Bild
Nästa artikel

Fler tveksamma till dieselköp

Nyheter

Efter debatterna om dieselns framtid och de utsläppsskandaler som skakat bilindustrin tvekar allt fler svenskar inför att köpa en dieselbil, det visar en Sifo-undersökning.

Undersökningen beställdes av bilhandelsplatsen KVD Bilpriser och visar att allt fler är tveksamma till att köpa diesel, samtidigt som fler är öppna för miljözoner. 22 procent av de tillfrågade svarar att de inte kommer köpa diesel nästa gång de köper bil och 34 procent säger att de blivit påverkade av debatten och kommer fundera kring den innan de köper bil nästa gång. 37 procent av de tillfrågade menar att dieseldebatten inte påverkat deras köpbeslut alls. Tvärt emot vad undersökningen visar så har begagnatförsäljningen av dieselbilar ökat med 4,5 procent under andra kvartalet i år jämfört med året innan.

– Det som styr inflödet av begagnade bilar är försäljningen av nya bilar, men med tre års eftersläpning. En ekonomisk aspekt är även att dieselmotorerna drar lite bränsle. Rent praktiskt har bilen ett högt vridmoment som innebär att du kan belasta den mycket, utan att det påverka bilens kapacitet, säger Jonas Björkman, VD på KVD Bilpriser till Dagens Industri.

Flera städer i Europa har redan fattat beslut om dieselförbud och i Sverige diskuteras miljözoner som ska begränsa alla fossildrivna fordon. I undersökningen är 43 procent av de tillfrågade positiva till miljözonerna.

– Vi föreslog redan för två år sedan att Gamla stan skulle testas som en nollutsläpps-zon. Det är fullt möjligt att införa miljözoner då elbilar och hybrider har blivit vanligare, och nya dieseldrivna fordon, med klassificeringen Euro 6, omfattas ännu inte av några förbud, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén till Dagens Industri.

Diskutera: Påverkas dina köpbeslut av dieseldebatten?

Kommentarer

#1
2017-10-11 10:44

Jag påverkades inte så mycket av debatten vid senaste bilvalet, men klarade inte att stå ut med skakningar och oljud som dieslar ger ifrån sig.

#2
2017-10-11 11:10

Hahaha, så sant..

#3
2017-10-11 11:12

Vilka städer har förbjudit nya euro 6 dieslar? Vore bra om VIB kunde förklara det..

#4
2017-10-11 12:15

Det står ju i artikeln att inte euro6 omfattas av några förbud.......än.....som svar på frågan kommer jag inte köpa någon dieselbil igen som reningen är just nu. Men bättre teknik kanske är påväg. Hybrider och laddhybrider och elbilar i olika utföranden är bättre och framtiden i mina ögon just nu som det ser ut.

#5
2017-10-11 13:52

när man pratade om detta för 5 år sedan blev man besvarad med du är dum i huvudet, diesel är fantastiskt , du vet inte vad du snackar om, ja suck tur man kunde få rätt för en gång skull =D

#6
2017-10-11 13:56

Klart att köparna blir osäkra när kappvändande politiker fattar orationella beslut. Å andra sidan borde fler ha lärt sig att man inte kan räkna med att något varar. Det som subventioneras idag kan straffbeskattas i morgon - ingen vet.

#7
2017-10-11 14:14

Förstår inte varför man skulle köpa en dieselbil nu med allt som händer. Köp bil för framtiden istället som hybrid eller elbil.

#8
2017-10-11 14:31

Hackenbush, vilken framtid tänker du på då? En framtid likt den som dieselköparna blev sålda för 5 år sen, eller som etanolbilsköparna blev sålda för 10 år sen?

#9
2017-10-11 14:33

Men ... Saab biopower då. Drar bara 0,15 l bensin/mil
Inte längesedan det var den fossilfria framtiden och subventionerades via låga förmånsvärden.
Är nog bara Flintabilen som är riktigt bra och framtidssäker. Fungerar alltid, gäller bara att ha dubbade skor på vintern

#10
2017-10-11 14:46

Vi befinner oss just nu i en historisk övergångsperiod mellan fossil och el där gammal förbränningsteknik ska fasas ut och ersättas med ny elteknik. Det är bara att förbereda sig på att bilmarknaden kommer att vara skakig i några år framöver innan detta med miljözoner, politiska beslut, utsläppsskandaler och eldrift har satt sig ordentligt.

