Bild
Nästa artikel
Förra året blev vildsvin det näst vanligaste djuret att krocka med. 2017 blev ett rekordår för viltolyckor. Aldrig tidigare har det rapporterats in så många incidenter.

Fler viltolyckor än någonsin 2017

Nyheter

Förra året rapporterades det in över 61.000 olyckor med vilt i Sverige. Det är den högsta noteringen någonsin och det blev vanligare att krocka med vildsvin än med älg.

Sammanlagt anmäldes 61.186 kollisioner där bilister kört på vilda djur enligt Nationella Viltolycksrådet. Det är drygt 2.600 fler än 2016. Statistiken bygger på uppgifter från polisens nationella koder i K-diariet.
– K-diariet är polisens datasystem som bland annat hanterar den officiella viltolycksstatistiken. Nationella koder betyder att det finns en kod för varje viltslag, förklarar polisen Lars-Erik Nilsson, som är rådgivare i Nationella Nationella Viltolycksrådet.

På trafiksäkerhetsorganisationen Älgskadefondsföreningen tror man att en av orsakerna till att många djur blev påkörda 2017 var det milda vädret som tvingade dem att söka föda och vatten där de normalt inte brukar röra sig.
– Visst har naturen sin del i det hela. På sina håll var det en torr sommar och nu på senaste tiden har det varit mycket regn i södra Sverige och betesmarkerna står under vatten. Det gör att djuren rör sig bort från sina normala hemområden, säger Boris Karlqvist på Älgskadefondsföreningen.
 
– Något annat som kan ha betydelse för antalet inträffade viltolyckor är en ökad trafikintensitet på ”höghastighetsvägnätet”. Även förändringar i infrastrukturen såsom nydragning av vägsträckor kan inverka, säger Lars-Erik Nilsson.

På Älgskadefondsföreningen har man märkt att trafiken har blivit intensivare, med små marginaler för om ett djur plötsligt springer ut på vägen.
– Trafikanterna läser inte av naturen på samma sätt idag. De kör med tunnelseende och det har blivit ett tuffare trafikklimat, säger Boris Karlqvist på Älgskadefondsföreningen.

Vanligast var kollisioner med rådjur. Det skedde också många krockar med vildsvin och älgar och 2017 gick vildsvinen om älgarna i antalet anmälda viltolyckor.

Diskutera: Har du eller någon du känner varit med om en viltolycka?
 

Anmälda viltolyckor för respektive viltslag 2017

Rådjur: 45803
Vildsvin: 6069
Älg: 5922
Dovhjort: 2542
Kronhjort: 424
Utter: 73
Örn: 31
Lo: 17
Björn: 7
Varg: 5
Järv: 2
Mufflonfår: 2
Övriga djur: 289

Totalt: 61186

Det skedde också 2228 olyckor med ren 2017, men de är tamdjur och klassas inte som vilda djur enligt jaktlagen.

Kommentarer

#2
2018-01-06 12:05

Sonny jag är beredd att hålla med dig. Jag bor lite off, bortanför de stora vägarna. Respekten för vilt i skymning/mörker känns som bortspolad. Har själv råkat knäppa såväl hare, rådjur och millimeter från en älg. Det har satt lite respekt för vilt i mig i alla fall. Men det är väl som med ungarna när de var små, det gick inte att säga till dem "ta in inte på spisplattorna de är varma", nog katten skulle de dit med sin fingrar ändå. Känns som samma grej, man måste själv verkligen råka ut för viltolycka för att respekten skall komma.

#3
2018-01-06 12:21

Ja nu har man autobroms, så man behöver inte ha full uppsikt framåt, eller foten på bromsen, när man kör på vägar utan viltstängsel i mörker.

#4
2018-01-06 12:33

Jag har smällt med vildsvin och trots att jag körde ca 50 på 80-väg hade jag inte en chans. Vildsvin är svåra att upptäcka, har passerat vildsvin som stått i diket för att upptäcka dem precis vid passering.
Rådjur är lättare. Pälsen är ljusare och reflekterar bättre, dessutom är dem ju mer upprätta än vildsvin.
Så även om man anpassar hastighet så kan det smälla. Det enda riskfria är att stå still med bilen.

