hörd. Leif och Crister borde därför rannsaka sig själva och försöka anamma en teknik där man utgår från vad man vet generellt sett, inte vad Leif eller Crister tycker själva (det har alla redan förstått och det är egentligen ointressant då det alltid finns någon som tycker (läs inte VET) motsatsen).

Det är därför som jag försöker presentera olika forskningsrön och rapporter som visar vad man lyckats påvisa. Om debatten kan utgå från det slipper vi allehanda utsvävningar om min person eller annan ovidkommande rappakalja. Tyvärr verkar det för mycket begärt men jag försöker att vara optimist....

MVH AL

#159
2010-12-27 20:50

Crister undrar om han har fel när det handlar om partiklarnas hälsoeffekter. Om man utgår från PM10, vilket ökar av dubben, så är man säker på att där finns en påverkan. Det är därför som EU infört gränsvärden och där är orsaken till att dubben behöver reduceras, de påverkar nämligen frekvensen av PM10.

Sedan är det sant att det finns andra utsläppskällor. Dubben enskilt står inte för hela utsläppen. Tvärtom finns det massor av andra faktorer som har en påverkan. Men dubben är enkla att angripa och det finns fullgoda alternativ till dessa. Precis som jag skrivit tidigare måste man göra en avvägning mellan nyttor och onyttor och då går det att minska dubbandelen inne i städerna utan alltför ödesdigra konsekvenser.

MVH AL

#161
2010-12-27 20:57

Nej Crister, jag anser inte att dubben skall förbjudas, inte ens inne i storstäderna. Vad jag efterfrågar är en dubbavgift. Sedan kommer marknadskrafterna sköta resten.

MVH AL

#163
Frågande
2010-12-27 20:59

Fullgoda alternativ till dubbdäck?
Se vad dom professionella däcktestarna i motortidningarna redovisar.

#164
2010-12-27 21:03

Tyvärr är inte däcktester något som kan användas som ledning. Resultaten är långt ifrån generaliserbara och variationen i desamma är ju enorm (av den anledningen)

MVH AL

#167
Nithin01
2010-12-27 23:15

Tja, där har vi en "lantlolla" med huvudet på skaft.

Inför dubbdäcksförbud i alla städer.
I praktiken innebär det ett totalt dubbdäcksförbud om nu någon trodde annat.. .

Vad skall vi göra istället då?

Ta tåget?

#168
Frågande
2010-12-27 23:30

Däcktester är allså inget som kan användas som ledning? Man får ta sig åt huvudet!
Det vore intressant om nån motortidningsjournalist ville uttala sig här.

#169
2010-12-28 00:50

AL: De däckstester som utförts av nordiska motorjournalister är alltså inte relevanta? Näha, men ditt påstående att det finns "fullgoda alternativ" till dubb ska vi då hellre tro på?

Dubb ger ett bättre grepp på isiga och spåriga vintervägar. Det vet vi som är vana vid besvärliga vägförhållanden, och nu har även tomtarna på trafikverket insett detta självklara faktum. Alla däckstester visar på samma sak. Men de ger "ingen ledning"?

P.S. Kära redaktion: Fixa det hyperkänsliga spamfiltret tack!

#172
2010-12-28 09:54

Jag gav upp inför spamfiltret. Nöjer mej med: Det är bara att gilla läget. Det blir forsatt alltfler begränsningar för storstadsbilism. Inklusive begränsningar av dubbanvändning.

#173
dubbdäck - ja tack
2010-12-28 10:03

jag tycker nog vi borde förbjuda miljöpartister i svenska städer istället - det skulle rädda fler liv.

#175
Uffe B
2010-12-28 13:23

Jag vet inte om Karin Svensson har körkort.
Hon bordee se realistiskt på problemet och inte låsa fast sig i miljöpartiets enkelspåriga tänkande.
Efter vinterns problem i speciellt Skåne borde hon han tänkt till och ändrat uppfattning.

#176
gunnar44
2010-12-28 15:24

Men alla dubbdäcksförbudsivrare, hur är det egentligen med partiklarna. Ingen har kunnat komma med någon förklaring, huruvida dessa partiklar verkligen rivs loss av dubbdäck. Det har ju vid mätningar visat sig att ingen förändring skett beträffande partiklarna på Hornsgatan i Stockholm. Vissa skadliga har ökat, andra minskat, men ingen kan ge någon förklaring.
Detta med partiklarna i det här fallet, har ingen likhet med rökning.Inte heller med katalysatorns inverkning på miljön. I dessa fall kända man till skadligheten långt innan det åtgärades. Det tog många år eftersom bensinbolagen och tobaksindustrin bromsade. Californien införde ju katalysatorn på 70 talet.
Pender med flera får komma med något bättre för att jag ska ta till mig det. Det är bara det att det inte finns någon samstämmig forskning i detta med partiklarna. Det finns sk. experter på bägge sidorna, men här är det inga pengar som styr som i bensinbolag och tobaksindustrin.

#178
Emme
2010-12-28 19:29

gunnar44: Skrev detta även tidigare men kan ta det igen.
I Norge, som har minskat på dubbdäcken iom en straffavgift, så blev det ingen skillnad (märkbar sådan) på dessa partiklar.
Så ännu ett exempel.