Under tiden kommer de flesta bilköpare att vara förlorare oavsett vilket bränsle de väljer idag. Diesel har enligt många ingen framtid och de dieselbilar som köps idag kommer få riktigt dåligt andrahandsvärde framöver. Det absolut sämsta köpet idag måste vara att som privatperson köpa en dieselbil för 3-400 000 kr som om 2-5 år ska vara med och konkurrera på begagnatmarknaden med alla otaliga tjänstebilar som då ska bytas ut mot el-alternativ.

Att köpa elbil eller laddhybrid idag kan av många ses som ett smart alternativ med tanke på lågt förmånsvärde och tillträde till framtida miljözoner. Men vad många glömmer är att dagens el/hybrid kommer att anses helt omoderna om några år när nya billigare batterier når marknaden. Vem vill köpa en begagnad 200 km elbil för dyra pengar om några år när du kommer att få en ny 6-800 km för samma pris.

Minst dåliga (ekonomiska) köpet idag är nog en liten, billig och snål bensinare som har låg förbrukning, låg skatt och förhoppningsvis får tillträde till miljözonerna, litet ett tag framöver i alla fall. Lågt inköpspris gör inte heller så stort hål i plånboken när denna bil måste ersättas med med ny el framöver.

Fast det allra smartaste för den som inte måste köpa/byta bil idag är nog att sitta still i båten och avvakta marknaden några år framöver. Kör på det du har idag oavsett bränsle men förbered dig redan idag på att du nog inte kommer att få så mycket för din begagnade fossilbil framöver.

#11
2017-10-11 14:52

Ojdå, säger du det... är det en octavia med snål bensin motor du pratar om? Man blir ständigt hånad över att man kör en snål bil som Octavia.

#12
2017-10-11 15:10

Swemba, en framtid där fossildrivna bilar blir förbjudna. Den tiden kommer, var så säker.

#13
2017-10-11 15:27

Octavian är väl varken billig eller liten, men relativt bränslesnål, drar ju ungefär lika mycket som en BMW X1 med både fyrhjulsdrift och 190hk diesel motor.

#14
2017-10-11 15:58

Hackebush, kanske, kanske inte. Förövrigt bör vi prata ICE-bilar i stället för fossildrivna eftersom bränslet kan vara fossilfritt.

#15
1
2017-10-11 18:05

Bravo.

#16
2017-10-11 18:59

Guran, hade din X1:a haft bensin motor istället då? Drar den fortfarande mindre än en Octavia? Biltillverkarna kunde "maskera" den höga förbrukningen med dieselmotorer, så att bilar som tex X1 och andra Crossovers/SUV's fick en "rimlig" förbrukning. Hade dessa haft bensin motorer hade nog förbrukningen legat på 0.8-1 liter/mil, hur många hade accepterat detta av en ny bil idag?

#17
2017-10-11 19:40

Guran.
Det där är skitsnack och även med dieseln faktiskt.
Dels behöver inte alla en småbil som x1 och 190 diesel hästar och 4x4 och X1 är väl minst 100-150tusen dyrare än octavian 1,0 och tar säkert 1dl mer dricka fast det är en diesel b
Och vad det gäller buller och komfort är det inte stor skillnad idag faktiskt.
Det går att åka ny halvstor bensinbil snålt numera om man väljer rätt och inte har speciella behov som 4x4 och 190 dieselhästar.

#18
2017-10-11 19:22

Mso 1000. Nej det är inte skitsnack. X1 med 2 litersdiesel, fyrhjulsdrift och automatlåda tar inte mer än 0.5 l/milen vid blandad körning. Jag vet eftersom vi har en på firman och där tankningar och körda mil loggas elektroniskt.

Körning i köerna i GBG med omväxlande körning på motor- och landsväg ger 0.52 l/milen. Kör man på renodlad landsväg går den att få under 0.4 liter per mil. Den går helt enkelt föredömligt snålt, och därtill tystare än en bullrig Octavia. Läs min tråd om bilen här.

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/bmw-x1...