#5
2018-01-06 12:53

Ett enkelt sätt att reducera viltolyckorna vore att se till att det vore ett fritt område på minst 20, helst 50 meter på var sida om vägbanan och inte låta sly och busk, för att inte tala om fullstora träd, nå ända till vägen och skymma sikten.
Det skulle givetvis inte förhindra alla viltolyckor, men chansen att upptäcka viltet ökar avsevärt!

#7
2018-01-06 13:00

Bra strålkastare är till hjälp, det är bra många bilar som brister på den punkten, och många som inte tycker det är viktigt.
Om man har strålkastare som kan lysa på helljus hela tiden är det en fördel.

#8
2018-01-06 13:18

N-iklas, vad tycker de mötande?

#9
2018-01-06 13:19

Ja om man inte begriper vad ironi är, så..... Ja då blir det jobbigt.

#11
2018-01-06 14:17

"N-iklas, vad tycker de mötande?"
Tja du får väl skaffa dig en bil med Matrixstrålkastare och fråga folk vad de tycker.
Den som blir bländad brukar inte undvika att tala om det, om ingen blinkar med ljuset så är det nog inte så många som klagar.

#12
2018-01-06 14:53

N-iklas, har du själv Matrix på din gamla Opel?
Skulle tro att de flesta trafikanter har vanligt konv. helljus som knappast kan vara påslaget mer än någon enstaka gång och med ett halvljus kan man inte åka säkert över 40km/t om man ska hinna stanna för vilt!

#13
2018-01-06 16:19

Jag styckade ett rådjur på en 50-väg, det dök upp från vänster direkt ur busken och jag hann inte reagera förrän det var färdigt.
Jag åkte till bonden och talade om att ett av hans djur var avfört, urtaget och delvis styckat, färdigt för hängning.
Det kostade ett fjärrljus och en grill, men hade det gått fortare hade det blivit mycket värre skador.

#14
2018-01-06 16:31

saabnisse
Jag förstår inte meningen med din kommentar?
"Om man har strålkastare som kan lysa på helljus hela tiden är det en fördel."
Förstår du inte vad denna mening säger?

Det är väl uppenbart att det inte handlar om vanliga stålkastare eftersom dessa inte kan köra på helljus hela tiden.
Det händer faktiskt att människor köper nya bilar då och då, och de har ju ett val.

#16
2018-01-06 16:54

N-iklas, " Om man har strålkastare som kan lysa på helljus hela tiden är det en fördel", jo det är klart, det är det väl ingen som ifrågasätter, men hur många har det?
De allra flesta tvingas köra på halvljus och det verkar inte vara så många som väljer ens automatisk avbländning vid nybilsköp!

#17
2018-01-06 18:33

Ökat antal rovdjur som stressar vilt är en olycksfaktor som Älgskadefondsföreningen inte vill kännas vid!
Gäller inte i första hand vildsvin utan mer rådjur. Rådjur som ofta är relativt stationära och verkar lära sig den lokala trafiksituationen blir så stressade när de jagas av rovdjur att sannolikheten för att de rusar ut på landsvägen blir mångdubbelt större. Vi som bor avskilt ser allt för ofta hur rådjur som till vardags snabbt känner igen gårdens fordon och knappt går ur vägen blir som förbytta när t.e.x ett lodjur jagar i byn. Jag har mer än en gång nästan blivit påsprungen av flyende rådjur i eller nära gårdscentrum inte bara i en redan stannad bil utan även gående!

#18
2018-01-07 05:30

Mer stress i trafiken och att det oftare körs i hastigheter klart över skyltad hastighet, kan vara en förklaring till de ökande viltolyckorna.

