Bild
Nästa artikel

Följ Unitis premiär här

Nyheter

I kväll, torsdag, har den svenska elbilstillverkaren Uniti premiärvisning av sin första bil. Du kan följa den livestreamade avtäckningen här från klockan 19.

Kommentarer

#1
2017-12-07 18:08

Roligt att sverige kommer med något nytt i bilväg,oavsett vad folk tycker så kan det knappast vara en nackdel med denna.
Det är väl inte skattepengar som "slösas" här heller.

#2
2017-12-08 08:40

Svenskarna har varit stela och fega under 19- och 2000-talen när det gäller det mesta som går att designa och måla men det blir bara värre. Så stel, tråkig, själlös och kall så att en liknande brödrost framstår som spännande...

#3
2017-12-07 21:59

Ingen ratt,wtf,det är inget flygplan.
Nä,där gick den bort,totalt.
Häv en sladd med en joystick,en nysning...
Tyvärr.

#4
2017-12-07 22:25

Riktigt häftigt, blir genuint glad av att se motiverade och människor som verkligen vill förändra.
Detta är något nytt, fräscht och modernt som går ifrån hela tänket med bilverkstäder och bilfirmor.
Tror många utanför bilfanatikervärlden ser detta som något oerhört positivt.
Lite som med datorer och/eller telefoner, det är inget man längre måste besöka speciella affärer för eller ha specialkunskap för att kunna använda.
Denna typ av innovationer och innovativa människor behövs det fler av.

#5
2017-12-07 22:32

Vi får ta det här som en friskhetstecken på svensk innovationskraft! Kul att se en glimt av framtid.

#6
2017-12-07 22:36

Jättebra uniti tror verkligen på denna bil köper verkligen en sån i framtiden.Presentationen de hade var proffisionell intressant att lyssna på o se...........

#7
2017-12-07 22:57

Men kom igen,köra med joystick.
Kommer någon ihåg när SAAB provade detta?

#8
2017-12-07 23:06

Som dom sa i presentationen så kommer den även finnas att köpa med en vanlig ratt.
Och detta skiljer sig rätt stort från det SAAB provade, det SAAB testade var just en joystick, detta är något annat.

https://www.wired.com/2015/01/well-didnt-work-saabs-weird-joystick-contr...

#9
2017-12-07 23:14

Såg om detta på TV4 — verkar vara en spännande idé, men de sa att en laddning ska räcka 30 mil. Stämmer det? Det tycks litet onödigt långt för ett fordon i den här stilen, som mest kommer att användas lokalt. Jag hade hellre tagit 15 mils räckvidd, eller bara 10, och ett lägre pris!

#10
2017-12-07 23:20

Tänker att det är väl under bästa förhållanden.
Kör man med värme under svenska vinterförhållanden så kan man nog ta bort en tredjedel av den siffran.
Men det hade varit en intressant ide att dom säljer bilen med halva batteriet, till ett lägre pris och att man kan utnyttja det utrymmet till något annat, alternativt komplettera med ett halvt batteri till senare om behovet uppstår.

#11
2017-12-07 23:27

Kul med människor som förefaller vara riktiga entusiaster - hoppas dom tar sig vidare till serieproduktion och att produkterna säljer. Men håller med ToRy om räckvidden - 15 mil skulle kännas fullt OK på denna typ av bil. Borde påverka priset högst avsevärt.

#12
2017-12-07 23:54

En frisk fläkt, men det finns bättre och billigare alternativ om man inte är fullständigt el-frälst. Om jag förstod det rätt så gäller den nu att hitta pengar, miljarder? Det kan bli knepigt, svårare än för NEVS som är starkt förankrad i Kina.

#13
2017-12-07 23:57

Jag gissar att dom antagligen har lite finansiärer i ryggen alternativt så kommer dom bli uppsnappade av Apple, Google eller något annat bolag.

#14
2017-12-08 08:48

När man tittar på priset måste man väl ta med i kalkylen att elbilar är avsevärt billigare i drift och underhåll? Det verkar som det ofta glöms bort i resonemangen.

#15
2017-12-08 09:01

Jo, men att lacka den går säkert på 25 000...

#16
2017-12-08 09:14

Jag håller med, ett sådant här fordon måste ha skarpa, grälla färger för att uppmärksammas.
Att måla det i kamouflagefärger är ju att be om att bli mosad!
Och 30 mils räckvidd! Vem sjutton står ut i 30 mil i den här?

#17
2017-12-08 09:53

Fast bil är fel att kalla den.

Uniti är ett fordon som går in under kategorin L7e som definitionsmässigt är en tung fyrhjuling. Det fungerar med tanke på Unitis vikt och fysiska egenskaper. Men främst så är reglerna och byråkratin för ett L7e-fordon betydligt enklare än om det rör sig om en "riktig bil". Vilket även Uniti tryckte på vid presentationen. Den "behöver" inte ha vissa säkerhetssystem och krocktesterna är inte lika tuffa som för bilar. Den täckta karossen lär innebära att hjälm inte lagligen är ett krav även om det finns vissa som förespråkar full MC-utrustning i denna typen av fordon.

#18
2017-12-08 10:07

Nja, jag ser hellre på politiskt debatt.

#19
2017-12-08 10:33

Mattse, det skulle inte falla mig in att kalla den för bil!

#20
2017-12-10 08:59

Som Mattse skriver, är det ingen bil utan en tung fyrhjuling. Får då ingen miljöbilsbonus.
Fast det jag undrar över, vilken är målgruppen? Som andrabil, vilken han nämnde, men plats för barnstol, barnvagn, matkassar???
Jag tror ungdomar som sitter med dataspel, fast de har inte pengarna. Blir nog lika stor succé som Smart eller Renault Twizy.

#21
2017-12-09 11:11

Såg den i går . köp en Iphone av Media mark så får du bilen gratis! Eller var det tvärt om ?

#22
2017-12-09 15:09

Iden är väl ok. Presentationen ganska torftig, dock.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.