#179
Per Karlsson
2010-12-28 20:22

Några reflektioner: Karin Svensson Smith saknar körkort, men ändå uttalar hon sig om bilkörning i vinterväglag. I Helsingfors har man lyckats få ned partikelhalterna utan dubbdäcksförbud. De lokala dubbdäcksförbuden är inte bra - de borde omdelbart upphävas!

#180
Micke00
2010-12-28 20:24

I ett fritt land så får medborgarna själva bestämma vilka däck dom ska ha på sina bilar.
Om Karin Svensson Smith själv vill köra dubbfritt så får hon göra det och hon kan argumentera för att andra också ska göra det... Men inte tvinga med nya lagar.

#181
2010-12-28 22:39

Resultatet från däcktester är svårbedömt. Skillnaderna är små, ofta så små att de ligger inom ett slumpintervall om man räknar på det. Därför får ju tidningarna ofta lite olika resultat, trots att man testar samma däck mot varandra.

Så jag föredrar att använda mig av friktionsvärden istället. Sedan går det att räkna ut såväl stoppsträckor som kurvhastigheter.

MVH AL

#182
2010-12-28 22:47

Teorierna om partiklarna är väl underbyggda Crister. Läs VTI:s underlag igen. Skall man jämföra är de betydligt starkare än dubbdäckens påstådda säkerhetsförtjänster, vilka ju är mer svårbedömda (därmed inte sagt att de inte finns).....

Men i sedvanlig ordning handlar det om avvägningar. Skall astmatiker subventionera dubbdäcktrafikanternas ökade framkomlighet exempelvis? Vad är det som talar för det?

MVH AL

#184
Uno Lööv
2010-12-29 09:59

Förbjud miljöpartister istället.

#185
2010-12-29 10:07

Gunnar44, jag bryr mej exakt noll om vad du, och likasinnade, "kräver" för fakta i denna fråga. Jag är mer än nöjd om ni
alt.1: håller er utanför stan med era dubb.
alt.2: betalar dubbavgift.
alt 3: Byter till dubbfritt.
Och så kommer det med 99% säkerhet bli. Om ni sen ej fattar varför, så är det strunt samma.
Micke00, jag är också för frihet i ett fritt land. Helst vill jag även röka på spårvagnen. Sen kan väl såna däringa miljöpartister slippa röka. Vi platsar nog i Mensa, du och jag.

#186
2010-12-29 11:06

Här tycker jag att Crister har en poäng. Dubben tappar i prestanda redan efter ett par hundra mil medan friktionsdäcken håller längre. Att dubb sedan generellt har särskilt fina prestanda på is är sant. Men detta underlag är inte i majoritet.

Astmatiker och hjärtsjuka är grupper som påverkas negativt av dålig luftkvalitet. Dubb bidrar till att försämra densamma, vilket också är styrkt. Alltså måste dubbdäcksfrekvensen begränsas. Är vi (äntligen) överens om detta?

MVH AL

#187
Claesson_2010
2010-12-29 13:40

Är du goo eller ?, förbjuda dubbdäck när värsta ishalkan på vägarna är ett faktum denna vinter.
Glöm och släng ner detta förslaget i soptunnan där
det hör hemma!

#188
D-link
2010-12-29 14:19

I vinter, i Stockholmstrafiken känns det lite halkigt med våra 2 olika personbilar (Golf + Mondeo) utrustade med relativt nya dubbfria Hakkapelitta - som ju ändå ska vara det bästa på marknaden!! Nästa byte blir det nog dubbdäck! Det är ju snorhalt nu när saltet inte biter (- 7 gr). Tack för att ni med dubb 'fräser' bort lite is åt oss andra!

#189
Frågande
2010-12-29 16:35

Åkte i helgen från fjällen till Sockholm på vintrigt underlag. Framför mig hade jag en kompis i en Audi A4 med ett år gamla friktionsdäck. Själv har jag en Volvo S60 med nio år gamla dubbdäck. Gislaved Nordfrost. Trots hans nya bil och däck gick min bil betydigt stadigare och tryggt. Nu ska sägas att min Volvo endast gått drygt 9000 mil, varav knappt hälften på vinterdäcken. (två bilar i familjen)

#191
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2010-12-29 20:49

På nya bilar finns för det mesta antisladd och då kan man köra om i 120 även om det är fullt av hal snö på vägen. På bilar utan antisladd är inte heller dubbdäck ett krav då jag märkt att deras förare oftast tar det lungnare då bilen saknar säkerhetssystem.

#192
2010-12-29 21:54

Studier visar att dubb kan ha en säkerhetshöjande effekt någonstans runt 4 procent av trafikarbetet Crister. I övrigt klarar vanliga friktionsdäck jobbet lika bra.

När det sedan handlar om förbud är det en känslig fråga. Dock har den debatten pågått i flera år. Men det som ligger närmast är en styckskatt så justerar trafikanterna själva sin dubbnivå till en samhällsekonomisk rimlig nivå.

MVH AL

#194
2010-12-30 09:56

Om styckskatt är skatt på däcken vid inköp, så lär den inte vara aktuell. (Dåvarande regering brände sej ordentligt på VHS-skatten. Alltså risk att skapa svart marknad och privatimport.) Dock är extraskatt på bilar med dubbdäck, ett av många troliga alternativ.

