Bild
Nästa artikel

Flygvapnet använder 40 år gamla, trafikfarliga bilar

Nyheter

Huvudskyddsombud på tre flygflottiljer har begärt ingripande av Arbetsmiljöverket på grund av föråldrade fordon, skämtsamt kallade ​​​​​​​”Flygvapnets rullande veteranbilssällskap".

Än idag använder Flygvapnet fordon som köpts in på 70-talet och början av 80-talet. Dessa anser skyddsombud vid Norrbottens, Blekinges och Skaraborgs flygflottilj är trafikfarliga. Detta innebär att det är ett arbetsmiljöproblem och saken har av ombuden anmälts för åtgärd till Arbetsmiljöverket efter att Försvarsmakten efter en månad inte svarat på problemet, rapporterar SVT.

”Vi anser att dessa fordon är att betrakta som trafikfarliga med dålig säkerhet och att de i dag passar bäst på museum och veteranbilsträffar eller på skroten och rent tekniskt är de faktiskt veteranbilar då de är äldre än 30 år”, skriver skyddsombuden. 

Ombuden påpekar att fordonen saknar krockkuddar och sidopåkörningsskydd och har ett allmänt tveksamt krockskydd, däcken ska också vara av dålig kvalitet och sakna dubbar. Bränsleförbrukningen är också tidsenlig, med 3-6 liter bensin per mil. Ombuden vill att säkrare fordon köps in.

Diskutera: Vilka fordon tror du skulle passa flygvapnet? 

Kommentarer

#1
2019-01-14 14:03

Behöver man en pickup kan man väl köpa en Ford Ranger. Passar inte bara till väldigt stora stenar.
Får de en sån där över som är på bilden kan jag ta hand om den...

#2
2019-01-14 14:07

Tror på typ nån form av F-150 eller liknande. Beprövade och robusta. Vet inte om en vanlig mindre pickup som Amarok etc klarar av vikten. Just de där åker man väl normalt sett inte ens ute i trafik med, om de inte ska börja öva på landsväg igen på allvar, så det behövs ju inget fancy. Men grundläggande säkerhet ska väl ändå uppfyllas.

Finns nån variant av Wrangler som heter Gladiator än idag verkar det som. Väl litet flak på en sådan dock kanske.

#3
2019-01-14 14:15

Används inom flottiljområdet,3-6 liter... Vad ska man tycka om flygplanen då när man har åsikter om bilarnas förbrukning.
Det där med mygg och elefanter.

#4
2019-01-14 14:21

PBV302 kanske? Terrängbil 16 eller Personbil 8 kanske duger med?

#5
2019-01-14 14:23

Eller varför inte nya Rivian R1T?
https://www.youtube.com/watch?v=QMfxJEfb4lw

#6
2019-01-14 14:25

XC90?

#7
2019-01-14 14:52

Krig är farligt ... det saknas även krockkuddar i JAS Gripen!

#8
2019-01-14 14:57

Terrängbil 14 eller 15 känns ju givna, skrota Amerikaskiten omgående.

#9
2019-01-14 15:07

Det bästa för miljön är väl ändå att behålla dem - tänk vilken påverkan det blir att tillverka nya. Imponerande och miljövänligt, dessutom, att göra bilar som håller så här länge. Det borde alla göra. Fram för att bilar som säljs i Sverige måste ha minst 20 års garanti. Det hade varit miljövänligt det!

.

.

#10
2019-01-14 16:12

Krocksäkerheten vid sammanstötning med annat fordon är inget att oroa sig för, i varje fall inte för Jeepföraren!
Ramkonstruktionen krossar allt i sin väg utom möjligenannan likadan Jeep eller en bergvägg!

#11
2019-01-14 16:15

Är man orolig för sin säkerhet i dessa fordon, så tror jag att man valt fel yrkeskarriär.

#12
2019-01-14 16:25

"Krocksäkerheten vid sammanstötning med annat fordon är inget att oroa sig för, i varje fall inte för Jeepföraren! Ramkonstruktionen krossar allt i sin väg utom möjligenannan likadan Jeep eller en bergvägg!