MVH AL

#19
2017-10-11 19:25

Lite taskigt att skriva att flera städer har infört dieselförbud när det inte är sant. Vad som sant är att Oslo, på försök, förbjöd diesel i 2 dar. Då gick N2O halterna upp. Vad som också är sant är att flera städer i Tyskland och Frankrike begränsar äldre emissionsklasser för både bensin och diesel. Men ingen stad har ett uttalat generellt dieselförbud. Det är bara påhitteri.

#20
2017-10-11 19:31

En dieselmotor ÄR snålare med bränslet än en bensinmotor är, det går inte att komma ifrån - och dessutom har mer kraft från låga varv även jämfört med de nya down-size 3-cyl små turbomotorerna som blir allt vanligare. Det kommer dessutom ut nya dieselmotorer med förbättrad rening, PSA kommer med 1,5 Blue HDI med integrerad SCR och nya förbränningsrum och spridare, för att klara Euro 6.c redan nu. Utvecklingen har inte stått still på dieselsidan. Ett problem som helt har försvunnit i debatten är de höga och hälsofarliga partikelutsläpp som små turboladdade bensinmotorer släpper ut, mycket högre än t o m en äldre Euro 5 diesel släpper ut.

#21
2017-10-11 19:59

Styggavargen
Jag har ingen X1, övergav BMW vid förra bilköpet pga. Deras överpriser, obefintliga garantier och att lite utrustning kostar som en hel småbil.
Men det är kul att trigga Octavia ägarna då detta tydligen har blivit rikslikare för förnuftig bil och den går garanterat tystare än en BMW X1, i alla fall när dom är utrustade med 19-tums hjul, jisses vilket oljud. Helt överens med att det går att åka moderna bensinare till helt ok förbrukning, skiljer ca 1 dl och knappt det. I Småbilar är diesel fullständigt överflödig. Körde en Mazda 2 52 mil i rejäl motorvägsfart, landade på 0,46.
Min nuvarande bil, en sån där helt onödig fyrhjulsdriven Mazda suv på 1700 kg med dieselmotor, 0,52 på 90 mila tur och 1dl mer blandat.
Min gamla Opel astra 1,4turbo går fint att köra på dryga halvlitern på långkörningar.
Men skillnaden i förbrukning ligger ju oxå i det högre energiinnehållet i diesel.
Men vad nästa får för drivlina är ännu osäkert, gillar bensinare (därför valet av en varvvillig Mazda diesel med mycket bensinkaraktär) Någon form av hybridlina blir det nog om priserna blir vettigare. Men helt klart är dom moderna 1-liters trepipiga helt ok, har kört några och man förundras över hur fint dom fungerar. Sen om dom i realiteten tar mindre soppa än en fyrcylindrig runt 1,5 liter som har mer resurser i reserv låter jag vara osagt. Men tror att skillnaden är ytterst marginell

#22
2017-10-11 20:11

Mythbusters
Förbudet i Oslo är inget försök. Det är genomdrivet av de gröna, införs de dagar då det är höga luftföroreningshalter till följd av avgasutsläpp oftast pga inversion minst två,dagar i följd och gäller alla dieselbilar oavsett EU-klassning, som inte är nyttotrafik och diplomatbilar, och gäller bara på kommunens vägar. Dvs det går fint att åka runt och igenom Oslo på de statliga vägarna.

#23
2017-10-11 20:17

Jag tror att bästa valet är biogas, då kan man köra fossilfritt och utsläppen är CO2 neutrala och med låg NOX.
Men de som aldrig provat gas har svårt att fatta det.

#24
2017-10-11 20:25

Raphael. AL.
Visst är det så och sant men i dag kan man inte dizza en lätt bil med en modern down sizad bensin trea som kan vara ett ekonomiskt alternativ och betydligt snålare än många dieslar i små suv kostym.
Jag har många resor på 0,45-0,5 och snittar 0,53 med mycket stadskörning.
Sedan utsläppen kan tydligen vinklas dit som man vill visa.

#25
2017-10-11 20:32

mso 1000. Att TSI är snål vet jag inte om jag kan hålla med om. FIrans Golf TSI tar 0.71 l/milen vilket är mer än vad dieslarna tar.

Men kanske att det fungerar bättre i en Skoda?