#195
2011-01-03 15:23

Ja där kom din intelligens fram Pender. Inte kan man kalla dig demokratiskt lagd. Du har dina egna uppfattningar, och vill att alla andra ska tycka lika som dig själv. Du jämför med rökning, detta trots att det inte finns någon som helst likhet. Så länge inga forskningar samstämmigt pekar mot att det är dubbdäcken som smutsar ner, samt det faktum att dubbdäck faktiskt är bättre i vissa situationer, kan man inte införa förbud. Detta vore helt odemokratiskt.
Eftersom även jag är miljömedveten, kör jag själv med dubbfritt, men de som känner att de behöver dubbdäck, tycker jag ska få fortsätta med det. Dessutom är jag övertygad om att majoriteten väljer dubbat.

#197
Anonymous
2011-01-04 10:46

Liknelsen med VHS är inte så svår att förstå om man tänker efter lite. när tidigare regeringar har infört punktskatter (ex på VHS och CD-media) skapar det en gråimport. Själv köpte jag och en kompis stora mängder CD-R och DVD-Rskivor via Tyskland till en bråkdel av svenska priser (helt lagligt förstås) för några år sedan. Samma sak skulle enligt Pender kunna hända med däck om de ska punktbeskattas.

#198
Nithin01
2011-01-04 22:35

Ännu enklare.

Däcken säljs utan dubb som man sen kan fixa i efterhand.

Vägen runt denna lag är kort.

Och ju kortare den är, lika verkningslös är den.
Syftet med den blir därmed också luddigt och inte helt förankrat.

Bra bild på Smith förresten..
Armarna i kors.. Känns som att hon är öppen för diskussion?

Not...

#199
2011-01-06 01:10

"Själv har Karin Svensson Smith inget körkort, men hon har tagit till sig stora delar av den svenska och internationella forskningen om trafiksäkerhet. "

Ja, just det! - Den blinde leder den blinde!

#200
Tutte Pralin
2011-01-06 21:57

Kolla ishalkan ii tyskland! Såklart att vi skall tillåta dubbdäck i Sverige. Med friktionsdäck blir asfalten "svettigare" vid inbromsningar och därför halare.
Har tyvärr lockats till friktionsdäck, med resultat att jag behöver MINST 10% längre stoppsträcka.
TP

#201
Fredde099
2011-01-07 04:17

jag är inte miiljömedveten och har inga planer på att bli heller. Efter två kalla vintrar kommer jag att gasa på lite extra, måste ju skynda på växthuseffekten så det blir lite varma här, går ju under av denna kyla. Miljöhysterin är vår nya tids religion, får inte ifrågasättas.

#202
Ralf Johansson
2011-01-07 06:35

Jag bor visserligen i Bohuslän, men jag skulle inte kunna ta mig ut till landsvägen utan dubbade vinterdäck under vissa dagar. så för mig är det en nödvändlig självklarhet att ha dubbade vinterdäck. Det kan gälla akuta sjukhusbesök o.s.v.

#203
Fredrik Svensson
2011-01-07 09:25

Tja... vad är viktigast igentligen lite partiklar i luften eller bilar som inte kan bromsa för ett barn som springer ut i vägen! Och nej, i bland hjälper det inte ens att hålla avstånd och kryp köra om man inte har riktiga däck på bilen i vinterväglag (läs dubbdäck).

Undrar om Karin Svensson Smith själv varit ute och kört bil i blixt halka någon gång, undra då om hon skulle vara förutseende nog då att ha med sig 4 extra dubbdäck som hon skulle ställa sig längs med vägrenen utanför 50 km/h skyltarna och byta i ett snöoväder?

Nej vi som måste använda bilen dagligen i arbetet, hämta och lämna barn på dagis och skolor, besöka sjukhus, handla mat och besöka familj eller vad nu behöver bilen till just för dagen ska inte behöva belasta ekonomin, tiden att byta däck innan vi får köra in i stan eller trafik säkerheten för att en miljöpartist sitter med skygglapparna på och tror att hon vet hur verkligheten ser i Sverige idag.

Och nej, åka kollektivt är inget alternativ om man bor utanför Stockholm, Göteborg eller Malmö!

#204
Fredrik Svensson
2011-01-07 09:42

Sen en sak till, som om jag undrar om någon reflekterat över denna vintern, hur mycket farliga partiklar river dubbdäcken upp om vägarna är täckta av is och snö?

Eftersom det är i genomsnitt är kallare än saltets verkningsgrad i större delen av landet under vintertid så är ju asfalten i dom delarna av landet täckta av snö och is.
Tittar man inne i städerna verkar ju snöröjningen inte vara mycket mer effektiv där heller.
Min fråga är då till alla forskare med farliga rapporter om dom har med det när dom räknar ut sina värden?

#205
Fredrik Svensson
2011-01-07 10:52

Citat ur Vi bilägares test av odubbade vinterdäck 2010:

-"Enorm skillnad
När man kört åtta friktionsdäck i hundratals bromsningar och starter och plötsligt får ett dubbdäck på bilen känns skillnaden enorm. Det greppar på ett helt annat sätt i isen"

#206
gunnar44
2011-01-07 11:26

Ja, Pender är ju för det mesta ute och cyklar, för bil kör han förmodligen inte. Så han cyklar i dubbel bemärkelse. Det är INTE bevisat på något sätt att det är dubbdäcken som ställer till det på Hornsgatan med fler platser. Och varför just på Hornsgatan, varför inte på fler ställen i Sthlm. Nej, detta är återigen ett kvitto på vilka politiker vi väljer. Politiker utan verklighetsförankring. Politiker som vill göra sig kända och märkvärdiga är mera troligt. För det har ju visat sig att luften inte på något sätt påverkats av dessa förbud, vare sig i Sthlm eller Helsingfors.