Krocksäkerhet, handlar inte om att bilen ska vara så hård som möjligt. Att moderna bilar deformeras vid krock är ett högst medvetet val för att så mjukt det nu är möjligt ta ned hastigheten i kollisionen och minska krafterna på de åkande i bilen.

#13
2019-01-14 16:29

Ser ut som en Jeep Gladiator omkring 1960. Närmare 60 år och still going strong;)
Äldre bilar var konstruerade så att de enkelt kunde underhållas-repareras till skillnad från dagens
som mycket medvetet är konstruerade för att ersättas efter typ 10 år.
Någon som tror att försvaret blir bättre och vi får mer för våra skatte-kronor med nya `skitbilar´??

#14
2019-01-14 17:15

"- Vad händer om man inte bromsar?
- Då dööör man."
Standardsvar på alla dumma frågor i FM.

#15
2019-01-14 17:40

Okay, jag gillar att man använder grejorna tills det inte går längre. Är definitivt inte för slit och släng. Flygvapnets "gamla" fordon duger gott. Speciellt om man tänker att i krig kommer det vara mycket svårt att få tag i reservdelar. Att kunna reparera med skrot man hittar på en bondgård kan mycket väl vara avgörande för att kunna överleva. Tänker man sedan på hur sårbara dagens fordon är för attacker på datorenheter och annat elektronik så förstår man att en enkel EMP-bomb slår ut hela flyg-flottiljen. Att köpa fordon för 10-tals miljoner när det behövs mer viktigt material känns bara dumt.

Dock har "oskyddsombudet" en poäng i krocksäkerheten. Gamla fordon är inte säkrare för att de har vikt och storlek. Tyvärr.
https://youtu.be/xtxd27jlZ_g ger en bra indikation.

Till sist, vad inte Reinfeldt förstod eller någon av de andra politiker som nedmonterat Sveriges försvar och välfärd är Sun Tsus bevingade ord:
Ett land har alltid en armé, sin egen eller någon annans.

#16
2019-01-14 17:49

All politik handlar om prioriteringar...

#17
2019-01-14 17:57

@Kanske

Bra inlägg. Det var sjukt mycket som feministerna Reinfeldt & Borg inte förstod. Och de nedmonterade inte bara Försvaret utan hela landet. Värsta formen av liberala opportunister.

.

#18
2019-01-14 19:05

Gripen kostar väl 80000kr/h att flyga... Lol. Dessa körs väl bara på inhägnat område dessutom.

#19
2019-01-14 19:29

Handlar om att huvudskyddsombudet vill göra sig viktig. De kör korta sträckor i låg fart och kan ha bilarna i 30 år till

#20
2019-01-14 19:35

Prio ett i krig är väl att fordonet fungerar, och ev är enkelt att laga om det går sönder.

Ser bilden framför mig när ryssen är runt knuten, och Volvon meddelar "Programvaran måste uppdateras, uppsök auktoriserad verkstad"

Kanske nyare farkoster i fredstid för övning, men spar de gamla tills det blir krig på riktigt.

#21
.
2019-01-14 20:57

Kan ju inte vara meningen att soldater ska riskera livet

#22
2019-01-14 22:11

Plus på den .
Paradox på god nivå

#23
2019-01-15 07:21

Förväntad överlevnadstid efter påbörjad strid för markpersonal på en flygbas kan räknas i några tiotals sekunder.
Överlevnaden blir betydligt större om någon redan har skadats i fordonsolycka med valfritt markfordon och därefter förts till adekvat vård!

#24
2019-01-15 08:00

Dessa fordon ska kunna dra klargöringsvagnar och ammuniutionssläp. Dom var också kravställda för att dom ska kunna bogsera flygplan (I Viggens fall handlade det om rätt många ton, Gripen är lite lättare). Med andra ord inget man ersätter med en XC 90 eller liknande. Normalt sett körs dessa in te alltför mycket på allmänna vägar men i samband med övningar måste dom förflytta sig över längre avstånd. Det kan nog vara dags att att byta ut dessa. Har själv erfarenhet av att ha kört dessa, med terrängdäck drog den minst 4,5 liter per mil. Men bränsle är ju skattefritt i staten. Dock är dom helt föråldrade när det gäller miljö och krocksäkerhet.

