Nästa artikel
Fler tankar fordonsgas
Nyheter

Fler tankar fordonsgas

Publicerad 25 augusti 2014 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Försäljningen av forodnsgas fortsätter öka i Sverige.
Försäljningen av fordonsgas fortsätter öka enligt senaste siffrorna. Det kan dock ändras när tillståndet för den skattebefriade biogasen löper ut.

Den totala mängden fordonsgas som såldes under årets sex första månader uppgick till 61 000 ton. Siffror från Statistiska centralbyråns senaste undersökningen visar att det  är en ökning med åtta procent jämfört med samma period förra året vi . Enligt intresseorganisationen Energigas Sverige var drygt 50 procent av gasen som såldes biogas, resten var fossil naturgas.
 
Fordonsgasförsäljningen har ökat årligen sedan början av  2000-talet, en utveckling som till viss del kan tillskrivas den skattebefriade biogasen. Skattebefrielsen bygger på ett tillstånd från EU som snart löper ut och det är ännu oklart om det kommer att förnyas.
 
Diskutera: Tycker du att biogasen ska vara fortsatt skattebefriad?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-25 08:30
Reverend Benny

Biogas JA....naturgas, njae, eftersom den utsläppsmässigt nästan går att jämföra med en snål diesel.
Ett annat alternativt är att lägga på en liten bit skatt på Biogasen och lägga dessa pengar på att sponsra utbyggnadem av biogasnätet.

#2 • Uppdaterat: 2014-08-25 08:40
Bortom

Ja, fler och fler bussar körs på biogas...

#3 • Uppdaterat: 2014-08-25 09:50
saabnisse

Är det möjligen någon som minns LPG som var vanlig, främst på Taxibilar, på 1980-talet. Plötsligt höjdes skaten så at det blev helt olönsamt att köra på den.

Det är just den politiska opålitliga svängningen hit och dit som gör det väldigt osäkert att välja drivmedel.
Det enda miljövänliga (fast inte hälsovänliga) drivmedlet är väl fortfarande gengasen, den har nog inte politikerna upptäckt ännu, men jag tror inte många vill köra med den.

#4 • Uppdaterat: 2014-08-25 10:29
McTar

Reverend Benny: Jag tycker inte man kan jämföra diesel och gas utsläppsmässigt, bara co2-utsläppen är jämförbara (om man inte kör på biogas). Dieselavgaserna är annars mycket sämre.

#5 • Uppdaterat: 2014-08-25 10:48
saabnisse

Ja och dessutom är det avsevärt bättre att omvandla metangasen i naturgas till energi+CO2 än att släppa ut den fritt. Förr ansåg man att metan var 21 ggr värre som växthusgas än CO2, men nu tror man att det är mer än 30 ggr!

#6 • Uppdaterat: 2014-08-25 10:56
Reverend Benny

Varför jag är tveksam till att subventionera naturgas är för att vi inte producerar det själva vad jag kunnat läsa mig till.
Men som McTar säger, det är ändå ett bättre val än Diesel.

Om Biogasen är billigare så bör efterfrågan ökas och biogas kan ju produceras på hemmaplan.

#7 • Uppdaterat: 2014-08-25 11:51
Mythbuster

Synd bara att ökning av fordonsgas är lägre procentuellt än ökning av gasbilar. D.v.s. det tankas inte gas i lika hög utsträckning som det säljs gasbilar. ex. 2013 mot 2012 ökade fordonsgasen med 5%, bilar som kan köra på fordonsgas ökade med 11%. Dock inte tagit hänsyn till tunga sidan när jag räknade men de kan vi nog räkna med kör till 100% gas.
PS saabnisse. När man gör biogas tvingar man processen att göra biogas. Det är bra industritänk i det. Men mängden biogas som produceras är väldigt många gånger mer än biogas som annars skulle läckt ut. Risk finns t.o.m. att biogasläckagen ökar när man har fler processer som forcerar biogasproduktion. Med det sagt är biogas inte dåligt, tvärtom. Men vi skall inte överdriva nyttan.

#8 • Uppdaterat: 2014-08-25 12:44
saabnisse

Mythbuster, jag skrev inte om biogas utan naturgas. Den gasen bör man göra allt för att hindra läckage av, men givetvis ska man inte heller acceptera läckande biogas.

En liten undran är hur gasen från all hemkompostering av matavfall och trädgårdsavfall påverkar miljön? Jag blir inte förvånad om det så småningom blir förbjudet, alt. blir skattepliktigt i någon form (det är ju populärt) för att allt ska gå till centrala gasproduktionsfabriker.

#9 • Uppdaterat: 2014-08-25 12:58
McTar

Mythbuster: Kan en förklaring vara till det vara att många gasbilar har kommit ut till privatbilister som kanske inte kör lika mycket per år som fg ägare (och tjänstebilsförare) gjort?
Andelen gasbilar ökar då men inte antalet körda mil i samma proportion.

#a • Uppdaterat: 2014-08-25 13:38
Mythbuster

McTar, Kan så vara. Tack för tanken. Saabnisse. Om du tar 1 kg matavfall och gör biogas av detta kan du få med en röt process en viss mängd. För diskussionens skull säg 200g. Om du tar samma mängd matavfall i en normal kompost får du kanske på sin höjd 2 g metangas. Dåligt kompost med för lite luftlöde ger visserligen en viss mängd anaerob nerbrytning men du kommer aldrig upp i samma nivåer som en process i slutet kärl utan tillskott av syre. Inte ens nära. Däremot borde kanske man få betalt för sitt matavfall om det blir bränsle. Det vore väl snyggt :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.