MVH AL

#26
2017-10-11 21:08

AL. Du vet ju att det inte går att jämföra så. Exemplet med X1 finns med förbrukning över 0,7 också.
Min kompis med en 16 octavia 1,0 tsi som säger att han kör hårt ligger kring 0,66 -67 över vintern och oftast runt 0,55-0,6 på sommaren.
Att beakta då att han dagligen minst en gång använder bensinvärmare.
Jag säger bara till dom som skall handla bil, låna hem bil och testa riktigt och länge slipper ni kanske bli besviken både på det ena och andra och förbrukningen.

#27
2017-10-11 20:37

En boende på min gata fick nyss sin Subaru Outback med dieselmotor som han beställde för ca 2 månader. Han har gått från dyr bensin till ekonomisk dieselbil och ångar inte sitt bilval.

#28
2017-10-11 21:10

Mso1000. Ja jag vet att jämförelsen haltar rejält.

Men med diesel skulle ligga runt 0.55-0.6 l/milen vid snarlika körbetingelser.

MVH AL

#29
2017-10-11 22:18

Tack Guran för korrigeringen. Kvarstår att ingen stad genomfört ett generellt jämt förbud utan under vissa omständigheter. Som gammal bil, även bensin, eller i Norges fall några dar, kanske, per år. Synd att det inte ger effekt i Norge. Förbud för fartyg kanske vore nått. Eller mysbrasorna.

#30
2017-10-11 23:23

”Rent praktiskt har bilen ett högt vridmoment som innebär att du kan belasta den mycket, utan att det påverka bilens kapacitet, säger Jonas Björkman, VD på KVD ”
Vad menar människan? Skiljer hk i bensinbilar från hk i dieselbilar bara för effekten tas ut vid olika varvtal? Eller blir samma vridmoment plötsligt högre för att det är en diesel?
Och hur är det med den nyare kväveoxidreningen med urinämnet som skall fungerar redan efter 20 minuters körning enligt EU när dieselmotorn kommit upp i temperatur när sertifieringen sker vid + 23 grader, vi i Sverige som har en årsmedeltemperatur på +3 grader och på sommaren är medeltemperaturen hela +13,5 grader i vårt land. Om man då som de flesta bilister kör 4 mil per dag i några olika korta körningar, hur ofta kommer då insprutningen av urin i dieselmotorn fungera för att minska NOX utsläppen när det i + 23 grader börjar göra nytta efter 15-20 minuters körning.
Var och en förstår att dieselreningen bara kommer att fungera på långfärder vilka representerar några få procent av dieselbilens totala körsträcka per år. Att dieselmotorn tar så lång tid på sig att bli varm beror ju på att den går med luftöverskott vilket gör att fem gånger mer luft passerar genom en dieselmotor än en bensinmotor vilket effektivt kyler ner motorn speciellt i vårt klimat och då är det tur att det sitter elektriska värmeelement i luftkanalerna på dieselbilen så att det blir någon plusgrad i kupén på vintern.

#31
2017-10-12 05:11

Jag har en dieselbil nu, men skulle jag byta hade jag köpt en gasbil istället. Natur- och biogas är svårslaget när det gäller påverkan på omvärlden.

#32
2017-10-12 13:13

John2008: Det är en dieselbil på B100 också. Naturgas är inte så mycket bättre än diesel och bensin. Biogas är bra däremot. Antagligen det bästa om man nu orkar tanka gas hela tiden. Personligen tycker jag en dieselbil med höginblandning av syntetiskt förnybar diesel är den bästa kompromissen för mig.

#33
2017-10-12 15:31

Teknikens Värld testar 10 laddhybrider i ett nr ute nu. Testet visar vilken bluff dessa hybrider är med förbrukningen. Mini Countryman hybrid ligger på 0,9 l/mil på testförbrukning! Om vi tittar på Sverigecykeln så har de kört test med fulladdat batteri och med tomladdat. Det är klart att när bilen körs på batteri så drar de mindre men det går bara i 3-5 mil. När batteriet är tomt fungerar de som en vanlig hybrid. Hypade Kia Niro drar 0,63 l/mil i vanligt hybridläge. Och då ligger den lägre än många andra i testet. Då köper jag hellre en diesel och får lägre förbrukning plus lägre utsläpp eftersom hybridernas bensinmotorer släpper ut betydligt högre cancerframkallande partiklar än t o m gamla dieselmotorer gör. Laddhybrider passar dem som pendlar korta sträckor och där de har laddmöjlighet. För längre sträckor är diesel fortfarande bättre.