#207
gunnar44
2011-01-07 11:30

Nej men nu kom jag på något. Det är kanske så, att kollektivtrafiken går dåligt i vissa städer. Landsortsborna med dubbdäck ska tvingas parkera utanför stan och åka buss in. Om vederbörande bilist ska in o köpa en TV eller någon möbel går det ju att ordna. Då får fler jobb med transporter och regeringens målsättning om fler jobb går i uppfyllelse.

#208
2011-01-07 11:32

Fredrik Svensson, du svarar nästan själv på din fråga. Visst är det viktigare att bilen kan bromsa än att vi får lite partiklar i luften. Särskilt som partiklarna är så små att de inte syns. Och de hysteriker, som till och med är rädda för lite osynliga partiklar, kan ju lämpligen flytta till nån väglös bergstopp. Man frågar sej häpet, hur det kan komma sej att MP bara får fler och fler sympatisörer, trots att det finns de som är kloka som Fredrik. (Eller kan det, hemska tanke, vara så att MP ökar tack vare Fredrik och liknande tankesnillen.)

#209
Fredrik Svensson
2011-01-07 13:03

Jag kan inte annat än att hålla med gunnar44, och när du ändå är ute och cyklar Pender, har du dubbdäck på cykeln så du inte cyklar vält på isen nu när det är vinter.

Jag frågar dig Pender istället då, hur mycket partiklar tror du dubben drar upp i luften när du cyklar på is och snö?

Att det drar upp partiklar som är farliga när vi kör på ren asfalt det tror jag på, men inte när vi kör på vägar som är täckta av is och snö vintertid. Stämmer då forskarnas rapporter med verkligheten? Vad jag har läst så är det rapporter med "worst case scenario" dvs med helt snö och is fria vägar som siffrorna bygger på. Sen stod det också någonting om att 2/3 av partiklarna kommer från andra länder än Sverige och att vedeldning står för större delen partikel utsläppen i landet, alltså inte dubbdäck hör och häpna!!
Trafiken och risken för olyckor kommer aldrig att försvinna, varför inte då iaf försöka att göra det så trafiksäkert som möjligt ute på vägarna.

#210
Fredrik Svensson
2011-01-07 13:05

Några intressanta tankar kring ämnet:

http://www.aftonbladet.se/bil/article3754278.ab

#211
2011-01-07 13:51

Gör dej inte överdrivet pajasartad, Fredrik.
1. Tror du på allvar att cyklar kan bidra med hälsovådliga partiklar?
2. Har du inte ens förstått att dubbfritt på Hornsgatan är ett testprojekt, som ska utvärderas? Den är utvald pga att där fanns ovanligt dålig luft, i kombination med många människor. (Politikerna kunde säkert valt ut nån annan gata.)
Exakt detsamma gäller den numera dubbfria Odins/Friggagatan i Gbg.

#212
2011-01-07 13:56

PS, det är hög nivå på argumenterandet från Mäster Collin. Han liknar antidubbmänniskor med 1600-talets häxbrännare. (Med sån vänner, behöver dubbförespråkarna inga fiender.)

#213
Fredrik Svensson
2011-01-07 14:31

Pender, Om du inte förstod att jag drev med dig och din cykel bör du nog inte vistas i den här forumet eller någon annanstans heller.

Jo jag har förstått att det är på vissa centrala gator i storstäderna som det har utförts tester. Det är ju det jag försöker säga genom att dom borde göra tester på andra gator ute i sverige när saltet inte biter utan vi har en snö och is beläggning på asfalten fram till våren kommer och temperaturen stiger igen. Där av är jag kritisk till kommentaren som Karin Svensson Smith säger:
-"Förbjud dubbdäck i svenska städer"

Har jag varit tillräckligt "pajasartad" för att du ska förstå mig?

#214
Martini
2011-01-07 15:47

Förbjud inte dubbdäck i Svenska städer.

Jag är emot ett förbud som grundar sig på okunnighet om säkerhet. Vill man att det skall ske olyckor pga att man skall använda sämre däck på vintern?

Jag kommer att fortsätta att använda dubbdäck oavsett vad miljöpartiet vill eller inte.

#216
2011-01-07 23:36

gunnar44: "Pender, Om du inte förstod att jag drev med dig och din cykel bör du nog inte vistas i den här forumet eller någon annanstans heller."
Här tror jag du hittat din nisch.
Som kommentator upprepar du bara vad andra redan skrivit. Fast mer mångordigt.
Som humorist passar du nog bättre i pingstkyrkan. Där är dom inte bortskämda.
Men som forumpolis skulle du nog fungera utmärkt. Fråga ViB om du kan få bestämma vilka som ska få vistas i dessa kommentatortrådar. Så mycket oförståndiga åsikter, och annat oförstånd, som flödar, skulle du nog kunna vara den rätte att rensa.

