Bild
Nästa artikel

Förarlöst mellan Stockholm, Göteborg och Malmö

Nyheter

Volvo och Veoneer får tillstånd av Transportstyrelsen att testa självkörande bilar på svenska motorvägar.

Förutom på E4 mellan Stockholm och Malmö och E6 mellan Göteborg och Malmö gäller tillståndet även på väg 40 mellan Göteborg och Jönköping. Utbildade testförare sitter med i bilen, utan att hålla i ratten. Testbilarna kommer dock inte färdas snabbare än 80 kilometer i timmen.

Försöken genomförs av Zenuity, som är Volvo Cars och Veoneers samägda företag med inriktning på utveckling av mjukvara till autonoma bilar. 

Diskutera: Vad tycker du om att det ska bedrivas försök med självkörande bilar på allmän väg?
 

Kommentarer

#1
2019-01-30 12:57

Vansinne att leka med folks liv.

#2
2019-01-30 13:11

Man får verkligen hoppas att bilarna målas i en ilsket orange färg och/eller förses med en gigantisk skylt på taket som varnar alla andra. Måtte jag aldrig behöva möta de bilarna, det säger jag bara.

#3
2019-01-30 13:16

@notariuspublicus, Själv möter jag hellre de bilarna än alla andra ute på vägarna. Kan också avslöja för dig att ALLA nya Volvobilar redan har denna funktion, kör själv en XC90 som utan problem kör helt själv på motorvägar, räcker att ha ett finger på ratten så kan man åka mil efter mil efter mil. Döskönt och grymt bekvämt! Längtar tills Volvo gör så man slipper hålla ett finger på ratten också.

#4
2019-01-30 13:29

"Avslöja", minsann ...

#5
2019-01-30 15:16

Skall de köra 80 km/h på motorvägen, det är långsammare än lastbilar..vilka störningar detta kommer ge upphov till. Kunde de inte höjt till ca 100 km/h, för att minimera problem i trafiken?

#6
2019-01-30 16:11

Visst, "självkörande bilar" på motorväg. På sommaren när det är torrt och vägmarkeringar syns. Det funkar nog. Men kör nån vända på en väg när det snöar och det enda vita man ser är snön på vägen. Vad gör "den självkörande bilen" då? Självkörande bilar på riktigt och överallt kommer aldrig att fungera. Vad gör ni när bilen säger. I can´t do that David. Stänger av HAL9000 och tar ratten? Sjutton också ratten är borta.

#7
2019-01-30 16:19

Skall de verkligen få köra motorväg med 80 Km/h? Snacka om trafikfara! Om man inte gillar att köra bil, då skall man låta bli och åka tåg istället, då kan de pilla med telefoner och paddor.

#8
2019-01-30 17:41

Transportstyrelsen ... gör inget för att få ner olycksstatistiken, en massa trötta handläggare som vänder papper och "rullar tummarna" ... lägg ner denna myndighet omedelbart eller ställ tjänstemannaansvar!

#9
2019-01-30 17:45

Kan inte Volvo istället lägga mera resurser på att utveckla bränslesnålare och renare drivlinor-de har ju lite att jobba på där.

#10
2019-01-30 18:33

om systemet hänger sig är bara att hålla sig undan

#11
2019-01-30 19:39

Jag tycker att ansvaret och kraven på människorna som sitter bakom ratten ska öka.
Bättre körkortsutbildning gällande ansvarstagande och sammarbete i trafiken och hårdare straff för dem som gör allvarliga och/eller upprepade trafikförseelser.

#12
2019-01-30 23:10

Jag har inget större emot att de tillåts testa på dessa vägar med välutbildad övervakande personal vid ratten, men att de måste max hålla 80 tycker jag är vansinne, såklart de skulle få följa ordinarie hastighetsbegränsning, först då de verkligen kan utröna hur bilarna interagerar med övrig trafik på ett mer rättvisande sätt med.