#19
2018-01-07 09:25

Vad påstår du John2008 - vi har ju fått lära oss av ett antal skribenter att det är SÅÅÅÅ ofarligt att köra fortare än tillåtet för då blir man ju SÅÅÅ uppmärksam....eller ? Sen tror jag faktiskt inte att matris-ljus skulle hjälpa värst mycket även om bra ljus givetvis är en fördel. Man kan bli lika överraskad av ett hastigt utspringande rådjur under dagtid och då har man rimligen ännu bättre sikt än en mörk kväll med regn och elände. Åker regelbundet en väg med mycket vilt och anpassar man farten kvällstid och speciellt när det dessutom är blött och därmed dålig sikt så inte fasen anpassar många övriga (nya, stora bilar = tjänstebilsförare ?) hastigheten utan det skall köras lika snabbt som när det är bra sikt dagtid. Man är väl en övervintrad fossil som inser att det kan dyka upp ett djur plötsligt i mörkret som man kanske inte kan undvika kollision med men där lägre fart i alla fall ger lite lindrigare kollision trots allt.

#20
2018-01-07 10:29

Fördelen med matrixljus i detta sammanhang är att helljuset är på hela tiden och man slipper de ganska långa mörkerperioderna vid möte med annan bil.

#21
2018-01-07 11:50

Förklaringen till varför olyckorna har ökat är den ökande rådjurs- och vildsvinsstammen.

#22
2018-01-07 13:53

Felpostad

#23
2018-01-07 15:51

Vilket grisväder!

#24
2018-01-07 18:38

Det höll på att bli både hare- och rådjursstek igår. Men, jag såg dem i mörkret och hann bromsa.

#25
2018-01-07 20:12

Ännu jobbigare att ligga först i kön då nästa bil ligger Max tio meter bakomliggande mörkret. Vågar inte ens tänka på att nita. Folk är bra jävla korkade. Ibland trycket man lätt på bromsen för att skicka ett budskap.....två min senare är de på plats igen....

#26
2018-01-07 20:17

Här borde djurrättsaktivisterna fokusera. Så oerhört mycket lidande, skadade djur som aldrig återfinns i skogen, trots eftersöksförsök av jägare. För mindre djur, typ grävligar, bryr sig ingen... Men jag antar att det inte är lika intressant, då de själva kanske är bilägare...

#27
2018-01-08 05:34

"saabnisse 2018-01-06 16:54
De allra flesta tvingas köra på halvljus och det verkar inte vara så många som väljer ens automatisk avbländning vid nybilsköp!"

Nej Precis, det var just det jag menade, visserligen är bra ljus något många vill ha men att ta steget och välja en bil med strålkastare utöver normal standard, vanligt hel och halvljus är det få som ändå gör, vilket ju kan kritiseras, annars skulle väl Astra ha sålt bättre, kanske få som provkör bilar i mörker, ljuset kommer väl som en överraskning efter köpet och att inse vad det innebär med ett "halvljus" som lyser 248 meter och är 33 meter brett, utanför stadstrafik, är tydligen för abstrakt.

Ett halvljus som lyser 102 meter med bredd på 27 meter tycks imponera på flertalet eftersom en bil med de siffrorna är oerhört populär att köpa.

#28
2018-01-08 07:34

Inget överraskning .... hög fart kombinerat med att stirra i telefonen är en dålig kombination?

#30
2018-01-08 11:53

Krockade med ett rådjur i mars förra året. Eller rådjuret krockade med mig. Sprang in i sidan på förardörren. Har en Astra med Matrix-strålkastare. Med tanke på den breda ljusbilden så hade jag nog klippt djuret över fronten, om jag inte sett det i tid. Hann få ned farten och styra in mot vägrenen från ca. 90 till kanske 70, vid kollisionen. Blev en liten repa på förardörren.

#31
2018-01-09 08:25

Kolliderade med ett vildsvin den 18 dec 2017. En stor "best" som kom med en fruktansvärd fart över vägen. Har åkt i över tio år på den vägen och aldrig råkat ut för någon kollision med ett djur förut. Är det mörkt och lite kurvigt så är det svårt att undvika när viltet kommer med fart. Hur gick det för svinet, jo det sprang in i skogen och verkade oberörd.

#32
2018-01-09 11:10

Ja, de där vildsvinen.. De är duktiga på att gömma sig och plötsligt rusa fram.
https://www.youtube.com/watch?v=JeGyVrcS9eo

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.