#217
2011-01-08 00:02

PS. Förra kommentaren handlade inte om Gunnar44, utan jag citerade Fredrik Svensson. Och hittade dessutom en ny fin uppgift till Fredrik. (Ursäkta Gunnar)

#219
Erik Simonsson
2011-01-08 17:23

Karin Svensson Smith passar bra i miljöer där man inte behöver dubbdäck, helt enkelt för att det är svårt/omöjligt att köra bil där. Lunds centrum är ett ypperligt exempel på det. Att det sedan finns folk som bor på andra platser där bussarna inte går fem gånger i timman (och då menar jag inte enbart ren landsbygd) det struntar hon i. Trångsynta Karin passar bra i en trång stadkärna (dvs Lunds), men Expressen borde inte ge henne detta oförtjänta utrymme.

#220
2011-01-08 19:58

Ja, Erik, KSS kan vi allt lämpa av på tippen.
Så här tror jag det blir, efter alla politiker fått dra hit och dit nåt år till eller så:
1. Dubbförbud på en del utvalda gator i större städer.
2. Dubbvgift (2.000 kr/vinter alt. 300 kr/vecka) i medelstora och större städer.
Att jag råkade tippa rätt om dubbförbud Frigga/Odinsgatan, Gbg och trängselskatt Gbg betyder inte jag harr rätt denna gång. Den som lever får se.

#221
gunnar44
2011-01-10 12:33

Men bäste Pender. Inte på något ställe där man infört dubbdäcksförbud har det skett någon förbättring. Varför då dubbdäcksförbud? En anledning kan vara förutom miljön, slitage enligt politikerna. Men varför just i vissa städer, eller på vissa gator? Att städer som stordelen av året har barmark, är det förståeligt. Där har även jag förståelse för en avgift, men inte förbud. Jag skulle även ha förståelse för en avgift i Sthlm, men inte för städer norr därom och i inlandet norr om Skåne. Men kanske du Pender kan bidra med lite extra skatt, att prtionera ut till glesbygdsborna så att de har fåd att köpa 2 omgångar vinterdäck?

#222
J.Hundt
2011-01-10 16:58

Sagt av en politiker som vare sig har bil eller körkort! Verklighetsförankringen saknas totalt, men vad gör man inte för att få publicitet? Man tager sig för pannan!

#223
2011-01-10 19:39

gunnar44, det glädjer mej att se att vi har samma tankar kring avgift. Ej heller jag tycker det vore vettigt med totalförbud mot dubb i städer.
Jag ska överväga det där med ett litet bidrag till er fattiga stackare på landet. Men väntar nog med den sortens filantropi, tills jag går i förtida pension om nåt år. Jag kommer då att få netto ca 8.200 kr inkl. alla tillägg. Om det blir nåt över efter hyra/mat m.m. kanske jag kan skänka till landsbygden. (Om jag inte väljer att sponsra de arbetslösa som lever kring soptippar i Indien.)
PS. OBS att den ofta citerade undersökningen från Trafikverket, även sa: "För bilar med ESP har det antagligen ingen större betydelse om däcken har dubb eller inte. Vidare visade undersökningen att dubbdäck var farligare vid torrt väglag.

#225
2011-01-11 11:49

gunnar44, din idé om bidrag till glesbygdsbor för extra vinterdäck, är ju egentligen ganska vettig. (Att jag är lite fattig, betyder inte att förslaget är dumt.)
Så här kunde man göra i rättvisans namn:
1. Vi stadsbor får tvättbidrag (1500 kr/år) för att bönder tvättar gratis på gården , parkeringsbidrag (7000 kr/år) och bränslebidrag (3500 kr/år) för att bilar drar mer i stadstrafik.
2. Bönder får extra vinterhjulsbidrag (givetvis med LM-fälg.) på 12.000 kr vart 3:e år.
Gunnar, du kan väl lämna förslaget till dina lokala politiker, så gör jag detsamma.

#226
2011-01-11 11:56

PS, Gunnar44 du inser väl att det blir vi bilister som blir vinnare på förslaget. Cyklister och kommunalåkare får betala. Men det kan dom gott göra. "Det är vi bilister som får Sverige att rulla"

#227
gunnar44
2011-01-11 12:03

Även ditt förslag är kanske tänkvärt. Det är dock en viss skillnad. Du Pender har en fungerande kollektivtrafik. Du behöver inte ha egen bil, du kan hyra de gånger du behöver bil. Det gör mina barn som bor i storstan. De har en betydligt bättre ekonomi än jag själv, trots skyhöga hyror. Många glesbygsbor får gå flera kilometer till närmaste busshållplats och kanske bussen gör 2 turer per dag. Denne glesbygdsbo betalar massor av skatt för att Du Pender med flera ska kunna åka kollektivt. Glesbygdsbon har inget val men du kan välja.

#229
PeterLInd
2011-01-11 19:37

Denna dam borde ge sig ut i verkligheten utanför Lund istället för att tycka till kommunkontret uppvärmda lokaler.
För att minska slitaget på vägarna krävs nya material på vägarna, inte förbjuda dubbdäck, då är vi ganska snart tillbaka till 1960-talets trafikdödstal. Tragiskt att läsa det här när Sverige just nu upplever den värsta vintern på 150 år. Välj bort denna kvinna till nästa val, hon är helt omdömeslös.