#13
2019-01-31 07:37

Det är klart pinsamt att vi inte kommit längre i Sverige med tillstånd för tester med ny teknik. Veoneer, Zenuity och fler världsföretag håller på med verklig spetsteknik medan Transportstyrelsen lever i forntiden och bromsar. Tillståndet är ju redan förbisprunget av vad vanliga produktionsbilar kan klara av och det är konstigt att då ställa högre krav på utvecklingsverksamhet som verkligen sker under extremt säkra förhållanden.
Synd att inte Vi Bilägare är lite mer "undersökande" och tittar närmare på det verkligen skruvade förhållandet mellan Transportstyrelsen och fordonsindustrin vad gäller utveckling. Som det ser ut nu saboteras seriös och verkligen framtidsinriktad utveckling, oavsett vad man nu kan tänkas tycka om självkörande teknik. Men det är väl bättre att den provas så kanske den kan bli bättre än om den inte provas, eller....?

#14
2019-01-31 07:59

Bilden är mycket talande vad gäller autonom trafik och också dessa "övervakare" som skall sitta där och övervaka, utan händerna på ratten. Precis som med Ubers förare/övervakare som började titta på streamad film istället för att göra sitt jobb, så är detta precis vad som händer, efter ett tag. Det är mänskligt. Ty ingen orkar sitta rakt upp och ner och bara övervaka: Den falska tryggheten kopplas in och så fibblar man med annat.

Jag ser inget positivt med att utsätta oss alla för denna typ av livsfara, precis som det hände med Uber. Vill dessa vinstdrivande företag testa dessa funktioner så får de bygga speciella banor där de kan testas, utan risk för våra liv. Det borde dessutom finnas ett Försäkringsbolag bakom som utkrävs på väldigt stora viten om en olycka är framme. På detta vis garanteras vi vanliga dödliga att profithungriga företag inte släpper ut sin teknik innan den är färdig för det.

En stor del av den här tekniken testas dessutom redan ute i trafik: Allt som har med auto och assistans och liknande är sådan teknik: Byggd för autonom teknik med utvecklingstestas på människor, vilka inte är kapabla att hantera den efter vi alla, precis som förarna/övervakarna, börjar lita på den. Och det är precis vad dessa profithungriga företag vill att vi skall göra: Lita på den. Annars blir det ju inte testad som den skall.

.

#15
2019-01-31 08:45

Klarsynt: Om det nu är så farligt med all denna teknik, varför händer inte fler olyckor då? Volvo har haft Pilot Assist nu i drygt 4 år ute på marknaden. Det kör dagligen runt flera 10.000-tals bilar på Svenska vägar i många mil med denna funktion inkopplad. Med din teori borde det ju strösslas med olyckor! Borde ju stå krockade Volvo:s utmed varenda väg......påkörda människor liggandes på varenda övergångsställe.....men hur ser det ut därute?

#16
2019-01-31 09:26

Jag kan tala om hur det ser ut därute. I princip har dödsfall i Volvobilar med den mest avancerade säkerhetstekniken upphört, givet att vi räknar bort fylla och extrem körning. Det är helt otroligt att se hur effektiva olika system är, och de är ju en del av själva Pilot Assist och är i funktion även när bilen körs manuellt. Det är synd att detta inte kommer fram, och hur eländigt man nu tycker att bilar från säg början av 2000 talet är.
Många tycker en massa saker, och påstår än det ena än det andra om den nya tekniken, men saknar helt den fakta som växer fram.
Om vi sedan går mot helt automatiserad körning, på det som kallas nivå 3 eller 4 (hands off och eyes off) så blir det väsentligt svårare att få till det. Och tester i trafik måste helt enkelt göras. Testbanor finns och där körs det för fullt, men verklig trafik är en förutsättning för att få alla den variation som är nödvändig för att utveckla systemen.