#34
2017-10-12 15:39

Varför funkar inte bensin lika bra längre sträckor? Jag kan köra min octavia på ca 0,55 liter/mil i motorvägsfart om sträckan är mer än 3 mil/tillfälle. Kortare sträckor ligger jag på 0,65 liter/mil (aldrig över detta).

#35
2017-10-12 15:48

Att köpa en ny dieselbil blir lätt mitt nästa bilval då det blir dags att byta om ca 5-6 år. Jag kör min dieseltoyota på enbart HVO diesel som finns att köpa på alltfler mackar. Den uppfyller numera även den gängse EN590 dieselstandarden! Har kört problemfritt på HVO sedan i december förra året.

#36
2017-10-12 15:54

Styggavargen, men din Octavia hade dragit ännu mindre om den var diesel och mindre är väl alltid bättre än mer?

#37
2017-10-12 15:55

https://www.aftonbladet.se/bil/a/a5R62/norges-regering-vill-infora-tesla...

Är det inte dags för en SUV skatt också? Alla köper en klumpig bil, som är onödigt tung i förhållande till vad som är nödvändigt för att transportera människor och last.

#38
2017-10-12 15:59

Swemba, så sant! Men jag gillar inte dieselns nackdelar med mycket partiklar som ger cancer. Luften blir som bekant dålig för människor i städerna. Och det har aldrig varit något problem förr i tiden då alla körde en mindre bensin bil. Idag drar alla runt i en klumpig två tons SUV med diesel... och det blir bevisligen inte så bra. Om bara folk kunde sluta köpa SUV oavsett bränsle så slipper vi nog många problem.

#39
2017-10-12 19:02

" Stygga, stygga Vargen". Har nyligen köpt en SUV som hitintills förbrukat 0.45l diesel per mil och vars tjänstevikt är va 1350kg. Omkörningsaccelerationen är dessutom helt överlägsen din Octavias. Vet personligen då min son har en exakt likadan som din. Dessutom: Partikelutsläppen i en modern euro6-diesel med motsvarande vikt på fordonet som din bil är inte högre/farligare än motsvarande bensinare. OCH: Tillverkningen av elbilarnas batterier förorsakar så höga och hälsovådliga utsläpp att man nog ska "sitta still i båten" och inte ropa heja ännu.

#40
2017-10-12 20:07

Glimma-48 mfl.
I dag med all teknik är det inte lätt att välja bil.
Alla dessa jämförelser som egentligen inte säger någonting eftersom körprofilen kan öka ditt värde med det dubbla i extremfallen.
Att köpa en laddhybrid kräver verkligen att man tänker igenom sin körprofil och om man verkligen kan tänka sig att vara försiktig på gasen annars blir det ingen bra ekonomi.(teknikensvärd).
Den kräver kortpendlingen eller stads körningen annars blir det dyra mil.
Att diesel är det ända vid långpendling har alltid gällt mer eller mindre men när man sumerar året inklusive en kall vinter brukar det bli andra väreden än dom ekonomiska resorna så man bör beakta nackdelarna och prispåslaget som ofta är 20-50 tusen för dieselknattret.
En små suv diesel och bagage för två kabinväskor och en förbrukning på 0,45 på några enskilda sommar resor är inget att prata om tycker jag om man också betänker dom nackdelar över vinterhalvåret med långkall dieselmotor motor med höga utsläpp.
Jag har med min octavia med lilla trecylindriga 1,0 tsi motorn kört många enskilda sommar resor på några typ 5 mil på förbrukningar på0,42 l/milen.
Men det realistiska ligger nog på årsbasis mellan 0,5 och 0,6 vid normal körning.
Och då har man en stor bil med en betydligt rappare motor än dom ålderstigna 1,2 bensinare och är snålare och förmodligen märkbart tystare än en småsuv av idag.
Att snacka att man måste ha en diesel för pendling och längre sträckor är ett insnöat resonemang i dag.
I dagens läge med all ny teknologi och snåla motorer av vissa fabrikat gäller det att verkligen ta sig tid att testa många bilar och kanske inte falla för första bilen med mätare som ett flipperspel och rymdljud på blinkersen.

