Nästa artikel
Förbifart Stockholm påbörjas i år
Nyheter

Förbifart Stockholm påbörjas i år

Publicerad 15 maj 2014 (uppdaterad 15 maj 2014)
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd säger att förbifarten gynnar hela landet.
Regeringen fattade i dag beslut som innebär att Förbifart Stockholm kan börja byggas redan i sommar.
Regeringen beslutade idag att avslå överklagandena för arbetsplanen för Förbifart Stockholm. Det innebär att byggandet av den nya leden kan börja redan i sommar. Bygget av Förbifart Stockholm beräknas ta minst åtta år att slutföra och ska avlasta avfarterna till Stockholm centrum och därmed minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem.
- Regeringen har idag fattat ett viktigt steg för fler jobb. Med en stockholmsregion som växer är Förbifart Stockholm central för att knyta ihop hela Mälardalen. Den påverkar tillväxten för hela landet, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Diskutera: Vad tycker du om Förbifart Stockholm?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-15 16:01
Leif Kavander

Lär väl bli "trängselavgifter" på förbifarten när den blir klar.
Den kommer att kosta mycket pengar.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-15 16:16
Mr.Wheeler

Äntligen!

#3 • Uppdaterat: 2014-05-15 17:56
lsoderlund

Äntligen börjar man ta spadtagen, 60 år för sent. Trängselavgifter är en fluga, inte ett tillräckligt bra styrmedel för att minska trängseln. Om 8 år har man säkert andra lösningar. Vidare kan man undra om det är så smart att avgiftsbelägga samtliga vägar som passerar stockholm på något sätt.

Vi får väl se hur det blir i sossarnas sverige (som troligen kommer vinna valet, tyvärr).

#4 • Uppdaterat: 2014-05-15 20:13
PREVIA

Idag är bilkön in mot stan på norra sidan av Stockholm på E4 bara något över en mil innan man kan ta och svänga av på den tänkta förbifarten, alltså inte mer än någon halvtimmes köande en del dagar. Om åtta år när förbifarten skulle vara klar hur lång kan kön tänkas vara då?
Till Märsta kanske om Stockholmsregionen växer som den gör idag, bara tre mils köande innan man smidigt svänger åt sidan och passerar all bebyggelse ovan jord för att sedan gå i dyr tunnel där nästan inga bor.
Då gör man om samma misstag som man gjorde med Essingeleden som inte ens räckte till när den var nybyggd. För man bygger väl för att leden skall räcka till några decennium framåt när den är klar om åtta år.

#5 • Uppdaterat: 2014-05-15 22:24
VW Polo 2012

Hej Leif Larsson tyvärr tror jag att du får rätt, för dom skiter i att det blir FÖRBIFART Stockholm.

#6 • Uppdaterat: 2014-05-16 10:06
Thommys

Glädjande nyheter! Det är så självklart att de som inte skall till staden inte ska behöva köra igenom den. Det har man rättat till i de flesta mindre städer idag. Det är bara i Göteborg man inte fått till någon vettig lösning än. Trafiken från Norge till kontinenten kommer knappast att minska med åren. En led från Angeredsbron till Mölndal skulle varit bra.

#7 • Uppdaterat: 2014-05-16 12:41
trasten

Äntligen!! Bygg bygg bygg!!

#8 • Uppdaterat: 2014-05-16 14:57
duccedriver

Ja thommys, det har man önskat länge, från angered till partille och rv 40, mer behövs ju inte, kör ofta det hållet hemåt skåne från kungälv vid ruschtid, motorväg hade varit bra!

#9 • Uppdaterat: 2014-05-19 10:16
Kalle2

Förbifarten skulle ha byggts för 20 år sedan, men bättre sent än aldrig. Det stora misstaget som ändå görs är att den ska gå i tunnel, det hade blivit otroligt mycket billigare och även trevligare för de som ska köra där att bygga ovan jord och på broar i stället. Man kunde ha betalt 5 gånger marknadsvärdet för alla fastighetsägare som skulle ha blivit eller känt sig drabbade pga. den nya leden, det hade inte fördyrat byggandet nämnvärt, och då skulle även drabbade villaägare blivit jätteglada.

#a • Uppdaterat: 2014-05-19 12:50
trasten

Svens Om ni ute i landet hade stannat där så skulle vi inte behöva någon förbifart! Det flyttar in två fulla dragspelsbussar per dag till Stockholm.!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.