#230
PeterLInd
2011-01-11 19:51
#231
2011-01-11 20:26

gunnar44, jag gick 2x7 km flera gånger per vecka bara för att hämta posten. När jag var liten. Och det mådde jag inte dåligt av. Vår buss gick 1 tur/dag. Och det var lyxigt. För innan min tid så gick 0 turer. (Det fanns också ett par i byn som hade bil.) Nuförtiden sitter folk bara i bilar och blir feta och slappa. Jag åker inte mycket kollektivt. Trots jag bor mitt i stan. Jag går, cyklar eller åker bil. (Göteborg har långsam kollektivtrafik. Halva farten mot 1930-talet.)
Om glesbygdsbor sponsrar stadsbors kollektivtrafik, eller tvärtom, därom tvista både lärda och olärda. Ofta kostar en kort busstur för lantisen, flera hundra kronor. Inte för själve lantisen, utan för skattebetalarna.

#232
Niclas syréh
2011-01-12 11:19

Folk som vill förbjuda dubbdäck i städerna är just miljöpartister som inte kan inse att alla männsikor inte bor i innerstan men kanske jobbar där. Vissa kan bo utanför stan och bo på ett sådant sätt att man måste ha dubbdäck för att ens kunna ta sig till jobbet. Det kan vara så att de bor så att kommunala transporter inte fungerar. Jag är en hårt arbetande taxichafför som bor i skogen utanför Stockholm. Mitt åkeri ligger inne i centrala stan. Jag måste ha dubbdäck annars kommer jag inte till jobbet och mitt jobb är sådant att jag åker hem när det inte går kommunala transportmedel. Hur har hon tänkt lösa detta??.. ska jag bli arbetslös bara för att man inte ska köra bil till jobbet.. att politiker aldrig kan se förbi sig själva...

#233
gunnar44
2011-01-12 13:36

Det verkar som du Pender har fastnat i någonslags försvarsställning. Ditt resoneman är helt ologiskt. Du medger ju att du har valfriheten, men var finns valfriheten för landsortsbon? Det är inte bara arbetsresor det hela handlar om, utan hela vardagssituationen. Barn som ska skjutsas till någon aktivitet eller dyligt. Visst kan man som du går glera kilometer eller cykla till o från jobbet, men det blir lite jobbigt om man ska gå eller cykla dessa kilometer övriga resor, det tror jag inte heller att du vill vara med om.
Man får lätt intrycket av att storstadsborna helt saknar hjärta och medmänsklighet när man läser dina inlägg. Som tur är har du inte så många som håller med dig.

#234
Edward Stenblad, Texas
2011-01-12 15:22

Miljöivrare åter igen hetsigare att nå resultat än de är benägna att förstå de verkliga konsekvenserna.

Tänkbar dialog i efterhand:
-Men Karin, det där blev ju fel.
-Ja, men tanken var ju i alla fall bättre än att vara passiv i miljöfrågan...

#236
2011-01-12 19:49

gunnar44, valfriheten för landsortsbon består i att sluta gny, eller flytta. Det är också valfrihet.
Du tror att inte så många håller med mej. Döm inte mänskligheten efter dina bekanta, och de bilen-framför-allt-filurer, som skriver på såna här ställen.
Fler än du tror, vill begränsa det fria och billiga bilfarandet. Bara att de inte är så högljudda. Vi får väl se vad som händer framöver.

#237
fm
2011-01-12 22:33

Karin är inte klok i huvudet. Hon vill alltså att barn som bor i tätort ska utsättas för bilar som sladdar hej vilt på vägarna.
Jag kör med dubb sen några år tillbaka och kommer att fortsätta med det. Kommer även att fortsätta rösta höger för mp vill man ju inte ha in i regeringen...

#238
2011-01-13 10:24

Du har en poäng fm. Dubbförbud bör nog kombineras med max. 30 km/t i tätort. Och fortkörningsböter dubbelt mot Norge. Men jag tror du misstagit dej, när du tror att
KSS vill att barn illa.

#239
potman
2011-01-13 16:57

Jag har betalat dubbdäcksavgift i Norge i tre år, helt orättvis avgift. Dubbdäck medför att trafiken blir betydligt säkrare, men de är dom som kör långt landsväg som får betala för snöröjningen i Oslo, som dom använder avgifterna till. Eftersom man pendlar till Sverige, så betalar man väldigt mycket för dom kilometrarna man kör där varje vecka. Typiskt kommunalpolitiker förslag. Skulle man köra utan dubbdäck så skulle man utsätta sej själv och andra för onödiga risker om man kör så myckt landsväg som jag gör.

#240
2011-01-13 18:39

Norge är ett föredöme i många avseenden. Dubbdäcksavgift och höga fortkörningsböter.
Personligen tror jag trafiken blir säkrare utan
en massa fartgalningar med dubb. Dessutom
hälsosammare luft och mindre vägslitage.

#241
gunnar44
2011-01-14 17:34

Jaa du Pender, skitstövlar finns det några tyvärr. Dessa får vi vettiga dras med vare sig vi vill eller inte.
Eftersom du tillhör den kategorin avslutar jag härmed min debatt med dig.

#242
2011-01-15 09:41

gunnar44, jag önskar dej lycka till i ditt framtida debatterande med vettiga människor. (Hoppas
bara att du står för ditt ord.)
Niclas syréh, hårt arbetande taxi-chaffisar, borde kunna få nån slags dispens. Gäller bara att hitta ett sätt att skilja bort vanliga chaffisar, från de hårt arbetande. (Själv är jag chaffis, ej taxi. Men hårt arbetande vore nog lite skryt i mitt fall.)
Allvarligt talat, syréh, det finns mycket som talar för att avgift är bättre än förbud. (Eller mindre dåligt skulle nog du mena.)