#41
2017-10-12 21:00

Styggavargen, du kör bensin för du inte gillar cancerframkallande partiklar?! Men det är ju bensinmotorerna som spyr ut cancerframkallande partiklar! Dieselmotirer har sedan Euro 5 för flera år sedan haft partikelfilter. Men bensinmotorerna har inte partikelfilter. En modern bensinmotor, även sådana som sitter i hybridbilar, släpper ut höga halter av cancerframkallande partiklar. Nu har EU sänkt gränsvärdena för partiklar vilket omfattar alla utsläpp från förbränningsmotorer, så från september 2018 gäller dessa för alla - nya modeller och modeller i produktion. För att klara de nya gränsvärdena som nu även gäller bensinmotorer så kommer bensinmotorerna att utrustas med partikelfilter.

Jag kör diesel för diesel fick för länge sedan ordning på partikelutsläppen, det är bensinmotorerna idag som har skitigare utsläpp än en diesel.

#42
2017-10-12 22:29

Raphael, de minsta och farligaste partiklarna fångas inte upp av partikelfiltret. 2013 ändrades bedömningen ang partikelutsläpp från dieselmotorer från at trolige orsaka cancer till att med 100% säkerhet orsaka cancer.

#43
2017-10-13 02:22

Milkylanien #32: B100 avser i Sverige 100 % biodiesel av RME, alltså rapsmetylester, och det finns bara ett fåtal äldre bilmodeller som klarar det (inklusive min egen). Flera nya lastbilar ska dock klara 100 % RME. De flesta andra dieselbilar är godkända för en max. inblandning på 7 % RME, men det finns också de som klarar upp till 30 % RME.

#44
2017-10-13 09:46

glimma-48, då är det en SUV i Golf klass du köpt, eller småbils klass. Ge mig märke och modell. I relation till det är 0,45 liter/mil högt för att vara diesel. En octavia med diesel ligger nedåt 0,4 liter/mil.

#45
2017-10-13 09:52

Mso 1000, en 3-cyl bensinare är inte snålare än en snåldiesel *i samma bil*. Så dina påståenden om att bensinmotorer är snålare än dieselmotorer stämmer inte.

#46
2017-10-13 09:58

Altea XL, jag länkar till denna studie som visar på de cancerframkallande utsläppen från bensinbilar och som är mycket högre än från dieslar, moderna bensinbilar har högre utsläpp av partiklar än äldre dieselbilar.
http://www.ccem.ch/gasomep

#47
2017-10-13 10:06

Raphael och MSO, rent logiskt skulle det inte kunna hända. Dieselmotor har högre verkningsgrad/energi på samma mängd bränsle. En annan sanning, en Octavia och XC60 har samma yttre mått (längd/bredd) .. om jag maxar min Octavia med full last (500 kg) kommer jag fortfarande inte upp i XC60's start vikt utan last. Med detta i bagaget, så är alla helt förundrade hur mycket bilarna förbrukar idag... man blundar för sanningen!

#48
2017-10-13 10:10

Det stämmer inte att bensinbilarnas utsläpp av sotpartiklar inte är cancerframkallande, bl a har man hittat PAH-föreningen benso(a)pyren i bensinbilars sotpartiklar, denna förening är bevisligen cancerframkallande och dödligt giftig, årligen dör tusentals personer i Sverige på grund av förekomsten av denna förening. Att bensinbilar skulle vara renare än dieselbilar är en illusion och mediabluff. Tittar vi på artiklar som rubriceras med "dieselförbud" så ser vi att förslagen det rapporteras om även är "bensinförbud" men bensinförbudet kommuniceras inte. Debatten är snedvinklad och bilköparna blir lurad av den felaktiga medierapporteringen. Inte ens en laddhybrid är snålare än en diesel, när laddningen tagit slut. Teknikens Värld körde lilla Mini Countryman på 0,9 l/mil och det är en laddhybrid. Laddhybriden Kia Niro kördes på 0,69 l/mil, Hyundai Prius på 0,58 l/mil. Jag kör min diesel Picasso på ca 0,5 l/mil blandad körning (stad + landsväg), räknar jag bara landsväg så cruiser jag på under 0,4 l/mil. Och då har Picasson ett luftmotstånd som ett utedass medan en Prius är extremt aerodynamiskt slimmad i jämförelse. Och min Picasso drar ändå mindre...
Lägre förbrukning innebär även lägre utsläpp.

