Bild
Nästa artikel

Flygande bil från PAL-V redo att lyfta

Nyheter

Holländska företaget säger sig vara först med en serieproducerad bil ämnad för luftrum och väg.

Utvecklingen har pågått i flera år och nu får vi se hur fordonet som kan ta sig fram både på vägar och i luften kommer att se ut i sin färdiga form. Det är en gyrokopter vid namnet PAL-V Liberty.

Den är trehjulig med plats för två personer och använder sig av ett tvåmotorigt system som nyttjar en förbränningsmotor i luften och en annan på marken. Rotorblad fälls ut från taket, däcken höjs och en propeller kommer fram ur fronten när det är dags att bli luftburen. Det tar drygt tio minuter att förvandla bilen till en flygande bil.
 

Liberty är certifierad att flyga enligt reglementet i Europa och i USA och lever upp till vägbestämmelserna också. Maxhastighet 160 kilometer i timmen på marken och 180 i luften. Fordonet nyttjar 100 hästkrafter på vägen och det dubbla när det är luftburet.

För att köra PAL-V Liberty behövs flygcertifikat och stort bankkonto. Priset börjar nämligen på 299.000 euro, alltså över tre miljoner svenska kronor. PAL-V hoppas kunna lämna över nycklarna till de första ägarna 2019, när fordonet har fått alla tillstånd godkända.  

Diskutera: Tror du att flygande bilar kommer att bli vanliga i trafiken i framtiden?

Kommentarer

#1
2018-03-12 10:37

3 miljoner är inte helt oävet om man tänker på vad man får betala för ett modernt ultralätt flygplan.
Kunde man få köpa flygbilen med certet inbakat i priset skulle det vara en hyfsad affär.

#2
2018-03-12 11:14

Med jämna mellanrum dyker det upp företag som anser sig vara först med en serieproducerad flygande bil trots att det är mer än femtio år sedan den första flög!
Det gick inte att sälja den då och det kommer givetvis inte att gå nu heller.
Och det ska vi nog vara glada för, även fast det krävs cert så finns ju risken att bilföraren tar med sina olater upp i luften och ligger fem meter efter framförvarande plan precis som på vägen.

#3
2018-03-12 12:50

Gyrokoptern tycker jag annars är en trevlig luftfarkost. Den stora rotorn drivs (oftast) bara av fartvinden, och gyrokoptern drabbas inte av fritt fall om motorn strejkar i luften. Mycket säkrare alltså än konventionella helikoptrar och flygplan. Gyrokoptern är en gammal förkrigsuppfinning, men har aldrig slagit igenom på riktigt. Skälen torde bl.a vara låg hastighet och begränsad lastförmåga.
Men några flygande bilar som denna PAL-V i produktion, kommer vi aldrig att se vare sig på vägarna eller i luften.

#4
2018-03-12 18:46

Lite kul är den i alla fall. Som hydrokopter torde den inte behöva så lång start- och landningssträcka. Men finns egentligen något behov?
Amfibiebil vore nog mer användbart.

#5
2018-03-12 18:55

Perfekt för kriminella, ha ha

#6
2018-03-12 19:51

@Roy J: Hydrokopter är ett fordon på is och vatten, aldrig i luften...

#7
2018-03-12 20:58

Smart att ha bara ett hjul fram som Reliant, vilken alltid välter i kurvorna när Jeremy Clarkson kört den i Top Gear

#8
2018-03-12 22:51

Det räcker med självkörande bilar. Om var och varannan kan flyga och köra som dem vill lär det inte sluta snyggt.

#9
2018-03-12 23:38

Det krävs alltså dubbel effekt i luftburet tillstånd? Ska vi gissa på dubbelt varvtal också? Ligger ju helt rätt miljömässigt ... Not! Och de där rotorbladen lär ju få huvuden att rulla ...

#10
2018-03-13 14:39

Hur många stjärnor i NCAP?

#11
2018-03-13 16:59

40-talisten, jag rodnar klädsamt och erkänner min tankevurpa. Självklart menar jag autogiro (och avser då inte någon betalningstjänst).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.