#25
2019-01-15 09:26

Lite kul/skrämmande att läsa hur en del helt förringar vissa människors arbetsmiljö! Sen sitter de nog där själva på sitt kontor i en utpassad ergonomisk stol, inte precis den billigaste från Ikea....och hur många fordon rör det sig om? Knappast speciellt många om man ser till alla andra fordon som köps in till statliga/kommunala verksamheter. Självklart kan man tycka de efter alla dessa år kan få lite nya fordon, tror avskrivningskosten för dessa vart ganska låg utslaget per år :)

#26
2019-01-15 10:19

Är det inte enklare med en vanlig lastbil (dragbil)?

#27
2019-01-16 00:35

De aktuella bilarna kallas också Dallasbilarna för de importerades från USA till Sverige när serien Dallas var som mest populär.
Se https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dallasbilarna

#28
2019-01-17 10:48

Ingen kommentar

#29
2019-01-17 10:49

Ingen kommentar

#30
2019-01-16 12:19

Kanske, fin livshistoria... men kanske inte rätt plats att skriva om den? (misstolka inte mig, inga onda avsikter). Henrik kan du ta lite med en nypa salt, han "trollar" mest och vill röra runt i grytan för att provocera.

#31
2019-01-17 10:49

Ingen kommentar

#32
2019-01-16 17:36

Kanske, Henrik M är visserligen en provokatör och ett misslyckat troll men huvudpunkten i hans resonemang var väl ändå inte vem som har tillverkat kontorsstolen, utan snarare hur vissa som tillbringar sin arbetsdag bakom ett skrivbord i t.ex. tjänstemannayrken i många fall är oförmögna att ta till sig att många människor i andra yrken faktiskt löper en reell risk att skadas allvarligt eller dö på sina jobb om arbetsmiljöfrågor bortprioriteras eller inte tas på allvar.

Det är lätt att raljera och inta en von oben-attityd till andra människors säkerhet när de största riskerna man själv möter på sin arbetsplats är sittsår och datorvirus.

#33
2019-01-16 21:25

Kanske: Jag tror att du helt missade poängen med mitt inlägg.....tvärtom skrev jag ur den synvinkeln du själv menade, jag var precis som Vorwärts skrev kritisk mot dem som inte tyckte flygflottiljens personal var värda en bra arbetsmiljö, och påpekade att de som inte tyckte det säkert sitter i sin ergonomiskt utpassade dyra kontorsstol......

Sen vet du inte ett dugg om mig så vad resten av ditt inlägg var för skumt påhopp vet jag inte. Jag är ensamstående med 2 barn pga tragiska saker, jag är 42, har bra lön och jobb nu, men som jag jobbat j-vligt hårt för att nå och anser jag förtjänar. Jag har ingen högskoleutbildning, men jobbat mig upp, jobbat hårt, visat framfötterna, ställt upp, klivit ett steg i taget samtidigt som företaget satsat på utbildingar och certifieringar på mig. Började som tekniker, sitter nu som internationellt certifierad senior projektledare med affärsansvar för våra stora projekt i södra sverige. Kom fasiken inte och få det att verka som jag inte har verklighetsförankring! Däremot har jag fruktansvärt svårt för folk som sitter och tycker synd om sig själva och är påpekar hur de har det att de inte kan unna sig mer eller så. Då skulle man kanske prioriterat annorlunda, gjort mer helt enkelt.....alla kan om de bara vill! Sen verkar du tror jag har det så fint, du har ju uppenbart följt det jag skrivit lite. Då har du sett jag bor på en mindre ort med lägre huspriser och som jag då skrivit med, då får man mer över, man måste inte välja bo i område där husen kostar massa miljoner. Jag har totalrenoverat med mina egna händer ett 40-talshus. Jag vet hur man arbetar......jag är uppväxt som yngst i en arbetarfamilj med 6 barn......men jag har slitit, och nu har jag lite guldkant på tillvaron fast vi är själva jag och barnen. Inget jag skäms för..har arbetat ihop det själv, och det är jag stolt över!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.