#244
potman
2011-01-15 16:20

Norge är inget föregångsland vad gäller trafiksäkerhet, har dom nästa lika många dödsolyckor som i Sverige men med en betydligt mindre bilpark. Myndigheterna är otroligt byråkratiska och ministrarna gillar avgifter. Det är inte kul att vara bilägare i Norge. Man blir brandskattad, med alla avgifter. Bilförarna kör som galningar i Oslo, oftast utan dubb, med vinterväglag, i väldigt kuperad terräng. Inte alls lyckad kombination anser jag. Dubbdäcksavgiften gör inte trafiken säkrare.

#245
2011-01-16 09:35

potman, tittar man i statistik ligger Norge alltid nära toppen, ifråga om få trafikdöda per 100.000 invånare.
Att norrmän och norskor kör fort är trist. Men höga böter för fortkörning tycker jag är ett utmärkt föredöme.

#246
fm
2011-01-16 22:34

Efter de två senaste vintrarna är dubbdäcksbryderierna en ickefråga. Man väljer efter behov, det gör iaf jag.

#247
2011-01-17 12:09

fm, efter behov ska det vara. Men har du behov att köra på vissa gator i Gbg, så vill det till att du har behov av dubbfritt. Politikerna planerar att utvidga dubbförbudet på Odins/Friggagatan. (Om dom vågar komma till beslut är en annan femma. Dom är kända för att vara lite veliga.)

#248
2011-01-17 15:02

Ännu en politiker som blivi "bil & trafikexpert" genom att sakna körkort och beskåda trafiken från baksätet i en rad skattemedelsfinansierade taxiturer...

#249
2011-01-17 18:15

Jag håller som dej, Eric H: Ivriga bilister ska sköta trafikpolitiken. Likaså ska kedjerökare bestämma var man får röka. Och alkisar bör sköta alkoholpolitiken. Och räven ska vakta hönsgården. Du får bilda nåt slags bilistparti, där bara kloka och kunniga bilister, helst med körkort, får styra och ställa. (Ungefär så var det t.ex. på Balkan förr.)

#250
2011-01-18 18:45

Pender: Det är ju inte alls samma sak! Sluta tramsa dig istället.
Skilj på äpplen och päron.

Att Karin Svensson inte platsar är väl alla eniga om med tanke på både tidigare uttalanden och detta uttalande.

#251
AnonymousTage
2011-01-19 11:33

Karin du har väl haft många erbjudanden om taxikörningar i södra och mellersta sverige de senaste veckorna.Att lösa dina problem är väldigt lätt.Förbjud all biltrafik i städerna! Pga: mina medtrafikanter så andvänder jag dubbade vinterdäck.Det gäller att kunna hålla sig undan eller få stopp när odubbade kommer farande.Skiftgång och 8,6 mil pendling.

#252
Anonym-ous
2011-01-19 11:40

Pender: jag skulle föredra om rätt person hamnar på rätt plats, dvs en finansminister ska förstå sig på ekonomi (inte som Ringholm...) försvarsministern ska förstå sig på militära frågor och en utbildningsminister ska begripa sig på skolan...
så jag tycker EricH har en poäng där...

#253
Jan W
2011-01-19 16:32

Den här är så dum att klockorna stannar. Om jag som bor på landet ska åka till stan, vilket ju händer, ska jag byta däck vid infarten då?

#254
J.Hundt
2011-01-19 17:10

Jan W. Håller med Dig helt och fullt! Det är så dumt, att det egentligen inte är värt en kommentar!
Detta är sagt av en politiker, utan körkort och bil och som tar taxi till sina förrättningar(avdragsgillt)! Vad tror hos att taxin har för däck? Det går bra att kläcka ur sig vilka dumheter som helst, bara man är politiker. Dessutm bor denna dam mitt i smeten i Lund och behöver således inget annat fordon är rollator!

#255
Yrkeschaufför
2011-01-19 18:57

Ja,jag säger då det.Är man politiker,så behöver man tydligen inte så hög IQ.Den dag Vägverket och Gatukontoret inte "sover" när det är glansis på gator och vägar,så kanske det går att köra dubbfritt.Inte förr.Sjukvården lär inte bli sysslolösa heller om dubbdäcken förbjuds.Vad tog "nollvisionen"vägen? Men vad bryr sig en politiker om alla som kommer att bli invalidiserade eller omkomma i trafiken...bara de får fortsätta med sin lek?

#256
Stig Palm
2011-01-19 22:06

Karin Svensson är välkommen att köra dubblöst i backen där jag bor i Göteborg så får hon se hur det går? Speciellt denna med globalt värme utsatta stad Göteborg. Jag kör nämligen, som hon vill, dubblöst.
Har efter denna vinter ändrat uppfattning. Ska den global uppvärmningen fortsätta blir Göteborg ruskig att bo i där växlingarna runt noll kommer i serie.
Välommen till verkligheten Karin!

#257
2011-01-20 10:32

@Pender 2011-01-17, 18:15
Jag funderade länge över om jag ska sänka mig till att svara på trams men..
Hoppas att nästa gång du hamnar på sjukhus blir opererad av ett sjukvårdbiträde eller nån medlem av Amatörkirurgernas Riksförbund.
"Kunskaper" i ämne och yrke tycks i din värld vara överflödigt.