#49
2017-10-13 10:19

Raphael - men du kan ju definitivt inte utan vidare jämföra din körning/förbrukning med TVs testförbrukningar. Sen har ju otvivelaktigt laddhybriden den mycket stora fördelen att man kan köra runt 4--5 mil på el och det är inte fy skam när vi talar om tätorter. Väldigt många bilister kör inte mera än den dagliga sträckan.

#50
2017-10-13 10:24

Stuggavargen, en hög bil har högre luftmotstånd än en lägre bil. En bil med högre markfrigång har högre luftmotstånd än en bil med lägre, för det bildas kraftigare virvlar under den bil som har högre markfrigång. Detta ökar givetvis förbrukning.

#51
2017-10-13 10:32

Pi, kmjag har redan skrivit i tidigare kommentarer att laddhybrider har bara fördelen för den som laddar varje dag och kör kortare sträckor. På längre sträckor har en laddhybrid inga fördelar gentemot en snål diesel, och hybridbilar utan laddning har inga fördelar mot en snål diesel varken på korta eller långa sträckor. Hybriderna kör med bensinmotorer som har högre utsläpp av cancerogena partiklar än dieselmotorer. Nu tvingas bensinmotortillverkarna införa partikelfilter för att möta hårdare lagkrav för partikelutsläpp som nu äntligen omfattar även bensinmotorer. Men många kör idag omkring med hybrider med smutsiga bensinmotorer. Det är verkligen en marknadsföringsbluff. Även om en hybrid sänker utsläpp i stan, så har hybriden marginell betydelse på landsväg och totalt är en snål diesel ett bättre val för lägsta möjliga utsläpp.

#52
2017-10-13 10:38

Frågan är ju om och hur de med laddhybrider laddar sina bilar. Körsträckan på el är betydligt kortare än laddtiden. Ladda fyra timmar för att köra en halvtimme på landsväg. Hallå... Laddstationer är ofta ur funktion eller har P-platser upptagna av andra fordon eller av lbilar vars laddning blev klar för flera timmar sen men ägaren har inte orkat flytta på bilen. Och sen detta med att laddstationerna har egna betalalternativ, egna kort, egna mobilapp:ar. Fylla hela telefonen med olika app:ar för att tanka bilen för varje kedja har sitt eget system och lösning... Laddning låter ju bra i teorin, men i praktiken finns mänga problem.

#53
2017-10-13 11:18

https://theconversation.com/fact-check-are-diesel-cars-really-more-pollu...

Jag vet inte varför du tror att diesel är så mycket bättre än bensin. Båda är dåliga fast på olika sätt. Diesel har mindre växthusgaser, men samtidigt mycket andra otäcka saker. Sett till nivå av koldioxidutsläpp blir diesel inget underverk eftersom folk kör SUV och fyrhjulsdrift som ökar utsläppen mer än nödvändigt.

#54
2017-10-13 11:33

Raphael - har man inte laddmöjlighet hemma eller på jobbet så tvivlar jag på att i vart fall privatköpare skulle köpa en laddhybrid. Och kör man som snittbilen alltså runt 4 mil/dag så kan man köra hela sträckan elektriskt. Och kör man dubbla sträckan så har man trots detta ungefär halva normala bränsleförbrukningen för aktuell motortyp som snittförbrukning. Läs tråden som Mäkinen har om den Kia Optima laddhybrid som han kör runt i dagligen - snittförbrukningen slår t o m din C3 Picanto med råge.

#55
2017-10-13 11:37

"Stygga stygga vargen": Det är inte en SUV i golfklass jag köpt. Bagageutrymmet ligger på 475 liter med ryggstödet uppfällt och 1675 liter nedfällt. Dessutom sitter jag betydligt bekvämare och det är mycket lättare att ta sig i och ur. Vad det är för bil? Det kan du grunna på. Ditt hat mot alla lite högbyggda bilar är enbart patetiskt. Dessa bilar har kommit för att stanna.