#17
2019-01-31 10:28

Har i sig inget emot dessa tester men liksom Arne Nilsson så ställer jag mig frågande hur dessa system skall kunna fungera på vintervita vägar utan synliga kantmarkeringar eller på mindre vägar som helt saknar sådana. Så självkörande bilar på hela vägnätet är nog långt borta men sommartid på väl underhållna vägar med klart synliga kantmarkeringar kan det säkert fungera.

#18
2019-01-31 10:37

De profithungriga företagen får inte släppa otestade system - men ska inte få testa dom på det enda sättet man kan testa dom. Hur ska du ha det Klarsyn?

#19
2019-01-31 11:18

@Roger Skagerström1

Vaddå det enda sättet de kan testa dem? Hur enkelspårigt är det? De får väl bygga en egen bana med fordon och barnvagnar som korsar vägen och som de kan köra på hur mycket de vill intill dess att systemet är färdigt och Försäkringsbolaget säger att nu vågar de släppa ut dem (annars blir de skyldiga 1 000 000 000 000 000 000 EUR). Vill de tjäna pengar så får de väl använda pengar för sina tester - inte oss andra som kraschdockor.

.

#20
2019-01-31 13:06

Håller helt med Pi och Arne ovan. Självklart kommer assistanssystemen bli bättre och bättre, och klara av mer och mer. Men en bil utan ratt som kan köra överallt där dagens bilar kan finns nog faktiskt inte ens på kartan idag.

#21
2019-01-31 14:59

Till klarsynt;
Sådana "banor" finns redan, t ex AstaZero utanför Borås. Och där fungerar tekniken alldeles utmärkt. Men till slut måste den testas i den miljö den ska klara på sikt, och då är det trafiken med alla som kör som du och jag, dvs ibland oförutsägbart, olagligt, ologiskt och ganska korkat som systemen ska klara. Om alla fordon kördes utan förare skulle det däremot inte vara något större problem. Och för övrigt är Sverige beroende av den industri som du påstår är så profithungriga. Troligen mer än något annat land i världen.

#22
2019-02-01 07:44

Ska Volvo behöva söka tillstånd för något flera bilar redan har på marknaden? Här bland kommentarerna ropas det om varningar för Volvos bilar då de alltså är helt omedvetna om vi redan har dessa bilar på vägarna.

#23
2019-02-01 20:39

Alla upprörda - det är ingen fara. Det sitter en förare i de förarlösa bilarna.

#24
2019-02-02 15:58

Thommys: Det inlägget var onödigt - och onödigt provokativt! Du vet mycket väl att regelverket ser ut så här och att tillstånd behövs. Och då menar jag att de bilar som används i det här testsyftet också ska vara tydligt igenkänningsbara. Skulle det vara till nackdel, menar du? För övrigt är jag inte det minsta "omedveten"

Och så då denne Gunnar … "Det sitter en förare i de förarlösa bilarna." Och?

#25
2019-02-03 09:26

Undrar om de kommer köra på vintern?

#26
2019-02-03 11:30

Jag litar mer på dessa fordon (som har en professionell testförare som kan ta över styrningen) än vanlig övningskörning av människor som ännu inte har vana och skicklighet att framföra en bil i verklig trafik. Men varför begränsar myndigheten farten till 80 km/h, den begränsningen har inte vanlig övningskörning - låt bilarna (för jösse namn) köra fullt ut enligt gällande trafikregler.

#27
2019-02-04 08:29

notariuspublicus. Inlägget var högst relevant. Jag sitter varje dag med armarna i kors och "åker med" min bil från förarplatsen. Mycket bekvämt sätt att färdas på. Mycket enkelt att övervaka att tekniken sköter sig och kunna ingripa om situationen känns osäker. Bilen larmar ordentligt om den anser sig inte klara situationen själv. Volvo får bara köra i 80 km/h. Jag får köra 110 km/h på den vägen jag kör. Många andra bilister som kör själva skulle vara mer i behov av en varningslampa på taket, än de självkörande bilarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.