#258
J.Hundt
2011-01-20 15:56

Karin Svensson-Smith.
Den vise söker visheten, den dumme tror sig ha funnit den!! Om Du förstår vad jag menar?

#259
2011-01-20 19:27

@J Hundt
...eller uttryckt på annat sätt: Ju mer man lär sig - ju mer inser man hur lite man egentligen kan..

#260
Tqt
2011-01-21 13:46

Håller med om hastigheten dock inte om dubbdäcken. Dom är säkrare än alla odubbade däck.. Dock där det körs mycket behöver alla inte ha dubbat beror på var man kör men pendlar man mellan olikastäder måste man ha dubb, sen om man kommer tillexempel till stockholm ska man ju inte få straff avgifter för man inte vill bo där.

#261
Tqt
2011-01-21 13:48

Håller med om hastigheten dock inte om dubbdäcken. Dom är säkrare än alla odubbade däck.. Dock där det körs mycket behöver alla inte ha dubbat beror på var man kör men pendlar man mellan olikastäder måste man ha dubb, sen om man kommer tillexempel till stockholm ska man ju inte få straff avgifter för man inte vill bo där. eller någon annan stad heller.. Förstår i Lund om man bor där det är redan jobbigt att köra i centrum pga dess utforming men det förusätter ändå inte dubbfritt centrum.

#262
uff
2011-01-21 13:51

Karin har rätt. Detta är bara ett faktum !

#263
J.Hundt
2011-01-21 23:03

Eric H. Det kallas för självinsikt, eller?

#264
Anders Johannesson
2011-01-21 23:23

Välkommen att provköra friktionsdäck på gatorna i Åmål.

Glöm inte att ta med de skålslipade skridskorna. Vi har blåis överallt på gatorna. Går knappt att gå utan broddar, än mindre köra bi

#265
gottfrid
2011-01-23 14:17

Om politiker som Karin Svensson Smith får sin vilja igenom kommer vi allt längre från nollvisionen...

#266
Björn Bergman
2011-01-25 17:40

Dessvärre, för Dig, har Du inte mandat,att uttala Dig å någon annans vägnar. Då vi är många som förstår, att Du inte förstår Dig på detta om friktion mellan gummidäck med eller utan dubb. Dessvärre(Än en gång) är det vägbanans sammansättning, som förgiftar luften, inte dubbens sammansättning. Då ju vägbanan även slits med dubblösa däck, återstår problemet. Nej! Försök att få den materiella-kemiska asfaltblandningen att EJ innehålla det gift Du vill få bort. Då har Du gjort en bra insats. Just nu skjuter Du på fel mål. Dessvärre.

#267
Tobias Högberg
2011-01-29 23:15

Förbjud Miljöpartiet så slipper vi dessa miljöfascistiska och människofientliga dumheter! Sätt dem på en flotte med SD och knuffa iväg dem mot nya breddgrader. Alternativt förbjud all säkerhetsutrustning. Krockkuddar ger ögonirritationer, bälten blåmärken och vindrutespolare släpper ut tensider. Det borde väl få MP att gå igång.

#268
kari.h
2011-01-31 18:42

Är hon på riktigt?
man undrar

#269
Jan Hermansson
2011-02-01 13:06

Det går ju bra för en skåning att ha dom åsikterna. Hon kanske ska lyssna på övriga Sverige som på den kalla årstiden alltid har problem med is och snö och som inte klarar sig med friktionsdäck. Nu har ju till och med övriga expertmyndigheter vaknat och upptäckt att det är dubbdäcken som är säkrast på vintertiden. De river upp ytan så att friktionsdäcken har något fäste. Det är även konstaterat att förra vintern var det förarna med friktionsdäck som hamnade vid sidan av vägen eller snurrade och ställde till det i trafiken med olyckor.

#270
Messerschmitt
2011-02-01 22:38

Vad snackar ni om egentligen?
Denna vinter har jag kört 1000 mil nu på is, snö, slask och regn på dubbfria vinterdäck. Jag borde kört i diket för länge sedan enligt er, dubb ivrare.
Så JA till dubbfria städer!

#271
jönssi
2011-02-03 08:16

ännumer av sveriges tänkande man bara måste hitta något att gnälla över blir väl börbud på att släppasig i bilen pga naturfarliga gaser som kan distrahera bilföraren förbjud miljöpartiet så slipper alla domhär onödiga påhitten om att dubbdäck skulle vara farliga är väl samma som att man skulle köra odubbat på sandad väg det bordeju slita lika mycke på vägbanan o slita upp vägen det blir ju samma sak om man förbjuder dubbdäck i stadsmiljö då måste man ju oxå ha med sig extra däck o skifta om man pendlar hemifrån om man bor utanför stadsmiljö blir bara så irriterad på alla regeringsnötter som inte har något vett i huvet

#273
Läkare
2011-02-05 16:38

Jag håller helt med Karin Svensson Smith. Många bilister är alltför egoistiska. Föroreningar förorsakade av dubbar kostar mer liv per år i Sverige än alla trafikdödade. Det är inte ansvarsfullt. Jag önskar att politikerna kan ha mod att fatta dubbdäcksförbud för större orter.

#275
BO BERG
2011-02-16 14:50

HAR JOBBAT MED DÄCK I 20 ÅR.FINNS BARA ETT DÄCK PÅ VINTERN(DUBB SÅ KLART)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.