#56
2017-10-13 11:48

@Styggavargen, den där artikeln (som de flesta andra) är inte uppdaterad på bensinbilars utsläpp.

#57
2017-10-13 11:58

Kuga?

#58
2017-10-13 12:05

Swemba, om nu bensin är så dåligt hade man hört talas om stora problem bortifrån USA där alla kör bensindrivna bilar. I stadsmiljö är diesel mycket sämre och farligare för oss människor.

#59
2017-10-13 13:11

Roade med att jämföra en XC60 med en Octavia (bensin), alla värden var högre för XC60 (50% högre NOx) utom kolmonoxid som var 300% högre på bensinaren. Dock tror jag kolmonoxid blir "ofarligare" i stadsmiljön då den stiger uppåt pga att den är lättare än luft. Kväveoxider är tunga och bildar ozon vid marknivå och försurar, vilket inte är bra för oss människor och växter. Så hellre att jag går runt i en stad full med bensin bilar än diesel bilar. XC60 var modell Euro6 (2017 års modell) med liten motor för att jag ville ge den övertaget, men som sagt... en Octavia (2013 års modell) är nog bättre totalt sätt ur miljösynpunkt. Bilarna är lika stora utvändigt (bredd/längd).

#60
2017-10-13 14:40

@Styggavargen #58, Du resonerar ungefär som rökarna gjorde på 40-talet ...

#61
2017-10-13 14:46

@Styggavargen #59, Tror gör man i kyrkan och i klimatlarmskretsar. Kolmonoxid är obetydligt lättare än luft. Det är därför kolmonoxidvarnare inte ska sättas i taket .

#62
2017-10-13 15:10

Raphael. Jag menade inte att en snål 1,0tsi är snålare än en diesel i samma bil men skillnaden är ytterst liten och väger upp trög värme och dieselknatter och högre skatt och högre inköps pris.
Väljer man då tex en octavia med 1,0 tsi istället för en mindre högre mini suv med diesel så får man en snålare och mer ekonomisk bil och framför allt större och mer praktisk bil.

#63
2017-10-13 15:40

Det där med "trög värme" är ett otroligt dåligt argument. Det är snarare så att du med bensinmotorn eldar för kråkorna vare sig du behöver värmen i kupén eller ej .. året runt.

#64
2017-10-13 15:58

Swenoa. Nj snarare menar jag att många kör med halvkall motor under lång tid och dålig rening.
Dom flästa har väl ptc stöd värme för kupén numera.
Sedan vet jag att många med några år gamla Korea dieslar fryser röven av sig första 20 minuterna efter start.

#65
2017-10-13 17:01

Jag körde diesel redan i början på 70-talet. Mercedes 220D hade 58hk om jag minns rätt. Accelerationen var obefintlig men bränsleförbrukningen med 1300 kg husvagn på draget var under litern. Då kunde man dock snacka om dieselknatter. En skönare sång får man leta efter. Problemet var snarast, förutom den dåliga accelerationen, att det rök ordentligt vid belastning och avgaserna var naturligtvis inte så bra. Men å andra sidan var antalet bilar på den tiden bara en bråkdel av idag.

#66
2017-10-13 17:23

"Vargen" Kuga? Nej fel. Du ska få fler ledtrådar. Nm260, Koldioxid 115g/km. Nu får du inte fler. Fakta är att det inte är några problem att bygga en SUV som matchar din Octavia vad det gäller miljö, ekonomi och utrymme.

#67
2017-10-14 15:05

Fråga till ViB: Vilka städer i Europa har redan fattat beslut om dieselförbud?

#68
2017-10-14 19:20

Paris enligt SVTs Rapport i Torsdags om jag inte minns helt fel. Frankrike går tydligen längre än Tyskland. 2030 ska dieselmotorer vara helt borta, mot 2040 för Tyskland om jag fattade det rätt.

#69
2017-10-14 20:19

I Paris gäller förbudet både diesel som bensin. Man vill förbjuda alla fossildrivna bilar till år 2030. Skälet som anges är det vanliga, d.v.s global uppvärmning.

MVH AL

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!